Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Noen som vet hvordan mulighetene er til å søke overflytting fra medisinstudier i Øst-Europa til Sverige eller Danmark? Er det like vanskelig som å få overflytting til Norge?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Umulig med overflyttning dersom du ikke er tatt opp gjennom samordna opptak. Og ingen av plassene gjennom samordna opptak er i Øst-Europa.
Catgirl Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Studerer medisin i Polen jeg, og går i klasse med en del svensker. Har hørt at de kan bli overflytta til Sverige senere. Tyskerene drar som oftest til Tyskland etter 2 året eller noe og fortsetter der. Tror det er mulig å prøve seg på å bli flytta til Danmark, men vet ikke hvordan det foregår når du allerede har begynt medisin et annet sted. Trives du ikke i Øst-Europa da? Tøft?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Veien til Dannmark ble stengt for flere år siden. Har en kompis som ble flyttet over som en av de aller siste. Veien til Norge er fullstendig vanntett.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Studerer medisin i Polen jeg, og går i klasse med en del svensker. Har hørt at de kan bli overflytta til Sverige senere. Tyskerene drar som oftest til Tyskland etter 2 året eller noe og fortsetter der. Tror det er mulig å prøve seg på å bli flytta til Danmark, men vet ikke hvordan det foregår når du allerede har begynt medisin et annet sted. Trives du ikke i Øst-Europa da? Tøft? Studerer ikke i Øst-Europa ennå, men skal på opptaksprøve til våren. Har egentlig ikke lyst til å flytte så langt unna, er derfor jeg spurte om mulighetene for overflytting. Er forberedt på tøffe studier, men tror det kan bli i tøffeste laget å være borte fra samboer så lenge..
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Er forberedt på tøffe studier, men tror det kan bli i tøffeste laget å være borte fra samboer så lenge.. Ikke noe problem om man er innstillt på det. Vi har bodd fra hverandre i 5 år nå, en i Norge og en i Australia. Gjør det du har mest lyst til, men hver oppmerksom på at det blir vanskeligere og vanskeligere å få jobb som lege i norge. Særlig leger under spesialisering stillinger.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Ikke noe problem om man er innstillt på det. Vi har bodd fra hverandre i 5 år nå, en i Norge og en i Australia. Gjør det du har mest lyst til, men vær oppmerksom på at det blir vanskeligere og vanskeligere å få jobb som lege i norge. Særlig leger under spesialisering stillinger. edit: ikke se tv, surf nett og skriv på en gang
Catgirl Skrevet 12. januar 2008 #8 Skrevet 12. januar 2008 Studerer ikke i Øst-Europa ennå, men skal på opptaksprøve til våren. Har egentlig ikke lyst til å flytte så langt unna, er derfor jeg spurte om mulighetene for overflytting. Er forberedt på tøffe studier, men tror det kan bli i tøffeste laget å være borte fra samboer så lenge.. Skjønner. Men Danmark og Sverige er nesten like langt, eller kanskje spørs hvilken by du er fra sikkert. Er gift selv, og bor her mens mannen min bor i Norge. Går greit så langt, men forhåpentligvis blir det slik bare til dette året er over.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #9 Skrevet 12. januar 2008 Skjønner. Men Danmark og Sverige er nesten like langt, eller kanskje spørs hvilken by du er fra sikkert. Er gift selv, og bor her mens mannen min bor i Norge. Går greit så langt, men forhåpentligvis blir det slik bare til dette året er over. Hvor vanskelig er egentlig studiet? Hører så mange skrekkhistorier og er så redd for å gi opp alt det jeg har nå for bare å stryke og måtte reise hjem igjen etter et halvt år...
Catgirl Skrevet 12. januar 2008 #10 Skrevet 12. januar 2008 Hvor vanskelig er egentlig studiet? Hører så mange skrekkhistorier og er så redd for å gi opp alt det jeg har nå for bare å stryke og måtte reise hjem igjen etter et halvt år... Det er egentlig ikke så ille, hvis du klarer å lese en del. Men tror det er vanskeligere å bestå ting her nede enn det er i Norge. Nå har jeg ikke studert medisin i Norge, men har studert feks psykologi og sykepleie i Norge... Du må ha over 60% rett på en prøve for å bestå (tror det er 50% i Norge?). Vi har mange småprøver hele tiden og en god del fag som: Polsk, Latin, Biologi, Kjemi, Anatomi (stort fag) og Sykepleie og hjertelunge redning. Kan være litt tøft når man har så mange prøver i nærheten av hverandre. Men som oftest går det bra, og man får gjerne flere sjangser på prøvene om man stryker (som oftest 3 eller muligens flere). Stoffet i seg selv er egentlig ikke så ille, det er heller mengden jeg syns er litt verre. Og anatomi er det vanskeligste faget tror jeg. Vi har prøver i det 2. hver uke. Man må stå alle prøver for å kunne gå opp til eksamen som er i juni ca. Og man må også bestå biologien for å kunne gå videre til neste år. Tror man kan ha en eller to stryk i de andre småfagene uten å måtte gå om igjen. Tror de fleste kommer seg videre til neste året, kun noen få som må gå om igjen. Hvilken skrekkhistorier har du hørt?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #11 Skrevet 12. januar 2008 Vær oppmerksom på at det blir vanskeligere og vanskeligere å få jobb som lege i Norge. Særlig leger under spesialisering stillinger. Ja, nå er det leger til alle og Norge har nok av spesialister, er det det du sier? Norge mangler spesialister og behøver flere!
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #12 Skrevet 12. januar 2008 Ikke se tv, surf nett og skriv på en gang Under eksamenene?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #13 Skrevet 12. januar 2008 Hvor vanskelig er egentlig studiet? Det er ikke vanskelig, kjære deg. Du må bare lese noen bøker, det er alt. Det må man i alle studier.
Catgirl Skrevet 12. januar 2008 #14 Skrevet 12. januar 2008 Ja, nå er det leger til alle og Norge har nok av spesialister, er det det du sier? Norge mangler spesialister og behøver flere! Mulig derfor de importerer så mange utendlanske leger? Har møtt på en god del leger fra andre land på de ulike posten på sykehuset ihvertfall, i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #15 Skrevet 12. januar 2008 Det er egentlig ikke så ille, hvis du klarer å lese en del. Men tror det er vanskeligere å bestå ting her nede enn det er i Norge. Nå har jeg ikke studert medisin i Norge, men har studert feks psykologi og sykepleie i Norge... Du må ha over 60% rett på en prøve for å bestå (tror det er 50% i Norge?). Vi har mange småprøver hele tiden og en god del fag som: Polsk, Latin, Biologi, Kjemi, Anatomi (stort fag) og Sykepleie og hjertelunge redning. Kan være litt tøft når man har så mange prøver i nærheten av hverandre. Men som oftest går det bra, og man får gjerne flere sjangser på prøvene om man stryker (som oftest 3 eller muligens flere). Stoffet i seg selv er egentlig ikke så ille, det er heller mengden jeg syns er litt verre. Og anatomi er det vanskeligste faget tror jeg. Vi har prøver i det 2. hver uke. Man må stå alle prøver for å kunne gå opp til eksamen som er i juni ca. Og man må også bestå biologien for å kunne gå videre til neste år. Tror man kan ha en eller to stryk i de andre småfagene uten å måtte gå om igjen. Tror de fleste kommer seg videre til neste året, kun noen få som må gå om igjen. Hvilken skrekkhistorier har du hørt? Leste f.eks. på et annet forum i går at 80 % faller fra i løpet av studiet. Var en 5. års student fra Ungarn som skrev det. Jeg har en viss bakgrunn i kjemi (org. og biokjemi), anatomi/fysiologi, psykologi og cellebiologi som jeg håper kan hjelpe meg til å komme gjennom de første åra. Hvis jeg da tør/orker å reise fra samboern.. Man burde jo ikke la sånt komme i veien når det er noe man virkelig vil, men samtidig så blir man jo veldig avhengig av hverandre etter å ha bodd sammen i mange år. 5-6 år er lenge!
sweetdana Skrevet 12. januar 2008 #16 Skrevet 12. januar 2008 Studerer selv medisin i Norge, og man må ha over 60% for å bestå her også. Forskjellen er vel at vi har èn eksamen på slutten av året i stedet for mange små. Jeg tror nok jevnt over lesepresset i utlandet er litt større enn her i Norge pga av de mange eksamene. Men det å skulle repetere et helt år foran en 6 timers eksamen er heller ikke så enkelt. Det er positive og negative sider med begge deler, du må bare finne ut hvilken studieform som passer best for deg.
Catgirl Skrevet 12. januar 2008 #17 Skrevet 12. januar 2008 Studerer selv medisin i Norge, og man må ha over 60% for å bestå her også. Forskjellen er vel at vi har èn eksamen på slutten av året i stedet for mange små. Jeg tror nok jevnt over lesepresset i utlandet er litt større enn her i Norge pga av de mange eksamene. Men det å skulle repetere et helt år foran en 6 timers eksamen er heller ikke så enkelt. Det er positive og negative sider med begge deler, du må bare finne ut hvilken studieform som passer best for deg. Vi har mange småprøver + eksamen på slutten av året. Men vi har ikke fag som exphil og exfac feks. Tror det er litt mer press i anatomi her feks. Har lærere som overvåker oss, og om vi leser...Ja, sikkert + og - for studier ulike steder. Men har fått høre at lærere her synes at polske elever har bedre bakgrunn fra tidligere skolegang med realfag og slikt, så kanskje det er litt lettere for de på den måten.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #18 Skrevet 12. januar 2008 Vi har mange småprøver + eksamen på slutten av året. Men vi har ikke fag som exphil og exfac feks. Tror det er litt mer press i anatomi her feks. Har lærere som overvåker oss, og om vi leser...Ja, sikkert + og - for studier ulike steder. Men har fått høre at lærere her synes at polske elever har bedre bakgrunn fra tidligere skolegang med realfag og slikt, så kanskje det er litt lettere for de på den måten. Men i og med at du har gått sykepleie blir det kanskje litt enkere for deg?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #19 Skrevet 12. januar 2008 Har lærere som overvåker oss, og om vi leser... Hva skal det være godt for? Trudde universiteter dreide seg om "ansvar for egen læring"...
Catgirl Skrevet 12. januar 2008 #20 Skrevet 12. januar 2008 Men i og med at du har gått sykepleie blir det kanskje litt enkere for deg? Tja. I enkelte fag kanskje, som nursing. Anatomien på medisin er jo heeelt annerledes, og ikke så mye i nærheten av den anatomien vi hadde på sykepleien. Men innimellom så dukker det vel opp ting som jeg kan bittelitt bedre enn de andre kanskje, men er ikke mye det. Men det ordner seg:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå