Gjest flau Skrevet 16. januar 2008 #1 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg er så flau over skrivefeilene mine, fikk hjelp av PP-tjenesten på barneskolen på grunn av veldig mild dysleksi. Skriver ikke masse feil, men skriver allikevel nok feil til at det blir flaut. Ikke gøy å være turnuslegen med alle skrivefeilene. Vet jo godt at folk tenker sitt når man skriver feil. Det går utover selvtilitten når man vet at folk ofte tenker at man er dum. Har skrudd av autokorreturen på Word slik at jeg manuellt må gå inn å rette hver feil, på den måten går en del ord inn. Er egnetlig lettere med fagspråk og ikke-morsmål for da har jeg mer eller mindre måttet lese meg til ordene. Skjemmes veldig. Noen som har tips til meg om hvordan jeg skal bli kvitt skrivefeilene som stadig lurer seg inn? Nytter som regel ikke å korrektur lese, da ser jeg de i allefall ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #2 Del Skrevet 16. januar 2008 Ofte hjelper det jo å lese mye. Hva med å kose seg med å lese i en god bok hver dag? Her har du litt gramatikk-hjelp hvis du sliter med det: http://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk/ I mange tilfeller er det noe bestemt man sliter med, for eksempel en viss bokstavkombinasjon, og da gjelder det jo å øve så mye man kan på akkurat dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau Skrevet 16. januar 2008 #3 Del Skrevet 16. januar 2008 Takker for linken og tips. Leser mye både faglig og for rekreasjon. Tar gjerne i mot andre tips også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Utlogget bruker Skrevet 18. januar 2008 #4 Del Skrevet 18. januar 2008 Dette vil muligens bli sett på som reklame, men: LingDys er et hjelpemiddel for dyslektikere. Det er et retteprogram som arbeider sammen med Word eller OpenOffice. Gratis demoversjon på lingit.no. Brukes først og fremst av elever, men også av voksne dyslektikere/skrivesvake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå