Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest lissi32
Skrevet
Har vel kanskje deg selv å takk siden du ventet så lenge med å bestille ny time.

Celleprøve kan også taes av en vanlig allmennlege så ser faktisk ikke helt problemet!?

Jeg bruker gynekolog fordi jeg synes det er litt for flaut å bruke min vanlige fastlege. Men fastlegene kan fint utføre rutine kontroller.

Celleprøver hvert 3 år.

Unnskyld meg, men jeg bestilte time så fort jeg fikk brevet angående celleprøve i november. Legen sendte henvisning i desember. Hvordan får du det til at det er min feil at det tar 6 mnd? Det har det aldri gjort før.

Men jeg løser dette veldig enkelt. Har bestilt hos privat og betaler heller en tusenlapp for det, enn å vise musa mi til fastlegen min!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har bestilt hos privat og betaler heller en tusenlapp for det, enn å vise musa mi til fastlegen min!

:fnise: Hahahaha!

Men, enig - min fastlege har aldri sett underlivet mitt. Jeg drar alltid privat.

Skrevet
Unnskyld meg, men jeg bestilte time så fort jeg fikk brevet angående celleprøve i november. Legen sendte henvisning i desember. Hvordan får du det til at det er min feil at det tar 6 mnd? Det har det aldri gjort før.

Men jeg løser dette veldig enkelt. Har bestilt hos privat og betaler heller en tusenlapp for det, enn å vise musa mi til fastlegen min!

Hvorfor syter du da?

Det er jo uansett ikke en overraskelse for en kvinne på 32 år at celleprøver skal taes hvert 3 år, det er tross alt ditt ansvar!

Gjest lissi32
Skrevet
Hvorfor syter du da?

Det er jo uansett ikke en overraskelse for en kvinne på 32 år at celleprøver skal taes hvert 3 år, det er tross alt ditt ansvar!

Syter jeg?

Jeg er ikke 32. Jeg tar utmerket godt ansvar for meg selv og min kropp. At ventetiden er 7 mnd må jeg få lov å stille spm om (i dine øyner syte).

Skrevet
Håper på litt hjelp fra medsøstre:-)

Jeg er i første halvdel av 20-årene, og har aldri vært hos gynekologen. Defor...:

Når det gjelder undersøkelse hos gynekologen, hvor ofte behøver man det?

Når bør ta sin første tur?

Er det bare for skjekk en går dit, eller er det når man har et problem?

Blir man videresendt av fastlege, eller bestiller man selv?

Og, hva gjør gynekologen annerledes fra fastlegen?

Det er lik så greit å ta sin første tur nå, så er du ferdig med det. Man trenger ikke ha et problem for å sjekke seg, og har man passert 25 så er det lurt å gå iallefall hvert tredje år for å ta celleprøver av livmorhalsen. I tillegg er det mange kjønnsykdommer man ikke merker noen symptomer på, så lurt å sjekke for slikt også.

Man kan gå til fastlegen sin, eller til en gynekolog. Gynekologen har som flere sier litt mer utstyr enn hva en fastlege vanligvis har, som for eksempel innvendig ultralyd som kan se hvordan det står til med eggstokkene dine. Brukeren som kalte dette for en dildo forklarte seg tåpelig. Dersom du velger å gå til fastlegen kan han/hun sende deg videre til gynekolog dersom han/hun er usikker på resultatene.

Lykke til! Det er ikke skummelt, og ta heller en sjekk for ofte enn for skjeldent :)

Gjest lissi32
Skrevet
Det er lik så greit å ta sin første tur nå, så er du ferdig med det. Man trenger ikke ha et problem for å sjekke seg, og har man passert 25 så er det lurt å gå iallefall hvert tredje år for å ta celleprøver av livmorhalsen. I tillegg er det mange kjønnsykdommer man ikke merker noen symptomer på, så lurt å sjekke for slikt også.

Man kan gå til fastlegen sin, eller til en gynekolog. Gynekologen har som flere sier litt mer utstyr enn hva en fastlege vanligvis har, som for eksempel innvendig ultralyd som kan se hvordan det står til med eggstokkene dine. Brukeren som kalte dette for en dildo forklarte seg tåpelig. Dersom du velger å gå til fastlegen kan han/hun sende deg videre til gynekolog dersom han/hun er usikker på resultatene.

Lykke til! Det er ikke skummelt, og ta heller en sjekk for ofte enn for skjeldent :)

Forklarte seg dårlig, eller spøkte?? Om du leser hele innlegget mitt igjen ser du kanskje at alt er tull??

Men det er en slags dildo som de stikker inn for å se inni deg. Er jo ingen fare å kalle den dildo vel? Eneste forskjellen er at denne ikke vibrerer :fnise:

Eneste som er ubehagelig med GU er å ligge å skreve. Det tar to minutt og gjør ikke vondt, så det går så fint, TS!!

Skrevet
Forklarte seg dårlig, eller spøkte?? Om du leser hele innlegget mitt igjen ser du kanskje at alt er tull??

Men det er en slags dildo som de stikker inn for å se inni deg. Er jo ingen fare å kalle den dildo vel? Eneste forskjellen er at denne ikke vibrerer :fnise:

Eneste som er ubehagelig med GU er å ligge å skreve. Det tar to minutt og gjør ikke vondt, så det går så fint, TS!!

En dildo vibrerer ikke :tunge:

Den store saken de putter inn for at de skal åpne opp og se bedre er også litt ubehagelig synes jeg, men det er vel forskjell på folk.

Skrevet

Jeg har heller aldri vært til GU, vil ikke gå til fast legen min, men jeg kan vel be om en annen lege på kontoret til det???? :sukk: (livredd)

Skrevet (endret)

.........

Endret av Mozilla
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)
Fastlegen gjør den samme kontrollen som gynekologen, og fastlegen henviser deg videre ved behov for det f.eks. funn som fastlegen ikke vet riktig hva er. Gynekologen har noe mer utstyr, f.eks ultralydapparat slik at de kan se på eggstokker og livmor. For egen del har jeg ikke hatt noe problem med å bruke fastlege til GU. Det er gjerne litt kortere ventetid hos fastlegen også. Når man er seksuelt aktiv anbefales det å ta celleprøve av livmorhalsen hvert 3. år, og er man smitteutsatt/har ubeskyttet sex bør man vel kanskje ta det oftere.

Er det vanlig at gynekologene sjekker deg med ultralyd? innvendig? Utvendig? Eller er dette noe man må be om på forhånd?

Edit: Overså utrolig nok svaret over.... :sjenert:

Endret av Unika

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...