Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #21 Skrevet 24. januar 2008 Jeg kommer opprinnelig fra Danmark hvor det er 16 års aldersgrense for alkohol Det visste jeg ikke. Trodde det var 18-årsgrense i hele Europa...
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #22 Skrevet 24. januar 2008 Absolutt ikke. Jeg vet at i hvert fall for øl og vin er det 16 år i Østerrike, Belgia, Tyskland, Italia, Nederland, Danmark, Frankrike og Portugal. I tillegg er det mange land i Europa hvor aldersgrensen bare finnes på papiret og overhodet ikke håndheves.
estrella Skrevet 24. januar 2008 #23 Skrevet 24. januar 2008 Absolutt ikke. Jeg vet at i hvert fall for øl og vin er det 16 år i Østerrike, Belgia, Tyskland, Italia, Nederland, Danmark, Frankrike og Portugal. I tillegg er det mange land i Europa hvor aldersgrensen bare finnes på papiret og overhodet ikke håndheves. Spania og Italia tror jeg også det er 16 årsgrense i. Vi fikk iallefall lov til å kjøpe når vi var der(ute og spiste og slik), og lillebroren til hun vi bodde hos fikk også kjøpe, selv om han var 14 år.
Kodax Skrevet 24. januar 2008 #24 Skrevet 24. januar 2008 Er det ulovlig og gi 0,5DL Smirnoff ice til en 11åring? (Jeg ga ikke noe, jeg fikk)
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #25 Skrevet 24. januar 2008 d e like ulovli å selge alkohol til mindreårige som om de kjøper d. altså, klarer en 17 åring å kjøpe alkohol på en matbutikk, men på en måte likevel blir oppdaget rett etterpå, eller han skryter om d osv. hvis dokker skjønne ka eg mene. kan han bli straffet. men d værste e at hvis han kjøper alkohol og d i ettertid blir oppdaget, så mister den betjeninga jobben(derfor vær så grei å fortell d til barna, slik at d ikke ska gå ut over betjeninga for at de drittungan lure dem med falsk id o.l.) men butikken kan miste bevillingen, noe som gjør at d blir mindre jobb... for de som enda har jobben...enn så lenge
Gjest Farao på ferie Skrevet 24. januar 2008 #26 Skrevet 24. januar 2008 Er det ulovlig og gi 0,5DL Smirnoff ice til en 11åring? (Jeg ga ikke noe, jeg fikk) Nei, det er ikke ulovlig å sjenke barn alkohol, bare å selge til dem eller kjøpe på vegne av dem. http://pub.tv2.no/dyn-nettavisen/arkiv/?ar...hiveItem=257863
Kodax Skrevet 24. januar 2008 #27 Skrevet 24. januar 2008 Nei, det er ikke ulovlig å sjenke barn alkohol, bare å selge til dem eller kjøpe på vegne av dem. http://pub.tv2.no/dyn-nettavisen/arkiv/?ar...hiveItem=257863 Brah. Synd jeg ikke får mer, det smakte godt. *Lengte etter sitron-smaken*
Gjest Farao på ferie Skrevet 24. januar 2008 #28 Skrevet 24. januar 2008 d e like ulovli å selge alkohol til mindreårige som om de kjøper d. altså, klarer en 17 åring å kjøpe alkohol på en matbutikk, men på en måte likevel blir oppdaget rett etterpå, eller han skryter om d osv. hvis dokker skjønne ka eg mene. kan han bli straffet. Helt feil. Det medfører aldri straffeansvar for den mindreårige å kjøpe alkohol.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #29 Skrevet 24. januar 2008 jeg trur det kommer på rullebladet! men ikke straffet
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #30 Skrevet 24. januar 2008 jeg trur det kommer på rullebladet! men ikke straffet Nei, for at noe skal komme på rullebladet må det være begått en ulovlig handling. Det finnes ingen lov som kriminaliserer mindreåriges kjøp eller konsum av alkohol, og handlingen er derfor lovlig.
Tiit Skrevet 24. januar 2008 #31 Skrevet 24. januar 2008 § 1-5. Aldersgrense. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år. Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring. Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk. Dette hentet fra alkoholloven http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-001.html#1-5 Det dreier seg både om salg, skjenking og utlevering av alkohol til ungdom under 18 år.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #32 Skrevet 24. januar 2008 Det dreier seg både om salg, skjenking og utlevering av alkohol til ungdom under 18 år. Du burde kanskje sjekket § 1-4. "Med skjenking forstås salg for drikking på stedet." Det er altså ikke snakk om skjenking i privat regi.
Tiit Skrevet 24. januar 2008 #33 Skrevet 24. januar 2008 ”Det Der riktig som dere skriver, at det som hovedregel ikke er forbudt å gi alkohol til mindreårige i private sammenhenger. Lovverket gjør her et skille mellom offentlige sammenhenger der det omsettes alkohol på den ene siden, og private tilstelninger på den andre siden. Kun i førstnevnte situasjoner er det å gi alkohol til mindreårige lovregulert. Dette betyr selvfølgelig ikke at det er greit å gi alkohol til mindreårige: Det er blant annet dokumentert at lav debutalder for alkohol gir økt risiko for høyt konsum og alkoholproblemer senere i livet, og at ungdommer som får alkohol av foreldrene på fest, drikker mer enn andre ungdommer. Dette er forhold som jeg tar svært alvorlig. Jeg mener imidlertid at forbud og kriminalisering ikke er veien å gå for å få til endringer. Blant annet vil et eventuelt forbud mot å gi alkohol til mindreårige i private sammenhenger være meget vanskelig å håndheve, noe som har stor betydning for hvor effektivt et forbud er”, svarte helseminister Sylvia Brustad, og hun argumenterte med at hun i stedet ville satse på forebyggende arbeid. http://www.harsvik-media.no/Alkohol%20i%20...0mot%20sex.html
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #34 Skrevet 24. januar 2008 Ja, det var vel akkurat det som ble sagt. Det er lovlig å gi alkohol til mindreårige i privat sammenheng. Ingen har oppfordret til det; bare konstatert fakta.
Gjest Gjest_Gamal_* Skrevet 25. januar 2008 #35 Skrevet 25. januar 2008 Har du tenåringer? Jeg tenkte også slik før mine barn kom opp i aktuell alder. Problemstillingen føles faktisk ganske så mye annerledes når man står midt oppe i situasjonen. Greit å ha bastante meninger før man har erfart hvordan dette er i virkelighetens verden. Jeg har barn i høyaktuell alder, og jeg ser at de som drikker med "godkjenning" og "niste" hjemmefra også er dem som drikker mest - og som fortsetter å drikke hva det skal være når de selv har gått tom. "Vet hva de drikker" er det største pisspreiket som finnes. Dere vet ikke hva de drikker, og de har en lavere terskel for å drikke det som måtte bli dem servert, og de har en større tilbøyelighet til å prøve annet som måtte bli bydd dem rett og slett fordi de er mindre selvkritiske og har lavere barrierer. Det går bra med de fleste, men dem som drikker med godkjennelse hjemmefra er faktisk mest utsatt og drikker mest. Dattera vet at hos oss er det null-toleranse. Null-toleranse betyr imidlertid ikke husarrest eller festnekt om vi skulle knipe henne i å drikke. Hun har prøvd, og hun har valgt å la være. Det er vanskelig, for andre steder tillater foreldre at 14-15-åringer drikker mens de selv er hjemme, og det er få av barna som ikke drikker. Vi konfiskerer og tømmer ut drikkevarer vi kommer over når det har vært fest hos oss, og jeg henter på fredags- og lørdagskvelder. For jeg synes ikke at det er urimelig at minst en av foreldrene er kjørbare når tenåringene er ute på fest. Best av alt er at det er flere av dem som deltar på festene som gjerne vil kjøres hjem, og da vet de også at det ikke nytter å komme til min bil og samtidig stinke bryggeri...
Gjest Reka Skrevet 10. februar 2008 #36 Skrevet 10. februar 2008 Jeg tror det viktigste foreldre kan si til barna sine er at de uansett hva som har skjedd, tilstanden de er i osv. så kan de alltid ringe og komme hjem.
Betsy Skrevet 10. februar 2008 #37 Skrevet 10. februar 2008 Jeg vokste opp i et hjem hvor det virkelig var nulltoleranse for drikking av alkohol før fylte atten. Jeg respekterte det til en viss grad; det vil si at dersom jeg dristet meg til å smake alkohol, var det snakk om en så liten mengde at det var fysisk umulig for foreldrene mine å oppdage det. Foreldrene mine var ikke så strenge at jeg f.eks. ville vært redd for å ringe de dersom jeg hadde trengt hjelp i ikke-edru tilstand, men "propagandaen" deres var av det mer "fornuftige" slaget. Vi som hadde like regler i hht. alkohol og rus hjemme, gikk det riktig så bra med. Ingen av oss endte opp som utagerende fyllefanter så fort vi fylte 18. Verre gikk det faktisk med en del av de som hadde slapp alkoholpolitikk hjemme.
Gjest Gutt17 Skrevet 1. april 2008 #38 Skrevet 1. april 2008 Ikke meningen å dra opp igjen denne diskusjonen men ville bare kommentere når jeg datt over denne lenken. Mye bra og mye forskjellige meninger her! MEN. For å være ærlig så synes jeg at det er utrolig dumt å si eller skrive at man aldri ville kjøpt alkohol til ungdommer før de er gamle nok til det! Hadde de vært gamle nok selv, hadde de selgsagt kjøpt alkoholen sin selv også!, så hvorfor komme frem med en slik kommentar! ? Og mangen ungdommer idag(til og med ned til 14-15 åringer) får kjøpt alkohol selv. Noen ungdommer ser gjerne bare mye eldre ut enn de er, og får da kjøpt alkohol uten å bli spørt om legitimasjon i det hele tatt! Synes uansett det er greit at foreldre setter grenser, men man bør kunne være ærlige med hverandre samtidig. Og det med å være redd for å gå hjem, det tror jeg er et stort problem blandt mangen. Kanskje mye av grunnene er bekymringer om hvordan foreldrene vil reagere, og mangen er kanskje redde for at de skal bli veldig sinte. Tar foreldrene det rolig, og som en annen kommenterer her at man kan ta en liten rolig alvorsprat i edru tilstand er heller ikke dumt! Jeg synes alle ungdommer har rett til å føle seg trygg på å komme hjem og ikke være redd for å ringe. Det med å føle seg trygg på hverandre er utrolig viktig! Spesielt i den alderen tror jeg. Og at foreldre støtter opp å henter om det trengs er veldig bra!
Gjest gjest_en Skrevet 2. april 2008 #39 Skrevet 2. april 2008 Til de som gir ungdom alkohol for da tror de de vet hva de drikker, ja du vet hva ungdommen drikker den første halvtimen, ikke etterpå.... Jeg er i dag 23 år og vokste opp med tilnærmet nulltoleranse. Det vil si fra 16-17 års alder visste foreldrene mine at jeg "smakte" litt noen ganger, men jeg fikk aldri noe hjemme og var veldig forsiktig når jeg var ute. De som derimot fikk med seg drikke hjemmefra var de som drakk mest totalt og ble fullest. Hvis jeg hadde fått noe hjemme hadde det fungert som en "legalisering" av å drikke, og jeg ville nok mistet litt av respekten for foreldrene mine om de hadde gjort det. Foreldrene mine var veldig klare på at de ikke kunne fungere om "langere". Forskning har vist at de som har et liberalt forhold til alkohol hjemme er de som ender opp med å drikke mest. (Se f eks professor Willy Pedersens kommentarer)
Brunhilde Skrevet 2. april 2008 #40 Skrevet 2. april 2008 Jeg syns det er gaske fasinerende å se hvordan begge leire rettferdiggjør egne holdninger. Det er ikke så enkelt som at de som får med alkohol drikker mer og at de som har restriksjoner drikker mindre. Ei heller omvendt. Jeg har en nesten 18-åringen i heimen, og de siste månedene godtatt litt (!) drikking. Jeg kjører og henter og har derfor ganske så god kontroll på inntaket. Jeg opplever at h*n ikke er spesielt interessert i å drikke seg overstadig beruset og tror at en del av årsaken er at alkohol blir brukt åpent, men med måte, hjemme. Ingen ungdommer er like, og jeg er redd for at noen av dere som tror at dere er trygge fordi dere kjører en knallhard anti-alkohol politikk, kan få dere en oppvekker dere gjerne skulle vært foruten. Likeledes tror jeg at noen av oss som velger å kjøpe/godta alkoholbruk hos våre (store) ungdommer vil få den gledelige opplevelsen at vår metode har virket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå