Gå til innhold

papirene


Kipa

Anbefalte innlegg

hvordan er det, kontakter vi kirken eller er de dem som tar kontakt med oss ang. disse papirene som skal skrives. Når bør i såfall dette skje, gifter oss 27.07, har "booket" kirken for en stund siden. Ser det var noen brudepar i juli som nå skal sende inn papirene...Trenger de vår dåpsattest også??12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du henter papirene (til dere og forloverne) på kirkekontoret, de blir ikke sendt ut automatisk.

Du trenger ikke dåpsattest, men fødselsattest/fødselsnummerattest fra Folkeregisteret (ring, så sender de i posten).

Skjemaene kan ikke være signert og levert til kirkekontoret mer enn 3 mnd før vielsesdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om dette da jeg bestilte kirke - og fikk da beskjed om at disse papirene ikke var gyldige mer enn i 3 mnd. - så jeg skulle selv ta kontakt med prestekontoret her 3 1/2 mnd før dagen vår.

De skulle ha dåpsattest av hvertfall en av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tilsendt papirene da vi bestilte kirke vi, det var nesten 1 år i forveien. De sa ingenting til oss om at papirene bare var gyldige i 3 mnd. Har ikke lagt merke til at det står noe om det i papirene heller, men jeg bør vel sjekke igjen da, så jeg ikke sender inn for gamle papirer... 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I informasjonsbrosjyren vi har fått fra kirken står det:

"Ferdig utfylte vigselspapirer sendes sammen med fødselsattester og dåpsattester TIDLIGST 4 mnd i forveien"

Står ikke noe om når man SENEST må sende de inn. Kommer vel til å sende de inn 3-4 mnd før bryllupet jeg da...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Nøtterøy er det slik at papirene skal ikke være eldre enn 3 måneder.

Vi må sende ved fødselsattest fra begge og dåpsattest fra en slik at de kan se at i hvert fall en av oss er medlem av statskirken.

Vi bare ringte til kirkevergen og fikk papirene tilsendt i posten.

Da fikk vi de to arkene som vi skulle fylle ut pluss erklæringene som forloverne skal fylle ut.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kirkekontoret til å sende dem til deg, trenger ikke å møte opp selv.

Det er riktig at det er 3 mnd frist - kan ikke være eldre enn, og det seneste de må leveres før er et par uker. Men i høysesongen kan det vel ta litt lenger tid, kanskje. Litt avhenger også om du er en vanskelig "case". For oss som hverken har vært gift før eller har barn med hverandre eller andre er dette bare proforma.

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Jeg tror det er litt viktig at ikke datoen på papirene er eldre enn 4 måneder fra den datoen dere gifter dere. Jeg fikk iallfall beskjed om dette da jeg snakket med kirkekontoret. Slike offisielle papirer og dokumenter er nemlig ikke gyldig om de er eldre enn 4 mnd. Men det betyr ikke at dere ikke kan motta papirene tidlig, de må bare ikke skrives under på og sendes inn for tidlig.

Selv fikk jeg papirene tilsendt i posten kjempekjapt, og de ligger i skuffen her hjemme og venter på å bli signert og sendt inn.

_________________

KristinK smile.gif - Vi gifter oss 10.august 2002

[ Dette Innlegg er endret av: KristinK den 2002-02-24 16:21 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: KristinK den 2002-02-25 14:11 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den menigheten du tilhører er den som skal sende deg skjema for prøving av ekteskapsvilkår, men du må spørre etter dem. Det er den menigheten som skal ha dem i retur sammen med forlovererklæringer og attester fra folkeregisteret.

De skal ikke være eldre enn fire måneder.

Skal du gifte deg i en annen menighet/kirke enn den du tilhører, er det din menighet som tar seg av papirarbeidet, og sender videre til kirken du gifter deg i, som er utøvende og dermed skriver vigselsattesten. Den får du i kirken etter vielsen.

Beregn god tid (noen uker) hvis det er snakk om flere menigheter... de rotet det til for oss, og vi måtte sende alt på nytt to uker før... heldigvis ringte kirken vi skulle gifte oss i og etterlyste dem! Det gikk bra, men det ble unødvendig stress i en periode hvor man har nok av andre ting å tenke på, og så fikk vi vigselsattesten i posten i etterkant.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. har ikke tenkt på at vi kanskje må gjøre det annerledes - presten vår tilhører Metodistkirken og vi begge tilhører Statskirken.. vi skal gifte oss ute.

Er det noen som vet noe om dette gjør at vi må gjøre ting annerledes?! Eller skal skjemaene bare sendes inn til statskirken?! Ble plutselig litt usikker jeg...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Papirene er de samme uansett hvor man gifter seg... kirke eller rådhus. Det er norske offentlige papirer.

Husk også at fødsels attestene heller ikke skal være eldre enn 3mnd....

Vår var det, men presten godtok det alikevel icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke fødselsattesten være eldre enn det?

Så selv om jeg har kopier liggende her hjemme fra 1975, så må jeg gå og få nye???12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Fødselsattesten spiller det ingen rolle hvor gammel er, det er ekteskapspairene som ikke må være underskrevet slik at de blir eldre enn 4 mnd på bryllupsdagen!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest KristinK

Det jeg fikk beskjed om var iallfall at de papirene vi skriver under ikke må være eldre enn 4 mnd. Når det gjelder fødselsattestene sa de ikke noe om at disse også måtte være "nye".12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke håpe det, for det tar vel en stund før folkeregisteret evt. klarer å få dem sendt ut.

Og jeg har bare 2 mnd igjen icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...