Gjest ikke no Skrevet 24. april 2003 #1 Del Skrevet 24. april 2003 Jeg har lest noen innlegg her inne anngående den røykeloven. Jeg er selv røyker,men røyker ikke inne her pga barna og rett og slett lukt. Spiser jeg ute så setter jeg meg alltid der det er røykfritt,reiser jeg med toget, så er det røykfri kupe. Jeg har valget, men det har ikke de som er ikkerøykere, og jeg forstår det og er enig med dem og støtter dem. Det jeg derimot lurer på er jo åssen uteplasser man vil få? Det blir vel ferre fordi det blir mindre kunder og flere konkurser. Selvfølgelig begynner vel de ikkerøykende å kanskje gå ut mer på byen, men det er ikke nok til å opprettholde de tilbudene som finner rundt om i bygd og by. Det jeg tror er at det vil bli dannet egne klubber, med medlemsskap og en liten årskontigent, for da er det lukket selskap, tillatt å servere alkohol og da kan man røyke der også. Det finnes alltid smutthull. Jeg ønsker ikke at jeg som røyker ikke skal få røyke den pinnen i godt selskap over en kald øl, så dukker det opp noe sånt, så blir jeg garantert med. Men det er vel flertall av røykerne vil jeg tro, så jeg tror at de ikkerøykerne vil følge med røykerne inn på pubber,diskoteker og restauranter fordi det blir for kjedelig å sitte sammen med en gjeng som blir stressa og løper ut hvert 3 minutt for å ta en blås. Også hvis utestedene lager et lite påbygg som røykerom, så kan du sannsyneligvis ikke ta med øllen din dit fordi da er det brudd på røykeloven, ja det blir jo det da, for du skal ikke lenger kunne sitte å ta deg en pjall og røyke samtidig. Så uansett åssen du vrenger å vrir på det, så blir det bare tull, derfor mener jeg at det kommer til å dukke opp private klubber rundt omkring. Å jeg skylder ikke på de som ikke røyker, det er loven jeg reagerer på. Jeg unner ikkerøykerne å ha det like morro som meg når de er ute, det skal liksom bare ikke finnes noen mellomting når vårt kjære storting presenterer flere lover de kan tre nedover hue på folk. NEMLIG. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 24. april 2003 #2 Del Skrevet 24. april 2003 Det som forundrar meg ofte når eg les innlegg om dei negative konsekvensane denne røykelova vil få - innlegg skrevne av dei som røyker sjølv, vel og merke - er korleis røykarane blir beskreve: - Dei er så avhengige av røyken at dei må røyke så og seie heile tida; det blir kaos ved utgangen når dei skal ut og røyke. (Hmmm - har dei det så ille, så er vel ikkje røykelova det største problemet deira...) - Dei er notoriske "lovbrytarar" som treng påpassing heile tida for ikkje å røyke der det er forbod. Det er vel dei to vanlegaste argumenta som går igjen i ulike forkledningar. Men er det slik, då - eigentleg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 24. april 2003 #3 Del Skrevet 24. april 2003 Hei Ikkeno. Jeg bor et sted hvor det allerede har vært en slik røykelov i mange år. Jeg kan selvsagt ikke spå om fremtiden i Norge, men blir det som her så vil ikke endringene bli så store. Restauranter og barer er fulle og folk fortsetter å gå ut og more seg! :D Den eneste forskjellen er at alle legger igjen røyken hjemme. De mest avhengige må enten være hjemme eller slutte. De fleste venner seg til å ikke røyke like ofte som tidligere. Og jo, det er en forskjell til: Man slipper å stinke som fytterakkernsin etter en kveld på byen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke no Skrevet 25. april 2003 #4 Del Skrevet 25. april 2003 Hei Ikkeno Jeg bor et sted hvor det allerede har vært en slik røykelov i mange år. Jeg kan selvsagt ikke spå om fremtiden i Norge, men blir det som her så vil ikke endringene bli så store. Restauranter og barer er fulle og folk fortsetter å gå ut og more seg! :D Den eneste forskjellen er at alle legger igjen røyken hjemme. De mest avhengige må enten være hjemme eller slutte. De fleste venner seg til å ikke røyke like ofte som tidligere. Og jo, det er en forskjell til: Man slipper å stinke som fytterakkernsin etter en kveld på byn. Ja fint for deg at du har det slik, men tenk i litt større skala. Flere hundretusen røykere og du tror det vil bli som hos deg???? :o :o :o :o Det blir nok litt for lettvint. Vi som røyker slutter nok ikke å røyke fordi det blir laget nye lover. Og stinkingen av klærne som du kaller det, har vi ikke som et problem. Se heller på helheten i stor skala. Det vil ikke gå som du sier. Problemet er at folk legger garantert ikke igjen røyken hjemme, det vil dukke opp noe annet i stedet fordi røyken er faktisk viktig. Den er veldig viktig for oss som er meget avhengig. Å gå å tro at folk vil slutte å røyke pga dette er tull, det vil dukke opp andre alternativer fordi vi røykere vil også kunne få lov til å leve på den måten vi vil. Det var det jeg mente med det første innlegget mitt. Jeg unner ikkerøykerne røykfrie uteplasser, men det er så stor andel av pubb,restaurantgåere og diskotekgåere, at det vil bli funnet smutthull i loven som gjør at utesteder der det er lov å røyke vil eksistere uansett hva stortinget forsøker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 25. april 2003 #5 Del Skrevet 25. april 2003 Ja fint for deg at du har det slik, men tenk i litt større skala. Flere hundretusen røykere og du tror det vil bli som hos deg???? :o :o :o :o Se heller på helheten i stor skala. Ehh.. tror Litago bor i en stat i USA hvor de har en tilsvarende røykelov.. Stor nok skala det vel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 25. april 2003 #6 Del Skrevet 25. april 2003 Når dere snakker om at ingen vil komme til å slutte på grunn av ny røykelov, så tror jeg det er litt feil. I norge har allerede offentlige bygninger fått en røyke lov, og blandt de har vi de videregående skolene. På de skolene som faktisk er strenge på loven har det nå blitt påvist en 15-20% nedgang i røykere. Mange har altså allerede sluttet. I tillegg hører jeg flere elever si at de ikke lengre røyker på skolen, eller at de røyker ferre sigaretter om dagen. Alle elevene (og lærerene) må jo gå helt utenfor skolens område for å ta seg en røyk, og det blir både liten tid (et friminutt varer ca. 10min) og det blir mer tungvint. Så dette argumentet fra stortingt har faktis en reell bakrunn. Det som er det dumme på slike skoler og arbeidsplasser er at man har fjernet de store askebegrene, det resulterer jo bare i at masse sneiper og annet søppel havner rett på bakken. Når det gjelder utesteder synes jeg man burde ta ting litt steg for steg. I California,USA gjorde man forandring over natten. faktisk på nyttårsaften. Kl. 12.00 var det slutt på røyken! Her i Norge tror jeg man burde gjøre dette en tanke annerledes. Kunne man for eksempel ta de største utestedene og restaurantene først? Eller begynne med luftvegger som fungerer ganske bra etter det jeg hører? På Oslo S har man en liten cafe i 2.etg. De har et røykerom men også en røykfri avd. På den røykfrie finner man en liten alkove, med max plass til 3-4 mennesker. Det er to høye bord og 4 barkrakker der inne. En luftvegg gjør at man kan prate med andre på den andre siden av "veggen", og kan da altså ta seg en røyk uten at noen andre kjenner antydning til røyklukt! Jeg tror på at vi må ha en røykelov, men ikke så hard som det de har planlagt nå. Vi trenger en mer røykfri hverdag, men samtidig så har i retten til å bestemme over vår egen kropp og hva vi gjør med den. Gjør vi en slik ting til noe "ulovlig" eller "kriminelt", så skjer bare det som har skjedd med alle de andre "ulovlighetene" vi har i landet. Man fyller opp fengsler unødvendig og skaper mediekaos, i tillegg til mye mer papirarbeid og kaos i andre statlige etater! Ta heller vekk identiteten til sigarett pakkene, fjern ord som "mil", "ekstra mild" og "ultra mild" Disse ordene lyver!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 25. april 2003 #7 Del Skrevet 25. april 2003 Jeg kommer ikke til å bryte loven ved å røyke der det er forbud (hvis det ikke blir det overalt da ... da tar jeg meg en røyk likevel - på gaten f.eks. eller utenfor kjøpesenteret - all den tid biler får lov å forurense f.eks midt i Oslo sentrum - blir det bare komisk.) Nordmenn har en drikkekultur der de blir rimelig fulle - og da trår de gjerne over grenser, f.eks. røyker på toalettet osv. Men klubber blir det garantert - de blir bare ikke så kjent blant ikkerøykere. Og jeg kommer til å oppsøke de i stedet for å sitte og skravle over en likør med de som ikke røyker (nå får jeg vel høre - er ikke irritert på ikke-røykere - skulle gjerne vært ikkerøyker selv - men på den rigide loven - som ikke åpner for begge deler - dvs de kunne gitt skjenkebevilgning til noen utesteder for ikke røykere og noen for røykere, det er ikke verre enn det.) Men på lang sikt (og det er vel derfor også loven blir såpass streng) er loven bra - den er med på å å hindre ungdommen i å begynne å røyke. Hm ... hvis det ikke blir så ulovlig at det blir tøft ... vet jo aldri åssen det kan slå ut ... men sannsynligvis ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 25. april 2003 #8 Del Skrevet 25. april 2003 Og stinkingen av klærne som du kaller det, har vi ikke som et problem. Nei, det er vel ikke-røykerne som har det problemet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 25. april 2003 #9 Del Skrevet 25. april 2003 Ehh.. tror Litago bor i en stat i USA hvor de har en tilsvarende røykelov.. Stor nok skala det vel.. Det stemmer Arwen22. Jeg bor i California, USA. Ganske store forhold altså. Ihvertfall større enn Norge! :blunke: Jeg skjønner absolutt at det vil bli et problem i begynnelsen for røykere. Jeg er tross alt selv en forhenværende storrøyker! Men jeg tror det vil gå seg til. Slik som det har gjort her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå