Gå til innhold

Hvordan oppbevarer du brød?

Fremhevede innlegg

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg er vokst opp med at brødet oppbevares i pose på banken eller brødboks. Jeg har aldri vært spesielt glad i brød, fordi det kun har vært godt første dagen, i mine øyne. 3-4 dager gammelt brød har vært helt uaktuelt for meg å spise. Det har vært tørt, smuldrete osv.

Så møtte jeg samboeren min. Han oppbevarte brød i en pose i kjøleskapet. Jeg fikk helt sjokk da ha spiste brød som han fortalte at han hadde kjøpt for 1-2 uker siden. Jeg syntes han var veldig rar, og at det var utrolig ekkelt. Jeg begynte å oppbevare mitt eget brød i kjøleskapet, og oppdaget at jeg kunne spise det like lenge! Brødet er helt normalt, smaker ferskt, og jeg spiser faktisk over en uke gammelt brød!! Opptil 2 uker.

Jeg lurer på hvorfor jeg ikke har visst om dette før. Det ville gjort barndommen min mye enklere! Og jeg ville spart mye penger i voksen alder. Har kastet masse brød.

Hvor oppbevarer du brød? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.....

Endret av Asti
Skrevet (endret)

.....

Endret av Asti
Gjest Pupsilure
Skrevet

Jøss, det var overraskende! Jeg har absolutt ikke merket noe til "gammel smak". :)

Gjest Pupsilure
Skrevet
Ved høyere temperatur enn +4°C, avtar aldringen og opphører helt ved ca. +60°C. Det er svært ugunstig å oppbevare brød mellom +4°C og -7°C.

Er det ikke ca +4 grader i et kjøleskap da?

Skrevet

Jeg fryser ned seks og seks skiver. Disse tar jeg opp i barne-TV tid, og smører på før jeg legger meg. Dette blir altså bhg-mat til barna. I helgene tar jeg opp skivene før jeg legger meg. Har aldri gamle, tørre brød lenger :)

Når det er noen skiver igjen i posen, ligger de på kjøkkenbenken. Ikke akkurat pynt. Legger de inni et skap når jeg får ånden over meg.

Skrevet

Jeg skjærer det opp i butikken og fryser det ned. En skive tiner ila 10-15 minutter på kjøkkenbenken.

Skrevet (endret)

.....

Endret av Asti
Skrevet (endret)

......

Endret av Asti
Skrevet

Jeg syns ofte brødet smaker bedre når det har ligget i kjøleskapet, ja.

Likevel havner det som oftest i brødboksen.

Gjest prestekrage
Skrevet

Ligger ferdig oppskjært i fryseren.

Tar ut og legger på kjøkkenbenken før jeg går i dusjen. Ferdig tint når jeg er ferdig...

Skrevet

I plastpose på kjøkkenbenken. Jeg har ennå ikke sett en brødboks som er så tett at brødet ikke blir tørt etter en dag, derfor blir det pose. Ellers synes jeg også at brød smaker gammelt og rart etter å ha vært i kjøleskap mer enn en dag, så det er uaktuelt.

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg putter brødet i en plastpose og legger det i brødboksen. Jeg bruker plastpose fordi brødboksen ikke er tett. Og jeg bruker brødboks fordi vi som regel har flere brød/rundstykker, og det er greiest å samle alt på en plass.

Skrevet

I pose i kjøleskapet, mest fordi jeg har så liten kjøkkenbenk at jeg ikke gidder å fylle den opp med en brødboks, eller ha et brød liggende fremme hele tiden. Men jeg er også overrasket over hvor lenge brødet holder seg i kjøleskapet. Kan jo spise det i godt over en uke jo.

Skrevet
Vi brukte plastpose tidligere. Da vi gjorde det, klarte jeg aldri dagsgamle brød pga skorpen ikke var slik den skal være.

Ifølge "min favorittbaker", så er den beste lagringen i et par dager faktisk papirpose

Det har jeg prøvd, men brødet blir tørt og får hard skorpe allerede dagen etter. Det liker jeg ikke. Det hjelper ikke med brødboks, for de er sjelden helt tette, det samme gjelder å legge et klede over. Så lenge det kommer såpass mye luft til blir brødet tørt.

Skrevet

Vi fryser det i skiver og tiner i brødristeren det vi trenger om morgenen.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Vi fryser det i skiver og tiner i brødristeren det vi trenger om morgenen.

Det gjør jeg også. Så nå spiser jeg alltid ferskt brød, og kaster aldri brød.

Skrevet

Også jeg er vokst opp med brødboks. I voksen alder fattet jeg aldri poenget med det. Tilfeldigheter gjorde at jeg la brødet i pose i kjøleskapet. Og senere utviklet dette seg til en "uvane". Men nå skjønner jeg hvorfor vi kan ha brød i godt over en uke. Merker ingen forskjell etter en uke. Og har heller ikke forstått meg på folk som klager over brødet etter et par dager. Eller for å si det på en annen måte: jeg trodde jeg hadde rare smaksløker som ikke kjente forskjell på brødet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...