Gå til innhold

Barnetrygden

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Etter å ha lest igjennom tråden om sparing til barn, ser jeg at endel foreldre setter barnetrygden rett inn på barnas sparekonto.

Jeg mener at hvis det er sånn at småbarnsforeldre har råd til det, så er faktisk vitsen med barnetrygd borte.

Barnetrygden har nok på mange måter utspilt sin rolle i dagens samfunn. Den gangen ordningen kom, betød den et være eller ikke være for mange barnefamilier, bl.a for mine foreldre.

Hos oss går barnetrygden inn i "det store sluket" - til klær, sportsutstyr, fritid osv.

Hva bruker dere barnetrygden til?

Er det kanskje på tide at vi får en ordning med behovsprøving.

Endret av Bodillen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden barnetrygden skal gå til barnet bør den ikke behovsprøves. Siden alle barn står uten inntekt stiller de på lik linje.

Vi bruker barnetrygden på ting han trenger, og så sparer vi litt av den hver mnd. Men vi har ikke masse penger og kjempegod råd av den grunn. Vi gjør det sånn fordi barnetrygden skal gå til barnet og ikke til oss.

Skrevet
Siden barnetrygden skal gå til barnet bør den ikke behovsprøves. Siden alle barn står uten inntekt stiller de på lik linje.

Ja, den skal gå til barnet, for å dekke barnets behov, ikke for å være egenkapital den dagen "barnet" skal kjøpe seg hus! Jeg synes det er blodig urettferdig at hvert barn skal få 900 kr (eller hvor mye det nå er) pr måned av staten uansett om foreldrene tjener 1 mill eller 200 000 i året. Trenger barnet til millionærforeldrene disse pengene? Nei. Trenger det andre barnet pengene? Ja. Det andre barnet trenger sikkert mer støtte enn de 900 kr, men leser jo hele tiden om foreldre som kke har råd til å sende barnet sitt på ulike aktiviteter slik at barnet blir sosialt ekskludert. Da er det bedre å gi ekstra til de fattige familiene ved å ta fra de "rike" som ikke trenger pengene.

Gjest Gjest_trollmor_*
Skrevet

Vi og sparer deler av barnetrygden til våre barn. Vi tjener ikke i millionklassen, men ligger nok helt middels angående inntekt.

de fleste av våre venner sparere ikke til sine barn, de har både mer og mindre enn oss i inntekt.

Vi prioritere våre andre vaner etter hvor mye penger en har og bruke.

Synes ikke det er blodig urettferdig at mine barn har penger på konto når de blir eldre i forhold til våre venners barn som ikke har det.

Dette setter oss også i større frihet hva sertifikat, utvekslingsopphold og boligkjøp når de blir eldre.

Skrevet
Vi og sparer deler av barnetrygden til våre barn. Vi tjener ikke i millionklassen, men ligger nok helt middels angående inntekt.

de fleste av våre venner sparere ikke til sine barn, de har både mer og mindre enn oss i inntekt.

Vi prioritere våre andre vaner etter hvor mye penger en har og bruke.

Synes ikke det er blodig urettferdig at mine barn har penger på konto når de blir eldre i forhold til våre venners barn som ikke har det.

Dette setter oss også i større frihet hva sertifikat, utvekslingsopphold og boligkjøp når de blir eldre.

Men trenger dere virkelig barnetrydgen? Ser du ikke at det er mange som trenger mer støtte men som ikke får det fordi staten sponser lappen, utvekslingsopphold og boligkjøp til dine barn?

Skrevet

Jeg er positiv til en ordning med behovsprøvet barnetrygd. Mitt inntrykk er at flertallet av familier idag ikke har behov for denne ordningen (selvfølgelig avhengig av hvordan man definerer dette behovet). De aller fleste hadde nok klart seg ganske bra uten disse pengene.

Jeg tror imidlertid ikke at de som sparer barnetrygden til barna har mindre behov for pengene enn mange av de som ikke sparer. Det kommer vel mer an på prioriteringer og hvordan man legger opp økonomien sin.

Vi velger å sette pengene inn til datteren vår hver måned, men vi kunne jo selvfølgelig brukt disse pengene på klær og utstyr til henne, og heller betalt ned litt mer på boliglånet e.l. for de pengene vi nå bruker på barneutstyr...

Skrevet

Så at jeg svarte i den andre tråden som jeg egentlig burde svart her, så jeg klipper og limer litt:

Jeg er ikke enig i at barnetrygden bør behovsprøves (selv om jeg sikkert er av dem som uansett ville fått barnetrygd, for hverken jeg eller mannen er i nærheten av "millionklassen"). Kan hende de som har "råd" til å sette barnetrygden inn på konto til barna prioriterer pengene sine annerledes enn mange av de som synes de ikke har råd?

Selvfølgelig sitter noen bedre i det enn andre, slik vil det alltid være. Men de med høyere lønn bidrar jo mer i form av skatt, så jeg har ingen problemer med at barnetrygden er et fast beløp som er likt for alle. For de med dårligst råd finnes det andre støtteordninger. At folk velger å få barn er bra for samfunnet. Skal man behovsprøve barnetrygd, burde man også justere barnehageprisene slik at det ble dyrere for de med god råd, eller?

Skrevet

Nei, barnetrygden bør ikke behovsprøves.

Jeg synes det er merkelig med folk som setter pengene inn til sparing til barna - men hver sin lyst.

Barnetrygd bør alle få. Har dere tenkt over hvilket enormt byråkrati det ville blitt for å finne ut hvem som var "verdige" mottakere?

Er generelt i mot all behovsprøving, synes ikke folk skal behøve å stå "med lua i handa" å be om penger. Et land som Norge har råd til å bruke penger på barnetrygd til alle. Barna er fremtiden vår.

Gjest Fëawen
Skrevet

Hos oss går på sett og vis barnetrygden ned i "det store sluket".

Men av lønnen vår, trekker vi hver 100 i mnd.- så vi sparer 200.- i den lille.

Gjest Mayamor
Skrevet

Det er vanskelig å få til en ordning som er rettferdig for alle, uansett hvordan en regulerer det og intensjonen er god i utgangspunktet. Slik barnetrygden fungerer i dag finansierer den de rike barna til å bli enda rikere, for de fattigste at de har råd til middag 15 ganger den måneden...

Så kanskje jeg synes det kunne vært behovsprøvd i den forstand at de fattigste får mer barnetrygd, mellomklassen slik den er nå, de rikeste en reduksjon. Men klart at det vil være vanskelig å gjennomføre; noen vil komme uheldig ut.

Med andre ord; jeg vet egentlig ikke hvilken ordning som er best. Godt det ikke er meg som skal bestemme... ;)

Skrevet

I prinsippet er jeg for behovsprøving med omfordeling av trygden til de barna som får svært lite hjemme, men i praksis skjønner jeg argumentet om at byråkratiet som kreves for å administrere dette vil være så kostbart at mye av vinningen går opp i spinningen.

Gjest Gjest_trollmor_*
Skrevet

Nei, jeg trenger ikke barnetrygden, men den gjør likevel hverdagen litt bedre. Setter av litt til barna og resten til uforutsette utgifter. Noe som gjør at vi har litt ekstra om noe skjer.

Har litt vanskelig med å forstå de som sier det er merkelig at vi sparer til våre barn. Hvorfor er det merkelig?

Er det misunnelse ute og går?

Jeg hadde selv en startkapital når vi skulle ut på boligmarkedet, dette var en veldig stor hjelp for et ungt par med studielån hvor jeg ennå ikke hadde fått fast jobb.

Gjest andrassy
Skrevet

Spørsmålet blir om staten skal støtte sine borgere når de får barn, noe de gjør med barnetrygden. Jeg syns vel egentlig det, selv om man kan diskutere hvordan det gjøres. Barnetrygden, slik vi kjenner den, ble i sin tid utformet slik i stedenfor å gi familien (far) skattelettelse.

Jeg skjønner heller ikke det store problemet med at noen "sparer" hele barnetrygden til barnet/a. Er det ikke bra da, at foreldre sparer til sine barn? Jeg setter ikke barnetrygda rett inn på sparekonto, men jeg vet jo at pga. den så KAN jeg sette av en sum pr mnd. til ungen.

Hvis en fikk barnetrygden som en del av lønna, ville det da også vært noen som ba om behovsprøving for å hindre foreldre å spare til sine barn? Eller er det fordi det kommer som en sum utenom alt annet at det er så enkelt å ville innføre det?

Skrevet
Jeg synes det er merkelig med folk som setter pengene inn til sparing til barna - men hver sin lyst.

Hvorfor synes du det er merkelig?

Skrevet (endret)

l

Endret av thapara
Skrevet

Behovsprøving slår aldri rettferdig ut, derfor er det greit at alle eventuelt ingen, får barnetrygd.

Dessuten vil administrering av en slik ordning kreve vanvittig mye ressurser, og jeg syns det er bedre at pengene går til barnefamilier enn til administrasjon.

Skrevet
Jeg synes barnetrygden bør behovsprøves. Som andre har sagt er den vel egentlig ment for at familier ikke skal gå fullstendig konkurs av å få barn, altså burde den gå til mat, klær ol.

Jeg forstår ikke at de som setter hele trygden på sparekonto ser at det blir litt feil? (selv om jeg godt forstår at ingen er ivrige etter å miste ti tusen i året) Det er bare med på å øke klasseforskjeller, der enkelte starter voksenlivet med 200 000, og andre med ingenting.

Det vil alltid være barn som vokser opp i såkalt rike familier og som starter voksenlivet med mye mer å rutte med enn mange andre. Selvfølgelig er ikke det rettferdig, men det er nå engang slik verden er. Noen har mer, noen har mindre. Barnetrygden er da ikke med på å forsterke det, den er lik for alle.

Skrevet
Jeg synes barnetrygden bør behovsprøves. Som andre har sagt er den vel egentlig ment for at familier ikke skal gå fullstendig konkurs av å få barn, altså burde den gå til mat, klær ol.

Det vil si at ordningen kan avvikles, og at barnetillegget for sosialklienter og evt. overgangsstødnaden for enslige med barn bør reguleres opp.

Gjest nextlife
Skrevet

Har vært i en situasjon der barnetrygd betydde at vi "overlevde" også den måneden, men hadde pr. i dag klart meg helt fint uten.

Så lenge barnetrygd er noe som ytes til alle barn, uavhengig av foreldres inntekt må folk selvfølgelig disponere den på den måten de vil.

Synes likevel at barnetrygd burde være behovsprøvd på en eller annen måte, ser ikke helt fornuften i at fellesskapet skal bidra til sparing for barn som i utgangspunktet har det de trenger og vel så det.

Midlene burde da heller tilfalt de som trenger det, her er nok av barn i dette landet som ikke får sunn nok mat, mulighet til å delta på fritidsaktiviteter o.s.v pga dårlig økonomi i heimen

Skrevet

Jeg er for behovsprøving av barnetrygden, pengene fra barnetrygden til de rikeste kan omfordeles til vanskeligstilte enslige (med og uten barn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...