Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Hei! Er det noen som har erfaring med ryggvondt??? Våknet tirsdags morgen og kom meg nesten ikke ut av senga....med god hjelp av ektemann kom jeg meg endelig relativt stående opp, men klarte nesten ikke gå. Bøye meg var totalt uaktuelt.. Smertene sitter nederst i bekkenet, nesten nede ved halebeinet. Stråler foran rundt bekken, bak på lårene og sittebeinet under rumpa. Minner meg om bekkenløsninga jeg hadde da jeg var gravid for noen år siden, bare mye sterkere. Og jeg er ikke gravid nå. Fant paralgin forte og voltaren som jeg hadde liggende etter et beinbrudd i fjor og har tatt de tablettene samtidig ganger tre. Litt bedre idag, men fortsatt ille vondt. Dattera mi på fire lurte på om jeg var blitt gammel dame nå.... Ellers er jeg i frisk form, har en jobb der jeg står 8 timer i strekk (tatt egenmelding nå..), og har en aktiv hverdag der trening er inkludert. Håper noe har peiling og kan komme med noen tips!!
Redlady Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Ellers er jeg i frisk form, har en jobb der jeg står 8 timer i strekk Bruk gått fottøy. Det betyr mye for ryggen! Kanskje du bør prøve Masai sko, (MBT)? Jeg har selv veldig god erfaring med de. Ellers har jeg hørt at naprapater er kjempeflinke på ryggsmerter, men en må dessverre betele for behandlingen selv fordi de ikke er godkjent etter det norske systemet enda.
Gjest Annbjørg Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har også en jobb der jeg står hele dagen, og har nå gått til innkjøp av masai sko. En av kollegaene min bruker slike på jobb, og hun forteller at hun ville blitt sykemeldt uten de skoene, pga helseplager. Svigermor, som er hjelpepleier, sier at hun ikke ville ha klart 8 timer på beina uten de skoene. Så kanskje det er verdt et forsøk?
Gjest ts Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har også en jobb der jeg står hele dagen, og har nå gått til innkjøp av masai sko. En av kollegaene min bruker slike på jobb, og hun forteller at hun ville blitt sykemeldt uten de skoene, pga helseplager. Svigermor, som er hjelpepleier, sier at hun ikke ville ha klart 8 timer på beina uten de skoene. Så kanskje det er verdt et forsøk? Det hørtes ut som et fotsøk verdt! Hvor får en såfall kjøpt de hen?? men ser de ok ut?? Har en jobb der jeg bruker mye skjørt og kjoler, viktig å se presentabel ut.. Dog; ser ikke så presentabel ut med krokrygg....
Gjest Blondie65 Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Det hørtes ut som et fotsøk verdt! Hvor får en såfall kjøpt de hen?? men ser de ok ut?? Har en jobb der jeg bruker mye skjørt og kjoler, viktig å se presentabel ut.. Dog; ser ikke så presentabel ut med krokrygg.... Da er ikke MBT noe for deg. De ser ut som "rare" joggesko. De er gode altså - men de passer ikke til skjørt og kjoler. Gå til legen og få sjekket ryggen. Dersom det er et hekseskudd er det en betennelse som "lett" går over ved rett medisinering. Dersom det ikke er det må du nok av sted til fysioterapeut eller lignende.
