Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har en datter på 5 år, og jeg er skilt. Faren har ny samboer, og de er utrolige flinke til å leke med henne begge to. Noen ganger når jeg er innom kan de begge sitte nede på rommet hennes og leke alle tre. Dette er jo flott; men får meg til å føle meg som en dårlig mor for jeg er ikke like flink.. .Så spm er vel om dere gjør det samme med deres barn?
Alison Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Jeg lekte veldig mye med barna da de var små. Det har alltid vært viktig for min mann og meg å ha tid til ungene og gjøre ting sammen med dem. Vi var mye på tur i skogen/lekeplassen eller nærområdet. Inne var jeg gjerne med å lekte eller spilte spill. I tillegg har vi alltid lest veldig mye for ungene. Nå er ungene så store at de ikke lenger har så stort behov for å leke med oss voksne, men vi spiller ofte spill sammen om kveldene/helgene. Jeg mener at det er viktig å gjøre ting sammen med ungene. Det er givende for både små og store, og tid med ungene er noe av det viktigste vi kan gi dem.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Jeg lekte kjempemasse med sønnen til min samboer før. Da var han i 5-8 årsalderen. Jeg hadde tid og overskudd=) For vi hadde jo bare vanlig samvær, en dag og annehver helg, og ferier. Nå er situasjonen en helt annen... Nå er jeg småbarnsforelder selv. Og jeg føler som deg at jeg ikke leker nok med dem...
Gjest *Mim* Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Jeg leker ikke så mye med barna mine. Jeg gjorde det mer da jeg bare hadde ett barn, de tre yngste leker fint med hverandre. Hvis vi leker sammen, er det gjerne tv-spill, tegning/ maling/ pusling eller slåball - ting jeg synes er morsomt selv. Også spiller vi en del brettspill.
sommerglede Skrevet 15. januar 2008 #5 Skrevet 15. januar 2008 jeg vil gjerne leke med mine små...men får ikke lov av dem da de sier at voksne ikke skal leke men alikevel så stiller jeg opp så fort det er snakk om tvspill... puslespill, brettspill. og ute lek... og det setter de stor pris på.. men vil jeg være med å leke med lego eller polly pocket . så ler de av meg og tar fra meg lekene.. for det er bare leker for ungene ... har du hørt på magen??????
Jens Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Jeg leker ikke med gutten min på snart tre, da han er veldig glad i å sitte inne på lekerommet sitt og leke selv. Men, han hjelper meg ofte med huslige ting, som lage mat, tørke støv, ta ut av maskin etc...Vet ikke om det kvalifiserer til leke? Mannen min leker mer med ham, da han tar ham med ut i helgene på ski, aking, skøyter etc..Da er jeg hjemme.
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Vet ikke helt hva du legger i ordet "å leke". Jeg syns det er ok å legge puslespill, bygge med lego, tegne, lage ting etc sammen med ungene. Ellers er jeg flink til å herje, gå på skøyter, ski, ake etc sammen med dem. Jeg kan også leke feks "haien fanger" når vi er i bassenget, fange krabber i fjæra, lete etter fine steiner etc. Men å leke rolleleker med feks dukker, leke med figurer etc gjør jeg ikke. Det syns jeg er utroooolig kjedelig.
Frk Johansen Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Jeg hjelper sønnen min å bygge lego av og til, og legger puslespill med de, dattern min hjelper jeg litt med noe dukkehus ting men det er som regel i forbindelse med at vi skal rydde rommet og at jeg synes det er litt morsomt å stille opp tigene så det blir pent og ryddig. Ellers "drikker" jeg kaffe eller saft når de serverer det fra kaffesettet som de har. Sitter aldri og leker med henne og dukkene, men hun leker godt med de alene eller hun og broren spiller spill sammen. Jeg er også av og til med og spiller men jeg synes også det er viktig at barn kan klare å underholde seg selv med fantasien sin. Også går vi endel turer i marka og plukker blomster om sommeren eller de hjelper meg ute å måke snø, lage mat etc så jeg synes jeg er endel sammen med de selv om langt fra alt er lek.
Gjest Mysticgirl Skrevet 15. januar 2008 #9 Skrevet 15. januar 2008 Jeg lekte ofte med mine barn når de var yngre, nå er de så store at det ofte ikke blir på samme måte..Jeg lekte både rollespill og andre leker. Men jeg synes også det er viktig at ungene lærer seg å bruke fantasien sin selv og leke alene også så alt med måte
Gjest regine ii Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har igrunn aldri lekt med ungen min, og jeg har heller ikke hatt dårlig samvittighet for det. Leke mener jeg at h*n fint kan/kunne gjøre på egen hånd, eller med andre barn. Derimot har jeg - altid hatt med ungen på husarbeid, alt fra å "hjelpe til" når h*n var 2, til etterhvert egne oppgaver - gått turer/vært ute, både type skogstur og museum/svømmehall o.l. - lest masse - spilt brettspill (tv-spill gidder jeg ikke). For meg så har det altid vært viktig å gjøre ordentlige ting sammen med ungen, dvs. at barnet er en naturlig del av hverdagen. Det betyr også at jeg skal kunne lese avisa i fred, mens h*n leker for seg selv.
Tusenfryd Skrevet 15. januar 2008 #11 Skrevet 15. januar 2008 Leker ikke mye med barnet mitt - som i leke-leke - men vi gjør mye ting sammen. Mitt barn er 2 år. Husarbeid er det gjeveste i verden å få være med på, som tømme oppvaskmaskin, re opp senger etc. Og å handle. Å løpe rundt i butikken med en liten handlevogn er veldig stas. Og en dag skal jo dette lille mennesket ta sin del av oppgavene i huset, så her er det læring og kvalitetstid. I helgene er vi mye ute og går på ski eller aker, men jeg må innrømme at jeg ikke er den forelderen som bygger snømann eller sitter i sandkassen. Det klarer ungen selv, tenker jeg. Mannen min er flinkere til sånne ting. Men tid tilbringer vi sammen, og at det blir kvalitetstid er det viktigste.
Kayli Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Jeg har aldri lekt mye med ungene mine hvis man definerer lek som rollespill. Men vi gjør mye sammen; spiller spill, leser bøker, pusler, går turer, skøyter/ski, baker, tegner, lager middag. De er også med på litt husarbeid. For meg har det vært viktig å tilbringe tid med ungene, samtidig som de lærer å underholde seg selv litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå