Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Jeg har i de siste årene fått soleksem. I sommer fant jeg en solkrem jeg kunne tåle, så det hjalp litt på eksemen faktisk. Fikk ikke så mye da. Har også begynnt å få soleksem av å ta solarium. Dette begynner å bli ganske plagsomt. Det gjør jo så vondt!!! Og ser lite pent ut. Noen som har noen gode råd for å forebygge? Unntatt å holde seg borte fra solen...... Har hørt at ekstra tilskudd med vitamin D skal være bra?
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Mine tips. (Sliter med soleksem og varmeeksem). Tilvenne deg solen gradvis. Altså, begynn svært forsiktig så hjelper det utover sommeren. Begynn å sole deg ute i 15 min, avslutt gjerne med en kald dusj for å kjøle ned huden. Hold deg unna sola mellom 10 og 14 hvertfall. Den eneste solkremen jeg ikke får mer soleksem av er piz buin. Bruk høy faktor. Omega3 tilskudd og evt betakroten.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Mine tips. (Sliter med soleksem og varmeeksem). Tilvenne deg solen gradvis. Altså, begynn svært forsiktig så hjelper det utover sommeren. Begynn å sole deg ute i 15 min, avslutt gjerne med en kald dusj for å kjøle ned huden. Hold deg unna sola mellom 10 og 14 hvertfall. Den eneste solkremen jeg ikke får mer soleksem av er piz buin. Bruk høy faktor. Omega3 tilskudd og evt betakroten. Takk for tips Jeg tåler eucerin. Betakaroten kan jeg ikke ta, siden jeg røyker. fysj skam.
Aurela Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 *Jeg har også hørt om (prøver å bruke, men glemmer det) betakaroten, men det kunne du jo ikke. *Hold deg unna solen, evt dekk litt til med klær hvis du er ute i solsteken med allerede påbegynnende eksem. *Hydrokortison/aloe vera mot kløe Hjelper det virklig å ta en kald dusj :klø:
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2008 #5 Skrevet 19. januar 2008 Takk for gode tips. Skulle det dukke opp flere, så kom med dem. For et par år siden fikk jeg sinnsykt med soleksem, det var etter at jeg fikk anbefalt av en kollega å gå i solarium for å få bort det eksemet jeg hadde allerede. Gud, som jeg så ut etterpå. Klarte ikke å sove om nettene, og ble sykemeldt. Jeg prøvde alle kjerringråd på nettet her, ved å lindre. Alt fra å smøre på tran, youghurt til tomat. Det ble bare værre. Det stakk, og jeg måtte bare dusje. Prøvde en aloe-vera gel fra apoteket, som også gjorde det værre. Jeg smurte og smurte med kortison og hvit vask, og huden ble så tynn og stygg. Ikke bra med for mye. Men nå har jeg funnet en aloe-vera gel som hjelper ganske raskt.
Gjest Gjest_karen_* Skrevet 19. januar 2008 #6 Skrevet 19. januar 2008 Hjelper det virklig å ta en kald dusj :klø: Jeg synes virkelig det hjelper, men som jeg skriver i starten av innlegget har jeg både sol og varmeeksem og de går litt over i hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #7 Skrevet 20. januar 2008 Betakaroten kan jeg ikke ta, siden jeg røyker. fysj skam. Hvorfor kan man ikke ta betacaroten når man røyker? Lurer på det jeg:)
Grissini Skrevet 20. januar 2008 #8 Skrevet 20. januar 2008 Får du soleksem over alt? Jeg er også plaget med soleksem og da spesielt av påskesolen/vårsolen (spør meg ikke hvorfor), men jeg får det bare på noen steder. Jeg har funnet ut at det eneste som hjelper da er å smøre meg med en sånn stift som egentlig er beregnet for lepper/øyne. De er ofte ganske feite, og trekker ikke like mye inn i huden som vanlig solkrem ofte gjør. Jeg smører meg med Eighthour Cream i tillegg til aftersun. Dette hjelper veldig for meg
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #9 Skrevet 20. januar 2008 Hvorfor kan man ikke ta betacaroten når man røyker? Lurer på det jeg:) Fordi det øker risikoen for kreft. les her
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #10 Skrevet 20. januar 2008 Får du soleksem over alt? Jeg er også plaget med soleksem og da spesielt av påskesolen/vårsolen (spør meg ikke hvorfor), men jeg får det bare på noen steder. Jeg har funnet ut at det eneste som hjelper da er å smøre meg med en sånn stift som egentlig er beregnet for lepper/øyne. De er ofte ganske feite, og trekker ikke like mye inn i huden som vanlig solkrem ofte gjør. Jeg smører meg med Eighthour Cream i tillegg til aftersun. Dette hjelper veldig for meg Får ikke overalt. Mest på armer, bryst, mage og lår. Men da jeg tok solarium som jeg beskrev over, da fikk jeg det så å si over hele kroppen. I sommer var det faktisk ikke så ille galt. Jeg kunne være timesvis ute i solen uten å smøre meg. Fikk ikke eksem. Ble solbrent på rygg og skuldre, men fikk ikke noe. Men da jeg skulle prøve å ta solarium igjen, jo da kom det. Har hørt at noen får soleksem av solarium hvis det er gamle rør. Har noen av dere hørt om det? Før kunne jeg ta så mye sol jeg ville, uten å få en eneste prikk på kroppen. Rart det der. Man kan vokse det av seg, ikke sant?