Saeria Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Dette høres ut som akutt lumbago. Disse smertene kan skyldes noen bekkennerver som har gått i klem. Når jeg har denne typen smerter, går jeg til kiropraktor. Det har vært til kjempegod hjelp for meg. Jeg har i tillegg litt for stor krumming i korsryggen, noe som gjør at jeg må påregne vond rygg av og til. Jeg synes ikke kiropratorbehandlingen er spesielt vond. Det høres verre ut enn det er. Hvis kiropraktor masserer triggerpunktene så kan det være ømt, men jeg har til gode å oppleve en vond runde hos kiropraktor, selv når ryggen min har vært helt ute å kjøre. http://www.sandneskiropraktorklinikk.no/de...p?V_ITEM_ID=480
Gjest ts Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Dette høres ut som akutt lumbago. Disse smertene kan skyldes noen bekkennerver som har gått i klem. Når jeg har denne typen smerter, går jeg til kiropraktor. Det har vært til kjempegod hjelp for meg. Jeg har i tillegg litt for stor krumming i korsryggen, noe som gjør at jeg må påregne vond rygg av og til. Jeg synes ikke kiropratorbehandlingen er spesielt vond. Det høres verre ut enn det er. Hvis kiropraktor masserer triggerpunktene så kan det være ømt, men jeg har til gode å oppleve en vond runde hos kiropraktor, selv når ryggen min har vært helt ute å kjøre. http://www.sandneskiropraktorklinikk.no/de...p?V_ITEM_ID=480 Jeg har vært inne på tanken på å oppsøke kiropraktor over helgen hvis det ikke bedrer seg, men det har blitt litt bedre. Bittelitt...klarer iallefall og sitte relativt normalt idag. Men voltaren har nok hjulpet litt. Klarer dog ikke å bøye meg frem eller tilbake, så nå har jeg helt korrekt løtfeteknikk der en løfter med strak rygg og belaster lårene.. Har veldig svai korsrygg, så jeg har av og til hatt vondt i ryggen, såkalt sliten følelse. Men dette tar kaka! Må en ha henvisning til fastlege for å komme inn til kiropraktor, eller kan en bare ringe selv? Jeg var engang til kiropraktor med nakke som var gått i vranga for 6 år siden, så de skal ha meg i papirene sine..
Gjest rikkerikke Skrevet 24. januar 2008 #8 Skrevet 24. januar 2008 Kiropraktor kan du kontakte direkte, men med henvisning fra lege blir det litt billigere, og går man til langvarig behandling kan utgiften føres i egenandelskort 2 (se sidene til NAV på nett). I tillegg skal man være oppmerksom på at om man har en kraftig prolaps, så kan kiropraktoren gjøre vondt verre, ergo kan det være lurt å kontakte legen først, i alle fall pr. telefon.
Saeria Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 Der står litt om prolaps på den siden jeg linket til. Husk at kiropraktor også kan henvise videre til lege/spesialist. Jeg kjenner godt til den sliten følelsen. Den har jeg med jevne mellomrom. Når jeg har vondt bruker jeg ofte å være øm på venusberget/vulva. Lett massasje hver kveld i et minutt før jeg sovner har hjulpet. Noen ganger når jeg merker at jeg begynner å få smerter, har denne massasjen hjulpet meg såpass at jeg har blitt bra igjen.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Synes du beskriver et tilfelle av akutt lumbago. Behandling: smertestillende og aktivitet inntil smertegrensen inntil det går over. Kiropraktor hjelper mange. Sjelden at prolaps kommer når du sover.
Gjest ts Skrevet 25. januar 2008 #11 Skrevet 25. januar 2008 Synes du beskriver et tilfelle av akutt lumbago. Behandling: smertestillende og aktivitet inntil smertegrensen inntil det går over. Kiropraktor hjelper mange. Sjelden at prolaps kommer når du sover. Jeg satt forresten 12 timer i ei vond stilling mellom to barneseter i bil mandag....mulig det kan og være litt utslagsgivende....
Saeria Skrevet 25. januar 2008 #12 Skrevet 25. januar 2008 Det skal du ikke se bort i fra. Jeg satt i 6 timer på en litt ustø stol ved et litt for høyt bord og hadde skriftlig eksamen i fjor...Resultatet var vond rygg og en time til kiro. Det hjalp ikke at jeg måtte drasse bagasje etterpå heller. Gjennom halve Oslo sentrum, siden jeg flydde over fjellet for å ta eksamenen.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #13 Skrevet 25. januar 2008 Hei! Er det noen som har erfaring med ryggvondt??? Våknet tirsdags morgen og kom meg nesten ikke ut av senga....med god hjelp av ektemann kom jeg meg endelig relativt stående opp, men klarte nesten ikke gå. Bøye meg var totalt uaktuelt.. Smertene sitter nederst i bekkenet, nesten nede ved halebeinet. Stråler foran rundt bekken, bak på lårene og sittebeinet under rumpa. Minner meg om bekkenløsninga jeg hadde da jeg var gravid for noen år siden, bare mye sterkere. Og jeg er ikke gravid nå. Fant paralgin forte og voltaren som jeg hadde liggende etter et beinbrudd i fjor og har tatt de tablettene samtidig ganger tre. Litt bedre idag, men fortsatt ille vondt. Dattera mi på fire lurte på om jeg var blitt gammel dame nå.... Ellers er jeg i frisk form, har en jobb der jeg står 8 timer i strekk (tatt egenmelding nå..), og har en aktiv hverdag der trening er inkludert. Håper noe har peiling og kan komme med noen tips!! I samme sko..... En aktiv hverdag med trening bøhøver ikke si at du trener rett. Du står på jobben 8 t, det kan en kjenne på ryggen etterhvert. Riktige sko/holdning har mye å si. Jeg har flere ganger hatt det akutt.... Komt meg til beh, enten til kiropraktor/fysiot...de har funnet årsaken hver gang. Ryggtrening er viktig med en slik jobb du har. Min erf er at det sprer seg til bein,armer nakke. Sitte foran pc skjer korte min., likeledes i en stol foran tv. En aktiv hverdag hadde jeg også....en aktiv, i minustegn foran. Aktiviteten innebar en del stress, noe som gikk utover muskler i rygg/nakke. Ikke å anbefale at du driver å medisinerer deg på egenhånd over flere dager. Du kan godt ha fått strekt noe muskler i søvne eller ved tunge løft. betente muskler kan være innmari vondt.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #14 Skrevet 25. januar 2008 Da er ikke MBT noe for deg. De ser ut som "rare" joggesko. De er gode altså - men de passer ikke til skjørt og kjoler. Gå til legen og få sjekket ryggen. Dersom det er et hekseskudd er det en betennelse som "lett" går over ved rett medisinering. Dersom det ikke er det må du nok av sted til fysioterapeut eller lignende. Min erfaring er at det er bortkastende penger å gå til lege først. man trenger ikke henvisning til kiro/fysio....det er de som kan vonde rygger.
Gjest ts Skrevet 25. januar 2008 #15 Skrevet 25. januar 2008 I samme sko..... En aktiv hverdag med trening bøhøver ikke si at du trener rett. Du står på jobben 8 t, det kan en kjenne på ryggen etterhvert. Riktige sko/holdning har mye å si. Jeg har flere ganger hatt det akutt.... Komt meg til beh, enten til kiropraktor/fysiot...de har funnet årsaken hver gang. Ryggtrening er viktig med en slik jobb du har. Min erf er at det sprer seg til bein,armer nakke. Sitte foran pc skjer korte min., likeledes i en stol foran tv. En aktiv hverdag hadde jeg også....en aktiv, i minustegn foran. Aktiviteten innebar en del stress, noe som gikk utover muskler i rygg/nakke. Ikke å anbefale at du driver å medisinerer deg på egenhånd over flere dager. Du kan godt ha fått strekt noe muskler i søvne eller ved tunge løft. betente muskler kan være innmari vondt. Hei! Jeg har ingen smerter i nakke/skuldre/øvre rygg, alle smertene sitter sentrert i nedre korsrygg/bekken. Medisinen jeg tar er etter ledd/beinsmerter etter et armbrudd i fjor. Voltaren er også betenneslesdempende samtidig som smertestillende og blir brukt i sånne ryggsituasjoner. Mannen min er lege og han sa jeg burde ta det som en kur og kontakte fastlege for henvisning til kiropraktor over helga hvis det ikke er tegn til bedring.. Stresser litt i jobben, men løfter mye og tungt hver dag. Trener pilates tre ganger i uka, samt en time med stepp og to timer styrke. Og svømmer innimellom når jeg føler for det. Så jeg tror nok jeg trener endel rygg. Det jeg lurer litt på er at for 15 år siden var jeg med på en utforkjøring der jeg hadde mange utskliinger i rygg og nakke. Gikk med krage ei stund og var regelmessig til kiropraktor og fysioterapaut. Men det er jo mange år siden så det bør jo ikke være utslagsgivende....??
