Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest turnuslege
Skrevet
Ja, nå er det leger til alle og Norge har nok av spesialister, er det det du sier?

Norge mangler spesialister og behøver flere!

Norge trenger spesialister men disse stillingene dekkes veldig ofte av spesialister fra utenlandet. Å få utdanningsstillinger i Norge er nesten helt umulig i dag. Leste i høst om at det ikke var sjelden med over 200 kvalifiserte søkere til "leger under spesialisering" stillinger. Inne det jeg ønsker å spesialisere meg er for eks kun 20-26 stillinger som lyses ut hvert år (enda dette er en stor spesialitet).

Turnus er også en stor flaskehals.

Og det er ingen tvil om at de som har studert i Øst-Europa opplever diskriminering i Norge.

Når det gjelder stryk %/antall som gir opp så ligger denne på over 30% blant studenter i utenlandet. Mer info om dette på www.medisinstudent.no

Videoannonse
Annonse
Gjest turnuslege
Skrevet
Norge trenger spesialister men disse stillingene dekkes veldig ofte av spesialister fra utenlandet. Å få utdanningsstillinger i Norge er nesten helt umulig i dag. Leste i høst om at det ikke var sjelden med over 200 kvalifiserte søkere til "leger under spesialisering" stillinger. Inne det jeg ønsker å spesialisere meg er for eks kun 20-26 stillinger som lyses ut hvert år (enda dette er en stor spesialitet).

Turnus er også en stor flaskehals.

Og det er ingen tvil om at de som har studert i Øst-Europa opplever diskriminering i Norge.

Når det gjelder stryk %/antall som gir opp så ligger denne på over 30% blant studenter i utenlandet. Mer info om dette på www.medisinstudent.no

Beklager alle skrivefeilene, leste ikke over innlegget - skal på skitur!

Gjest Gjesten
Skrevet

Tja, der eg kjem frå, ei bygd på vestlandet, har vi stadig tyske fastlegar fordi ingen norske søker på stillingane. Og det seier vel seg sjølv at dette ikkje er optimalt då folk flest ikkje snakkar tysk. Om ein er villig til å flytte ut av dei største byane får ein absolutt jobb som lege, det tvilar eg ikkje på eit sekund. Les gjerne denne artikkelen i Dag og Tid: http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1204

Gjest turnuslege
Skrevet

Det er slettes ikke alle som har lyst til å bli fastlege. Men slik situasjoen er nå er det ikke lenge til mange tvinges til dette om de vil jobbe som lege i Norge.

Om jeg hadde visst at det ville bli så vanskelig å bli den spesialisten som jeg alltid har hatt lyst til så hadde jeg faktisk ikke valgt lege. Å måtte jobbe som fastlege er noe jeg overhode ikke ønsker, da vil jeg heller jobb med noe helt annet.

Gjest Gjesten
Skrevet

I følge artikkelen eg linka til så er det utenlandske legar som driv lokalsjukehusa rundt det ganske land også, så det bør jo vere mogleg å få jobb? Alle eg kjenner med medisin bakgrunn får spesialisering, men så jobbar ikkje dei i store byar heller, men på mindre lokalsjukehus...

Gjest turnuslege
Skrevet
I følge artikkelen eg linka til så er det utenlandske legar som driv lokalsjukehusa rundt det ganske land også, så det bør jo vere mogleg å få jobb? Alle eg kjenner med medisin bakgrunn får spesialisering, men så jobbar ikkje dei i store byar heller, men på mindre lokalsjukehus...

Da lurer jeg på hvilken spesialisering de utdanner seg til? Selvom det ikke er like ekstrem kamp om utdanningsstillingene ved mindre sykehus så er det ikke lett å få stillinger der heller.

Det er få sykehus som er godkjent som ledd av spesialist utdanningene og det kreves alltid 1.5 år ved et universitetssykehus (et par andre er godkjent) dermed er det meget begrenset hvor mange stillinger som finnes.

Det er også et faktum at med så mange spesialister som overføres fra andre land i dag så vil det ikke opprettes flere utdanningsstillinger enn det som finnes i dag. Videre er det stor diskriminering av leger med utdannelsen fra Øst-Europa, dette fører til at det er enda vanskeligere for dem å ta sin spesialist utdanning i Norge.

Sverige mangler leger, så å jobbe der kan kanskje være noe å tenke på. Et annet alt er å ta spesialist utdanningen i det landet man har studert.

Men vil råde TS til å ta utdanningen sitt et annet sted enn i Øst-Europa, på den måten vil du slippe mange problemer når du kommer hjem.

Skrevet
Da lurer jeg på hvilken spesialisering de utdanner seg til? Selvom det ikke er like ekstrem kamp om utdanningsstillingene ved mindre sykehus så er det ikke lett å få stillinger der heller.

Det er få sykehus som er godkjent som ledd av spesialist utdanningene og det kreves alltid 1.5 år ved et universitetssykehus (et par andre er godkjent) dermed er det meget begrenset hvor mange stillinger som finnes.

Det er også et faktum at med så mange spesialister som overføres fra andre land i dag så vil det ikke opprettes flere utdanningsstillinger enn det som finnes i dag. Videre er det stor diskriminering av leger med utdannelsen fra Øst-Europa, dette fører til at det er enda vanskeligere for dem å ta sin spesialist utdanning i Norge.

Sverige mangler leger, så å jobbe der kan kanskje være noe å tenke på. Et annet alt er å ta spesialist utdanningen i det landet man har studert.

Men vil råde TS til å ta utdanningen sitt et annet sted enn i Øst-Europa, på den måten vil du slippe mange problemer når du kommer hjem.

Men nå er jo problemet at det ikke finnes noen andre alternativer enn Øst-Europa med mindre man har skyhøyt karaktersnitt eller masse penger..

Skrevet
Men nå er jo problemet at det ikke finnes noen andre alternativer enn Øst-Europa med mindre man har skyhøyt karaktersnitt eller masse penger..

Hva med Tyskland, Dannmark eller Sverige? Kjenner 3 som har gått i Dannmark.

UK er også et alternativ.

Hva med å bruke et par år ekstra på å komme inni i Norge? Da slipper du i allefall å bli diskriminert. De jeg kjenner som går i Øst-Europa har ligget like under her i Norge, tror egentlig at det er en myte at alle kommer inn der borte.

Skrevet
Hva med Tyskland, Dannmark eller Sverige? Kjenner 3 som har gått i Dannmark.

UK er også et alternativ.

Hva med å bruke et par år ekstra på å komme inni i Norge? Da slipper du i allefall å bli diskriminert. De jeg kjenner som går i Øst-Europa har ligget like under her i Norge, tror egentlig at det er en myte at alle kommer inn der borte.

Det er nok en myte at alle kommer inn i Øst Europa ja. Hvor jeg studerer måtte en da jeg søkte (ifjor) ha rent snitt på over 4 og over 4 i engelsk og realfagene som trengtes (2 realfag minst). Men snittet øker og øker har jeg hørt. Blir vanskeligere for mannen min å komme inn i år feks, selv om han har rent snitt på over 5 så er det ingen garantier. Andre byer i polen kan være enda vanskeligere å komme inn til. Polske stundenter er det skyhøye krav til for å komme inn på medisinstudiet, og tror det er vanskeligere for de å komme inn i polen enn det er for nordmenn å komme inn i Norge.

For min del så syns jeg det er bra at jeg studerer utenlands, fordi begynte å bli skikkelig lei Bergen og Norge generelt.

Skrevet

Hvis du skal studere i Tyskland må du studere det på tysk. Tror det kan bli en utfordring for mange, ihvertfall i begynnelsen. Har hørt om folk som måtte gå om igjen året pga det.

Gjest FrøkeStrøken
Skrevet
Hvis du skal studere i Tyskland må du studere det på tysk. Tror det kan bli en utfordring for mange, ihvertfall i begynnelsen. Har hørt om folk som måtte gå om igjen året pga det.

Man må tross alt lære polsk i Polen også. Hvordan skal man kunne kommuniserer med pasienter?

Uten masse erfaring med pasienter og pasient kommunikasjon er ikke en medisinutdanning verdt noe som helst.

Skrevet
Man må tross alt lære polsk i Polen også. Hvordan skal man kunne kommuniserer med pasienter?

Uten masse erfaring med pasienter og pasient kommunikasjon er ikke en medisinutdanning verdt noe som helst.

Joda, såklart. Men polsk skal vi ikke bruke med pasienter før 3.året når vi skal ut i praksis på sykehus. Foreløpig lærer vi polsk på skolen, og syns det går greit nok. Og det er ikke studiet som er på polsk, slik som studiet er på tysk fra dag en i tyskland. Har bodd i Frankrike og gått fransk skole i 1 år, og det var ikke en dans på roser for å si det slik, for jeg kunne ikke noe som helst fransk nesten da jeg kom ned. Men jeg lærte masse på det ene året. I polen går det litt tregere med polsken for å si det sånn, i og med at vi snakker så mye norsk og engelsk med medstudenter og lærere. Men antar det bare tar litt lengre tid å lære...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...