Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvordan kan du ende opp med en million i studielån?

Det sto vel at "hun og smaboeren tilsammen har..."

500 000,- hver i studielån er jo ikke uvanlig dersom de har utenlandsopphold/spesialisering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men man må tenke på den nestekjæligheten man viser ved å betale tilbake med renter - og faktisk få dårligere betalt enn de med kortere utdanning - selv om man ha langt flere arbeidsoppgaver...

Ikke bare flere, men også mer komplekse.

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet til sommeren, da har jeg gått 5 år med høyere utdanning (to årsstudium og fysioterapiutdannelse), og sitter med ca 260 000 i studielån. Det er vanskelig å få seg jobb i yrket jeg snart er utdannet til, så jeg kan ikke si jeg gleder meg til å begyne å betale....men det skal nok gå.

Tror jeg ender opp med å betale ca 1400 kroner i mnd, har bestemt meg for å prøve å sette av 2000 i mnd med en gang, før jeg blir vant til å ha mer penger :-)

Skrevet
Det sto vel at "hun og smaboeren tilsammen har..."

500 000,- hver i studielån er jo ikke uvanlig dersom de har utenlandsopphold/spesialisering.

Nei, det var en annen som skrev at milliongjelden det gjaldt seg selv og samboeren tilsammen. Catgirl, som jeg siterte og stilte spørsmålet til, skriver hvertfall tilsynelatende om egen gjeld.

Skrevet
Hvordan kan du ende opp med en million i studielån? Tar du opp private lån i tillegg til fra Lånekassen da eller?

En får bare støtte i åtte år fra Lånekassen (kan få lengre pga sykdom osv, men for de felste er jo 8 år maks), og selv om en tar alle de årene på privatskole/i utlandet hvor en tar opp ektra lån til skolepenger så skal det da godt gjøres å komme opp i en million.

Mitt lån stoppet på knappe 300.000,-

Jeg også stusset ved en mill i studielån.

Leste at legestudenter har i snitt 360 000 ved endt studie.

vet mange som studerer, ser det er lettvint å låne mer enn hva de trenger. men etter den søte kløe kommer den sure svie

Skrevet

Jeg har ingenting. Ferdig førskolelærer for 3 år siden. Tok opp fullt studielån over tre år. Er veldig deilig å slippe å betale på et lån hvor så store deler av det bare er renter.

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas
Skrevet

Jeg hadde fullt studielån i fjor, og endte da opp med ca 46.000kr. I år har jeg kun søkt om stipend. Skal prøve å holde det slik, uten lån, de siste 2 årene også!!! Jobber en del ved siden av, og har samboer i full jobb...er vel det som redder meg fra mye lån....!

Gjest gjest_en
Skrevet

Ser at noen tror de sparer masse på f eks bare å ta stipend og ikke lån. Det er dumt!

Lån fra lånekassen er noe av det mest fordelaktige lånet man kan få, hvis man ikke trenger å bruke det burde man likevel søke om det og så sette det inn på høyrentekonto. Da får man renteinntekter, og man betaler jo uannsett ikke renter på lånet når man studerer. Det kan bli en pen sum, og krever nesten ikke noe arbeid.

Skrevet

Har 276 000 i lån, går fint å betale etter jeg begynte å spare 2 000 hver måned.. Den første gangen, da jeg ble "overasket" av en regning på 6000 svidde litt..

Til deg som spurte om lån/stipend, detter er fra lånekasens sider.

Borteboere - maksimalt beløp

Utdanningsstipend (etter bestått eksamen) kr 3 316 per md

Lån kr 4 974 per md

Samlet utdanningsstøtte kr 8 290 per md

Skrevet (endret)
Har akkurat skrevet under på et nytt lånekasse-brev. Blir litt deppa når jeg ser den enorme lånesummen og enda mer deppa når jeg tenker på at dette skal jeg betale 8600 pr termin i 20 år.

Så fortell meg gjerne hvor mye du har i lån og hvor fantastisk enkelt det er å betale det tilbake.

Noen ganger kan man virkelig lure på hvorfor man på død og liv ville ha en lang utdanning.

Jeg har 45000kr i lån. Har ikke begynt å betale tilbake enda. Når jeg er ferdig utdannet har jeg vel ca. 135000kr i lån. Endel blir forhåpentligvis omgjort til stipend når jeg er ferdig utdannet. Håper det skal gå greit å betale dette tilbake, men man vet jo aldri.

Endret av Elize
Skrevet

Men den holdningen - at det er en fryd og gammen med alt man har fått oppleve når man tok opp studielån - så er det ikke rart lønningene til akademikerene - særlig i offentlig sektor - er som den er.

Skrevet
Hvordan kan du ende opp med en million i studielån? Tar du opp private lån i tillegg til fra Lånekassen da eller?

Om man betaler skolepenger så kan man fort komme opp i 1 mill! Og regner med at Catgirl betaler skolepenger for medisin i Polen.

Kjenner flere som går på arkitekt i England, også de ender opp med nesten 1 mill frå lånekassen.

Skrevet
Jeg er ferdig utdannet til sommeren, da har jeg gått 5 år med høyere utdanning (to årsstudium og fysioterapiutdannelse), og sitter med ca 260 000 i studielån. Det er vanskelig å få seg jobb i yrket jeg snart er utdannet til, så jeg kan ikke si jeg gleder meg til å begyne å betale....men det skal nok gå.

Tror jeg ender opp med å betale ca 1400 kroner i mnd, har bestemt meg for å prøve å sette av 2000 i mnd med en gang, før jeg blir vant til å ha mer penger :-)

da har du samme lånesumm som meg.... Tror du må rekne 2000 kr per mnd. jeg må betale 5800 per termin.... Dvs..nesten 24000 på et år, noe som er nesten 2000 kr per mnd. Har nå betalt for et helt år, så trenger ikke å betale inn før om et år:) Men tror kanskje jeg skal begynne å sette av litt allerede.... 2000 kr i mnd går føreløpig greit. men bor billig, har ikke bil, og prøver å spare til " huskjøp" ved siden av. men er flink å ordne min egen økonomi. Dvs...kjøper ikke så mye "stash", klær, og slike dyre ting...Prioritere å spare til huskjøp engang i fremtiden.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Har ca 300000 jeg, har ikke begynt å betale på det heller.... Blir litt kvalm når jeg tenker på det egentlig... Her har jeg 300K i lån, ganske bra utdannet (lærer) men har ingenting igjen for det... Hadde jeg droppet høyskoleutdanning, og jobbet meg oppover så hadde jeg nok tjent like mye nå... Da hadde jeg heller ikke hatt dette hærsens lånet..

Skrevet

Jeg har ingenting i lån. Det var litt derfor jeg ikke ønsket ta en høyere utdannelse når jeg visste man kunne jobbe seg oppover.

Så små som forskjellene i lønn er den dag i dag, om man har utdannelse eller ei vil det jo nesten ikke lønne seg å ta utdannelse (noen utdannelser gir jo innmari god lønn som andre ikke kan jobbe seg opp i selvsagt--Lege, bygningsingeniør f.eks) Man må vurdere utdanninga opp mot lønnen (hvis lønnen betyr mye)

Broren min er ferdig utdannet om 1,5 år (fem års utdannelse) og kommer garantert til å tjene mye mer enn meg--men så har han detta lånet sitt på 300 000 hengene over seg. MEN i hans sted og med den utdannelsen han har valgt--så lønner det seg jo heldigvis.

Skrevet
Broren min er ferdig utdannet om 1,5 år (fem års utdannelse) og kommer garantert til å tjene mye mer enn meg--men så har han detta lånet sitt på 250 000 hengene over seg. MEN i hans sted og med den utdannelsen han har valgt--så lønner det seg jo heldigvis.

.....når han er i midten av tredveåra da.. :gjeiper:

Skrevet

Jeg har rundt 245.000 i studielån etter 5 års studier. Jeg studerte i England på et studium som da fikk gebyrstipend og "sparte" dermed litt lån. (Fra før hadde jeg lån fra to år på privatskole i Norge)

Var ferdig med studier i 2003 og frem til i fjor, betalte jeg litt på lånet nå og da. I fjor fikk jeg fast jobb, så det siste året har jeg betalt hver måned. Mine kvartalsavdrag ligger på rundt 5450 kr, så jeg betaler rundt 1800 i måneden.

Det er ikke avdrag jeg betaler med glede, men nå er det ingen regninger jeg betaler med glede så det går i og for seg ut på ett... :)

Skrevet

Takk for mange svar.

Det var noen oppmuntrende svar her men ser at de aller fleste har langt mindre lån enn meg....

Men bare jeg får jobb så skal det nok gå bra med alt lånet mitt også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...