Gå til innhold

Mageøvelser


Gjest Huldali

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali

Jeg har siden jeg vært liten hatt veldig stor og utstående/slapp mage, selv om jeg har trent magen i flere år nå regelmessig har det ikke gitt resultater... Jeg er tynn, så det er ikke masse fett som gjør magen slapp. Trekker jeg inn magen er den flat og fin, men jeg må jo puste :) Så da er den stor igjen..

Begynner faktisk å lure på om det kan være en medisinsk årsak?

Men jeg har ikke gitt opp håpet helt ennå, så fortsetter å trene magen. Jeg har fått en del ulike øvelser av en personlig trener som jeg har hatt og gjør øvelsene han har lært meg 6 ganger i uken.

Dette er hva jeg gjør:

1) ligger på ryggen med en ball mellom føttene, løfter ballen sagte opp og ned. 30 ganger.

2) ligger på ryggen, har en ball mellom føttene. Løfter bena ca 45 grader og "hopper/løfter" rumpa mens bena holdes i 45 grader. 30 ganger.

3) 30 situps på ball.

4) står på kne, setter armene på en ball og ruller ut og holder i noen sekkunder. LItt alla planke-øvelsen. 10-20 ganger.

5) Av og til: Ligger på ryggen, ball mellom føttene. Løfter bena og løfter samtidig overkroppen og tar taki ballen med armene. Lener kroppen sagte til ake. 10-20 ganger.

Jeg tror at øvelsene jeg har fått er gode og gir virkning, men kan det være at jeg bør gjøre de flere ganger? Øke fra 30 til 60 på hver øvelse?

Eller tror dere at det er en mulighet for at det kan være en feil med magen og magemusklene mine?

Håper på noen svar fra dere her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Huldali

Ja, det er det jeg lurer på om jeg må. Men himla slitsom! tunge øvelser dette... Men foreslår du å øke til det dobbelte?

Endret av Huldali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kutte ned antallet til ca 12-15, avhengig av hvor mye du klarer når repsene skal opp) og legge inn tre reps. Er jo ofte sånn en bruker å gjøre det med andre styrkeøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Litt usikker på hva du mente nå.. Mente du 15 stykker, pause, 15 styk, pause, 15 stykk, pause ( 3 x 15)? I stede for 30 på rappen?

Jeg har pleid å ta enten 3 x 10 eller 2 x 15.

Takk for at du svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er styrketrening og da er ikke mange repitisjoner veien å gå.

Velg heller øvelser, eller utfør øvelsene slik at de krever mer innsats.

feks. du beskriver en øvelse som ligner planken, hvorfor ikke heller gjøre den øvelsen ( planken ) slik den skal.

( den er tung men effektiv ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Huldali
Dette er styrketrening og da er ikke mange repitisjoner veien å gå.

Velg heller øvelser, eller utfør øvelsene slik at de krever mer innsats.

feks. du beskriver en øvelse som ligner planken, hvorfor ikke heller gjøre den øvelsen ( planken ) slik den skal.

( den er tung men effektiv ;) )

Jo, jeg alltids det. Har gjort den tidligere, syns den jeg øvelsen jeg gjør nå, er like tung som planken faktisk, men kanskje jeg kan varriere mellom disse to for å få mest mulig ut av de begge. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket at hvis jeg gjør sit-ups på denne måten, blir jeg fortere sliten i magemusklene, og kan ta færre repitisjoner: Jeg ser opp mot et punkt i taket og prøver å løfte overkroppen opp mot taket i stedet for å dra hodet framover mot knærne. Gjør øvelsene sakte og husk å puste.

Tidligere gjorde jeg situps raskere og mer framover mot knærne. Måtte holde på i evigheter for å trette ut musklene- ikke særlig effektivt.

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er styrketrening og da er ikke mange repitisjoner veien å gå.

Velg heller øvelser, eller utfør øvelsene slik at de krever mer innsats.

feks. du beskriver en øvelse som ligner planken, hvorfor ikke heller gjøre den øvelsen ( planken ) slik den skal.

( den er tung men effektiv ;) )

Hvis du hadde tatt øvelsen hun snakker om så hadde du ikke foreslått planken i stedet. Jeg har selv tatt øvelsen og den er beinhard, mye tyngre enn planken.

Som andre har sagt her er det ingen grunn til å ta flere reps, men heller flere sett, altså 3 x 15 f.eks.

Når det gjelder at du føler magen din er stor uansett så kan du jo se på kostholdet ditt. Jo mer fiber du får i deg, jo mer oppblåst og gravid vil du føle deg. Hvis du sier noe om hva du spiser, så vil det kanskje bli litt lettere å hjelpe deg ettersom jeg tviler på at kun trening vil hjelpe deg.

Treningsjenta: Stor treningsball/gymball får du f.eks på G-sport. Skal du ha en ball du kan løfte med beina vil jeg anbefale medisinball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiber gjør deg ikke oppblåst i magen...det er hvite melprodukter som som oftest gjør deg opblåst i magen. Fiber trekker vann ut av kroppen, og gir tarmene noe å jobbe med. Det er trege karbohydrater som gir kroppen mer å gå på, så om du sliter med oppblåst mage, så er grove knekkebrød tingen....

Har slitt med dette selv, men etter at jeg startet med knekkebrød har magen blitt MYE bedre...flat mage morgen til kveld. Garanterer at magen føles mye bedre etter et par uker med knekkebrød, enn vanlig brødmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiber gjør deg ikke oppblåst i magen...det er hvite melprodukter som som oftest gjør deg opblåst i magen. Fiber trekker vann ut av kroppen, og gir tarmene noe å jobbe med. Det er trege karbohydrater som gir kroppen mer å gå på, så om du sliter med oppblåst mage, så er grove knekkebrød tingen....

Har slitt med dette selv, men etter at jeg startet med knekkebrød har magen blitt MYE bedre...flat mage morgen til kveld. Garanterer at magen føles mye bedre etter et par uker med knekkebrød, enn vanlig brødmat.

Ok, da tar tydeligvis legen min feil, ettersom jeg nå om dagen blir utredet for både det ene og det andre. Hvite melprodukter spiser jeg ikke, men oppblåst er jeg likevel. Da fikk jeg beskjed av legen at mye fiber gjør veldig mange oppblåst og kan gi "gravidmage". Jeg har jo også fått med meg det at fiber skal være så fint, men for sunn mat og for mye fiber kan altså, i følge min lege gi samme symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da tar tydeligvis legen min feil, ettersom jeg nå om dagen blir utredet for både det ene og det andre. Hvite melprodukter spiser jeg ikke, men oppblåst er jeg likevel. Da fikk jeg beskjed av legen at mye fiber gjør veldig mange oppblåst og kan gi "gravidmage". Jeg har jo også fått med meg det at fiber skal være så fint, men for sunn mat og for mye fiber kan altså, i følge min lege gi samme symptomer.

det stemmer nok det, mye fiber kan gi oppblåsthet!!

jeg har det også sånn, og jeg er sunnheten selv.

blir også oppblåst av hvitt mel og sukker, men det er en annen sak.

veldig slitsomt.. men,men, helsa er ellers bra, og det er jo det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Camilla_*

hei, mageøvelser gjør jo susen for magemusklene, men det forbrenner ikke fettet på magen.. så da må du mixe styrketreningen med annen trening, som rask gange, sykling etc.. da burde du om ikke mange ukene skimte en sixpack :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grove knekkebrød er knallbra for magen....men tørket frukt må du være forsiktig med....det er en del fiber i dette, men som i motsetning til knekkebrød gjør deg oppblåst i magen. Vær også forsiktig med nøtter(er en del mugg i dette som kan gjøre deg dårlig i magen), druer, mais, kål gir også mye luft i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Ser at mange har svart her inne nå, tusen takk for alle tipsene!

Når det gjelder kosthold kommer ikke "mageproblemene" mine av det, jeg har ikke oppblåst mage pga hva jeg spiser. Føler meg ikke oppblåst, bare stor mage.

Det skyldes nok en kombinasjon av dårlige magemuskler samt en medfødt feil med brystkassen/ribbene som gjør at magemusklene mine binder seg annereldes enn hos andre.

Jeg har hatt en oppdateringstime med den personlige treneren min nå og fått noen tyngre øvelser. I stede for vanlig ball bruker jeg nå en tung medisinball, skal si det er tungt!! Blir skikkelig støl i magen. Når det gjelder situps har jeg nå en 5 kilos vekt på magen for å øke tyngden.

Og når det gjelder den "strekk ut på ball"-øvelsen, løfter jeg nå på det ene benet mens jeg står på kne, for å få ennå hardere øvelse.

Tror nok dette er gode øvelser, men at det rett og slett ble for lett for meg etterhvert! Nå håper jeg at mer tyngde kan gi resultater.

Endret av Huldali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Karina_*

Hvis du strammer magemusklene dine, kjenner du vel veldig godt at de er harde, stramme og godt trent, det er bare at de ikke synes? Det har med hva du spiser å gjøre. Fordi magemusklene er der, men det ligger kanskje litt fett utenpå. Og for å få synlige magemuskler må du ikke bare trene dem, men også spise riktig.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente kung fu en periode og vi trent MYE mage. 200 sykkelsitups, så 100 vanlige hvor man trakk knærne opp så albuene traff knærne. Tærne skulle ned i bakken mellom hver gang. Til sist 100 som jeg ikke helt husker..

Men jeg fikk mer mage av denne treninga. Jeg har som oftest ganske flat mage og definerte magemuskler. Plutselig følte jeg meg stor over magen.. Det gjorde flere av de andre også. Poenget er vel at når man trener en muskel mye blir den større. Så det behøver ikke akkurat være veien å gå å trene de masse.. :) Alt med måte. Jeg ble normal igjen når jeg trappet ned den veldige magetreningen.

Min mor som er fysioterapeut er generelt ganske i mot vanlige sit-pus. Hun sier at om jeg skal gjøre dem er det beste om jeg tar de på skrå (evt sykkel) fordi dette er bedre og mer riktig for stabiliseringsmusklaturen. Planken er sikkert bedre enn vanlige opp og ned-situps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...