Gå til innhold

Hvordan lage Pizzabunn????


Gjest Lottemor

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor

Har lovet at jeg skal lage pizza i dag men har ingen aning på hvordan man lager en pizzabunn.....

vet hvordan man lager en bolle deig er det langt i fra??

Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

25 gr jäst (gjaer)

2 dl ljummet/lunket vatten (37 grader - fingervarmt)

salt

2 msk (spiseskjeer) olja

ca 5 dl vetemjöl

- Rör ut jästen i det fingervarma vattnet. Häll gärna i saltet på jästen - då löser jästen sig mycket bättre!

- Tillsätt olja och mjöl. Arbeta samman till en smidig deg.

- Låt degen jäsa i 30 minuter under bakduk.

- Kavla ut degen på plåten (tillräckligt till en stor ugnsplåt). Lägg på påläggen. Låt degen vila i 5-10 minuter.

- Geädda i 225 grader i 15-20minuter (kortare gräddtid, 10-15 minuter, om du gör flera mindre pizzor istället för en stor).

Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Grunnoppskrift på brød (Jamie Oliver sin - noe forenklet):

50 g fersk gjær (1 pose tørrgjær)

30 g honning (eller sukker)

6 1/4 dl lunkent vann

1 kg hvetemel

30 g salt

litt ekstra mel til utbaking

Trinn 1: Løs opp gjær og honning/sukker i halvparten av vannet

Trinn 2: bland det tørre m/det våte

Trinn 3: kna og kna.. i 5 min. Dette utvikler strukturen i deigen og glutenet.

Trinn 4: Form deigen til en stor bolle, dryss mel over og snitt et kryss i den med kniv (hever raskere da)

Trinn 5: Heves til dobbel størrelse.

Deigen gir 4 pizzabunner eller 2 landbrød, eller 12 rundstykker. Med litt smak og litt olje gir den foccacia og chiabatta også!

Bruk hva du vil av pizzafyll, stekes på 240C i 10 min, eller til deigen ser sprø og gyllen ut.

Hvis 4 bunner er for mye - så halvstek et par i 5 min på 240 grader, sleng dem i fryseren, og ta dem opp når du har lyst på lettvint middag - trenger ikke tine før du har på fyllet, men gi den 5 min ekstra steketid ved 225C.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Tusen takk for hjelpen..... icon_smile.gif

Tror jeg skal begynne å love å lage det jeg kan lage jeg... icon_smile.gif

klemizar fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Pizza bunn er enkelt:

Bland en litt mel, tørr gjær og ca 1 ts. salt evt. litt pizza krydder. Ha i ca 4 dl. vann (det skal være det varmeste du får fra springen) og en liten skvett olje (oliven extra virgin, rasp elle solsikke). bland i mer mel til deigen er så fast du vil ha den. Du kan ha i litt siktet spelt (men bare litt, eller holder ikke deigen sammen), for da blir bunnen ekstre sprø.

Lykke til.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ALDRI varmt vann til gjær! Den dør hvis den varmes til over 40 grader!

Ellers flere bra oppskrifter. Lett er det iallefall! Husk å kna deigen lenge, gjerne et kvarter. Da blir den seigere og lettere å ha med å gjøre. La den heve leenge, gjerne 45 min. til en time.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottemor

Takk så mye for mange flotte oppskrifter icon_smile.gif

Jeg lagde pizza den kvelden som jeg hadde lovet,men det ble ikke noe å skryte av.

Misstet helle salt børsen i kjøttdeigen prøvde å få vekk mesteparten og trodde jeg hadde klart det.

Allt var nokk ikke bort det merket vi da vi begynnte å spise...

Så hadde jeg hatt den for lenge i ovnen og tatt forlite ost på toppen.

Ble en skikkelig miss og det ble til at vi bestillte pizza i stede lol:

Så jeg har funnet ut at jeg alldrig mer skal love å lage noe jeg ikke kan lage.

Trodde ærligtalt ikke at pizza skulle være så vannskelig å lage icon_biggrin.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke gi deg med dette! Men det er kanskje en ide å lage noe man kan når man skal ha gjester icon_wink.gif

Har lest gjennom tråden her, og dersom du vil prøve på nytt foreslår jeg at du bruker oppskrifta fra den anonyme som skriver på svensk (doble den dersom du skal ha pizza til mere enn 2 personer). Pass bare på at dersom du bruker tørrgjær så skal den ikke blandes ut i vannet, men i melet i stede. Bruk vann som er ca 37 grader visst du bruker fersk gjær, og 40 visst du bruker tørrgjær. Pass på å ikke miste saltbøssen oppi, og ha på massssse ost icon_smile.gif Da skal du se det blir bedre resultat ved neste forsøk.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Är den anonyme som skriver på svenska, men har nu skaffat mig ett nick. icon_smile.gif

Receptet som jag skrivit ovan är tänkt för vanlig jäst (inte torrjäst). Som Ragnhild skriver blir det annat om man använder torrjäst. Tänk också på att inte stirra dig blind på hur mycket mjöl det står i receptet, efter att ha kämpat i köket i några år lär man sig att ibland behövs det mera mjöl ibland mindre. Degen ska vara smidig (inte hård), och inte kladdig. Det är också viktigt att låta degen jäsa ordentligt som Polyanna skrev.

Det går utmärkt att dubbla receptet, det har jag gjort flera gånger. Har också frusit in pizza som blivit över och den går bra att värma i mikron sedan.

Klart att du ska göra pizza flera gånger, Lottemor! Övning ger färdighet, vet du! Lycka till ännu en gång!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonymous
25 gr jäst (gjaer)

2 dl ljummet/lunket vatten (37 grader - fingervarmt)

salt  

2 msk (spiseskjeer) olja

ca 5 dl vetemjöl

- Rör ut jästen i det fingervarma vattnet. Häll gärna i saltet på jästen - då löser jästen sig mycket bättre!

- Tillsätt olja och mjöl. Arbeta samman till en smidig deg.

- Låt degen jäsa i 30 minuter under bakduk.

- Kavla ut degen på plåten (tillräckligt till en stor ugnsplåt). Lägg på påläggen. Låt degen vila i 5-10 minuter.

- Geädda i 225 grader i 15-20minuter (kortare gräddtid, 10-15 minuter, om du gör flera mindre pizzor istället för en stor).

Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel

Jeg tror jeg tar det fra.....eh......"bunnen" av, og beskriver modus operandi frem til rykende varm pizza. Rett og slett en oppskrift. Oppskriften er resultatet av samarbeid mellom to venner av meg og meg i hine hårde tenårs dage.

Dette er en pizza der man ikke snakker om tykkelse; det er mer korrekt å snakke om høyde, i det stående rekord på denne oppskriften er 7 cm.

Du tar et sted mellom 7 og 9 dl med hvetemel. Rør inn en pakke tørrgjær, en klype salt, bittelitt sukker til gjæret, noen klyper oregano....eller litt grønske.....en eller annen form for urt. Til dette trenger du væske. Jeg regner om lag 3,5 dl vann til en liter mel, .så du kan prøve deg frem med om lag 2,75-3,0 dl vann. Ha gjerne en dæsj olje i også. Vannet er mellom 37 og 40 grader varmt..min erfaring sier at det gjerne kan være litt varmere når det er snakk om tørrgjær.

Klabb dette i hop, og sett til heving på et lunt og varmt sted, under et klede, eller enda bedre - under plast.

Så er det det med pizzafyll.

Det er under mitt tak fullkomment forbud mot å bruke tomatpurè. Den skal byttes ut med tacosaus, av den sterke sorten. Etter at deigen er ferdighevet, klabber du den flat på en langpanne.....den med høye kanter på. Du begynner med et tynt lag olivenolje på deigen, og oppå det drysser du noen anelser med oregano. Du fortsetter med å tømme et helt glass med sterk tacosaus på dette.

Nåvel.

Du har allerede kjøpt et glass med syltet paprika. Du tømmer ut laken av glasset, og sprer paprikaen rundt i et jevnt lag. Hva kjøtt angår, står du fritt. En av mine kompiser kunne ikke fordra kjøttdeig, og således endte vi opp med skinke.....i et jevnt lag. Dette kan byttes ut eller sågar kombineres med kjøtt av fritt valg...en ca. 500 gram. Dryss på valgfritt krydder opp igjennom lagene, hvis du vil. Du har også kjøpt en ca. 300 gram med fetaost, som du skjærer opp i biter som fordeles jevnt utover det hele. Liker du oliven, vil jeg anbefale de sorte til denne pizzaen......også i et jevnt lag. Det er godt med purre også.....da i ringer. Oppå dette har du raspet ost......etter prinsipper nedfeldt av mine kamerater og meg, skal det minst være en halv kilo av dette. Du har hele champignoner oppå osten.

Allerede før steking, vil du se at pizzaen er diger, og den vil bli digrere når du steker den. Du steker den til den er "ferdig"....det vil si når osten har fått boble en stund.

Det er masse mat i denne, og den er veldig god. Grete Rhoede ville nok ha anbefalt tre brett med fymerker bare for den første biten du smaker på, men......man må ha lov til å kose seg av og til.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmelaget pizza er nam :P dessverre har jeg kun en kombimikrobølgeovn med stekeovn og grill som ikke har plass til diger pizza med perfekt resultat hver gang ;(

varm 3 dl vann lunken

tilsett et pose tørr gjær og rør den ut i vannet

sammen med 3 ss olivenolje/annen olje

pøs på med hvetemel til deigen er fast og fin og du kan elte den uten at den setter seg fast i huden din. aner ikke hvor mye mel jeg bruker for oppskrifter er aldri nøyaktige når det kommer til forholdet mellom det våte og det tørr!

la den heve 30 min under plastfolie på et varm og koselig sted

smør en dyp stekeplate med margarin og fordel deigen jevn over hele platen

stikk flere hull i deigen med en gaffel :)

stek verdens beste kjøttdeig (den norsk altså!) fin og brun med litt salt og pepper mens du hakker den opp i biter

hell et glass pastasaus uten løk (allergisk!) over kjøttet. la det varme seg opp.

hell dette jevnt over hele pizzadeigen og legg skiver av ost over hele pizzaen. og jeg husker ikke hvor lenge den skal stekes men ta den ut før den blir brun for da er den ekkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine
. Ha i ca 4 dl. vann (det skal være det varmeste du får fra springen)

Dette strider da mot ALT vi noen gang har lært. For det aller første, så varierer varmen av "det varmeste du får ut av springen" mye fra plass til plass (har å gjøre med justeringen av varmtvannsberederen det..) og uansett så skal man ha 37 grader til gjær, litt over (ja, ca 40 som det er skrevet) til tørrgjær.

Men uansett, man bruker ALDRI varmt vann fra springen i matlaging. Man tar KALDT vann fra springen, og så varmer man det opp. Fordi at når man tar varmt vann fra springen, så får man med en del metaller og grums fra rørene, nemlig. Dette lærte vi da alerede på barneskolen (de som da ikke hadde deltatt i matlaging hjemme før den tid) og det er ikke bare noe de sa for å være vanskelige....

Ellers er det kommet så mange bra oppskrifter på pizza at jeg skal holde min unna (jeg bruker bare "litt mel, og litt vann, og litt olje, og litt mer mel, og litt sånn... jeg)

Lykke til i bakinga. Gi ikke opp, hjemmelaget pizza er deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Bruker å lage italiensk pizza med en nydelig tynn og sprøbunn. Oppskriften til deigen går på "feelingen", dvs jeg har ingen fast oppskrift, men jeg kan prøve å rekonstruere :)

Nok til 4 tynne bunner som dekker en vanlig stekeplate. Halve deigen er nok til 2.

ca. 4,5 dl, vann som er ca 40.grader

0,5 dl olivenolje

salt

1 pk tørrgjær

1 l hvetemel, eller til deigen er smidig og ikke klissete

Bland det tørre (ikke ta alt melet samtidig), ha vann og olje i deigen og bland sammen. Ha i mer mel hvis nødvendig. Tøm deigen utpå bakebordeet og elt inn mel og ekstra olivenolje til deigen er mye, smidig og ikke klissete. Sett til heving på et lunt sted og ha litt olivenolje på deigen før heving så blir den lett å håndtere.

Nårdeigen har hevet til dobbelt størrelse, del den i 4 (eller2) og kna litt. La bitene hvile 5 min. førdu kjevler de tynt.

Ha på fyll og ost. stek nederst i ovnen på full guffe.Pass på pizzaen, når osten bobler og er gylden er den som regel ferdig. Jeg bruker undervarme og varmluft når jeg steker.

Jeg bruker en god tykk tomatsaus og sterk ost som fyll. Ikke for mye for da blir det bare søl: :D

Ved siden av bruker jeg frisk tomat, ruccola, skinke etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en pakke med pitabrød (fine eller grove) og legg dem til tining.

Hvis du vil ha tykk bunn lar du brødene være som de er, hvis du vil ha tynn "italiensk" bunn deler du pitabrødene.

Lag fyll, hiv på ost og oregano og stek.

Kjemperask og kjempegod pizza som alle kan lage.

Enjoy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jamila

Milo sa:

Det er masse mat i denne, og den er veldig god. Grete Rhoede ville nok ha anbefalt tre brett med fymerker bare for den første biten du smaker på, men......man må ha lov til å kose seg av og til.  

Hehe!!

Men du, syns ikke denne pizzaen din ser så usunn ut, jeg! Dersom det blir brukt karbonadedeig og lettost (Synnøve Finden smelter faktisk bra) så er jo dette en pizza med masse grønnsaker (I Grete Roede sammenheng G-er) og ikke så veldig mye fett. Den høres forøvrig digg ut.....sulten nå....

*Ja til hjemmelagd pizza med tykk bunn og masse fyll!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har lært meg noe nytt :D

Hvis man ønsker tynn, sprø bunn bør man forsteke den. Dvs at når deigen er ferdig hevet og kjevlet ut (tynt!) på en plate (med bakepapir eller olje), prikker du den med en gaffel og steker den ca fem minutter. Ta den siden ut, stikk hull på eventuelle store bobler og flat den ut litt. ha på fyll og stek til osten er passe gyllen.

Nam-nam!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...