Gå til innhold

Typisk spørmål under midagen:

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kan jeg divergere litt? Dere som er vegetarianere eller veganere, opplever dere ofte at dere ikke blir invitert på mat til folk som spiser kjøtt?

Nei.

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Folk spør under middagen for det er da de kommer på det - for da blir det så synlig. Dessuten er det kanskje mennesker der som ikke vet på forhånd at du er veganer, og så ser de at du spiser noe annet enn de - og da blir de nysgjerrige.

Men jeg er også som deg - jeg er ikke så veldig interresert i å diskutere kostholdsvalget mitt under middagen. Er i utgangspunktet ikke så veldig interessert i å diskutere det på noe tidspunkt, fordi jeg har gjort det ørtenmillioner ganger og er en smule lei. Men jeg forstår at folk lurer, og er nysgjerrige, så jeg prøver å svare kort og enkelt på en sånn måte som ikke innbyr til videre diskusjon.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Jeg opplever vel ofte at folk spør hvorfor jeg er vegetarianere fordi de ser det som et mulig samtaleemne (a la hvor jobber du) - fordi det er synlig når vi setter oss til bordet. Jeg er ikke særlig interessert i å diskutere mine matpreferanser, men jeg kan godt snakke om det. Tidligere har jeg ofte opplevd at folk tar seg til å kritisere og plukke fra seg min argumenter - og starter nærmest en krangel med meg (som fremmed i stort selskap). Det overrasker meg stort! Jeg har blitt mer fintfølende med årene, og merker ganske fort om menneskene spør av ekte interesse, eller om de spør for å ha noe å snakke/krangle om. Jeg har begynt å svare tilbake: 'Er du virkelig interessert, eller vil du bare kritisere mitt valg?' Da blir de ofte litt paff. Hvis de da fortsatt vil høre, så forklarer jeg, og da blir det en samtale som er mer preget av lytting, som jeg har 'overtaket' på fordi jeg selv har satt premissene...

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg respekterer hva andre velger å gjøre. Kanskje du har snakket med noen "nyfrelste" vegetarianere? Men det er mange som mener at jeg burde kjøpe inn kjøtt og lage kjøttmat dersom jeg lager en bedre middag til et selskap, f.eks. Men jeg skal ikke ha kjøtt i mitt hus, og jeg vil helst ikke ta i kjøtt. Det er ikke for å være vrang, det er mitt verdisyn.

Det er rart at de tenker sånn. Men jeg kjenner igjen tankegangen. Jeg blir kalt vrang når jeg velger bort ting pga mitt etiske verdisyn - f.eks. at jeg ikke vil handle i en butikk/restaurant/bedrift der jeg VET at arbeidsvilkårene er i strid med arbeidsmiljølov og tariffavtaler. Jeg opplever at dette må jeg da forsvare opp og i mente.

Skrevet

Dere som er vegetarianere/veganere, ol .. når dere ber kjøttetende venner og familie på middag - serverer dere kjøtt til dem?

Skrevet
Dere som er vegetarianere/veganere, ol .. når dere ber kjøttetende venner og familie på middag - serverer dere kjøtt til dem?

Jeg vil servere en vegetar/vegansk rett når jeg inviterer venner og familie på middag, men jeg kan tilberede en konvensjonell kjøttrett til dem hvis de selv har kjøpt kjøttet. Jeg kjøper ikke kjøtt for mine penger.

Når det er sagt, så mener jeg ikke at dette kan sammenlignes og bruke som bakgrunn for et argument om at "vegetarianere ikke respekterer kjøttetere". Mange vegetarianere/veganere har et etisk-bygget prinsipp mot å ha noe med kjøtt å gjøre. Kjøttetere har som regel ikke et etisk-bygget prinsipp mot å ikke ha noe med en vegetarrett å gjøre. Dermed er det en vesensforskjell her.

Skrevet

Nei

Gjest barelillemeg
Skrevet

Nei.

Skrevet

Nei.

Skrevet
Dersom du sverger til en streng veganmeny tror jeg du vil slite hvis du blir bedt på en noe mer avansert middag. Det er for eksempel vanskelig å unngå smør (smørdampede grønnsaker), ris (som regel kokt i kraft), poteter (råstekt med smør eller annet animalsk fett, eller fløtegratinerte), ost (laget vha løype) o.l...

Hvis jeg hadde en vegan til middag, ville jeg hatt seriørse problemer med å finne ut hva jeg skulle servere. Det er nok bare en vane, men de aller fleste rettene jeg er vant til å lage inneholder en eller flere ingredienser fra dyr.

Jeg er ikke veganer, men vegetarianer. Jeg kan egentlig spise det meste, bare jeg passer på litt.

Skrevet
Jeg respekterer hva andre velger å gjøre. Kanskje du har snakket med noen "nyfrelste" vegetarianere? Men det er mange som mener at jeg burde kjøpe inn kjøtt og lage kjøttmat dersom jeg lager en bedre middag til et selskap, f.eks. Men jeg skal ikke ha kjøtt i mitt hus, og jeg vil helst ikke ta i kjøtt. Det er ikke for å være vrang, det er mitt verdisyn.

Det synes jeg er rart, at noen forventer å bli servert kjøtt hos en vegetarianer eller veganer. Forventer man å bli servert svinekoteletter hos en muslim? Skalldyr hos kosher-jøder? Eller burde noen utenlandske venner bruke det mot meg at jeg ikke serverer ape- eller kalvehjerne? De fleste har vel preferanser og ulike grunner til å ikke spise enkelte ting, og ofte verken kan eller vil man tilberede disse tingene. Jeg spiser kjøtt selv, men det å få servert vegetarmat hos vegetarianere ser jeg på som helt selvfølgelig og bare positivt; kanskje jeg får noe godt jeg ikke har spist før, f eks. Vi lager også noen vegatarmiddager hjemme - middag MÅ ikke inneholde kjøtt hver dag. Jeg hadde ikke hatt problemer med å servere vegetatmat til gjester som ikke spiser kjøtt. Vegansk blir litt mer hodebry, men det skulle gått bra det også (olje i stedet for smør, hjemmelagd grønnsakskraft, byggryn, linser, pasta etc som "fyll". Jeg har også brødoppskrifter som ikke inneholder melkeprodukter).

Gjest Tigress
Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Jeg innså selvsagt at svaret må bli litt sånn "det er vanskelig å vite", ettersom folk flest er vel så høflige (håper jeg) at de ikke ville ringt veganeren i venneflokken og sagt "ja, vi hadde det veldig hyggelig her i går, altså, og hvis du lurte så var ikke du invitert fordi du ikke eter kjøtt". (",)

Som sagt, takk for svar. Skal prøve å huske tipsene som kom her også, selv om jeg ikke tror noen i vennekretsen min er verken veganere eller vegetarianere eller pesce..hva det nå var..!

Skrevet

Jeg opplever det samme med alkohol. -Hver- eneste gang jeg treffer et nytt menneske i en setting hvor alkohol blir servert -må- vedkommende spørre hvorfor jeg ikke drikker, og i de feste tilfellene fortelle meg hva jeg går glipp av og hvor tullete det er å ikke drikke.

Hvis folk ikke spiser/drikker noe er det deres sak, jeg klarer heller ikke skjønne hva det er som er så interressant med det, eller hvorfor noen føler behov for å spørre.

Om man så -blir- nysgjerrig, så bør vel de fleste komme på av seg selv at vedkommende sikkert har fått det spørsmålet en halv million ganger før og kanskje er grundig lei av å svare på det.

Skrevet
Jeg opplever det samme med alkohol. -Hver- eneste gang jeg treffer et nytt menneske i en setting hvor alkohol blir servert -må- vedkommende spørre hvorfor jeg ikke drikker, og i de feste tilfellene fortelle meg hva jeg går glipp av og hvor tullete det er å ikke drikke.

Hvis folk ikke spiser/drikker noe er det deres sak, jeg klarer heller ikke skjønne hva det er som er så interressant med det, eller hvorfor noen føler behov for å spørre.

Om man så -blir- nysgjerrig, så bør vel de fleste komme på av seg selv at vedkommende sikkert har fått det spørsmålet en halv million ganger før og kanskje er grundig lei av å svare på det.

Jeg beundrer at du ikke drikker. Jeg blir skikkelig dårlig, -lenge- av alkohol, og unngår det så godt jeg kan. Her synes jeg gravingen blir så ubehagelig at jeg heller lar være å dra. Det gjelder selvfølgelig ikke vin til maten, da tar jeg vann/farris uten å bry meg med det, men jeg synes det er vanskelig å dra ut og treffe venner og måtte bruke halve kvelden på å forsvare hvorfor jeg ikke drikker. Hvis jeg tar meg en øl, blir det liksom jubel - hurra, nå er du med i gjengen likevel-aktig..

Jeg ville sikkert funnet på å spørre deg, fordi jeg blir glad for å treffe en likesinnet og fordi jeg har lyst til å forstå hvordan du får det til. Jeg synes det er vanskelig å ikke ville ha/bli dårlig av alkohol i et samfunn hvor sosialt samvær i så stor grad er sentrert rundt drikking.

Så, if you don't mind, fordi jeg beundrer det du gjør, hvordan gjør du det? :)

(Vil gjerne bli tøffere akk der, et aldri så lite svakt punkt)

Skrevet

dere som er pescetarianere, hva svarer dere når folk spør "jaså du eter ikke kjøtt men fisk er greit? er ikke fiskelivet verdt like mye som et saueliv?? føler ikke fisken smerte lissom???"

Skrevet
dere som er pescetarianere, hva svarer dere når folk spør "jaså du eter ikke kjøtt men fisk er greit? er ikke fiskelivet verdt like mye som et saueliv?? føler ikke fisken smerte lissom???"

En venninne av meg er allergisk mot bønner og linser, så hun spiser fisk for å få dekket proteinbehovet. Hun er dyreverner, men setter sin egen helse høyest. Jeg antar det finnes like mange grunner som det finnes pescetarianere.

Skrevet

Jeg skjønner jo at de spør, det er jo ikke "logisk", men for min del er det lett å svare fordi jeg blir ikke syk av å spise fisk, men det blir jeg av å spise kjøtt. Dessuten har jeg en type problemer med kjøtt som ikke lar seg generalisere til fisk. Men det skal jeg ikke dele her, de ytterst få jeg har delt det med har blitt så jævlig kvalme, og det ønsker jeg ikke å påføre noen. Jeg har mine matvaner, andre får ha sine.

Jeg blir vel uglesett i de vegetariske/veganske kretser fordi jeg har sluttet å spise kjøtt hovedsaklig pga helse, ikke pga de etiske grunnene. Fikk i hvertfall skjennepreken av en veganer for ikke så alt for lenge siden... :roll: At jeg samtidig "støtter en god sak" ser jeg på som en bonus, men jeg har alt for mange store ting i livet mitt nå til å klare å engasjere meg i en sånn sak.

"Whatever gets you through the night", som John Lennon synger ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...