Gå til innhold

Selvangivelsen: Er feriepenger også inntekt?

Mrs. B

Anbefalte innlegg

På lønns- og trekkoppgaven min for 2002 har arbeidsgiveren min kun satt opp lønnen min (12 mnd totalt) som inntekt. Jeg fikk lønn i juli også fordi jeg jobbet. Men feriepenger er ikke medregnet og står ikke noe sted. Skal feriepengene jeg fikk utbetalt i 2002 også komme med i inntektsposten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg regnet med det. Så da må jeg vel gå ut i fra at arbeidsgiveren min har glemt disse, siden det står et noe høyere beløp på selvangivelsen min enn på trekkoppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

All lønn du har mottatt fra arbeidsgiver skal være oppført på selvangivelsen, også feriepenger.

Noen tror at feriepenger er skattefrie, det er de altså ikke, men man skatter vanligvis ikke ved utbetaling slik som man gjør med vanlig lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jepp, arbeidsgiveren din har nok glemt dette da. Er litt kipt at man skal betale skatt av feriepengene som blir utbetalt skattefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Man skatter bare en gang av feriepengene. Man opparbeider feriepenger av bruttolønn, altså før det trekkes skatt. Året etter utbetales pengene. Når skatten for utbetalingsåret skal regnes ut blir feriepengene også regnet med, dette er første gangen det beregnes skatt av feriepengene.

M.a.o: statens måte å sørge for at vi klarer å spare litt sånn at vi har peng i kassen når vi skal på ferie. (og bra er det for meg ihvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALL inntekt er skattbar, men feriepenger er unntatt forskuddsbeskatning sammen med 50% av desemberskatten.

Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...