Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Håper på litt hjelp fra medsøstre:-)

Jeg er i første halvdel av 20-årene, og har aldri vært hos gynekologen. Defor...:

Når det gjelder undersøkelse hos gynekologen, hvor ofte behøver man det?

Når bør ta sin første tur?

Er det bare for skjekk en går dit, eller er det når man har et problem?

Blir man videresendt av fastlege, eller bestiller man selv?

Og, hva gjør gynekologen annerledes fra fastlegen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gynekolog i forhold til fastlege tror jeg er litt smak og behag. Jeg har en fastlege som er flink så jeg ser ikke for meg å bestille noe privat time. Jeg tok min første GU når jeg var 15 (fikk p-piller og da måtte jeg ta det) siden har det vært jevnlig med ca 1 gang i året. Og det er mer fordi det har blitt sånn, bytte av partner, problemer. Syns det er helt uproblematisk å ta en GU, er jo ikke noe jeg gleder meg til men heller ikke gruer meg til. Første gang er nok den som er værst ;)

Syns du at du har en ok fast lege så ser jeg ikke noe galt i å bruke det.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Fastlegen gjør den samme kontrollen som gynekologen, og fastlegen henviser deg videre ved behov for det f.eks. funn som fastlegen ikke vet riktig hva er. Gynekologen har noe mer utstyr, f.eks ultralydapparat slik at de kan se på eggstokker og livmor. For egen del har jeg ikke hatt noe problem med å bruke fastlege til GU. Det er gjerne litt kortere ventetid hos fastlegen også. Når man er seksuelt aktiv anbefales det å ta celleprøve av livmorhalsen hvert 3. år, og er man smitteutsatt/har ubeskyttet sex bør man vel kanskje ta det oftere.

Skrevet

Ok, takk. Hva er en celleprøve av livmoren, lurer på om jeg har tatt dette... Da hadde jeg kanskje visst det?

Skrevet
Ok, takk. Hva er en celleprøve av livmoren, lurer på om jeg har tatt dette... Da hadde jeg kanskje visst det?

Da hadde du hatt en GU tidligere, iom at man ternger en GU for å ta den prøven ;)

Kan man kontakte gynekologen direkte, eller må man henvises gjennom fastlegen?

Skrevet

Om du ikke har tatt en gynekologisk undersøkelse så har du heller aldri tatt celleprøve.

Skrevet
Kan man kontakte gynekologen direkte, eller må man henvises gjennom fastlegen?

MÅ henvises, og det tar gjerne tid. Ikke noe mindre enn 5 og halv måneder for meg den siste gangen. :kjefte:

Gjest lissi32
Skrevet
Håper på litt hjelp fra medsøstre:-)

Jeg er i første halvdel av 20-årene, og har aldri vært hos gynekologen. Defor...:

Når det gjelder undersøkelse hos gynekologen, hvor ofte behøver man det?

Når bør ta sin første tur?

Er det bare for skjekk en går dit, eller er det når man har et problem?

Blir man videresendt av fastlege, eller bestiller man selv?

Og, hva gjør gynekologen annerledes fra fastlegen?

Gynekologen bruker en dildo på deg, det gjør ikke fastlegen. Så da spørs det hva du liker best?? Så da får du se hvor ofte du ønsker å sjekke deg, tilfelle gynekologen er fin?

Jeg har en stygg en så går kun når jeg må, anna hvert år :fnise:

Skrevet
MÅ henvises, og det tar gjerne tid. Ikke noe mindre enn 5 og halv måneder for meg den siste gangen. :kjefte:

:overrasket: Det er jo horribelt!!! De kan da ikke ha så lange ventetider?! Hva hvis det er noe akutt da? Som feks penisfisk (så min første episode av grey's anatomy her om dagen :overrasket: )

Men må man henvises -hver- gang, eller holder det å ha vært henvist til et kontor én gang, og så "hører" man liksom til der? Selv etter ... *kremt* ... noen ... :sjenert: år :plystre:

lissi32: tror du gynekologen din bruker dildo på klientene sine for å veie opp for at han er stygg? :fnise:

Skrevet
Men må man henvises -hver- gang, eller holder det å ha vært henvist til et kontor én gang, og så "hører" man liksom til der? Selv etter ... *kremt* ... noen ... :sjenert: år :plystre:

Jeg fikk henvisning til gynekolog for et år siden, fikk time med en gang og beskjed om at neste gang det var noe så kunne jeg ta kontakt med de direkte siden jeg lå inne i systemet deres.

Gjest lissi32
Skrevet
:overrasket: Det er jo horribelt!!! De kan da ikke ha så lange ventetider?! Hva hvis det er noe akutt da? Som feks penisfisk (så min første episode av grey's anatomy her om dagen :overrasket: )

lissi32: tror du gynekologen din bruker dildo på klientene sine for å veie opp for at han er stygg? :fnise:

Tjihihi ja den der de sier kan ta bilder liksom:O)

Skrevet

Tror de kunne sikkert ha funnet noe hvis det hadde vært virkelig akutt, men jeg måtte vente.

Det fordi jeg bare har problemer med de p-pillene jeg har nå (relativt irriterende problemer, så jeg hadde gjerne slippet å bruke dem for et halvt år til), føler at noe ikke er helt på plass så vil bli undersøkt der nede (uten at det føles akutt), og jeg trenger å ta en celleprøve.

Dette er åpenbart ikke nok for meg å få en time fortere.

Blargh...

Skrevet

:ler::ler: Har faktisk sett på Oprah at dette med "penisfisk" faktisk er et ekte fenomen!!

Sorry at jeg sporer av :tunge1:

Gjest lissi32
Skrevet

Ååååååh shit! Jeg sendte henvisning nå og har fått time 10 juni!!! Det er over 3 år siden jeg var nå, så syns det er skummelt å gå så lenge uten å ta kreftprøve. Flere venninner har fjernet litt av livmortappen pga celleendringer.

Skrevet

Hvis dere ikke vil vente så bruk private klinikker. Trenger ikke henvisning dit. Koster litt over 1000,- med det er det verdt.

Skrevet

Bruk Volvat... Det gjorde jeg, og det var faktisk ikke så mye dyrere enn å gå til vanlig GU henvist av fastlege...

Skrevet
Ååååååh shit! Jeg sendte henvisning nå og har fått time 10 juni!!! Det er over 3 år siden jeg var nå, så syns det er skummelt å gå så lenge uten å ta kreftprøve. Flere venninner har fjernet litt av livmortappen pga celleendringer.

Hvorfor tar du den ikke bare hos fastlegen da?

Skrevet

En liten avsporing: Har man penisfisk, går man neppe til gynekologen, da en gynekolog er en kvinnelege (spesialist i kvinnesykdommer), og jeg antar iallfall at penisfisk stort sett eller alltid forekommer på menn?! :fnise:

Jeg prøvde en gang å bestille time hos gynekolog ved et sykehus, og da fikk jeg beskjed om å gå via fastlegen. Så du trenger nok henvisning fra fastlegen din for å få time hos (offentlig) gynekolog. Jeg har bare vært hos fastlegen, og ser ingen problemer med det (foruten at det er fryktelig flaut!).

Ved fylte 25 år blir du anmodet til å ta celleprøve, og dette skal/bør gjøres hvert tredje år. Men det skader selvsagt ikke å sjekke seg tidligere og/eller oftere. Når du har ny partner, er det selvsagt nyttig å sjekke for kjønnssykdommer også.

Lykke til - og takk for påminnelsen! (Jeg må få bestilt meg time snart, jeg også... :sjenert: )

Skrevet

Har vel kanskje deg selv å takk siden du ventet så lenge med å bestille ny time.

Celleprøve kan også taes av en vanlig allmennlege så ser faktisk ikke helt problemet!?

Jeg bruker gynekolog fordi jeg synes det er litt for flaut å bruke min vanlige fastlege. Men fastlegene kan fint utføre rutine kontroller.

Celleprøver hvert 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...