Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har akkurat skrevet under på et nytt lånekasse-brev. Blir litt deppa når jeg ser den enorme lånesummen og enda mer deppa når jeg tenker på at dette skal jeg betale 8600 pr termin i 20 år.

Så fortell meg gjerne hvor mye du har i lån og hvor fantastisk enkelt det er å betale det tilbake.

Noen ganger kan man virkelig lure på hvorfor man på død og liv ville ha en lang utdanning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var oppe i godt og vel 200 000 (men hadde jobba mye i ferier og slikt også da - pluss at jeg utdannet meg i to omganger så jeg jobbet inn penger i mellomtiden). Etter første runde med utdanning så steg det daværende lånet betraktelig da jeg begynte å betale ned.... Bakvendtland, ja, men rentenivået dengang pluss det betalingsfrie året rett etter endt utdanning laget mye krøll.

Etter 2. runde med studier var jeg blitt klokere. Jeg begynte å betale ned med det samme. Etter en termin så fant jeg ut at termininnbetalinger ikke var noe for meg, så jeg gikk i banken og spurte om de vennligst kunne ordne med fasttrekk fra lønnskonto - en gang i måneden. Dette var før nettbankens tid.... Da fasttrekket skulle fastsettes la jeg til en ekstra hundrelapp i måneden i forhold til det som jeg ville betalt hvis jeg bare hadde delt terminbeløpet på 3.

Resultat: Mitt beskjedne, men dog irriterende, studielån ble betalt ned ca. 1 år før tida. :)

Skrevet

Jeg har ca 200.000, uten noe særlig utdanning å vise til bortsett fra fullført årsstudium og et halveisfullført. Med andre ord er jeg svært bekymret for hvordan dette vil ende!

Fra og med nå, har jeg valgt å slutte med lånet og kun ta "stipend", også jobber jeg ved siden av. Så får jeg håpe jeg slipper unna med maks 300.000 når jeg er ferdig utdannet om noen år...

Skrevet

Kjekt å se at det fungerer bra for deg Cata, selvom jeg har det dobbelte i lån :skrik:

Og at det ikke er bare jeg som er bekymret LarsThomas.

Ordner seg sikkert men er kjedelig med så mye i lån og en mer og mer usikker jobbsituasjon.

Men no guts no glory!

Skrevet

Har vel omtrent som hovedinnlegger....

Men man må tenke på den nestekjæligheten man viser ved å betale tilbake med renter - og faktisk få dårligere betalt enn de med kortere utdanning - selv om man ha langt flere arbeidsoppgaver...

Jeg regner med at jeg er sikret en plass i himmelen..hvis ikke så..!

Skrevet
Kjekt å se at det fungerer bra for deg Cata, selvom jeg har det dobbelte i lån :skrik:

Og at det ikke er bare jeg som er bekymret LarsThomas.

Ordner seg sikkert men er kjedelig med så mye i lån og en mer og mer usikker jobbsituasjon.

Men no guts no glory!

Usikker jobbsituasjon er ille ja. Slik var det da jeg var ferdig utdannet også. (Det ble en del måneder på "vann og brød" før jeg fikk meg jobb.) Men holder fast ved at det kan være smart å fordele tilbakebetalingene slik at man betaler inn hver mnd. i stedet for terminvis. På den måten er man litt i forkant hele tiden og man slipper de fæle terminbeløpene som alltid kommer som julekvelden på kjerringa selv om man vet om dem.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg har 60 000. Har tatt to utdannelser, hudpleier og autorisert fotterapeut. Og har betalt på lånet i et par år. Jeg betaler ca 1000 kr i måneden. Men jeg jobbet mye ved siden av studiene da.

Skrevet

Jeg hadde ca 300.000 da jeg var ferdig - det har vel ikke minket spesielt mye på de tre årene jeg har betalt på det. :ler:

Skrevet

Samboer'n og jeg blir vel sittende med ca. en million i studielån når vi er ferdige. Jeg grøsser når jeg tenker på det..

Skrevet

Har ingenting jeg, betalt ned alt. Er sykepleier...ferdig for to år siden.

Skrevet

Jeg har ca 300000, samboeren min ca 230000. Det går faktisk helt fint å betale, og da har vi huslån på 1860000 og ingen av oss tjener mer en 320000 i året. Vi setter av penger hver måned, slik at ikke det blir dødens måned når Lånekassen kommer snikende i posten.

Husk at dette er det mest fordelaktige lånet du (antakelig) noen gang kommer til å ha. Det er liten vits å stresse med å betale ned fortere enn nødvending, hvis dette går kraftig utover livskvaliteten din. Jeg tenker at disse pengene har gitt meg utrolig mye (utdannelse, opplevelser osv) og prøver å være positiv. :)

Skrevet

I slutten av dette året vil jeg ha ca 280 000 kr i gjeld (men da er det noe som ikke er blitt omgjort til stipend enda). Men tar en lang utdannelse, så jeg tror det blir litt under 1 mill når jeg er ferdig. Håper jeg blir ferdig med utdannelsen så jeg kan betale ned alt dette her

Skrevet

Jeg har 30 tusen. Men så har jeg brukt lang tid på utdannelsen og, da. Har studert 50% og jobbet 100% i flere år

Skrevet (endret)

Jeg hadde 30.000. Tror jeg brukte 5 år på det, betalte ca 2000 4 ganger i året da. Ble ferdig for et år siden, og det var utrolig deilig!

Da hadde jeg også et betalingsfritt år pga svangerskapet. Men fikk ikke rentefritt år så det kom jo på renter..

Endret av mia83
Gjest Gjest_anonyma_*
Skrevet

Jeg hadde rundt 280.000,- men har cashet det ut.

Samboeren min har rundt 350.000,- og skal motta støtte en stund til enda, så det blir litt av ett lån.

Skrevet
I slutten av dette året vil jeg ha ca 280 000 kr i gjeld (men da er det noe som ikke er blitt omgjort til stipend enda). Men tar en lang utdannelse, så jeg tror det blir litt under 1 mill når jeg er ferdig. Håper jeg blir ferdig med utdannelsen så jeg kan betale ned alt dette her

Hvordan kan du ende opp med en million i studielån? Tar du opp private lån i tillegg til fra Lånekassen da eller?

En får bare støtte i åtte år fra Lånekassen (kan få lengre pga sykdom osv, men for de felste er jo 8 år maks), og selv om en tar alle de årene på privatskole/i utlandet hvor en tar opp ektra lån til skolepenger så skal det da godt gjøres å komme opp i en million.

Mitt lån stoppet på knappe 300.000,-

Skrevet
Jeg tenker at disse pengene har gitt meg utrolig mye (utdannelse, opplevelser osv) og prøver å være positiv. :)

Ja, min utdannelse har ihvertfall gitt meg en opplevelse for livet! Jeg holdt på å miste omsorgen for mitt barn og ble meldt til barnevernet fordi jeg stilte for mange spørsmål - knyttet til min utdanning - til de som nok har mindre i studielån enn meg! Så utdannelsen har kostet meg - og kunne kostet - meg en hel del...

Skrevet (endret)

Har altfor mye studielån i forhold til hva jeg har igjen for det... :( Har vært kronisk syk, så har derfor et par år som jeg ikke fullførte, og fikk derfor ikke omgjort 40% av lånet til stipend, som jo er vanlig... Noe som førte til nesten dobbelt så stort lån på de årene som en vanlig student. Utrolig kjipt, ble straffet for å være syk... :(

Vurderer å kun jobbe og ikke ta opp lån til neste år, samtidig som jeg fullfører graden min. Er det fortsatt slik at man kan ta opp kun "stipend", eller får man kun tilbake 40% (ved fullført) uansett hvor lite lån man tar opp?

Hm.. Står på lanekassen.no:

A. Fullt stipend

Summen du vil få, tilsvarer det stipendet du maksimalt kan få. Utdanningsstipendet blir utbetalt som lån i første omgang. Dette lånebeløpet blir gjort om til stipend når du består eksamen.

Noen som vet hvor mye fullt stipend er?

Endret av Ambivalent
Gjest Single, 33
Skrevet
Så fortell meg gjerne hvor mye du har i lån og hvor fantastisk enkelt det er å betale det tilbake.

Nei, det er ikke enkelt å betale det tilbake.

Mange av oss med lang utdanning tjener ikke veldig mye.

Selv har jeg studert i utlandet og i Norge, og har tilsammen kr 380.000 i studielån (tror det var summen, uansett har jeg maks. lån).

Hver måned trekkes kr 2.500,- til studielån...og jeg har lite igjen av lønnen etter at alle faste utgifter er trukket fra.

Skrevet
Har akkurat skrevet under på et nytt lånekasse-brev. Blir litt deppa når jeg ser den enorme lånesummen og enda mer deppa når jeg tenker på at dette skal jeg betale 8600 pr termin i 20 år.

Noen ganger kan man virkelig lure på hvorfor man på død og liv ville ha en lang utdanning.

Det var ikke så mye oppmuntring til deg, trådstarter! Men litt er jo det: Det er, som noen sa, det mest fordelaktige lånet man kan ha, og de fleste får mye igjen for det. Det har i hvert fall jeg fått! Jeg har seks års utdanning, og ca. 200 000 i lån nå, men jeg har betalt tilbake på det et par år nå. Jeg har grei økonomi nå, så det er ikke så ille for meg å ha terminbeløp. Det betyr at jeg kan fortrenge det de to andre månedene ... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...