Gå til innhold

Legetime

Fremhevede innlegg

Skrevet
Blodkreft som gir store lymfeknuter. Cyster på eggstokker som man kjenner ved GU.

Begge er alvorlige.

Hvilke lymfeknuter er det du mener man kjenner best via skjeden, og hvor ofte viser blodkreft seg som forstørrelse av akkurat de lymfeknutene (men med normale hals, armhule- og lyskeknuter?

Eggstokkcyster undersøkes best med ultralyd. Men nå var det jo vanligheten av underlivskreft og brystkreft hos 21-åringer som var spørsmålet, ikke cyster.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har verdens søteteste mannlige lege og har flere ganger hatt bryst og GU hos han. Han liker det ikke noe særlig og det gjør jo ikke jeg heller så da gjør han sånn:

- der undersøker jeg høyre bryst

- der undersøker jeg venstre bryst

- nå blir det kaldt - der undersøker jeg livmor

... osv.

Han gjør dette så "klinisk" og "kaldt" og "kjemisk" at det er umulig å tenke seg noe annet enn at det er en ren mekanisk handling han driver med.

Jeg kan aldri tenke meg at han noen sinne hadde hatt en hånd på pupp eller i trusekant uten at det var behørig varslet på forhånd - nettopp fordi det ikke er noe kjekt med slike undersøkelser.

Det blr noe sånt som: Trøtthet kan skyldes mange årsaker. For å utelukke noen av dem vil jeg gjerne undersøke lymfeknutene dine. Lymfeknuter har vi i halsen, under armene og i lysken og ved å kjenne lett på dem kan jeg kjenne om de er hovne.

Jeg ville aldri gått om igjen til en lege som brått og plutselig uten forutgående forklaring hadde satt i gang slike undersøkelser. Jeg hadde heller aldri gått tilbake til en lege som hadde gjort en slik undersøkelse på en måte som jeg ikke hadd vært komfortabel med. Dvs. at hvis jeg satt igjen med en ekkel følelse så hadde det vært nok for meg til å skifte lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...