Gjest BDA22F Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Da jeg var hos legen en gang opplevde jeg noe som jeg syntes var litt ekkelt . Jeg hadde time hos en mannlig lege i 40-50 års alderen og årsaken til at jeg hadde bestilt timen var fordi at jeg i lengre tid hadde følt meg unaturlig trett . Da jeg kom inn til legen og forklarte problemet mente han at han måtte ta noen vanlige prøver , men han ville også undersøke brystene mine og underlivet mitt . Jeg syntes hele opplevelsen begynte å bli ganske ekkel etter at han hadde tatt på brystene mine og stoppet ham idet han skulle til å begynne å undersøke underlivet mitt under trusa . Jeg kommer selvsagt aldri til å dra tilbake til denne legen igjen noengang , men det jeg lurer på er om dere syntes det hørtes ut som en helt normal legetime ?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Slik du beskriver det, nei. Med mindre han har spurt deg om det er ok med GU, og fått et ja så skal han IKKE begynne å mer eller mindre kle av deg. At det kan ha vært relevante tester som involverer bryst og underliv er en annen sak. Forstørrede lymfekjertler, cyster (da med innvendig ultralyd, altså ikke en helt vanlig GU) osv KAN være relevant. Personlig skulle nok legen ha tatt seg ganske så god tid for å forklart at det var relevant før jeg eventuelt hadde godtatt slike undersøkelser. Jernmangel osv er tross alt betydelig mer vanlig enn underlivplager som fører til tretthet, så de prøvene ville jeg hatt svar på før jeg vurderte GU.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Nei, dette høres helt merkelig ut!!! Jeg har selv vært hos legen fordi jeg var trett flere ganger, og det eneste som ble tatt var blodprøver som avdekket lavt jernnivå. En annen gang ble jeg henvist til søvnklinikken for testing av hvor godt jeg utnyttet søvnen. Men har aldri vært borte i en lege som undersøkte brystene ifm tretthet eller undersøkte underlivet innenfor trusen. Jeg håper du rapporterer denne legen så dette ikke skjer med flere kvinner.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Langvarig tretthet kan skyldes problemer fra bryster og underliv. Jeg har faktisk sett undersøkelsene anbefalt som standard for den problemstillingen i lærebøker. Likevel ville jeg selv nektet å bli undersøkt om legen foreslo det for meg, fordi min alder osv tilsier at det er mindre sannsynlig at årsaken finnes der. Jeg kan altså ikke si med sikkerhet at legen din kun fant på dette fordi han selv ønsket det, men jeg støtter at du ikke går tilbake til samme lege. Tilliten er uansett borte. Når dette ble så ekkelt for deg, tenker jeg også at noe ved kroppsspråket til legen kan ha økt følelsen av at du ble tafset på i stedet for å bli undersøkt. Jeg stusser også på at du sier at han undersøkte underlivet ditt under trusen. Mener du da at han kjente i trusekanten på hver side av venusberget? Da kjenner han etter forstørrede lymfeknuter, og det er helt vanlig og på sin plass. Om han derimot var innenfor trusen og nede på selve underlivet ditt, høres det mer ut som tafsing. Det er ikke slik leger vanligvis undersøker underliv. Jeg ville ha ringt sekretæren og bestilt en utskrift av journalen. Bare si at du velger ny fastlege og vil ha med utskriften. De kan ikke nekte, men sekretæren sier gjerne at du må møte opp og vise legitimasjon for å få den ut (for å sikre at det ikke er en uvedkommende som ber om den). I journalen bør det være beskrevet hva som skjedde, og stemmer det ikke overens med hva du husker, kan du vurdere om du vil klage på behandlingen.
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Det er egentlig vanskelig for oss å si, da han kan ha hatt sine faglige grunner for å gjøre dette. Jeg hadde nok selv blitt ganske paff, men det er ikke sikkert at han er en gris fordi han ønsket å gjøre disse undersøkelsene. Det har tidligere vært tråder hvor noen har reagert på at legen har stilt spørsmål om seksuallivet deres. Men i noen tilfeller kan slike opplysninger være relevante, selv om vi kan synes at det virker tvilsomt og unødvendig.
Gjest Theodora Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 HALLO???? Dette høres IKKE ut til å være en normal prosedyre. Hvis du hadde hatt infeksjon hadde du antakelig hatt ømme lymfeknuter som du selv ville ha merket. Jeg synes det høres MEGET suspekt ut. Han burde i alle tilfelle....HVIS det var noe som helst grunn til å undersøke lymfekjertler fortalt at det var det han spesifikt ville undersøke. Nei. Det er haugevis av andre mer nærliggende årsaker til nyoppstått tretthet/utmattelse. Jeg har selv en uspesifikk utmattelsestilstand(antakelig ME) og har aldri vært i nærheten av å bli undersøkt slik du sier. Jeg synes at det viktigste er hvordan du selv reagerte, at du følte det ubehagelig. Det er en MEGET sterk indikasjon på at det var noen grenser som ble overtrådt og som ikke hadde noe med helsen din å gjøre. Jeg har to venninner som har vært hos samme lege for flere år siden og som begge ble undersøkt på merkeligste måte som nok kan sies å ha vært overgrep. Nei. Ha tillit til din egen opplevelse av dette. Leger skal alltid utvise en veldig respekt for pasientens grenser. Skift lege og som noen sier her få utskrift av journal og sjekk om han har notert at du ble undersøkt på intime steder. Hvis han ikke har journalført det er det et rimelig sikkert tegn på at denne legen er suspekt.
Gjest ts Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Jeg er 21 , vet ikke om det har betydning for hvilke undersøkelser som var naturlige . Jeg sitter og lurer på om dette var normalt eller ikke , jeg vet han kan ha sjekket for klumper , men det jeg jo lurer på er hvor normalt det er for en såpass rutinert lege som han aldersmessig var , å sjekke for klumper på en første konsultasjon for tretthet . Jeg syntes opplevelsen var ekkel , men avbrøt besøket selv da han mente det var nødvendig å ta av trusen .
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Om undersøkelsen har vært berettighet eller ei er vanskelig å si noe om, men at informasjonen du har fått har vært ekstremt dårlig er det ingen tvil om. (Jeg har forøvrig aldri fått undersøkt lymfene annet enn på halsen, og ved et tilfelle armhule/bryst. Med tanke på hvor mange leger jeg har vært innom i perioder vil jeg iverfall si at det virker som det er forholdsvis vanlig å nøye seg med halsen)
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Jeg er 21 , vet ikke om det har betydning for hvilke undersøkelser som var naturlige . Jeg sitter og lurer på om dette var normalt eller ikke , jeg vet han kan ha sjekket for klumper , men det jeg jo lurer på er hvor normalt det er for en såpass rutinert lege som han aldersmessig var , å sjekke for klumper på en første konsultasjon for tretthet . Jeg syntes opplevelsen var ekkel , men avbrøt besøket selv da han mente det var nødvendig å ta av trusen . Det er helt naturlig å sjekke lymfeknuter på første konsultasjon, noe annet ville faktisk vært slett arbeide. For meg virker det som om det har vært mangel på kommunikasjon under dette besøket og at dette nok kanskje er grunnen til at du sitter igjen med en ekkel følelse. Det er forøvrig liten vits i å diskutere dette her da ingen av oss kan gjette seg til hva legen din egentlig ville sjekke. Og din versjon er tydlig preget at du synes dette var ubehagelig.
aline Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 må man ta av trusen for å sjekke lymfekjertler? jeg skal på ingen måte si at legen er slik eller sånn, men jeg vet at jeg ikke ville vært med på undersøkelse av underlivet mitt på første konsultasjon når det dreide seg om tretthetsproblemer! Om det er riktig eller ikke, hade jeg ikke vært så veldig opptatt av tror jeg, men jeg skulle visst mer om HVORFOR, og hatt mer en en manns påstand om at underlivsundersøkelse var naturlig i den situasjonen, på det tidspunktet. og om det BARE var bryster og underliv han mente skulle sjekkes, ville jeg gått, også heller forhørt meg med andre leger om vanlig prosedyre. skjønner veldig godt at du reagerte, og at du gikk.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 Jeg er 21 , vet ikke om det har betydning for hvilke undersøkelser som var naturlige . Jeg sitter og lurer på om dette var normalt eller ikke , jeg vet han kan ha sjekket for klumper , men det jeg jo lurer på er hvor normalt det er for en såpass rutinert lege som han aldersmessig var , å sjekke for klumper på en første konsultasjon for tretthet . Jeg syntes opplevelsen var ekkel , men avbrøt besøket selv da han mente det var nødvendig å ta av trusen . Brystkreft hos 21-åringer er fryktelig sjelden, og ikke det første man leter etter hos en trett, ung kvinne. Å sjekke lymfeknuter (hals, armhuler og lysker) er derimot rutine. Når dere ikke hadde god kommunikasjon, burde han, om han hadde grunn til å tro at GU ville gi viktige opplysninger, tilbudt å ha legesekretæren inne eller spørre om du var mer komfortabel med å bli henvist til en kvinnelig lege for undersøkelsen. Be om journalkopi, og ta dette opp med din nye fastlege, evt gå videre til Fylkeslegen. Du er en tøff jente som sa fra når du følte at dine grenser ble overskredet. Mange ville bare ha fulgt instruks selv om de var usikre på om legen misbrukte dem, og slitt etterpå fordi de ikke tok magefølelsen på alvor og beskyttet seg.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 må man ta av trusen for å sjekke lymfekjertler? Evnt man kan jo stikke hendene under....er det noe bedre? Og når ble en GU sist foretatt med trusen på?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 må man ta av trusen for å sjekke lymfekjertler? Nei, det må man ikke. Langvarig unormal tretthet kan skyldes kreftsykdom eller blodtap fra tilstander i underlivet, derfor kan det være relevant å undersøke hvis det er flere tegn som tyder på mer alvorlig årsak enn f.eks jernmangel. Men hos en 21 år gammel kvinne kan gjerne slike undersøkelser vente til de mer sannsynlige mulighetene er avklart, som stoffskifte og jernmangel.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Nei, det må man ikke. Men man må under den om man skal sjekke skikkelig. Her var det vel uansett også snakk om en GU og de utføres ikke med trusen på.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 Nei, det må man ikke. Langvarig unormal tretthet kan skyldes kreftsykdom eller blodtap fra tilstander i underlivet, derfor kan det være relevant å undersøke hvis det er flere tegn som tyder på mer alvorlig årsak enn f.eks jernmangel. Men hos en 21 år gammel kvinne kan gjerne slike undersøkelser vente til de mer sannsynlige mulighetene er avklart, som stoffskifte og jernmangel. Kreft er faktisk mer sannsynlig på en så ung kvinne enn stoffskifte sykdommer.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #16 Skrevet 18. januar 2008 Kreft er faktisk mer sannsynlig på en så ung kvinne enn stoffskifte sykdommer. Underlivskreft eller brystkreft?
aline Skrevet 18. januar 2008 #17 Skrevet 18. januar 2008 Evnt man kan jo stikke hendene under....er det noe bedre? Og når ble en GU sist foretatt med trusen på? skulle han sjekke kjertler, ligger vel disse i lysken, den kjenner du vel på fra utsiden eller? Skal man til GU, hadde jeg IKKE gått med på en spontan gu-undersøkelse på første konsultasjon!! Lysken bør man vel også kunne kjenne uten å stikke fingrene oppi underlivet hennes? (uten at jeg er legeutdannet) Nei, det må man ikke. ville ikke jeg heller tro. Og uansett om man så på ett tidspunkt BØR sjekke underlivet ved en GU, så ville ihvertfall ikke jeg gått med på at dette skjedde hos fastlege på første konsultasjon.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #18 Skrevet 18. januar 2008 Underlivskreft eller brystkreft? Blodkreft som gir store lymfeknuter. Cyster på eggstokker som man kjenner ved GU. Begge er alvorlige.
Vici Skrevet 18. januar 2008 #19 Skrevet 18. januar 2008 Jeg syns det hele hørtes ekkelt ut. Selv om legen kanskje gjorde dette i beste mening, var framgansmåten hans veldig feil. Han burte ha forklart deg tanken/mistanken rundt hvorfor han fant det nødvendig med disse undersøkelsene. Be om journal fra legekontoret, bare for å se om noe fra dette er nevnt professjonelt. En ting jeg lurer på: Hva sa legen da du avbrøt timen? Prøvde han å stoppe deg med å forklare at dette var nødvendig? Ble han flau? Var han stille?
aline Skrevet 18. januar 2008 #20 Skrevet 18. januar 2008 Blodkreft som gir store lymfeknuter. Cyster på eggstokker som man kjenner ved GU. Begge er alvorlige. men er det naturlig at blodkreft og cyster på eggstokkene er det første man sjekker pga at noen føler seg trøtt? på første konsultasjon? Jeg gikk til legen fordi jeg ble forkjølet hele tiden, det kunne sikkert vært både det ene og det andre, men før legen sjekket alle de værste mulighetene, så sjekket han da ut mangel på jern og andre slike ting som lett kan påvirke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå