Gå til innhold

Tenåringer og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er bare yngstemann på 16 som bor hjemme nå og jeg har ihvertfall innprentet i ham at han aldri skal være redd for å ringe hjem etter oss om det er noe når han er ute - enten han har drukket eller ei.

Jeg vet at han har drukket et par ganger .. har ikke sett det på ham men kjent lukten på rommet dagen derpå ..

Men offisielt så er det 0-toleranse for alkohol før de er gamle nok - og det kommer aldri på tale at vi foreldre kjøper alkohol til dem før de er gamle nok til det.

er ikke alkohol også så giftig for kroppen at det bare ikke er bra for noen under 18 år? vi som har drukket en del kjenner til giften jeg snakker om....

Videoannonse
Annonse
Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg tror det er skummelt å konkludere med at "fordi det gikk bra med mitt barn på denne måte er denne løsningen best for alle".

Det "går bra" med de alle fleste. Både de som kommer fra "null-toleranse-hjem" og de som kommer fra "får-med-alkohol-hjem".

Skrevet
er ikke alkohol også så giftig for kroppen at det bare ikke er bra for noen under 18 år? vi som har drukket en del kjenner til giften jeg snakker om....

Tror du det er en magisk bryter inne i oss som svitsjer over den dagen vi fyller 18?

Under 18 = alkohol farlig i hvilken som helst mengde

Over 18 = alkohol ufarlig i hvilken som helst menge

Er redd problemstillingen er litt mer sammensatt enn som så.

:ler:

Gjest Mirina
Skrevet
Det er ikke så enkelt som at de som får med alkohol drikker mer og at de som har restriksjoner drikker mindre. Ei heller omvendt.

Det er klart at dette helt sikkert ikke gjelder for absolutt alle, men det er nok en grunn til at forskning på området konkluderer med at det er nettopp slik.

Skrevet
Det er klart at dette helt sikkert ikke gjelder for absolutt alle, men det er nok en grunn til at forskning på området konkluderer med at det er nettopp slik.

Jeg har ikke så stor tillitt til en del av den forskningen som blir gjort på dette området.

Det blir som når unge, overidealistiske medlemmer av IOGT forfalsker legitimasjon og hyler opp om at de har fått kjøpe øl etterpå, evt at de sminker og stasher opp jenter som fyller 18 om en måned og gjør akkurat det samme.

Jeg VET at jeg drakk mindre enn de vennene mine som ikke fikk alkohol eller lov til å drikke hjemme.

Jeg VET at min (nesten) 18-åring drikker mindre enn de vennene som har forbud mot drikking hjemmefra.

Hvorfor skal jeg da godta at du mener forskningen teller mer enn egen erfaring? :klø:

Gjest Lily1
Skrevet

Det viktigste er vel at vi foreldre innser at de fleste ungdommer prøver å drikke uansett om de får med alkohol hjemmefra eller ikke, og at vi gjør vårt for å "begrense risikoen for skade".

I motsetning til Brunhilde er min erfaring at mine venner drakk like mye som meg, selv om de fikk med alkohol hjemmefra, vi drakk omtrent det samme null-toleranse eller ikke.

Forskjellen hos oss lå ikke i mengden vi drakk, men hvordan vi drakk...

Hva jeg kommer til å gjøre har jeg ikke bestemt meg helt for ennå, men jeg vet at alt jeg kan gjøre når alt kommer til alt, er å prøve å gi dem gode holdninger til alkohol, og håpe at jeg har klart å oppdra dem til flotte selvstendige ungdommer som tar ansvar, og som klarer å sette grenser for seg selv.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Hvorfor skal jeg da godta at du mener forskningen teller mer enn egen erfaring? :klø:

Forskere går vel litt mer systematisk og objektivt til verks vil jeg tro.

"Alle" kan jo til en hver tid komme på eksempler på ting som motstrider slike tendenser som forskning har påvist (i mange ulike sammehenger), men det betyr jo ikke at forskningsresultater er verd å høre på.

Skrevet
Tror du det er en magisk bryter inne i oss som svitsjer over den dagen vi fyller 18?

Under 18 = alkohol farlig i hvilken som helst mengde

Over 18 = alkohol ufarlig i hvilken som helst menge

Er redd problemstillingen er litt mer sammensatt enn som så.

:ler:

ja jeg vet som alkoholiker at problemstillingen er mer sammensatt...Hvis man som 16 åring starter med å drikke en gang i måneden, så har vel kroppen vendt seg til giften, og mengden må økes gang etter gang. Og da som 21 åring er drikkingen kommet til kanskje hver helg, osv. Jeg vil bare få frem poenget med at alkohol er en gift som selges i butikker overalt, og det er 18 år som grensen, ergo ulovlig for mindreårige og da en problemstilling som ikke eksisterer for dem. Hvorfor i all verden skal foreldre da tillate små mengder før fylte 18, når loven i Norge er 18? Jeg smakte likør fra fylte 7 år, og idag er jeg svært tørst....og jeg må velge å være edru HVER ENESTE DAG

Gjest Gjest
Skrevet

Men senere forskning viser at det ikke er det at ungdommen får alkohol av foreldrene som gjør at de drikker mer. Det er bare det at i den gruppen som gir alkohol til barna så er det en overhyppighet av andre fenomener som fører til at barna drikker mer. Men korrelasjon er ikke kausalitet.

Skrevet
Jeg smakte likør fra fylte 7 år, og idag er jeg svært tørst....og jeg må velge å være edru HVER ENESTE DAG

Og da vet vi faktisk ikke om årsaken til din alkoholisme er at du fikk smake likør fra fylte 7 år, eller om det er en arvelig belastning som gjør at du ville utviklet sykdommen om du hadde begynt å smake på et senere tidspunkt.

Jeg mener å ha lest at noen er disponert for avhengighet, andre ikke.

Som alkoholiker er du ekspert på egen sykdom, ikke på alle andre alkoholikeres situasjon. Den er nemlig ikke den samme for alle.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg er selv 16 og jeg var aldri imot drekking men ville ikke før. Jeg har den siste tia begynt å drekke litt i helgene men ingen ting som jeg ikke hvet hva er og for sterke ting. Jeg er heller ikke ute med nye folk hele tiden men med de samme som jeg vet jeg kan stole på og det er ALLTID 1-2 som ikke drikker som er der hvis det skal skje noe.

Men ja poenget mitt er det at, vi har en null toleranse mot alkohol hjemme egentlig men moren min hvet jeg har drekki og de begge stoler på meg. Hvis man er redd for at ungen din skal drikke så ikke kjøp alkohol til de, noe som kan være greit er å avtal å ringe hverandre 1 gang i timen maks. da får vi en følelse av at dere stoler mer på oss som kan føre til færre krangler hjemme (vi sleit utrolig mye med det før) og gjerne kjør de der de skal . aksepter det at vi drar steder der det ikke er voksne, ting kan gå like galt uansett. prøv å få kontakt med dem de pleier å være med og kansje få nr dems . Og ALDRI bruk ¨fordi jeg sier det¨ undskyldning hvis de ikke får lov til å gå ut da høyner dere sjansen for at de kommer til å lyve neste gang de skal ut. prøv å se ting fra våres side også vi har våre problemer og noen av oss vil ha et avbrekk fra dette så inderlig. og selvom vi drar på fest vil ikke dette si at vi drikker heller

:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns de er rare som snakker om 18 åringene sine her. de er jo voksne.hehe...

jeg fikk drikke fra jeg var 15.og jeg var ikke verre verre enn de andre.

Men så flyttet jeg ut da jeg var 16,gikk på privatskole og fikk meg samboer.da gjorde jeg jo som jeg ville.

men jeg har aldri vært hard på flaska.

mine foreldre er blitt alkoholiserte, så kan jeg være genetisk svak ang det. men slik vil man jo ikke bli :)

jeg tror man må se på modenheten til tenåringen også.

• 2 år senere...
Gjest Maria
Skrevet

Jeg er en jente på 16 år. og mamma og de vet jeg drikker, men det er ikke noe problem så lenge jeg er hjemme til avtalt tid. De sender aldri med meg alkohol, men vet jo at jeg drikker en del, og at det ofte er vodka 40%. Jeg kan bare si at mange foreldre kan tro at ungene deres ikke drikker, men det er fåtallet som faktisk ikke drikker. og hvis en ungdom vil drikke, er det lite en forelder kan gjøre for å stoppe dem.

Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, jeg bare ler av foreldre flest. De lar fjortissfittegraviditetene få bestemme selv om de skal beholde barnet sitt eller ikke, men å nekte dem alkohol..

Det skal de være beinharde på at det er de som bestemmer.

Det henger ikke på greip.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har alltid vært klare på at de ikke ville at vi skulle drikke før vi ble 18. De kjøpte heller ikke drikke til oss, og sjekket om vi hadde drukket når vi kom hjem.

Jeg ble tatt en gang som 16-åring, og da tok vi en alvorsprat.

Men de har også vært klare på om at jeg mot formodning skulle drikke meg ad undas så måtte jeg ringe.

Det samme med broren min.

Det funket bra for min del, for jeg drakk meg aldri drita, tok et par øl. Frodi jeg visste at jeg måtte være edru innen hjemmetiden. Også var jeg ikke redd for å si fra hvis noe skjedde osv.

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet negativt innstilt til alkohol under alle omstendigheter, men når det gjelder barn blir det enda værre. Voksne skal få all den frihet de vil til å beruse seg selv enn så lenge de holder effekten for sin egen kropp, men å 'la det gå' at barn forgifter seg selv som del av den 'moderne ungdomsstilen' synes jeg ingenting om.

Gjest "gjest"
Skrevet

Personlig så har jeg mer tro på at folk bør gjøre seg ferdig med flatfyll før fylte 19 år, og ikke når de uten foreldrenes påsyn går amokk i begynnelse av studietiden. Det har jeg sett så mye av og det er de menneskene som helikopterforeldre som er verst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...