Aurela Skrevet 20. januar 2008 #11 Skrevet 20. januar 2008 Man kan vokse det av seg, ikke sant? Jepp, det er det jeg har hørt! Gleder meg til den tid
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #12 Skrevet 20. desember 2008 Har man først fått soleksem, bør man satse på å være i et "reseptfritt" land! Jeg ble HARDT rammet i Tunisia, og etter tre dager med 20mg prednison(solon?) 3 ganger daglig klødde det ikke lengre. Jeg trodde jeg skulle dø mens det var på det verste. Jeg smurte på det som var, og ingenting hjalp. Har enda litt Solupred igjen, dersom jeg skulle være uheldig:)
Gjest Moen Skrevet 13. april 2009 #13 Skrevet 13. april 2009 Hei jeg har akkurat fått soleksem over hele kroppen1 Spesielt på rygg og mage og brøst! Jeg har aldri hatt det før, alltid ligget leeenge i solarium, men dette begynnte med en liten prikk på ryggen som klødde noe jævli... deretter tok jeg litt mere sol og da slo det ut over hele kroppen! , ganske ny starta solarium, aldri vært i det før, vet ikke om et kan ha noe med det å gjøre, nye sterke rør ellerno? Uansett så har jeg fått Prednisolon av legen 6 stk 20 mg, å jeg kan spise dem som godteri., hjelper ingenting! Men til dere andre som trenger noe som hjelper reseptfritt så sa legen jeg skulle bruke Zyrtec i en uke eller to så skulle det hjelpe! Siden Prednisolon ikke hjelper for meg så skal jeg få kjøpt inn zyrtec å prøvd det etter påske.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 Zyrtec hjelper veldig bra for meg. Fikk ødelagt sydenturen i forfjor sommer. Men forebygde etter råd fra legen med Zyrtec hver morgen i de 3 ukene jeg var i Spania i fjor. Merket ingen ting til soleksemet. Verdt et forsøk.
Aftensol Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 Jeg bruker kortison krem jeg fikk på resept.. Den er mye sterkere enn de man får kjøpt på apoteket uten, den hjelper kjempe bra for meg! Men man skal helst ikke være i solen etter å ha smurt seg inn, eller bruke for mye av kremer med kortison siden huden blir mye tynnere... Og de som anbefaler zyrtec (virker med hvilken som helst allergi tabletter egentlig), det er mye billigere å få resept på det! Tror jeg betaler 60kr for 100 tabletter...
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 13. april 2009 #16 Skrevet 13. april 2009 jeg røyker og bruker beta caroten... har aldri hørt det ikke skal kombineres ??? Linken lengre oppe fikk jeg ikke opp... Ble litt stressa *S* går på både en drikk + tabletter...
Gjest Moen Skrevet 15. april 2009 #17 Skrevet 15. april 2009 Hei igjen... utbruddet jeg fikk etter solariumet var voldsomt... men har nå sluttet å ta sol, har ikke tatt sol på 14 dager... men det er fortsatt like ille, trodde da det skulle dempe seg når man ikke var i solen? men det er fortsatt like ille? er soleksem sånn? trodde da det skulel gi seg gradevis? men jeg klør like mye heletida å sitter nå med en haug med hvite "arr" på hele kroppen etter de små nuppene (eksemen) som kommer ut overalt .....
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #18 Skrevet 16. april 2009 Prøv Ostrich Newskin hudkremen, funker meget bra på soleksem. Bruker den til det meste, slutter å klø når jeg smører meg. Var på messe, men finnes også på nettet. http://ostrich.no/
Gjest Hanne Skrevet 20. juni 2011 #19 Skrevet 20. juni 2011 Den eneste solkremen jeg FÅR soleksem av er PIZ BUIN...
CoffeeCup Skrevet 20. juni 2011 #20 Skrevet 20. juni 2011 jeg røyker og bruker beta caroten... har aldri hørt det ikke skal kombineres ??? Linken lengre oppe fikk jeg ikke opp... Ble litt stressa *S* går på både en drikk + tabletter... Jeg har alltid hørt at man absolutt ikke skal ta betakaroten hvis man røyker, det øker kreftfaren betydelig. Men så var jeg på vita her om dagen. De anbefalte meg betakaroten. Jeg fortalte at jeg røyker og derfor ikke kan ta det. Det hadde de aldri hørt om før og mente at dette kanskje gjaldt tidligere betakaroten-piller. Jeg syns det er veldig merkelig hvis butikker som selger betakaroten, ikke vet om risikoen ved de? Uansett, jeg kommer visst ikke helt til bunns om det er trygt eller ikke, så står over! Skulle gjerne brukt det pga farge og hud, noen som er heeelt sikre på at også de nye merkene er farlige??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå