Gå til innhold

Til alle som syns feite bør slanke seg!

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Denne tråden stod opprinnelig under "personlige meldinger" og hører også egentlig hjemme der!

Hei, du som irriterer deg over feite!

I de siste dagene har det på KG vært en del diskusjon omkring overvektige og deres livsstil. Det er mange som tydelig irriterer seg over at det ikke går an å legge om kostholdet og trene mer for å gå ned i vekt.

Min egen livsstil er ikke bra nok, utifra MINE EGNE premisser, og derfor engasjerer dette meg! Og jeg er tydelig ikke alene!

Men jeg gir dere som irriterer dere en liten utfordring:

Alle som anser det som veldig enkelt å gå ned noe kilo; gjør et lite eksperiment!

Legg om kostholdet og livsstilen din totalt for en periode - spis helt annen mat enn det du egentlig vil ha, og om du trener fast - la være å trene, gjør motsatt av det du pleier i det meste, etc. SÅ kan du uttale deg om hvor enkelt det er å legge om kostholdet og den livsstilen man har tillagt seg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jag förstår din frustration. Det är inte lätt med vikt. Även om jag inte är överviktig utan snarare kämpar för att gå upp några kilon så vet jag hur svårt det är, både att lyckas och med folks kommentarer.

Det är många som tycker att jag borde smälla i mig choklad, godis, pizza osv för att gå upp i vikt men det är inte heller rätt sätt att gå. För det första är det inte hälsosamt, oavsett hur om du är över- eller underviktig.

Men det var inte DET jag ville säga. Ville bara säga att "folk" kan vara elaka åt alla håll och kanter, och tycka att DE har rätt att säga vad som helst..

Det viktigaste är väl att du, jag och alla andra mår bra och försöker äta bra och träna (för Jag tror att det är bra för oss både på kort och lång sikt). Det är lätt att fokusera på storlek och kilon. Tänk på att en överviktig person som tränar och rör sig regelbundet (ingen extrem träning) ofta har bättre värden och prognoser på tex kolesterol än vad en stillasittande smal människa har.

Kämpa på och lycka till med en bättre hälsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Det er jo forskjell på å være sterkt overvektig og noen få kilo for tung da....

Selvsagt, men det er ikke det denne tråden handler om. :D Den er enkelt og greit en liten oppfordring - om ikke annet, så til litt tankevirksomhet, i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er noen få kilo for mye da?

Jeg er kraftig, og vet at jeg neppe kan bli lettere enn 80 kilo, men jeg har da ikke noe verre liv for den del. Såklart skulle jeg ha lagt om livsstil, men det er ikke så enkelt som det er sagt det. Og på grunn av jobben jeg har er det sjelden tid eller energi igjen til å trene på kveldene....sånn er det bare når man må opp klokka 4 hver morgen :o

Men jeg skal ned noen kilo før bryllupet, så det er bare å slenge seg på knekkebrødkur og prøve å finne motivasjon til å traske noen turer på kveldstid....

Motivasjon er nemlig ganske viktig det....

Uansett: Jeg synes det er ganske horribelt at folk skal se ned på oss som er litt/mye overvektige. Vi er jammen meg ikke noen dårligere mennesker vi selv om vi ikke passer inn i kroppsidealet som er i verden for tiden :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, Kverula. Jeg er slank, men ikke irritert. Å være tynn kan være et like stort problem som det å være fet, men det kan vi ta opp i en annen tråd.

Jeg skal innrømme at jeg kaster et ekstra blikk på feite (og da mener jeg feite, ikke litt overvektige) mennesker som går forbi meg på gaten. Noen ganger kan jeg til og med tenke noe slikt som "Jaså, glad i mat, ja? Kanskje på tide å slanke seg?"

Men samtidig så er dette en verden jeg ikke kan sette meg inn i. Jeg vet ikke hva det vil si å slanke seg. Dessuten har jeg så liten viljestyrke, at om jeg hadde måttet slanke meg, hadde det sannsynligvis gått rett vest.

Vel, jeg er røyker, og møter pga det ofte motstand og kommentarer som "kan du ikke bare slutte, da" osv osv. Mitt svar er da til ikke-røykere at "dette her vet du ingen verdens ting om før du har vært der selv".

Det er lett å dømme andre for problemer og laster man selv ikke har. Men det er også viktig å være klar over at fedme noen ganger er selvforskyldt, og i andre tilfeller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å legge om kostholdet hvis du vil, og samtidig spise god mat.

Med en diabetiker i huset ble sukkerforbruket drastisk kuttet ned. Gikk bra det, og ikke har vi vondt av det heller....finnes mye god, sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg kaster et ekstra blikk på feite (og da mener jeg feite, ikke litt overvektige) mennesker som går forbi meg på gaten. Noen ganger kan jeg til og med tenke noe slikt som "Jaså, glad i mat, ja? Kanskje på tide å slanke seg?"

Men det gjør jeg og det....Altså, ikke for å rakke ned på noen, men ser jeg en person som er veeeeldig overvektig kan jeg faktisk tenke den tanken jeg og. Da er det plutselig borte det at jeg faktisk ikke er noen sylfide selv. Vet ikke hvorfor det blir sånn, men det kan ha med selvtillit å gjøre...Og ja, jeg er klar over at noen kanskje reagerer sånn når de ser meg, men la nå det bli deres problem da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

nå er det ikke alle som er overvektige som greier å slanke seg en gang. kan jo være så mange grunner til at man ikke klarer å gå ned, stoffskifte osv.

ei jeg kjenner er sprek som bare det, hun sykler fra der hun bor til nærmeste by dersom hun skal dit, dette er 15 km en vei. hun har også syklet til oslo noe som er 12 mil! men hun er ikke akkurat hva man kaller slank. så man bør kanskje tenke seg om litt før man plumper ut med det man mener.

selv er jeg helt normal, men ønsker å gå ned noen kilo, men hva gjør man da? når man trener så ofte man har tid og ikke spiser usunt, men fortsatt ikke klarer å gå ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Men det gjør jeg og det....Altså, ikke for å rakke ned på noen, men ser jeg en person som er veeeeldig overvektig kan jeg faktisk tenke den tanken jeg og. Da er det plutselig borte det at jeg faktisk ikke er noen sylfide selv. Vet ikke hvorfor det blir sånn, men det kan ha med selvtillit å gjøre...Og ja, jeg er klar over at noen kanskje reagerer sånn når de ser meg, men la nå det bli deres problem da :)

Man kan kontrollere hva man sier og gjør, men ikke hva man tenker. Vi lever i et samfunn der vi bombarderes med idealer for hvordan man skal se ut. Da er det slett ikke så rart om man tenker tanken "Guri, så stor hun var!" e.l. når man ser et overvektig menneske, selv om man kanskje ikke er så langt unna selv. Jeg gjør det selv, nå og da. Og jeg er ikke slank! Men, når jeg har tenkt tanken minner jeg meg også på at jeg ikke har noen rett til å dømme. Og lar tankene vandre videre til andre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Ser at denne tråden engasjerte andre enn de den egentlig var tiltenkt til, og det er BRA! Så nå er jeg litt nysgjerrig: Tenker dere det samme om overvektige menn, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg kjempegodt! Selv er jeg hverken over- eller undervektig, men helt normalt slank. For å holde meg slik må jeg faktisk ha et litt annet kosthold enn jeg egentlig skulle ønske, dvs at jeg raskt ville lagt på meg noen kilo hvis jeg hadde spist det jeg hadde lyst på til enhver tid.

All fokuseringen på det ytre hos folk har ført til et litt overfladisk samfunn. Vi er flinke til å gi slanke mennesker tilleggsverdier som pene, vellykkede, smarte, lykkelige etc. Jeg mener at enhver oppegående person bør klare å skille kropps-størrelse fra hjernekapasitet... De som er store er ikke mindre smarte enn andre, og alle bør vite at det er vanskelig å legge om vaner og endre tankemønstre.

Vi må være flinkere til å godta den kroppen vi har, og la være å kritisere andres valg her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...fokusen på menns kropp og helse bare øker og øker... Det blir nok lagt like godt merke til blant dem snart! Det burde ikke være noe forskjell på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjesta

Som sagt, veldig mange flotte innlegg her!

Men jeg må bare rette opp en liten ting her...Ser at tråden har blitt flyttet til "kropp, helse og trening"-forumet fra "personlige meldinger", og med det har noe av poenget med og utgangspunktet for tråden blitt borte, syns jeg. Så jeg forklarer litt...

Tidligere idag var det en tråd her som nå er slettet, der bl.a en gjest gikk ut og (ironisk eller ikke) nærmest trakasserte overvektige menneskers livsstil og unnskyldninger for ikke å slanke seg. Sånt provoserer. Jeg bryr meg ingenting om hva folk måtte mene om meg og min kropp, og det var opprinnelig ikke mine og andre overvektiges "problemer" som skulle ha fokus i denne tråden, men heller det faktum at noen folk fortsatt går rundt å tror at det å være overvektig bare er snakk om latskap og giddaløshet. Var forresten en annen liknende tråd her også, som fortsatt lever tror jeg.

Men som sagt: flott at det finnes så mange reflekterte mennesker her! Syns bare det er litt feigt av de som opprinnelig starta dette har trukket seg stille ut...Men de kommer vel kanskje tilbake igjen utover dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanking for overvektige er nok ikke lett.

For å finne ut om du er ordentlig overvektig, kan man ta en BMI-test.

http://www.dinguide.as/helse_og_samliv/Liv..._kalkulator.asp

Uansett, det er sant at de som bare ER tynne og ikke gjør annet enn å røyke og sitte på ræva hele dagen, er nok utsatt for større helserisiko enn kraftige/litt overvektige folk som spiser relativt sunnt og har mye fysisk aktivitet på f.eks jobb eller fritiden.

Selv er jeg 168 cm og 60 kg. Akkurat passe, men jeg er ganske slapp.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ble flyttet fordi den har et flott tema som alle bør få anledning til å svare på, også gjester. Dessuten oppfattet jeg den ikke som ei personlig melding til noen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutta fra Calcutta

Jeg er for tynn og får stadig kommentarer for det.

Men om du hadde satt meg på en streng "diett" som bestod av:

-snop og chips

-søte kaker, wienerbrød, boller og kjeks

-fløte og helmelk istedenfor lett eller skummet melk

-saft og brus istedenfor vann

-proppet i meg fritert mat, fete sauser, og store porsjoner:

så hadde jeg vært tynn!

Okey - jeg ville nok hatt en mer usunn kropp med et høyere kolesterol nivå, men ikke fet.

Tro meg: jeg har gjort masse for å gå OPP i vekt.

Derfor tror jeg det også kan være vanskelig å gå ned i vekt.

Slutt å tenk på tynne som anorektiske og fete som late matmomser.

Det er en historie bak hvert tilfelle. :wink:

Tutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...