Darksun Skrevet 15. januar 2008 #61 Skrevet 15. januar 2008 Spar deg! Tror du at all DNA kommer fra sæd. Hva med hudceller, hårceller oa. Hvorfor bry seg med å tenke selv når man kan få alle meningene sine fra VG? Jeg synes det er mye lettere sånn, slipper jeg å bry meg med vanskelige ting som rettsikkerhet og sånt.
talin Skrevet 15. januar 2008 #62 Skrevet 15. januar 2008 Er han skyldig så ja, jeg føler jeg har all rett til å dømme han. Nei, det ENESTE du har rett til er å synse. Domsmakten tilhører IKKE deg og takk og pris for det.
talin Skrevet 15. januar 2008 #63 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er også veldig kritisk til den massive og ukritisk forhåndsdømmingen av siktede som i veldig stor grad er iscenesatt av mediene, men mener likevel ikke vi kan se vekk fra at det i denne saken foreligger det sterke bevis. For øvrig er jeg enig i at fyren ikke er formelt dømt ennå, og vil inntil det skjer ha status som mistenkt/siktet og senere tiltalt. Det er bra å se at noen ikke er tatt av blodtåken.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. januar 2008 #64 Skrevet 15. januar 2008 Om den mistenkte har blitt voldtatt kontinuerlig i barndommen rettferdiggjør det fremdeles ikke overgrep mot barn, om det skulle vise seg at han er skyldig i dette. Man kan til nød se på det som en formildende omstendighet, men om noen klapper til meg kan ikke jeg gå bort til noen andre for å klappe til dem. Vi straffer av 3 grunner: 1. For at straffen skal føles som straff. 2. Mulighet for rehabilitering og 3 - beskytte samfunnet. Det retter ikke opp skaden som har forvoldt, men det kan være med på å hindre at det skal skje igjen. Tanken om "et øye for et øye" osv er helt naturlig, og slettes ikke noe som har kommet til den senere tid. Det har noe med vår rettferdighetsfølelse å gjøre, og siden vi er en relativt sivilisert stat vil denne mannen få en rettssak, en domsavgjørelse, og om han blir erkjent skyldig - straff. I norsk rettsvesen har vi ikke hevn med i straffeprosessen nei. Det har de i amerikansk rett - der man kan bli dømt til påfølgende straffer i all evighet og der det er om å gjøre å gjøre det jævligst mulig for de innsatte. De er heller ikke så nøye med lov og dom "over there" eller om straff står i forhold til forbrytelse. For noen år tilbake innførte de f.eks. sinnsyke straffer for de som huset en narkotikalanger - det betød blant annet at samboere og ektefeller til langere måtte sitte inne i evigheter fordi de bodde i hus og ikke tystet på sin ektefelle som var langer. Ja takk til norsk rettsvesen uten hevn - også i fremtiden. Vi straffer fordi vi håper at straffen skal være med å forbedre forbryteren. Vi forvarer - som er en del av straffen ofte - for å få personen vekk fra gaten og beskyttte samfunnet. Men straff i et fengsel er ikke rehabilitering for en pedofil. Det burde være helt andre instanser vedkommende ble dømt til. "Øye og øye og tann for tann" var en del av Moseloven. Det prinsippet lever ikke jeg etter fordi det fremmer selvtekt, hevn og blodtørst. Ingen kriminelle blir bedre av å bli grisebanket - et prinsipp vi på 70-tallet fikk innfelt i barneoppdragelsen også. I tillegg kommer det enkle faktum at ingen straff forstås dersom den ikke står i forhold til forbrytelsen. Du kan rett og slett ikke straffe en pedofil på en måte han eller hun forstår. Ofte har de dessverre allerede ofte fått straffen i form av at de selv har vært misbrukt. Nei - eget misbruk som barn verken rettferdiggjør eller gjør det mindre straffbart. Men det forklarer, og det gjør også personen mindre tilregnelig overfor egne handlinger.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #65 Skrevet 15. januar 2008 Spar deg! Tror du at all DNA kommer fra sæd. Hva med hudceller, hårceller oa. Nei, jeg tror ikke at all DNA kommer fra sæd. Jeg kunne like gjerne skrevet at de var hjemme hos ham og nappet ut hår fra hodet hans eller ristet laknet hans for å samle sammen døde hudceller. Eller var på toalettet hans for å tørke opp urinsprut. Det er det samme for meg. Poenget mitt er at tilfeldige folks DNA i en slik form at det automatisk tolkes som tilhørende en gjerningsmann veldig sjelden dukker opp hvor som helst og når som helst og spesielt ikke svært langt unna geografisk. Og spesielt ikke hos flere ulike ofre for den samme forbryteren, på flere ulike tidspunkter og flere ulike steder. I såfall snakker vi her om et komplott som er så stort at det ikke er til å fatte. Dessuten ble det etterlyst teorier her for hvordan hans DNA er havnet på ofrene eller gjerningsstedene. Jeg kom med en teori som du kan like eller ikke like. Du og andre er frie til å komme med andre og mer sannsynlige teorier.
viren Skrevet 15. januar 2008 #66 Skrevet 15. januar 2008 Jeg er litt uenig i punkt nummer to der. Tror egentlig de fleste bare blir mer kriminelle av fengsel. "Nå har du gjort noe galt så nå setter vi deg sammen med mange andre som har gjort det samme så dere kan snakke om hvor gøy det var" Mener å huske at å sitte igjen på skolen ikke var veldig skummelt. Mer rehabilitering og først og frems oppfølging, tror jeg er nøkkelen, ikke bare lengre tid bak murene At mennesker innvolverer seg er greit. At hele landet innvolverer seg og at folk som ikke har møtt denne mannen og som kjenner saken gjennom tv2 ikke "kan ha noen sympati for den mannen", da er det noe alvorlig galt. Det er mulig du misforsto, eller jeg formulerte meg uklart. Jeg mener ikke at fengselsstraff ved alle vinningsforbrytelser o.l virker rehabiliterende - jeg husker ikke prosenten men det er en ganske stor andel av de som har sittet inne en gang som ender der igjen (dog ikke alle). Jeg mener bare at oddsen er større for rehabilitering på disse områdene enn for pedofile feks. Jeg møtte aldri Hitler, likevel har jeg svært liten sympati for han. Ja ,dette blir å sette det veldig på spissen men poenget er at man meget vel kan finne handlinger avskyelige om man ikke har sett dem selv. At denne saken har blitt så "stor" har jo delvis med hvor lang tid den har tatt å etterforske, og hvor lenge denne mannen i følge politiet kan ha holdt på. Mange kommer til å følge denne rettssaken det er jeg overbevist om, og jeg er faktisk ikke bekymret for rettssikkerheten til den siktede. Det blir begått justismord men det er svært sjeldent, og han får en rettssak akkurat som andre ville fått i samme situasjon.
Darksun Skrevet 15. januar 2008 #67 Skrevet 15. januar 2008 Jeg møtte aldri Hitler, likevel har jeg svært liten sympati for han. Ja ,dette blir å sette det veldig på spissen men poenget er at man meget vel kan finne handlinger avskyelige om man ikke har sett dem selv. At denne saken har blitt så "stor" har jo delvis med hvor lang tid den har tatt å etterforske, og hvor lenge denne mannen i følge politiet kan ha holdt på. Mange kommer til å følge denne rettssaken det er jeg overbevist om, og jeg er faktisk ikke bekymret for rettssikkerheten til den siktede. Det blir begått justismord men det er svært sjeldent, og han får en rettssak akkurat som andre ville fått i samme situasjon. Nei, det er ikke å sette det på spissen, det er rett og slett hårreisende galt. Hiltler ble dømt, til den graden det var mulig, og han ble funnet skyldig hinsides all fornuftig tvil. 55-åringen fra bergen er OVERHODE IKKE dømt for NOE SOM HELST. VELDIG stor forskjell der, om du engasjerer deg; fint, men du har ingen rett til å dømme noen som helst.
viren Skrevet 15. januar 2008 #68 Skrevet 15. januar 2008 I norsk rettsvesen har vi ikke hevn med i straffeprosessen nei. Det har de i amerikansk rett - der man kan bli dømt til påfølgende straffer i all evighet og der det er om å gjøre å gjøre det jævligst mulig for de innsatte. De er heller ikke så nøye med lov og dom "over there" eller om straff står i forhold til forbrytelse. For noen år tilbake innførte de f.eks. sinnsyke straffer for de som huset en narkotikalanger - det betød blant annet at samboere og ektefeller til langere måtte sitte inne i evigheter fordi de bodde i hus og ikke tystet på sin ektefelle som var langer. Ja takk til norsk rettsvesen uten hevn - også i fremtiden. Vi straffer fordi vi håper at straffen skal være med å forbedre forbryteren. Vi forvarer - som er en del av straffen ofte - for å få personen vekk fra gaten og beskyttte samfunnet. Men straff i et fengsel er ikke rehabilitering for en pedofil. Det burde være helt andre instanser vedkommende ble dømt til. "Øye og øye og tann for tann" var en del av Moseloven. Det prinsippet lever ikke jeg etter fordi det fremmer selvtekt, hevn og blodtørst. Ingen kriminelle blir bedre av å bli grisebanket - et prinsipp vi på 70-tallet fikk innfelt i barneoppdragelsen også. I tillegg kommer det enkle faktum at ingen straff forstås dersom den ikke står i forhold til forbrytelsen. Du kan rett og slett ikke straffe en pedofil på en måte han eller hun forstår. Ofte har de dessverre allerede ofte fått straffen i form av at de selv har vært misbrukt. Nei - eget misbruk som barn verken rettferdiggjør eller gjør det mindre straffbart. Men det forklarer, og det gjør også personen mindre tilregnelig overfor egne handlinger. Det er vel omtrent akkurat det samme som jeg nettopp har skrevet - bortsett fra at vi også i Norge faktisk straffer for straffens del, altså at man skal påføre et onde. Dersom en person er syk vil det være andre alternativer til fengsel, men det er fremdeles viktig å bringe klarhet i om personen har gjort det han er anklaget for og å holde han borte fra samfunnet. Som vi begge har skrevet - det er neppe snakk om noen rehabilitering for pedofili.
viren Skrevet 15. januar 2008 #69 Skrevet 15. januar 2008 Nei, det er ikke å sette det på spissen, det er rett og slett hårreisende galt. Hiltler ble dømt, til den graden det var mulig, og han ble funnet skyldig hinsides all fornuftig tvil. 55-åringen fra bergen er OVERHODE IKKE dømt for NOE SOM HELST. VELDIG stor forskjell der, om du engasjerer deg; fint, men du har ingen rett til å dømme noen som helst. Vis meg hvor jeg har skrevet at han er dømt for det han har gjort, eller at han er skyldig? Jeg har , gjentatte ganger, skrevet at dersom han blir dømt for det han er siktet for så ... etc. Alle dømmer andre, også du (som jeg sa over) , og siden vi har ytringsfrihet så har vi alle lov til å mene og synes akkurat som vi ønsker.
Darksun Skrevet 15. januar 2008 #70 Skrevet 15. januar 2008 Vis meg hvor jeg har skrevet at han er dømt for det han har gjort, eller at han er skyldig? Jeg har , gjentatte ganger, skrevet at dersom han blir dømt for det han er siktet for så ... etc. Alle dømmer andre, også du (som jeg sa over) , og siden vi har ytringsfrihet så har vi alle lov til å mene og synes akkurat som vi ønsker. Sorry, trodde forsto det som at du sa at det var greit å dømme 55-åringen på samme måte som det er greit å dømme hiltler. My bad. På tide med bortforklaringer: Se, en fugl!!! *peke*
Gjest Korrekt Skrevet 15. januar 2008 #71 Skrevet 15. januar 2008 Vis meg hvor jeg har skrevet at han er dømt for det han har gjort, eller at han er skyldig? Jeg har , gjentatte ganger, skrevet at dersom han blir dømt for det han er siktet for så ... etc. Alle dømmer andre, også du (som jeg sa over) , og siden vi har ytringsfrihet så har vi alle lov til å mene og synes akkurat som vi ønsker. Se selv hva du har skrevet er mitt råd! DU er jævla flink på å forhåndsdømme. Alle har ytringsfrihet, men du mener at Staff bør holde kjeft om sine meninger! Du er mot dødsstraff men du håper at denne mannen tar sitt liv i fengsel! Jeg synes dette går over alle grenser. Vi er ikke barbarer, men har et rettsvesen som skal ordne opp. Staff gjør sin plikt, han skal forsvare denne mannen så godt som han klarer.Om mannen blir dømt så håper jeg han får hjelp, ikke at han blir mishandlet til døde! Fyren har familie og selv om barna hans er voksne så er det klart at det er veldig hardt for dem også. Hva er det med deg Viren! Klarer du ikke se mennesket i dette? Klarer du ikke se hva slags tragedie dette er for 55 åringen og hans familie, eller ser du bare en side av saken som taler mot mannen?
Kamikatze Skrevet 15. januar 2008 #72 Skrevet 15. januar 2008 Hva med likestilling oppi alt dette her da? Når får vi -Lommemamma'n?
viren Skrevet 15. januar 2008 #73 Skrevet 15. januar 2008 Se selv hva du har skrevet er mitt råd! DU er jævla flink på å forhåndsdømme. Alle har ytringsfrihet, men du mener at Staff bør holde kjeft om sine meninger! Du er mot dødsstraff men du håper at denne mannen tar sitt liv i fengsel! Jeg synes dette går over alle grenser. Vi er ikke barbarer, men har et rettsvesen som skal ordne opp. Staff gjør sin plikt, han skal forsvare denne mannen så godt som han klarer.Om mannen blir dømt så håper jeg han får hjelp, ikke at han blir mishandlet til døde! Fyren har familie og selv om barna hans er voksne så er det klart at det er veldig hardt for dem også. Hva er det med deg Viren! Klarer du ikke se mennesket i dette? Klarer du ikke se hva slags tragedie dette er for 55 åringen og hans familie, eller ser du bare en side av saken som taler mot mannen? Hvor skrev jeg at Staff bør holde kjeft om sine meninger? Jeg skrev at når han skal få lov til å ytre sine, må alle andre få lov til å ytre sine - inkludert meg selv. Når det gjelder Staff mener jeg han har tatt sin forsvarerrolle for langt og at det ikke er alt man kan si som man må si - men det betyr ikke at jeg ønsker å frata noen retten til å uttale seg. Jeg greier å se at det er en tragedie for familien, men er han skyldig i det han er siktet for så er det ikke 55-åringen som har blitt utsatt for en tragedie - det er ofrene hans. Når du skriver at du håper han får hjelp - mener du at det er mulig å rehabilitere en pedofil?
Gjest Korrekt Skrevet 15. januar 2008 #74 Skrevet 15. januar 2008 Hvor skrev jeg at Staff bør holde kjeft om sine meninger? Jeg skrev at når han skal få lov til å ytre sine, må alle andre få lov til å ytre sine - inkludert meg selv. Beklager om dét ble feil mot deg! Når du skriver at du håper han får hjelp - mener du at det er mulig å rehabilitere en pedofil? Han kan selvsagt få hjelp han som alle andre! Det er ikke legningen som er skadelig men handlingen. Det er da allmennt kjent at Norge og andre skandinaivske land satser man mer på rehabilitering enn på avstraffelse. Nei kjære deg, du kan ikke forandre noens legning, men du kan rehablitere en person til å ikke utføre de pedofile lystene altså handlingen! Det er lett å fraskrive seg ansvar når samfunnet burer et menneske inne, (Han har jo selv forårsaket dette?) Men, dersom samfunnet mener at en dømt person skal ha en sjanse til å komme tilbake i samfunnet, tror jeg man må ta konsekvensen av dette og sørge for en bra rehablitering og legge forholdende tilrette for dette.
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 15. januar 2008 #75 Skrevet 15. januar 2008 Så lenge han sitter på Ila, men om han får plass på Ullersmo blir han til hakkemat av de innsatte. Håper inderlig han får den beskyttelse han har krav på fra de innsatte uansett hvor han evt. må sone om han er den rette mannen da og får straff. Det er ikke mange som har tenkt på at han kanskje ikke er den rette mannen. Husk på at det kan som jeg har nevnt før være flere enn denne 55 åringen som har antastet barn.Kanskje denne 55 åringen ikke er den samme mannen som har hatt samleie med et barn. La oss si at denne mannen som er tatt faktisk ikke har gjort alvorlige overgrep annet enn å fått barn til å berøre tissen hans gjennom lomma. Noen av dere eller de fleste av dere må slutte å dømme noen utfra alt dere hører om i media! Et av forholdene han er arrestert for er et forhold som er likestilt med samleie etter loven .. og husk at det er snakk om mindreårige. Han har tvunget barn til å foreta oralsex .. jeg er rett vi bare har sett toppen av isfjellet .. Hadde det vært min sønn han hadde gjort noe sånt med så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort .. Men om noen "tar" ham i fengselet er min minste bekymring ..
Gjest Korrekt Skrevet 15. januar 2008 #76 Skrevet 15. januar 2008 Et av forholdene han er arrestert for er et forhold som er likestilt med samleie etter loven .. og husk at det er snakk om mindreårige. Han har tvunget barn til å foreta oralsex .. jeg er rett vi bare har sett toppen av isfjellet .. Det har gått meg hus forbi at han er DØMT for dette! Er han dømt for dette så vis meg en link!
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 15. januar 2008 #77 Skrevet 15. januar 2008 Det har gått meg hus forbi at han er DØMT for dette! Er han dømt for dette så vis meg en link! Er du virkelig så dum eller bare prøver du å fremstå slik?
Gjest Korrekt Skrevet 15. januar 2008 #78 Skrevet 15. januar 2008 Er du virkelig så dum eller bare prøver du å fremstå slik? Hva mener du med det? Om noen har et bevis mot et annet menneske, så er ikke beviset sikkert før en dom har talt! Media og du skriver at denne siktede mannen har tvunget barn til å foreta oralsex, men sålenge han ikke er dømt for dette så er han uskyldig til det motsatte er bevist! Nå er det vel helst du som er dum!
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #79 Skrevet 15. januar 2008 Vet du noe som helst om hvilke bevismateriale politiet sitter med ? Tror du de leker politi ?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #80 Skrevet 15. januar 2008 Kan det være andre årsaker til at hans DNA stemmer overens med noen av de fornærmede uten at det nødvendigvis kan brukes som bevis for annet enn eks. litt tafsing! Dette vet vi ingenting om enda! Selv tror jeg det er siktedes onde, eneggede tvillingbror som har gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå