Gå til innhold

Til alle som syns feite bør slanke seg!

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Selv er jeg slank, og har alltid vært det. Jeg kan umulig sette meg inn i hvordan det er å virkelig slite med overvekt.

MEN, jeg tror at vektproblemer i mange tilfeller handler om mye annet enn dårlig kosthold og manglende trening.

Gener, stoffskifte, kroppsbygning, og av og til det mentale, er også ting som spiller inn. Jeg har venninner som er "store" men som har minst like bra helse som meg. Noen av dem har bedre kondis også (som om det skal så mye til :roll: ).

Er man stor/lubben/rund/kraftig, kan man fint ha normalt god helse likevel. Treffer jeg en som har noen kilo for mye så tenker jeg ikke så mye over det, faktisk. Hvorfor skulle jeg det?

Sykelig overvekt og fedme er noe helt annet.

Ser jeg en sterkt overvektig person tenker jeg ikke "Jøss, du er nok litt for glad i sjokkis og potetgull. kanskje du skulle slanke deg litt?"

Men det jeg ofte tenker på er: "Det må da være slitsomt å dra på så mange kilo". Jeg tenker på hvor tungvindt og anstrengende alt må være når man har en kropp som er mange kilo for tung. Det er jo mye man ikke klarer eller orker dersom man virkelig er sterkt overvektig. Jeg tenker også på den helsemessige delen av det, og så tar jeg meg faktisk i å synes litt synd på vedkommende fordi h*n sikkert ikke har det så lett, fordi vekten sikkert hemmer vedkommende i hverdagen. Sikkert ikke bra å tenke slik heller.

Selv om jeg er slank (eller kanskje nettopp derfor), kan ikke jeg sette meg til doms over hva som er årsaken til overvekt hos enkeltmennesker. Det kan være mange og sammensatte grunner til det. Vekten din gjør deg ikke til et verken bedre eller dårligere menneske i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempefine innlegg over, men HVOR er alle de "irriterte" og slanke nå da? Var jo her for litt siden... :wink:

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

Ja det kan man spørre seg om. Selv kan jeg godt gå ned fire fem kilo, men orker f... ikke stresse med det. Rører meg litt, (litt altså) - spiser og drikker det jeg har lyst på - og synes jeg bare legger på meg av å slanke meg.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også normalt slank, 168 og 59-60 kilo. Men jeg er ikke irritert:)

Jeg ser ikke i det hele tatt negativt på kraftige/overvektige mennesker, og er sikker på at de er like bra mennesker som alle andre. Men jeg må innrømme at jeg ikke har lyst til å være kraftig selv. Kanskje har det med det syke kroppsfikserte samfunnet i dag å gjøre, det påvirker altfor mange, inkludert meg, desverre. Hadde kroppsidealet vært å være rund og lubben, hadde jeg sikkert ønsket å være det. De fleste vil jo ta seg godt ut for seg selv, og ikke minst andre.

Hvis jeg seg en skikkelig overvektig person derimot, så tenker jeg ikke at de burde skjerpe seg med spisingen sin, jeg syns heller synd på de! Tenker på hvor tungt det må være (da er det enda vanskeligere å ut å røre på seg/slanke seg), og hvor mye negativ oppmerksomhet de får av de fleste som går forbi dem på gata...Noen er jo så frekke at de sier det rett ut!

Nei, hadde det vært opp til meg, hadde jeg villet forandre samfunnet! Men litt vanskelig alene kanskje...Hadde gjerne forandret kroppsidealet til å være lubben og SUNN. Nå syns jeg de tynnes verden burde være over, nå er det andre sin tur til å være populær og regnet som flottest! Det er jo urettferdig for de som ikke er skapt med tynn beinbygning, store pupper, lita smal rumpe osv! :)

Men det fineste av alt hadde vært om man ikke hadde noe ideal, at alle kunne være seg selv, og fornøyde uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mulig å likestille det å slutte å røyke med det å slanke seg...like forbanna vanskelig begge deler...

Så til en liten annen ting:

Jeg opplevde en periode i livet mitt å være altfor tynn, trente for mye, og klarte ikke å spise nok i forhold til forbrenningen. Var ikke noe hyggelig i det hele tatt, for det var ikke pent. Kunne ikke slutte å trene heller, for det var jobben min.

Det jeg opplevde da var alle de som kom til meg og fortalte hvor stygg jeg var :o Om jeg hadde sett meg i speilet i det siste, og at jeg så skikkelig sykelig ut. Det var ingen som la spesielt bånd på seg heller, stort sett alle kommenterte meg negativt.

Dette var forferdelig sårende. Endte med at jeg slutta i jobben.

Man går jo ikke bort til overvektige mennesker og sier rett ut til dem at de er stygge, og at de burde se seg i speilet? Heller ikke til mennesker som har andre skavanker?

Skal det være lov å trakassere de som er undervektige?

SOm noen tidligere har sagt, så ligger det ofte individuelle historier bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hei Alive!

Jeg blir målløs og sjokkert over hvor mange ubetenksomme og direkte ufine kommentarer folk kan få seg til å komme med!

Tror det er viktig for enhver å ha i bakhodet at man ikke bare skal "skåne" de overvektige for kommentarer, men passe seg for å negativt å kommentere kropper generelt. Selvsagt er det ikke hyggelig å få negative bemerkninger om kroppen sin - uansett om man er tynn, "passe" eller feit!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være lov å trakassere noen! Er nok ikke noe letter å være undervektig enn overvektig eller overvektig mann enn overvektig kvinne.

Selv slanket jeg meg for første gang når jeg 13...... stor feil! Var ikke overvektig fra før av, men det var slik at jentene skulle slanke seg.... Jeg gikk ned, var 1.72 høy og veide 50 kilo. Undervektig for meg med den tunge kraftige beinbygningen jeg hadde. Så kom puberteten og hormonene, sent men godt. Og da kom overvekten, og den sitter! Har prøvd å gå ned på mange forskjellige måter etter det, med det resultat jeg bare gikk ytterligere opp etter endt kur.

Men nå i alder av 23, høyde 1.76, tyngde 85...... jeg trives endelig. Jeg kler å ha litt ekstra, og jeg bærer det på en bra måte. Jeg er frisk og glad. Vekten stopper meg ikke på noen måte. Hva andre tenker om meg i forbifarten, det driter jeg i. Om de kommer med noen slengbemerkninger så sier det mer om dem enn om meg. Skulle bare ønske jeg hadde hatt den innstillingen gjennom pubertetstiden.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg ikke over folk som er overvektige, folk får være som de er hvis de trives med det.

En annen ting er at det ikke er så vanskelig å legge om livsstilen som mange tror. Nå er jeg slank, med en kropp som mange misunner meg, men jeg har også vært heldig med fasongen.

Imidlertid har jeg i noen år veid 20 kilo mer enn jeg gjør nå.

Grete Roehde kurs hjalp for korte perioder, men etter at kursene var ferdige, begynte jeg å spise som jeg hadde gjort før. Er jo glad i god mat, sjokolade og alt det der.

Vendepunktet kom da jeg bestemte meg for å bruke tid på å gå ned i vekt. Det var ikke så viktig å bli kvitt 20 kilo på bare noen måneder.

Jeg brukte faktisk to år!

Da spiste jeg mindre porsjoner, mindre søtsaker og fet mat, men jeg fulgte ikke noe spesielt program. Passet bare på hva jeg puttet i munnen hver dag. Jeg spiste fortsatt smør på brødskiva, men nå bare en skive i stedet for to-tre. Jeg drakk også vin, spiste saus og sjokolade, men mye mindre enn før, og bare av og til. Og jeg kjøpte bare de minste sjokoladene, for jeg har ikke sjans til å spise bare litt av en stor!

Trimmet to-tre dager i uka. I tillegg til at jeg kom i god form, hjalp det meg også til å holde fokus på kroppen.

Vekta gikk nedover, men SAKTE.

Etterhvert ble denne livsstilen like naturlig for meg som den jeg hadde før.

Nå har jeg holdt vekta i flere år, uten problemer. Jeg er fortsatt nøye med å veie meg ofte, jeg er den typen som legger på seg av ingenting. Går jeg da opp et kilo eller to, passer jeg på å ta det med en gang. Har ikke tenkt å skli ut igjen med flere kilo, for jeg vet at det ikke er gjort i en fei å få dem vekk igjen. Dessuten vil jeg være som jeg er nå.

Tenk langsiktig, ikke ta det for hardt.

Håper at dette kan være til hjelp for dere som sliter med vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte egentlig ikke helt poenget her. Men.

Jeg er slank, og jeg irriterer meg over feite folk. Som klager!

Mens de sitter på McDonalds!

Andre får gjøre, og se ut, akkurat som de ønsker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Mel skrev:

Hvorfor det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre tenker om meg i forbifarten, det driter jeg i. Om de kommer med noen slengbemerkninger så sier det mer om dem enn om meg. Skulle bare ønske jeg hadde hatt den innstillingen gjennom pubertetstiden.......

Go Majken!!! Skulle ønske jeg hadde litt av den innstillingen der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at man ikke burde gi ufine kommentarer uansett størrelse. Det er ikke hyggelig enten man er over- eller undervektig. Selv har jeg problemer med å holde vekten oppe og er i perioder ganske tynn. Syns det er nesten utrolig hva folk kan finne på å si, det sårer enten man er for tynn eller for tykk.Det er i hvertfall min mening. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden dette...

Men jeg synes at et smil kan fjerne mange kilo!

En overvektig person som går rundt og er sur blir MER overvektig enn en person som er blid! Dette gjelder også undervektige og de med kroppsdeler som avviker fra "normalen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverula;

fordi om du klager over at du er feit, mens du ikke gjør et plukk for å forbedre situasjonen din - så er det irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Mel skrev:

fordi om du klager over at du er feit, mens du ikke gjør et plukk for å forbedre situasjonen din - så er det irriterende.

Ja, selvsagt kan du irritere deg - men har du noen gang prøvd å endre livsstil, Mel?

Les innlegget som starta denne tråden - og ta utfordringen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste innlegg nr. 1 omigjen men er faktisk ikke helt sikkert på hva vi skal diskutere eller ikke diskutere. :o

Men overskriften som sier "til alle som synes at feite skal slanke seg" taler til meg.

Jeg er nemlig en av dem som synes at feite skal slanke seg. Og da prater jeg om feite (ikke overvektige) som har helseproblemer. De andre kan få gjøre hva de vil for meg! :D

Jeg synes man skal ta vare på helsa. Får du beskjed fra legen at overvekten kan medføre livsstils-sykdommer og forkorte livet ditt, ja da synes jeg du skal gjøre noe med det.

Og jeg vet at det er vanskelig å gå ned i vekt. Jeg har nemlig gjort det selv! Det eneste som nytter er å ta det over tid, trene mer og spise mer sundt. Å innse at det tar tid er veldig viktig!

Og nei, jeg synes ikke man skal mobbe feite folk. Eller lubne folk. Eller tynne folk. Jeg synes ikke man skal mobbe i det hele tatt jeg! :D

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

(Hehe...skjønner at ikke alle helt forstod denne tråden... :lol: Og det var heller ikke meninga...den var i utgangspunktet lagt på personlige meldinger - rettet til de som holdt på i en "hetstråd" mot feite, som senere ble slettet...)

Så her kan man faktisk diskutere det man vil - tenker vi sier det sånn jeg! :wink:

Hilsen Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, selvsagt kan du irritere deg - men har du noen gang prøvd å endre livsstil, Mel?

Les innlegget som starta denne tråden - og ta utfordringen! :wink:

Ja - det har jeg Kverula!

Ganske så drastisk også.

Dermed synes jeg kommentaren min er ganske relevant i denne sammenheng, og ikke bare noe å slenge ut av seg.

Det er viljestyrke jeg etterlyser - og evnen til å holde kjeft om du ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Høres nesten ut som om "fanatikerne" her er misunnelige på oss overvektige? Gir det dere stor glede å se ned på mennesker med overvekt? Er dere så kuet av samfunnsbildet? Må alle være A4?

Jeg bare spør.

Og "by the way", jeg veier 90 kg. og har det godt med meg selv. Kanskje flere skulle prøve det. Istedenfor å være kritiske og smålig. Det er sånn det høres ut...

Marianne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er - som Litago - litt usikker på hva man egentlig skal diskutere i denne tråden, men etter at jeg leste Kverulas svar så henger jeg meg på...

Selvfølgelig synes jeg feite bør slanke seg - av helsemessige årsaker og av trivselsårsaker. Men jeg kunne aldri tenke meg å si noe direkte til noen om at "Nå får du jammen trene, du som er så stor" eller lignende. Vil heller aldri komme med kommentarer, mobbing. Dessuten er det mange som er overvektige selvom de trener jevnlig og spiser sundt.

Selv er jeg normalt slank. Men det blir jeg ikke av meg selv. Jeg spiser sundt og variert, spiser lite snop, trener tre ganger i uka og går masse. Begynte å trene da jeg var i slutten av 20-årene og oppdaget at jeg begynte å legge på meg. Før dette trente jeg aldri, spiste akkurat hva jeg ville og var likevel slank. Så ja - jeg vet hva det vil si å legge om vaner selvom jeg aldri har vært tykk.

Jeg er ikke stolt av det - men må inrømme at jeg (som Mel) også reagerer litt på overvektige mennesker som sitter på McDonalds og klager over vekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de overvektige, men har nå i 4 mnd prøvd å legge om kosthold og treningsvaner.

DET ER VANSKELIG. Det er ikke vanskelig å holde seg vekk fra søtsaker eller å spise mindre enn man er vandt med. Det som er vanskeligst er å få i seg nok mat, og riktig/variert mat.

Jeg har også begynt å trene 2 ganger i uka fast, i tillegg til fysisk aktivitet ivertfall en gan i løpet av helga (tur, husarbeid, hagearb. osv.)

Men alikevel raser jeg ikke ned i vekt. Jeg sliter. :cry:

De siste 8 ukene har jeg kun tatt av 2,5 kg og det er demotiverende.

Jeg tror at de som er tynne som skal på "fetekur" ville nok hatt det like vanskelig å gjøre om på kostholdet, eller uansett hvem det er som skal forandre på vaner sliter litt.

Oppfordringen min til dere alle er å ikke sleng ut med fordommer. Slutt å slenge ut uttrykk som "Hun der feite, det der beinrangelet, stinkdyret, brilleslange, han ekle med kviser, osv" når dere snakker.

Det er faktisk det som sårer, det er alltid noen som hører, fanger det opp som sier det rett ut en gang. Tenk bare på alle de barna som hører foreldrene sine komme med slike uttalelser, hva fører ikke de med seg.

Det er godt å lese at så mange tenker fornuftig.

Men til dere som snakker om FOR feite mennesker. Hva er for feit?? Hva er kraftig eller lubbent?? Hvor går grensen for medlidenhet, hvor går grensen på helsefarlig overvekt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...