Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 I morgen skulle jeg ha kjørt de tre milene til min beste venn for å feire hans 25årsdag. Det er en stor fest, hvor vi skulle spise og drikke og kose oss. Jeg skulle ta drosje hjem og være hjemme kl 02. Dette hadde jeg gledet meg til og jeg har kjøpt fin gave som han selvsagt skal få uansett. Min niese på 14 skulle passe på mine to smågutter. Men da vi kom hjem fra barnehagen i går ettermiddag hadde hun stukket en lapp i døra hvor det sto at hun ikke hadde tid i morgen likevel. Og da har hun altså for flere uker siden lovet meg at hun skulle passe søskenbarna sine i morgen kveld. Hun bekreftet det senest søndag. Jeg har ikke sagt noe til min søster, eller til hennes datter. Er ufattelig skuffet. Vet at min søster har noe hun skal delta på i morgen så jeg kan ikke spørre henne om å passe barna. Jeg har faktisk ingen å spørre om å passe småguttene. Og jeg er så utrolig skuffet! Kan heller ikke ta med barna på festen. Jeg hadde gledet meg så :-( Vet ikke hva jeg vil med innlegget. Mest lyst har jeg til å fortelle jentungen at hun ikke kan love ting og så bryte det. Men det kan jeg vel heller ikke si?
Gjest Birte Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Oh, så kjedelig.. Men så tenker jeg at denne 14-åringen kanskje ikke er moden nok til å passe barn uansett.
Gjest Pet Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Mest lyst har jeg til å fortelle jentungen at hun ikke kan love ting og så bryte det. Men det kan jeg vel heller ikke si? Jo, da, det kan du si. Det er noe alle må lære seg. Eventuelt kan du snakke med søsteren din, hun synes sikkert ikke det er ok at datteren bryter avtaler heller, så tar nok hun en alvorsprat med datteren. Håper du kommer deg på festen!
Gjest Blondie65 Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 Festen i morgen er gått i vasken, med mindre du kan skaffe en annen barnevakt. Du kan ikke tvinge henne med ord eller noe som helst akkurat nå. Du kan jo gjøre et lite bestikkelsesforsøk: øke tilbudet om lønn hvis mulig? Jeg ville kontaktet moren og fortalt hva som har skjedd etter denne festen er over og sagt det som det var at dette er totalt uakseptabel oppførsel fra hennes side. Man kan ikke si ja til å være barnevakt for deretter å svikte. Hun er jo veldig ung denne jenten, så hun har vel litt problemer med å forstå konsekvenser ...?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Om du kan si noe til henne? Selvfølgelig kan du si noe, men hva du sier kommer vel an på grunnen til at hun ikke kunne sitte barnevakt likevel det... Om grunnen er at hun fant noe mer spennende å gjøre, så bør hun klart få vite at det ikke er akseptabelt å bryte en avtale på denne måten... Men nå kan det jo hende at hun har en god grunn da? Hvis det hadde kommet noe viktig i veien, og hun sa i fra så fort hun fikk vite det, synes jeg du må svelge skuffelsen, og si at du skjønner at hun måtte bryte avtalen deres. Hvorfor tar du ikke en telefon til henne for å høre hva som har skjedd? Du kan jo si noe slikt som "er alt i orden med deg? Jeg skjønner jo at det må ha skjedd noe spesielt, for ellers ville du jo ikke brutt avtalen vi hadde... er det noe jeg kan hjelpe deg med?" Da vil du nok få vite sannheten, for hun vil jo ikke at du skal være bekymret for henne uten grunn? Hvis hun da svarer at det dukket opp noe mer spennende kan du jo si at du mener det var dårlig gjort å sette deg i en slik knipe. Men husk for all del at hun er 14 år... konsekvenstenkning er ikke akkurat en 14-årings sterke side!
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Festen i morgen er gått i vasken, med mindre du kan skaffe en annen barnevakt. Du kan ikke tvinge henne med ord eller noe som helst akkurat nå. Du kan jo gjøre et lite bestikkelsesforsøk: øke tilbudet om lønn hvis mulig? Jeg ville kontaktet moren og fortalt hva som har skjedd etter denne festen er over og sagt det som det var at dette er totalt uakseptabel oppførsel fra hennes side. Man kan ikke si ja til å være barnevakt for deretter å svikte. Hun er jo veldig ung denne jenten, så hun har vel litt problemer med å forstå konsekvenser ...? Ja nei.....det finnes ingen andre jeg kan spørre om å passe guttene..... Ja hun er ung, men hun virker som en pålitelig jente. Men å bryte en slik avtale rett før festen, UTEN at hun har en bedre grunn enn at hun ikke har TID, det er bare for dårlig :-( Jeg tror ikke jeg kommer til å spørre henne senere heller. Jeg har normalt totre venninner som kan sitte, men alle de er borte i morgen.
katla Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Send ut smser til alle du kjenner i området om de kjenner en trygg og god person som kan være barnevakt. Hvis han eller hun harreferanser og kan komme litt tidlig så dere får blitt litt kjent går vel detgreit.
Gjest Gitte Skrevet 24. januar 2008 #8 Skrevet 24. januar 2008 Ring mora hennes, sånn oppfører man seg ikke uansett om man bare er 14. Jenta må lære seg om noe som kalles konsekvenser.
Gjest Stjernedryss Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 Det kan jo være at 14 åringer f.eks har blitt bedt på en fest som er like viktig for henne som 25 års dagen er for deg. Barn og ungdom er impulsive og mest sannsynlig tenker hun ikke på hvordan konsekvensene er for deg. Jeg er enig i at man skal holde avtaler, men av og til hender det ting som gjør at man må avlyse. Det å av og til måtte gå glipp av noe gøy er jo nettopp en konsekvens av å ha unger. Jeg ville fortalt jenta at jeg ble fryktelig skuffet, men likevel vist forståelse hvis det hadde dukket opp noe som var veldig viktig for henne.
Rosalie Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Ring mora hennes, sånn oppfører man seg ikke uansett om man bare er 14. Jenta må lære seg om noe som kalles konsekvenser. Den er jeg uenig i. Ring JENTA og hør med henne. Det kan være så enkelt som at hun har fått kalde føtter. Dersom hennes mor er opptatt og trådstarter er tre mil unna, kan jeg jo skjønne det. mulig at hun har begynt å tenke "hva om dersom hvis om atte det skjer noe - hva gjør jeg da..?" Har hun passet barna på kveldstid med legging tidligere? Hva med om hun får ha med en venninne? Jeg passet min bror mye ifra jeg var 12-13 år, men jeg hadde alltid betevenninna mi med meg på kveldstid, foreldrene mine var aldri mer enn et par kilometer unna og de kom aldri hjem senere enn senest kl. 1. Og en av dem var alltid kjørbar.
Gjest Gjest_Kathrine_* Skrevet 24. januar 2008 #11 Skrevet 24. januar 2008 Hvis festen var så viktig for deg så burde du skaffet deg en voksen barnevakt. Det er mye mulig at jenta angret at hun hadde sagt ja til deg og grudd seg lenge for å melde avbud ... Vis hensyn til jenta og ikke ripp opp i dette .. Å ha barn er faktisk slik - man kan ikke komme seg ut akkurat når man vil .. Sånn er det enten man er gift eller ei .. Slutt å sutre .. sånn er det å være mor.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 Hvis festen var så viktig for deg så burde du skaffet deg en voksen barnevakt. Det er mye mulig at jenta angret at hun hadde sagt ja til deg og grudd seg lenge for å melde avbud ... Vis hensyn til jenta og ikke ripp opp i dette .. Å ha barn er faktisk slik - man kan ikke komme seg ut akkurat når man vil .. Sånn er det enten man er gift eller ei .. Slutt å sutre .. sånn er det å være mor. Hei, jeg synes det er unødvendig å være så krass. Etter ordlyden på papirlappen å dømme så var det ingenting som tydet på at hun skulle ha grudd seg til å si dette....
Gjest Stjernedryss Skrevet 24. januar 2008 #13 Skrevet 24. januar 2008 Hei, jeg synes det er unødvendig å være så krass. Etter ordlyden på papirlappen å dømme så var det ingenting som tydet på at hun skulle ha grudd seg til å si dette.... Det å legge igjen en lapp istedenfor å ringe å si i fra er jo nettopp et tegn på at det er no man gruer seg for å si. Ellers kunne hun jo bare ha sagt det.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 24. januar 2008 #14 Skrevet 24. januar 2008 Etter ordlyden på papirlappen å dømme så var det ingenting som tydet på at hun skulle ha grudd seg til å si dette.... Hadde hun ikke grudd seg for å si det, så hadde hun vel ringt.
Gjest Gjest_Kathrine_* Skrevet 24. januar 2008 #15 Skrevet 24. januar 2008 Hei, jeg synes det er unødvendig å være så krass. Etter ordlyden på papirlappen å dømme så var det ingenting som tydet på at hun skulle ha grudd seg til å si dette.... Jeg er tenåringsmor selv og vet hvor lett de har for å svare ja uten å tenke .. Og det å si fra ansikt til ansikt er ikke lett - så det virker helt urimelig av deg å konfrontere henne med dette .. Og om du gjør det så må du regne med å ende opp med et dårlig forhold til henne i lange tider .. hun kan ta seg skikkelig nær av det ..
Harlekin Skrevet 24. januar 2008 #16 Skrevet 24. januar 2008 Jeg er enig med de fleste her at du bør snakke med jenten, og ikke gå rett til moren hennes. Det er hun litt for gammel litt, synes jeg, særlig når du sier at hun (vanligvis) er moden for alderen. Det kan godt være at hun har sagt ja uten å tenke seg om, eller at hun ikke klarte å si nei av en eller annen grunn, men du er jo ikke tankeleser. Man regner jo med at de fleste sier det man mener. Snakk med jenten uten å være anklagende, så får du kanskje ryddet opp i saken. Lykke til med å finne barnevakt!
Gjest Gjest_Kathrine_* Skrevet 24. januar 2008 #17 Skrevet 24. januar 2008 Jeg er enig med de fleste her at du bør snakke med jenten, og ikke gå rett til moren hennes. Det er hun litt for gammel litt, synes jeg, særlig når du sier at hun (vanligvis) er moden for alderen. Det kan godt være at hun har sagt ja uten å tenke seg om, eller at hun ikke klarte å si nei av en eller annen grunn, men du er jo ikke tankeleser. Man regner jo med at de fleste sier det man mener. Snakk med jenten uten å være anklagende, så får du kanskje ryddet opp i saken. Lykke til med å finne barnevakt! Det synes jeg ikke du skal gjøre .. La jenta være i fred .. det er langt ifra sikkert det er uvilje som gjør dette .. Jeg tror heller at hun følte seg presset til å si ja - og har hatt store kvaler i ettertid - dermed sendte deg lappen ..
Harlekin Skrevet 24. januar 2008 #18 Skrevet 24. januar 2008 Det synes jeg ikke du skal gjøre .. La jenta være i fred .. det er langt ifra sikkert det er uvilje som gjør dette .. Jeg tror heller at hun følte seg presset til å si ja - og har hatt store kvaler i ettertid - dermed sendte deg lappen .. Men dette kan jo ikke trådstarter vite! Det er ikke sikkert at dette er årsaken, og det må vel være et mål å rydde opp i dette. Hvis ikke kan forholdet mellom trådstarter og moren til fjortenåringen også lide. En fjortenåring tåler fint å bli snakket med om litt alvorlige ting - det er ingen som slipper unna dette. I det minste kan trådstarter formidle at jenten ikke trenger å si ja til ting hun ikke vil fordi hun er redd for å si fra.
Gjest Også tenåringsmor Skrevet 24. januar 2008 #19 Skrevet 24. januar 2008 Det synes jeg ikke du skal gjøre .. La jenta være i fred .. det er langt ifra sikkert det er uvilje som gjør dette .. Jeg tror heller at hun følte seg presset til å si ja - og har hatt store kvaler i ettertid - dermed sendte deg lappen .. Jeg er direkte uenig med deg, og jeg er også tenåringsmor til to! Jeg mener at selv om de har sagt ja fordi de har følt seg presset til det, eller fordi de ikke tenkte seg om, så må de få vite at det er bedre å si sannheten med en gang, selv om de gruer seg og synes det er ekkelt. De må få vite at det de sier og gjør får konsekvenser for andre (og dem selv), og det er vårt ansvar som voksne å lære ungdommene dette. Det eneste denne jenta lærer hvis hun ikke blir snakket med om dette, er at hun kan bryte avtaler uten at det får konsekvenser for henne, og det er den lærdommen hun vil ta med seg inn i voksenverdenen. Da må hun lære på den harde måten, for sjefer er ikke like forståelsesfulle som mødre, fedre og tanter er.... Men jeg mener også at jenta ikke skal bli møtt med kjeft, bare en konstantering av konsekvensene ved avtalebruddet.
estrella Skrevet 24. januar 2008 #20 Skrevet 24. januar 2008 Men hun var jo litt ung til å passe ungene når du var et godt stykke vekke? Jenta var jo kun 14 år. Men over til det at du ikke hadde barnevakt, hva med å skaffe en fast barnevakt? Det kan du gjøre på dinbaby.com. Jeg la ut annonse om å passe barn, og på den måten "fikk" jeg de to ungene jeg passer på nå, og hun jeg passet før. DinBaby:Forum:Vest-Norge:Dagmamma/Familiebarnehage Det finnes også for nord, sør, øst og midt-Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå