Gå til innhold

Til alle som syns feite bør slanke seg!


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor

jeg må si at jeg syntes at det å väre feit er en ting man har valgt selv om man da ikke har en sykdom som gjör at man legger på seg uansett hva man spiser.

Man velger selv sitt kosthold og aktivitets nivå.

Om man ikke liker å väre aktiv må man tenke på hva som legger seg på rompe ,lår ,hofter,mage og ellers når det ikke blir forbrennt.

Om man ikke vil ta bort det gode liv med lite mosjon og "god" mat så får man la vär å klage over vekta.

Og ikke klage på andre menneskers fordommer.

dere har selv valgt å väre feit ut fra min mening.

Nå sitter jeg ikke og snakker av ingen erfaring jeg er 170com höy og da jeg var 18 år var jeg 85kg jeg tok av 15kg på en månde bare ved å slutte med snop og annet godt,fet mat begynnte å drikke eplesider eddik og fibertabeletter pluss crom og ökte aktivitets nivået drastiskt.

hadde en full tids vaske jobb,pluss at jeg jobbet torsdag,fredag,lörd og sönadg i en bar.

15kg på 3 månder....

Seff så jeg ikke resultater den förste månden,men jeg viste at det ville komme om jeg bare var tolmodig og virkelig ville gå ned i vekt og det gjorde det.

Så slutt å syt og spis som dere vill eller begynn å röre på kroppene,trenger ikke väre trening kan begynne på danse kurs det er jo også en aktivitet.

Og det finnes masse god mat som ikke er fet mat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Jeg syns Lottemors innlegg vitner om uvitenhet. Det er ikke alle som velger å være feite - og det er skremmende at folk har denne holdningen!

Tror du virkelig at det hadde vært så mange overvektige om det hadde vært så enkelt å gå ned som du påstår???

Men, selvfølgelig: Tråden har rom for alle meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Leste innlegget til Lottemor en gang til, og må si at jeg syns det rett og slett er på grensen til nedlatenhet.

"Å begynne på dansekurs"??? Du er tydelig en av dem som tror at overvektige bare sitter på ræva og ikke gjør annet enn å spise usunn mat du...Hvis du tror at dansekurs er løsningen så vet du ikke hva du snakker om.

Ja, jeg er enig med deg at det finnes masse god mat som er sunn, og aktivitetsnivået må OPP for at man skal kunne gå ned. Men å gjøre dette til en liten sak som er ordna opp i på tre måneder, ja det syns jeg er upassende.

Jeg mener oppriktig at det er kjempeflott at du klarte å gå ned og holde vekta der, Lottemor - beundringsverdig!!!

Men da har du heller ikke hatt slitet med å gå opp igjen, for så å skulle starte på en ny slankekur, osv...Mange mister motivasjonen underveis fordi det er krevende å legge om livsstilen, samtidig som noe faktisk har anlegg for å ha mer fett på kroppen enn andre, og vanskeligere for å bli kvitt dette. Jo, du kan si at man velger å gå opp kiloene igjen - men det syns jeg blir å lukke øynene for problemer som en stor del av befolkningen sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

For ikke å snakke om hvor generelt du gir uttrykk for at dette er - at det kun er EN løsning for alle?! Ulike folk har faktisk ulike behov og ulike muligheter! Det er viktig at vi er oppmerksomme på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Det er snakk om selvkontroll....og ja det er en hel hau med feite folk som sitter på räva og ikke gjör stort.....

Om man kunne ha ltt väre å spise så mye når man vet at man ikke skal väre aktiv så hadde man ungått en hel del kilo.

Og om man kunne ha droppet majonesen på skoiven eller spsit grove knekkebröd med grönnsaker i steden for fete oster ol.

Ja det er hardt å skifte livstil, og kost hold,men jo mer man endre og jo flere ting det er å tenke på jo lettere blir det å la väre å tenke på allt det man går glipp av.

for om man sitter på kvelden og ser fil og er vannt å ha en boööe med cips å knaske på så vil man sitte gjennom hele filmen og tenke på cipsen.

Om man der i mot ikke ser fil på kvelden ,men heller tar seg en gå tur så ville det sikkert ikke bli like tungt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Scarlet

Greit nok at det kan være vanskelig å tilpasse seg en helt ny livsstil, men hvis man virkelig har lyst til å gå ned i vekt og er fullt innstilt på å gjøre det, så tror ikke jeg det er noe problem!

Jeg la om kostholdet mitt for ca et halvt år siden, begynte å trene, sluttet å drikke brus og spise godterier i ukedagene. Det har hittil gått utrolig bra! Jeg gjorde ikke det fordi jeg på noen måte er feit, men jeg gjorde det fordi jeg ville føle meg bedre og ikke minst; jeg ville komme i form.

Det er selvfølgelig forskjell fra person til person hvor vidt man klarer å gjennomføre det, men jeg synes ikke det var vanskelig. Jeg tror det går veldig mye ut på det å være viljesterk og streng mot seg selv den første tiden, og så går det mye bedre etter hvert!

Hvorfor er dansekurs så dumt? Det virker jo kjempegøy! Liker man å danse er det faktisk i tillegg også en fin måte å gå ned litt i vekt på.

Må si meg enig i en ting med Lottemor: Den som vil, den får det til!!

Men..heh, hvorfor i det hele tatt irritere seg over overvektige mennesker..? Kan man ikke bare la folk få lov til være som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

For all del, jeg er enig i det meste av det du sier, Lottemor! Men jeg tror ikke du kan ha opplevd å leve som du foreslår - og samtidig ikke gå nevneverdig ned i vekt...DET tar motivasjonen fra folk, det! Og det skjer - jeg opplever det selv, og flere av mine venner og slektninger sliter med det samme!

Ja,ja! Ulike meninger beriker dagen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutta fra Calcutta

Det er ikke lett å gå opp i vekt.

Det er ikke lett å gå ned i vekt.

Det er ikke lett å slutte å røyke.

Det er ikke lett å bli gravid.

Det er ikke lett å snakke kinesisk.

Det er ikke lett å bli verdensmester på ski/fotball etc.

Det er ikke lett å forstå hvordan andre har det.

Det er ikke lett å se sine egne feil.

Det er ikke lett - men for noen ER det lett.

Ikke grei over alle med en kam. :o

Tutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

For meg så var det eneste at jeg ville forandre meg,jeg ville ikke bli större men heller sunnere og da betydde det mindre.

Hva folk syntes var ikke viktig,men hvordan jeg föte meg.

Oki om man bor i et parforhold bör da de man bor sammen med legge om livstilen med deg til en viss grad.

Om det er slik motivasjon og stötte du mener så er jeg enig,men bor man alene så bör ikke det väre så vannskelig å slutte med å spise sötsaker og fet mat......

Heller ikke overtale en venninne til å dra på danse kurs eller husmortrim med seg.....

Nei om man vil så får man det til og det vat du også kverula,men det er mange som ikke törr forandre livstilen sin i fryt for å ikke trives....

Kansje det er det som utgjör om man klarer eller ikke klarer å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Joda, med vilje går det meste! :wink: Men ikke alt...

Scarlet skrev:

Jeg la om kostholdet mitt for ca et halvt år siden, begynte å trene, sluttet å drikke brus og spise godterier i ukedagene. Det har hittil gått utrolig bra!

Kjempebra! :D

Men jeg la også om mitt kosthold for 3 år siden - det gikk bra i 2 år det - men sakte men sikkert kom jeg mer og mer tilbake i mitt gamle spor - som på ingen måte var uvettig usunt, men som altså gjorde at jeg la på meg igjen...

Selvkontroll? Ja, det handler mye om det. Men har du levd på en måte i over 20 år, så er det jammen lett å automatisk leve på denne måten videre også. Og det er ingen god følelse å konstant gå rundt å føle at man er "på slankern", og til enhver tid ha dårlig samvittighet for det man putter i seg, eller den turen man ikke gikk...

Jeg vil bare fram til at dette antakelig oppleves forskjellig fra menneske til menneske - og som sagt: hadde det vært så enkelt som skissert ovenfor, så hadde antakelig ingen vært overvektige. INGEN vil i utgangspunktet være overvektige - men man innfinner seg på et stadie med at "dette er faktisk meg, og jeg har det jo bra til tross for mine ekstra kilo.". Og jeg tror ikke på at det er så mange folk rundt omkring med SÅÅÅ lav selvkontroll som det som hevdes over. Det nekter jeg å tro!

All heder og ære til de som klarer å legge om kosthold og livsstil - det står det respekt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Nei om man vil så får man det til og det vat du også kverula

Vet du, Lottemor, da tror jeg faktisk at det må være viljen min det må være noe galt med, altså...Kan ikke skjønne annet jeg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av temaet, kanskje... Men synes også vi må skille mellom å være tynn og å være sunn. Jeg tror at som en del har vært inne på her, så er man ikke sunn hvis man er (ekstremt) overvektig. Men tror (uten å være ekspert) at man kan være sunn, ha god helse og alikevel ha noen kilo for mye. Det handler jo mye om livskvalitet. Hvis man ofrer alt man liker, trener x antall timer og er sur og grinete, er det da verdt det?

Et eks. kan være Dr Lindberg kuren; selv han innrømmer jo at å fjerne karbohydrater helt fra kostholdet sitt er usunt, selv om det KAN være effektivt. Og det bringer opp temaet om det er viktigere å være tynn enn å være sunn. Mange sammenligner seg med forskjellige film- og TV-stjerner i dag, men undersøkelser av (mange av) deres kosthold, viser at de faktisk er underernærte! Jeg mener at det er ekstemt viktig at fokus er på hva som er godt for oss, og ikke på hva som gjør oss tynne fortest mulig!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Syns det er mye sant det du sier, Piglet...Vi blir nok altfor opphengte i dette med å skulle være slanke og pene...Det viktigste er jo at man er fornøyd og at man føler at man har kontroll på sitt eget liv. Livskvalitet er så mye mer enn bare en slank kropp...

Flott at du pensa inn på det dette egentlig burde dreie seg om... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig ignorant å hevde at "feite" mennesker bare trenger å "legge om livsstilen", "trene litt mer" eller "ta seg sammen".

For de aller fleste sterkt overvektige er fedmen kun et symptom på dypereliggende, ubearbeidede traumer. Noen har et avhengighetsforhold til mat, noen ruser seg på mat, noen bruker fettet som en mur mellom seg selv og verden som en følge av overgrep osv.

Jeg vil påstå at svært få av de som har en reell klinisk overvekt, dvs. en bmi på over 30, bare er "glad i mat" eller late.

Disse trenger terapi, ikke slankekur. Jeg vet at ved den mye omtalte "slankeklinikken" Ebeltoft kurcenter i Danmark fokuseres det mye på de psykologiske aspektene ved overvekt. Samtidig som man selvfølgelig jobber med å endre matvaner som man har brukt år på å tillegge seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror ikke slanking er så enkelt som å legge om kostholdet. I så fall, kan noen forklare meg hvorfor jeg allerede som 6-åring var overvektig, selv om jeg spiste vanlig norsk husmannskost, kun spiste en godtepose til lørdagsgodt, og ikke satt på ræ#a heile dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Starya

Det som er viktig å huske er at folk er forskjellige, både fysisk og psykisk! Det som er grei skuring for en kan være utrolig vanskelig for en annen. Og to mennesker som lever identiske liv kan har svært ulike kroppsformer.

For en person som har anlegg for å legge på seg (og ikke bare frodige former) vil det være mye mer slitsomt å oppnå/opprettholde en viss vekt, enn for en annen. Da kan det være ufattelig provoserende med uttalelse som "det er bare å...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gå ned i vekt, er det ikke viktigst å kutte ut ost og slikt asså!

DET er ikke såå fett.

Men å ha et sunt og variert kosthold med mye mer proteiner enn karbohydrater, tror jeg på.

Kutt ikke ost og melk i allefall, heller kutt ut brus og godter!

Men litt er det lov å kose seg, selv for oss som veier 70 +...... Faktisk.

Men jeg klager heller ikke så mye over vekta mi, og er heller ikke feit, men overvektig. Ser i følge flere mindre ut enn jeg veier, og trives forsåvidt godt. Men trener tre dager i uken og prøver godt å bli flinkere med mat. Etter kakesesongen i mai / juni skal vi sannsynlig prøve Dr.Atkins diett.

Hvem vet, kanskje helsa blir bedre og ?

Diva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...