Gå til innhold

Tenåringer og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er nå 19, og siden han var en 15-16 har han drukket alkohol en gang i blant. Han har alltid oppført seg fint og kommet hjem som avtalt, så vi har ikke slått ned på det, men selvfølgelig snakket med ham om farer etc. Det var omtrent den taktikken foreldrene til både min mann og meg brukte på oss, og jeg synes det har fungert bra både for oss og min sønn.

Er litt nysgjerrig på hvordan andre reagerer på ungdommens eksperimentering med alkohol.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Det er bare yngstemann på 16 som bor hjemme nå og jeg har ihvertfall innprentet i ham at han aldri skal være redd for å ringe hjem etter oss om det er noe når han er ute - enten han har drukket eller ei.

Jeg vet at han har drukket et par ganger .. har ikke sett det på ham men kjent lukten på rommet dagen derpå ..

Men offisielt så er det 0-toleranse for alkohol før de er gamle nok - og det kommer aldri på tale at vi foreldre kjøper alkohol til dem før de er gamle nok til det.

Skrevet

Jeg synes måten dere gjør det på er god. Det var sånn jeg hadde det da jeg var yngre, og det gikk mye bedre med meg enn med de som hadde foreldre som kjørte nulltoleranse.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Jeg har en på snart 16 år i huset, og jeg vet at de drikker litt på fest. Han har aldri vært skikkelig full, han kommer alltid hjem når han skal og er generelt til å stole på.

Jeg syns det er veldig vanskelig å vite helt hva man skal gjøre når barna er i denne alderen. De har ikke lov til å kjøpe eller drikke alkohol, men hvis man ikke har fullstendig skylapper, vet man jo at det gjør de uansett.

På et eller annet vis får de tak i alkohol. Min tenåring har en bror på 20 som har kjøpt øl og cider til han, det fikk jeg greie på. (Hva har man ellers eldre søsken til....?)

Vi har hatt en alvorsprat om hvor farlig det kan være å drikke noe man ikke vet hva er, f.eks. metanol.... Og han er veldig åpen og fornuftig gutten min. Heldigvis for det, for jeg vil ikke at han skal føle at han må lyve og narre meg for å ha det litt gøy.

Men lett er det ikke alltid å vite hva man skal gjøre. Har selv hatt det liberalt hjemme, og har et veldig avslappet forhold til alkohol.

Andre venner som hadde det superstrengt, ble jo helt på styr, og bøttet innpå det de fikk kloa i.

Skrevet
Jeg syns det er veldig vanskelig å vite helt hva man skal gjøre når barna er i denne alderen. De har ikke lov til å kjøpe eller drikke alkohol

Det er faktisk ikke ulovlig for mindreårige å kjøpe eller drikke alkohol. Det som er ulovlig er at voksne mennesker selger til mindreårige, eller kjøper på veiene av mindreårige. Men den mindreårige blir aldri strafferettslig ansvarlig ved å drikke, oppbevare eller kjøpe alkohol. Sånn er det i andre land (f.eks. i USA der mindreårige som drikker får bøter), men ikke i Norge. Og heldigvis vil jeg nå si; man kan ikke gjøre ungdom flest til kriminelle.

Ellers tror jeg personlig det er lurt å kjøre en linje der man selv aldri kjøper alkohol til barna, men man tolererer at de drikker med måte. Alt jeg har sett tilsier at det fører til et godt utganspunkt for voksenlivet.

Skrevet

Jeg er hvert fall enig i at ungdommene ikke må være redde for å komme hjem, uansett!

Gjest Gjest-M-
Skrevet
Det er faktisk ikke ulovlig for mindreårige å kjøpe eller drikke alkohol. Det som er ulovlig er at voksne mennesker selger til mindreårige, eller kjøper på veiene av mindreårige. Men den mindreårige blir aldri strafferettslig ansvarlig ved å drikke, oppbevare eller kjøpe alkohol. Sånn er det i andre land (f.eks. i USA der mindreårige som drikker får bøter), men ikke i Norge. Og heldigvis vil jeg nå si; man kan ikke gjøre ungdom flest til kriminelle.

Ellers tror jeg personlig det er lurt å kjøre en linje der man selv aldri kjøper alkohol til barna, men man tolererer at de drikker med måte. Alt jeg har sett tilsier at det fører til et godt utganspunkt for voksenlivet.

Poenget er jo at de ikke får kjøpt før de er 18 år, og dermed kan man vel kalle det for ulovlig. At det ikke er ulovlig å drikke alkohol, skal jeg være med på.

Skjønner at mange tenker på signaleffekten det vil få, hvis de kjøper alkohol til barna sine. Samtidig blir det jo litt hyklersk å si at det er greit at du drikker, men jeg kjøper ikke til deg.

Skal man være konsekvent, må man nekte dem å drikke og nekte å kjøpe. I mine øyne blir det veldig naivt, for drikke gjør de uansett. Til tross for hva mange foreldre velger å tro om barna sine.

Det gjelder vel for kua å huske at den har vært kalv....

Gjest Gjest_Spire_*
Skrevet
Poenget er jo at de ikke får kjøpt før de er 18 år, og dermed kan man vel kalle det for ulovlig.

Ja, man kan kalle det å selge alkohol til mindreårige for ulovlig. Men at den mindreårige kjøper er helt lovlig. Det at transaksjonen ikke ville funnet sted hvis alle hadde overholdt loven hindrer jo ikke at salg av alkohol til mindreårige faktisk skjer, og at det da alltid er selgeren som straffes og aldri kjøperen.

Det kan sammenlignes med den kommende prositusjonslovgivningen, bare omvendt. Salg av sex vil være lovlig, mens kjøp blir ulovlig.

Skrevet

Foreldre som kjøper alkohol til barna har ikke tenkt godt nok over hva det er. Ofte bruker de argumenter som at når en kjøper f.eks øl til datteren sin, så vet de iallefall hva hun drikker, men det stemmer ikke i det hele tatt. For hun vil drikke ting som andre ga til henne også! Så det å kjøpe alkohol til barna er det dummeste voksne kan gjøre, uansett hvor bra det høres ut!

Skrevet
Foreldre som kjøper alkohol til barna har ikke tenkt godt nok over hva det er. Ofte bruker de argumenter som at når en kjøper f.eks øl til datteren sin, så vet de iallefall hva hun drikker, men det stemmer ikke i det hele tatt. For hun vil drikke ting som andre ga til henne også! Så det å kjøpe alkohol til barna er det dummeste voksne kan gjøre, uansett hvor bra det høres ut!

Har du tenåringer? Jeg tenkte også slik før mine barn kom opp i aktuell alder. Problemstillingen føles faktisk ganske så mye annerledes når man står midt oppe i situasjonen.

Greit å ha bastante meninger før man har erfart hvordan dette er i virkelighetens verden.

Skrevet
Jeg er hvert fall enig i at ungdommene ikke må være redde for å komme hjem, uansett!

JA! Det er det aller viktigste. At om de har drukket og det skjer noen så skal de tørre å komme hjem for å få hjelp. De må vite at hvis det skjer noe kan de ringe døgne rundt. Jeg har ingen barn. Jeg begynte å drikke da jeg var 17 år. Det ble aldri noen sak ut av det, men mine foreldre kjøpte aldri alkohol og sendte med meg på fest. Men jeg kunne få et glass vin eller cider hjemme, men ikke noe mer.

Skrevet
Har du tenåringer? Jeg tenkte også slik før mine barn kom opp i aktuell alder. Problemstillingen føles faktisk ganske så mye annerledes når man står midt oppe i situasjonen.

Greit å ha bastante meninger før man har erfart hvordan dette er i virkelighetens verden.

Jeg har så bastante meninger, og jeg har faktisk vært oppe i det selv. Har en som er voksen og to tenåring, og det kunne aldri falle meg inn å kjøpe alkohol til noen av de så lenge de er under 18 år. Og jeg vil si at det er uansvarlig å gjøre noe slikt.

Jeg har fjernet alkohol fra ene sitt rom flere ganger, og jeg har sagt at det er helt uaktuelt å drikke i så ung alder. Min jobb er å være foreldre, for det er ikke min jobb å være deres venn. Jeg bringer og henter fra fester, men de vet at jeg ikke aksepterer alkoholbruk i så ung alder.

Skrevet (endret)

Jeg er tenåring. Du skal være foreldre, ikke være kompis med dine unger, noe du blir hvis du skal kjøpe alkohol til dem.

De fleste ungdommer liker at foreldrene har grenser, og ikke kjøper alkohol til dem, for å være snille/kule/etc. Det er mye lettere å forholde seg til hva vi har lov til hvis foreldrene er bestemte om en sak!

Endret av estrella
Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Ja - jeg har en tenåring og en på 21 - og jeg hverken har eller kommer til å kjøpe alkohol til dem før de er gamle nok .. Blir like sjokkert hver gang jeg hører om foreldre som faktisk kjøper alkohol til ungdom under 18 år .. .

Gjest Spadamen
Skrevet

No viser jo undersøkjingar at den alkoholen som foreldra kjøper, blir drukke i tillegg til det tenåringen vanlegvis drikker. Altså, tenåringen drikker meir enn det den opprinneleg ville gjort. I tillegg ser det ut som tenåringar som får lov å drikke av foreldra, drikk meir enn sine jamngamle.

Siden 1980 har forskere vist at barn som blir budt alkohol av foreldrene drikker mer enn dem som ikke får servert alkohol hjemme. Gang på gang er dette funnet gjentatt i ulike studier

Kjelde

Skrevet

Se på informasjonssiden til sosial- og helsedirektoratet, www.settegrenser.no. Vi har akkurat brukt dette opplegget til debatt på foreldremøtet på skolen der vi har ungdommer som går.

Skrevet

Jeg mener at d et er veldig viktig at foreldre har ei klar holdning til rusmidlet alkohol for ungdommer under 18 år, og formidler denne tydelig og klart til ungdommene sine. Det er ulovlig å lange alkohol til ungdommer under 18. Det er fullt mulig å vise omsorg og kjærlighet til sine ungdommer som å hente dem fra fest, tørke spy, tømme ut alkohol eller hva som ellers er nødvendig av omsorgshandlinger og grensesetting, og samtidig ha ei klar holdning på at det ikke er greit at de drikker alkohol før de er voksne.

Jeg har hørt og sett veldig mye av uklare voksne som ikke aner hva de syns er rett og feil, og som ikke vet hvordan de skal vise sine holdninger. Det er en forelders ansvar å lære barnet sitt hva som er rett og galt, og å forholde seg til det. Foreldrene er sine barn veivisere, rollemodeller og eksempler.

Skrevet
Det er en forelders ansvar å lære barnet sitt hva som er rett og galt, og å forholde seg til det. Foreldrene er sine barn veivisere, rollemodeller og eksempler.

Nettopp! Og det er så mye lettere hvis foreldrene er bestemte, så slipper vi å lure på hva de egentlig mener..(akkuratt i dette tilfellet så tenker jeg på at de må være bestemte på det å ikke gi alkohol)

Skrevet

Jeg kommer opprinnelig fra Danmark hvor det er 16 års aldersgrense for alkohol, så jeg synes ikke det er noe galt i at barna drikker når de er blitt såpass gamle. Vi har heller aldri hatt noe problem med utstrakt fyll, så det fungerer fint.

Skrevet

Jeg har en på 21 år og en som snart blir 18 år.

Jeg vet at det drikkes på fester og at mine barn gjør det samme som andre. Selv uten min godkjennelse.

Jeg har opplevd mine barn skikkelig beruset en gang hver. Sist var når yngstemann ba meg komme og hente. Jeg har vært helt tydelig på det at uansett tilstand og på ulovlige veier så må de bare ringe så sørger jeg for at de kommer seg hjem. Jeg kjefter ikke, men tar en prat i edru tilstand. For meg er det aller viktigste at de kommer trygt hjem.

Jeg kjøper ikke alkohol til de så lenge de ikke selv er gamle nok. Begge to har fått tilbud om alkohol til maten før de ble 18 år. Da har de vært 17 år og det har vært tilbud om et glass og da under spesielle omstendigheter. !7-åringen fikk tilbud om et glass juleøl til julemiddagen. Svaret var litt morsomt da. "Jeg drikker ikke øl til mat" :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...