Gå til innhold

hvordan bli heimkunnskaps-lærer på barneskole??


anette eriksmoen

Anbefalte innlegg

Hei det er meg igjen! :P jeg tenkte på å jobbe som heimkunnskaps-lærer på barne-skole. hviken ekstra utdannelse må jeg ta for å bli det? jeg er da utdannet kokk. noen som vet? på forjånd takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Lærerskolene tilbyr både kvart- og helårsstudium i heimkunnskap. Det er sikkert mulighet for å søke på dette selvom du ikke er lærer - har de ledige plasser, så er de etter det jeg kjenner til glad for å få fylt dem opp. Da jeg tok heimkunnskap var undervisningen organisert over en dag pr uke, slik at det kunne være mulig for folk som hadde jobb ved siden av å ta faget.

I tillegg ville jeg søkt på jobb, jeg. Er ikke umulig at du vil kunne få en stilling uten å være faglært - så kan du jo f.eks ta pedagogikk på kveldstid eller no' sånt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikariater kan du jo søke på og få om det ikke er noen med godkjent lærerutdanning som søker. Skal du få fast ansettelse må du ha godkjent lærerutdanning(praktisk-pedagogisk utdanning (tidligere kalt pedagogisk seminar) eller lærerhøyskole). Siden heimkunnskap i dagens skole er blitt et minimalt fag, må du på en stor skole for å kunne være bare heimkunnskapslærer i mer enn noen få prosent stilling.

Så om du vil være bare heimkunnskapslærer er vel praktisk-pedagogisk-utdanning det du bør satse på.

PS. Grunnfag ped gir ikke godkjent lærerutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha godkjent allmennlærerutdanning. I utdanningen kan du velge å fordype deg i bl. annet heimkunnskap, men i og med at du er kokk, så er det mulig at du kan få godkjent kokkeutdannelsen som en del av lærerutdannelsen (den valgfrie delen). Så lenge det finnes fagutdannede lærere til de utlyste stillingene så kan du rett og slett ikke få jobb som lærer i grunnskolen. I løpet av skoleåret dukker det ofte opp vikariater i forbindelse med sykefravær, og finnes det ingen ledige faglærte lærere, ja da er det håp. Mange skoler sliter ihvertfall av og til med å få tak i faglærte, og da må de benytte ufaglærte. For å bruke den utdannelsen du har nå må du i tilfelle opp i videregående skoler, men da må du nok ha godkjent praktisk-pedagogisk utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...