Gå til innhold

Gamle mennesker

Gjest Snill ungdom

Anbefalte innlegg

Føler at det er tid for å ta de eldre litt i forsvar jeg! Hvorfor er det ofte slik at det er i køer eldre viser bølletendenser? Noen sniker sikker fordi de mener de er berettiget til det, men for en del eldre vil jeg tro at det rett og slett beror på at de er redd for å stå i kø. (jeg vet det høres rart ut!)

Eldre mennesker er oftere enn yngre plaget av konstant svimmelhet. En person som er konstant svimmel vil kunne foretlle at noeav det verste er å måtte stå en en kø med mange mennesker tett rundt seg. Svimmelheten plager dem ikke så mye når de er i bevegelse, men må de stå stille føler de hele tiden at de kommer til å falle. Er man dårlig til beins i tillegg, er det sikkert litt av en utfordring å stå 5-6 minutter i en kø.

Så tenk på at det kanskje kan være en medisinsk årsak bak - som vedkommende neppe har behov for å kommunisere til hele køen - neste gang en gammel krok sniker seg forbi dere i køen.

Har ikke noe imot å slippe en gammel dame foran meg i køen jeg, hvis hun ber fint om det, eller jeg sier hun kan gå foran fordi jeg ser hun er ubekvem/skal handle mye mindre enn meg.

Jeg liker bare ikke den holdningen at yngre mennesker er null verdt, og det er lov til å gjøre som man vil og være nedlatende bare fordi man har levd 50-60 år lenger!

Møtte forresten en søt gammel dame i går, midt ute på blankisen. Vi utvekslet noen ord om hvor glatt det var, og at det ikke var strødd, og jeg tilbød henne følge til bussholdeplassen. Hun avslo og sa hun ville hjem og skifte sko, men var veldig takknemlig for tilbudet. Takknemlighet er alt jeg ber om, for jeg er veldig omtenksom og hjelpsom ovenfor eldre(og andre mennesker i heletatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Når det gjelder å reise seg for eldre på bussen, så mener jeg at man kan reise seg hvis de er tydelig skrøpelige og dårlig til beins. Jeg hadde en periode da jeg ofte var kvalm, og MÅTTE sitte på bussen for ikke å kaste opp. Flere eldre kunne se på meg som om jeg satt der og godta meg og nektet å reise meg, forventet at jeg skulle reise meg bare fordi de er eldre.

Men, en 70-åring kan være nesten like sprek som oss unge og kan til og med bli fornærmet av sånne gester. Min farfar sykler flere mil om dagen med kompisene sine, og har sixpack(!!!!). Så vi har jo egentlig tre typer eldre:

1. de som er så skrøpelige at de virkelig trenger å sitte

2. de som nyter å se en yngre person reise seg til fordel for eldre

3. de som blir fornærmet fordi vi ikke ser hvor spreke de er for alderen

Reis deg for nr.1, sier nå jeg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Valiant

Eldre fortjenner ingen respekt. Så lenge de ikke har gjort seg fortjent. Respekt skal fortjennes dette gjelder også for de gamlingene i samfunnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Fint at en hyggelig gjest pekte meg i retning denne tråden, jeg som startet en egen for min klage, men her er det jo andre som synes det samme ;)

Her er min historie!

Idag skulle jeg være med sambo på posten, han skulle åpne konto. Mens han styrer med det, sitter jeg på den lange sofabenken og leser. Ved siden av meg ligger messengerbagen hans og jakka hans. Jeg har min jakke på, og har veska mi på fanget.

Det kommer to eldre damer, og skal sette seg. Det var god plass på benken. De setter seg trøkt inntil meg, så jeg dytter på sakene til sambo og flytter meg en halvmeter bort for å gi de plass (selv om det var de som trykte seg oppi meg...) Hun ene sier til hun andre: "Se på hun der da, sitter og breier seg, tar opp TRE plasser! Fysj, snakk om mangel på folkeskikk!"

Jeg sier "Jeg hører alt du sier, vet du" Hun svarer "Ja, det var meningen og det! Når du er så frekk og tar opp så mye plass, tenk på oss eldre som trenger å sitte!" (benken er rundt ti meter lang, og jeg var den eneste som satt der...) Jeg peker på jakka mi, på veska mi, og sier "Det er ikke mine ting" (som jo stemte, forsåvidt...). "Åja, men da var det greit da, siden det ikke er dine ting." I skikkelig snerpete "jeg er så mye bedre enn deg, unge dumme lille jente"-tone.

Jeg blei så jævlig forbanna. Og det er ikke første gang jeg har opplevd slik oppførsel fra eldre. Jeg har sitti på bussen, med forstuet håndledd, bandasje og greier (midt på sommeren, så bandasjen var fullt synlig), og blitt kommandert bort fra bussetet mitt fordi en eldre dame skulle sitte. Bussen var ganske full, og armen min blei dytta borti av alle de andre menneskene. Smertefull busstur, for å si det sånn.

Jeg har sett eldre forlange å få sitte der hvor høygravide kvinner sitter. Jeg har opplevd å bli skjelt ut fordi jeg spurte høflig en eldre mann i køen foran meg på matbutikken om å få gå foran fordi jeg måtte rekke bussen; han hadde full handlevogn, jeg skulle bare ha en pakke paracet.

Og de eldre maser om ungdommen nå til dags! Jeg prøver å være så høflig og respektfull jeg bare kan mot de eldre, men føler at 90% av tiden får jeg frekkheter og usakligheter tilbake. Nå er jeg snart lei av å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke den med at eldre kanskje er svimle stakkars og derfor må snike i køen. Da spør man, enkelt og greit. Det er klart man ikke bør generalisere, men jeg synes det oftere er eldre som er uhøflige, storforlangende og sniker enn yngre.

I fjor sommer var jeg høygravid med bekkenløsning og alvorlig svangerskapsforgiftning (men de 2 siste tingene var selvfølgelig ikke mulig å se), det var 36 grader i skyggen og jeg skulle til sykehuset. Jeg hadde store smerter og vanskeligheter med å gå, men det var heldigvis noen plasser på bussen. Jeg kom meg bort til et sete og skulle til å sette meg ned da en eldre dame kom og presset seg ned på setet - og dermed dyttet meg mot setene foran. Hadde hun vært dårlig til bens eller det ikke hadde vært noen seter å oppdrive så kunne jeg kanskje forstått det (selv om det fremdeles ville vært uhøflig) men det var flere seter, hun hadde bare bestemt seg for at hun SKULLE sitte akkurat der jeg var i ferd med å sette meg.

På vei tilbake fra sykehuset var det fullt på bussen og enda varmere. Jeg var på tur opp trinnene på bussen og tror dere søren meg ikke det kom en eldre dame bak meg, og dytta meg inn i en av "stengene" på bussen med albuen for å komme forbi. Hva i all verden skal det være godt for? Det må gå ann å ha respekt for andre mennesker enten det er unge eller eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en besnærende opplevelse på legevakta for noen år tilbake. Jeg hadde kraftige magesmerter, og satt i køen av de som bare dukker opp uten timebestilling. En eldre dame, uten synlige plager, kom inn en halvtimes tid etter meg.

Da det var min tur inn til legen, reiste damen seg opp og spurte legen (ikke meg!) om hun kunne komme inn foran meg. Legen spurte om det hastet- noe det ikke gjorde, og sa at hun da kunne vente i køen som de andre.

Den gamle damen sendte meg et grusomt blikk og satt seg ned igjen.

Når man er på legevakta går virkelig ikke alderdom foran! Hun kunne umulig vite hva som feilte meg, men noe er det jo siden vi sitter der og blomstrer alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, så mange morsomme historier! :)

Jeg skjønner meg egentlig litt på gamle, bitre mennesker, jeg... De opplever nok at dagens unge har det latterlig mye enklere enn det de hadde som unge, og da føler de vel rett og slett at de fortjener endel respekt kun utifra det. Og jeg er litt enig. Men er de ufordragelige, så må man selvfølgelig si ifra.

Som oftest ler jeg bare av kø-snikere, og "ungdommen nå til dags!"-tirader. Det er jo nesten litt sjarmerende, og det er jo kun de færreste som er slik. Heldigvis.

Husker jeg ble litt plaget av en eldre dame på bussholdeplassen når jeg var tolv år. "Du har så lange armer at dem stikker ut av genser`n, vettu! Hoi! Det vakke mye pent, du... Nei og nei..." osv, osv. Jeg ble til og med litt lei meg, men hallo... Armer skal vel aller helst stikke ut av genser-ermene... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et symptom på "Gamlis vrede". Det er et sjeldent syndrom som gjerne rammer unge mennesker. "Gamlis vrede" gjør at gamlingen (e) ser rødt (akkurat som når du vifter et rødt flagg foran en okse) på unge friske, spretne mennesker som har er på den riktige siden av aldersutviklingen (på vei opp og ikke ned). Syndromet er bare farlig i sjeldene tilfeller og da inkluderer det gjerne ukontrollerte veivinger med et tynt brunt slagvåpen. "Gamlis vrede" er når gamlingen ser konturene av seg selv som ung og skulle ønske at skredderen ikke var helt ferdig med teakdressen enda.

Beste kur mot dette er å trekke på seg det BESTE smilet du har og si "jeg kan flytte meg jeg siden den gamle skrotten din ikke makter å deg opp mer enn 5 minutter om gangen".

På den måten dempes symptomet fra gamlingen og du kan regne med å få være i fred heretter.

Hilsen en ung stut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg har svart i en liknende tråd før, men uansett:

Jeg opplevde en gang på t-banen at en eldre dame (ikke synlig skrøpelig) skjelte meg ut fordi jeg satt på setet nærmest utgangen (reservert eldre og uføre). Det var masse ledige seter, også slike nær utgangen - og joda, det er faktisk ok å gjøre meg oppmerksom på at disse setene er reservert, men det hadde gått an å gjøre det på en hyggelig måte. Jeg tror ikke jeg så ut som en spesielt dum eller uhøflig person heller, der jeg velstelt og nerdete satt og leste en kjemibok... Dama fortsatte å skjelle meg ut etter at jeg flyttet meg. Heldigvis ble jeg tatt i forsvar av en annen (enda) eldre dame :)

Jeg har også blitt kjeftet på fordi jeg hadde med en stor ryggsekk (type har vært på lang ferie) på bussen. Da jeg satte meg var det mange ledige seter, så jeg satte sekken på setet ved siden av meg inntil videre. Da det etter hvert ble nokså fullt tok jeg sekken på fanget så en gammel kjerring fikk sette seg - og jeg sier kjerring fordi det åpenbart ikke var bra nok at hun fikk sitte, jeg burde sikkert stått selv om det var ledige plasser, eller hatt sekken på fanget fra da bussen var tom :roll:

Ellers har jo også litt erfaring med snike-eldre, sånne som enten frekt eller forsiktig plutselig står foran i køen... Noen av disse har nok helseprolemer, men jeg synes de burde spørre framfor å bare snike seg foran!

Utover det har jeg også sett at skrøpelige eldre blir totalt oversett av andre passasjerer på bussen, når de kunne trengt hjelp til å komme av eller på, eller et ledig sete. Og de fleste eldre jeg kjenner eller møter er både sympatiske og hensynsfulle, så det er sant som noen andre sier at det er noen få råtne (eller bitre) epler som ødelegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover det har jeg også sett at skrøpelige eldre blir totalt oversett av andre passasjerer på bussen, når de kunne trengt hjelp til å komme av eller på, eller et ledig sete.

Jeg er så enig i absolutt alt om at eldre kan være ufordragelige og frekke mot ungdom, men de som oppfører seg som du sier gjør meg SÅ SINT! Skrøpelige eldre som "synker så dypt" at de spør noen om å få setet deres må føle seg elendig innvendig, så jeg syns folk burde reist seg og gitt fra seg setet frivillig. Men når ei jente i slutten av tenårene presterte å se overlegent og surt på den stakkars damen som spurte, og ikke vise tegn til å reise seg, DA går det for langt. Men hun fikk så mange kommentarer og stygge blikk fra medpassasjerer at hun forhåpentligvis skjemtes resten av bussturen, og den gamle damen fikk omsider sitte fordi en annen tenåring reiste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...