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #16 Skrevet 28. januar 2008 Hei! Jeg har ingen smerter i nakke/skuldre/øvre rygg, alle smertene sitter sentrert i nedre korsrygg/bekken. Medisinen jeg tar er etter ledd/beinsmerter etter et armbrudd i fjor. Voltaren er også betenneslesdempende samtidig som smertestillende og blir brukt i sånne ryggsituasjoner. Mannen min er lege og han sa jeg burde ta det som en kur og kontakte fastlege for henvisning til kiropraktor over helga hvis det ikke er tegn til bedring.. Stresser litt i jobben, men løfter mye og tungt hver dag. Trener pilates tre ganger i uka, samt en time med stepp og to timer styrke. Og svømmer innimellom når jeg føler for det. Så jeg tror nok jeg trener endel rygg. Det jeg lurer litt på er at for 15 år siden var jeg med på en utforkjøring der jeg hadde mange utskliinger i rygg og nakke. Gikk med krage ei stund og var regelmessig til kiropraktor og fysioterapaut. Men det er jo mange år siden så det bør jo ikke være utslagsgivende....?? Skrev du ikke at mannen din er lege da.....
Gjest gjest ts Skrevet 28. januar 2008 #17 Skrevet 28. januar 2008 Skrev du ikke at mannen din er lege da..... Jooo, men rygg er ikke innenfor hans spesialisering, og siden han er mannen min, ikke fastlegen min.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2008 #18 Skrevet 28. januar 2008 Min erfaring er at det er bortkastende penger å gå til lege først. man trenger ikke henvisning til kiro/fysio....det er de som kan vonde rygger. Min erfaring med hekseskudd er at med rett medisin så går dette over på en dag. Siden jeg ikke vet hva trådstarter har og dermed ikke kan drive fjerndiagnostering (i tillegg til at jeg ikke er verken lege eller spesialist) så vil jeg anbefale henne en tur til lege først i alle tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #19 Skrevet 28. januar 2008 Jooo, men rygg er ikke innenfor hans spesialisering, og siden han er mannen min, ikke fastlegen min. tror du det sitter ryggspesialister her inne da? tror mannen din er like bra kompetent siden du har han i samme hus. Som lege burde han sendt deg /bedt deg ta kontakt med en kiropraktor ......det kan han jo si uten at han er fastlegen din::........
Gjest ts Skrevet 28. januar 2008 #20 Skrevet 28. januar 2008 tror du det sitter ryggspesialister her inne da? tror mannen din er like bra kompetent siden du har han i samme hus. Som lege burde han sendt deg /bedt deg ta kontakt med en kiropraktor ......det kan han jo si uten at han er fastlegen din::........ Skjønner at det ikke er spesialister som uttaler seg her på forumet da vel... Han foreslo jo medisin i den akutte fasen for så å se det an. Vi er bare litt nazi når det gjelder yrket hans, han er mannen min og våre barns far, ikke legen. Så vi drar til legevakta når det er noe eller kontakter fastlege. Selvfølgelig har han trått til når noe har vært ekstremt akutt. uansett; ryggen er bedre og ingen medisiner lengre!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå