Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Hva er galt med krigsleker til barn? Og hva legger du i ordet krigsleker? Synes du det er greit at barna dine leker med det? Hvorfor eller hvorfor ikke. Ville du nektet barna dine å leke med andre barn om de lekte med leker du ikke liker? Hvorfor? Er det noen typer leker du ikke liker? Hvilke og hvorfor? Selv så har jeg ikke noe i mot det. Lekte mye med Ninja Turtles i min barndom noe svært manga av mine venner ikke fikk lov å ha eller se på tv, noen gikk så langt å nekte dem å leke med meg. Selv har jeg sett de gamle tegnefilmene i gjen (senest i 2007) og de var ikke så voldelig som enkelte påstod (men det er jo bare min mening).
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Krigsleker mener jeg er pistoler, gevær og andre ting som man ser i krig. Jeg ser heller ikke noe galt i at de leker det så lenge det er lek.
ToveM Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Unger har lekt "krigsleker" i generasjoner, slik er det vel bare. Mine unger har hatt lekepistoler, vanngevær og hele greia, ser ikke noe gale i det.
Gjest *Mim* Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Jeg kjøper ikke lekepistoler, gevær o.l. Jeg synes ikke noe om det, så om gutta mine vil leke krig får de lage våpen selv av tre eller noe annet. Jeg har ikke lyst til å slutte opp om leke-våpenindustrien. Vannpistoler kjøper jeg, og selvsagt nekter jeg ikke ungene mine å leke krig hvis de nå absolutt vil det. Tror nesten ikke det har skjedd?
Gjest StockDama Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Jeg hadde pistoler, turtles og starwars leker...og jeg er jente..OoOo, jeg fikk til og med se på macguyver og slike skumle voldelige ting. Og jeg har aldri slått noen, så for min del har det ikke gjort meg voldelig på noen måter. Skjønner ikke den frykten for at unger leker med slikt..
Mistyen Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Jeg synes ikke noe om at barn har krigsleker, og mine får det ikke.
Gjest Gjest-M- Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Da mine barn var små, var jeg fast bestemt på at de ikke skulle få lekeåpen. Fant fort ut at ALT kunne bli et våpen i lek. Pinner, byggeklosser osv.... De hadde også Turtles-figurer, Action man, Batman osv.....det fulgte med mini-våpen til alle disse. De har aldri vært verken aggresive eller voldelige, snarere tvert i mot. Begge er rolige gutter som styrer unna konflikter med jevnaldrende.
Gjest Tulipa Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Ja - selvsagt har guttene mine fått lekepistoler, vanngevær, pil & bue, osv. osv.. Halve moroa i oppveksten er jo å leke politi & røver, cowboy & indianer, ol. Elsket å leke dette da jeg var barn - og det samme gjorde mine barn .. Ærlig talt - dere som nekter ungene deres dette: "Tenker dere noensinne over hvorda barna deres har det når alle de andre barna leker cowboy & indianer mens de må stå og se på for de får ikke lov av mamma og pappa å leke med pistoler, gevær og pi. & bue?" Det er jo noe barna har lekt i generasjoner ..
~sikka~ Skrevet 12. januar 2008 #9 Skrevet 12. januar 2008 Guttene våre kommer til å få leke med "krigsleker" ja, unger synes jo det er kjempegøy med leker som politi og røver f.eks.
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 12. januar 2008 #10 Skrevet 12. januar 2008 Gutten min har både fått kjøpt seg lekegevær med krutt og vannpistoler. Han har også lagd pil og bue og skutt på blink med profft utstyr. I tillegg er han med i skytterklubb. Der har han både skutt med luftgevær og salongrifle. Dette er hans store interesse. Han har i tillegg "arvet" ca 20 små cowboy og indianerfigurer (alle med våpen) og noen små plastikk tankser fra en større nabogutt. Disse har han vist liten interesse for. Jentene mine har ingen interesse for skyting, krigsleker etc og har aldri kjøpt seg eller ønsket seg det.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #11 Skrevet 12. januar 2008 Synes det er ganske hysterisk å nekte barna sine dette. Man blir ikke voldelig av å leke cowboy og indianer.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #12 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har ikke barn, men ville aldri nekte dem (når jeg får) forskjellige leker eller nekte dem å leke med unger som leker visse leker.
Rubina D Skrevet 14. januar 2008 #13 Skrevet 14. januar 2008 Barna her er ikke interessert i å leke slike leker, men jeg ville heller ikke nektet dem. Jeg er mer i mot alle disse motelekene ( pokemon kort og andre typer kort ol ). Jeg nekter dem ikke å leke med dette, men det er ikke leker de får av oss. De har dette, men det er fordi de kjøper seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #14 Skrevet 14. januar 2008 Jeg er mer i mot alle disse motelekene ( pokemon kort og andre typer kort ol ). Jeg nekter dem ikke å leke med dette, men det er ikke leker de får av oss. De har dette, men det er fordi de kjøper seg selv. Hva er galt med disse lekene?
Gjest Lynvingen Skrevet 14. januar 2008 #15 Skrevet 14. januar 2008 Fant fort ut at ALT kunne bli et våpen i lek. Ja, den politisk korrekte oppfatningen er at dette dreier seg utelukkende om kultur, og at ved å gjøre lekevåpen uttilgjengelig for barna så endres kulturen. Men det mange oppdager er at lekeslåssing og krigsleking er noe som faller guttebarn veldig naturlig. Selv ble jeg ikke nektet krigsleker som pistoler og sånn. Men foreldrene mine hadde en fiks ide om at de skulle skjerme meg fra voldsskildringer på fjernsyn og i tegneserier. Noe som irriterer meg den dag i dag. Det første medførte bare at jeg ble sosialt fremmedgjort i forhold til de andre gutta i gata som fikk lov til dette. Men det sistnevnte var det som falt meg tyngst for brystet. Jeg var, og er fortsatt, lidenskaplig opptatt av tegneserier. Min fars mange "oppryddinger" i tegneseriesamlingen min har gitt meg mange traumatiske barndomsminner jeg fint kunne vært foruten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå