Gå til innhold

Soleksem

Fremhevede innlegg

Gjest Lulz
Skrevet

Jeg har alltid hørt at man absolutt ikke skal ta betakaroten hvis man røyker, det øker kreftfaren betydelig.

Men så var jeg på vita her om dagen. De anbefalte meg betakaroten. Jeg fortalte at jeg røyker og derfor ikke kan ta det. Det hadde de aldri hørt om før og mente at dette kanskje gjaldt tidligere betakaroten-piller. Jeg syns det er veldig merkelig hvis butikker som selger betakaroten, ikke vet om risikoen ved de?

Uansett, jeg kommer visst ikke helt til bunns om det er trygt eller ikke, så står over! Skulle gjerne brukt det pga farge og hud, noen som er heeelt sikre på at også de nye merkene er farlige??

Jeg jobber i helsekost, og jeg har aldri hørt noe om dette. Regner med at jeg hadde fått beskjed om dette, hvis det er så farlig :O vi får opplæring om hvilke andre tilskudd som ikke skal blandes med eventuelt medisiner osv.

• 11 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betakaroten og bynn minst ei uke før man starter soling...altså om du vet du får sol som f.eks før en sydentur...fett e d verste,så bruk fettfri solkrem helst (tenk dæ olje i stekepanna!) og smør minst ein halv time før..blitt uheldig så ta zyrtec på kvelden og hold dæ i skyggen for når man først har fått d så kommer d FORT tbake..aldri hørt om kreftfare v betakaroten,men a-vit forgiftning,d lagrer seg i fettet i kroppen og bør ikke brukes daglig..bare i perioder som f.eks i solingsmnd om sommeren og sydenturer..men viktigste av alt: Vis solvett,har man ømfintelig hud så kan selvbruning være ett bedre allternativ (dessuten forebyggende på soleksem da det blir som en tynn trøye på huden) ...life helsekost arbeider...

Skrevet

Jeg har i de siste årene fått soleksem. I sommer fant jeg en solkrem jeg kunne tåle, så det hjalp litt på eksemen faktisk. Fikk ikke så mye da. Har også begynnt å få soleksem av å ta solarium. Dette begynner å bli ganske plagsomt. Det gjør jo så vondt!!! Og ser lite pent ut. :(

Noen som har noen gode råd for å forebygge?

Unntatt å holde seg borte fra solen......

Har hørt at ekstra tilskudd med vitamin D skal være bra?

Jeg har også vært plaget med dette. Dro til fastlegen og fikk henvvisning til hudlege. Der går jeg til lysbehandling, starte tidlig om våren. Herder huden, blir også litt brun :-) Ikke vært plaget med soleksem siden, fantastisk!Nå kan jeg dra til syden uten å bekymre meg for sola. Når det gjelder soleksem må man forebygge.Har det først kommet må man holde seg unna sola og smøre med kortison.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...