Gå til innhold

Typisk spørmål under midagen:

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
Tråden om hva det vil si å være hysterisk i matveien fikk meg til å tenke på noe. Jeg tror jeg har fått spørsmålet om hvorfor jeg ikke spiser kjøtt... tja... 500 - 600 ganger i løpet av livet. Og nesten alltid, med få unntak, får jeg dette spørsmålet under et måltid, hvor det blir spist kjøtt av de andre, og jeg spiser vegetarisk. I begynnelsen prøvde jeg å bare svare så høflig og diskret som mulig, men det var ikke helt enkelt. Særlig fordi en og annen gjerne heiv seg på en diskusjon der og da. Og jeg ble litt hemmet i diskusjonen, fordi jeg ville at de andre skulle nyte måltidet. Nå svarer jeg bare: - Joda, det kan jeg gjerne fortelle, men jeg tror det er best at vi venter til etter maten. Også ler jeg en høflig latter. Og det blir stort sett respektert. Om jeg hadde begynt å snakke helt ærlig om hvorfor jeg er veganer, ville folk miste appetitten.

Men altså, hvorfor slår det nesten aldri feil, hvorfor må folk spørre om dette og gjerne diskutere det under middagen? Jeg vil spise i fred, og jeg antar andre ikke vil miste appetitten?

Du kunne forsøkt å få meg til å miste apetitten ...

Jeg er allergisk mot en mengde mat, og jeg er dritlei av å få spørsmål og nøding når jeg for 500 gang sier nei til kremkaker eller lignende. Jeg gidder ikke forklare ...

Men når du er så "spesiell" i matveien at det må lages spesialvarianter av alt så må det vel forventes spørsmål? Og jeg hadde ikke giddet svare jeg altså? Jeg hadde bare sagt at jeg liker ikke/tåler ikke og ferdig med det. De aller fleste som spør er jo uansett interessert i å omvende deg til den eneste rette lære som er kjøtt ... vet du.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er også mange av argumentene jeg bare ikke forstår. Jeg mener vel også at det er veganerne som ofte vil forsvare sin holdning til kjøtt hele tiden og ikke omvendt også. For jeg ville sagt ok, og så gått videre om vedkommende bare hadde sagt at jeg liker ikke kjøtt feks. trenger ikke høre hele historien vetu ;)

Men hvorfor skal man si at grunnen er at man ikke liker kjøtt hvis det faktisk er feil eller en mye mindre årsak enn etikk, miljø, dyrevelferd osv? Jeg personlig synes kjøtt er veldig godt, så for meg hadde det vært blankt løgn å si noe slikt.

Skrevet
Hva ville du svart da? :sjarmor:

At alt liv har en verdi i seg selv, jeg spiser ikke mat med karma, og jeg dreper bare i selvforsvar.

Gjest Blondie65
Skrevet
Til syvende og sist så er det veldig lett å la vegetarianere/veganere få "skylden" for at man selv får dårlig samvittighet/dårlig stemning eller annet.

Jeg er enig i at det er mange måter å si ting på, og at en vegetarianer/veganer bør formulere seg på en fornuftig og saklig måte, men man må uansett kunne svare ærlig på et spørsmål man får.

Det går da an å svare at man ikke synes noe om å holde dyr i fangenskap for at det skal bli menneskeføde? Eller at man er uenig i at det er etisk forsvarlig å spise kjøtt eller spise kjøtt som ikke er økologisk eller lignende? Trenger man å gå inn på detaljer da? Det synes jeg er uhøflig.

En annen ting som ergrer meg er at omtrent alle jeg kjenner som er vegetarianere ser på kjøttetere som idioter - som mindre "modne" og som mennesker som trenger å omvendes. Når vi skal dele en pizza f.eks. så diskuterer man hvilken pizza vi skal ha men så kommer det at vi jo må ha sjømatpizza i tillegg til den der helt vegetarianske. Når jeg da f.eks. sier at jeg ikke kommer til å røre sjømatpizza (fordi jeg synes kombinasjonen er dårlig rett og slett og heller kunne tenke meg noe annet) ja da er jeg vrang og ikke villig til å tenke nytt. Men jeg har selvsagt ikke lov å si det om vegetarianeren. Er det logikk i det? Eller hvis jeg sier: kan vi gjøre noe annet enn pizza, jeg må nemlig være svært forsiktig med det fine melet eller kan vi i det minste bestille speltbunn, nei DA blir det vanskelig da for skal det være pizza skal det være pizza lissom. Ja ...? Og hva hvis jeg mener at kjøttboller og biffkjøtt er det beste som finnes på pizza ...?

Jeg synes at hensynet skal gå begge veier og jeg mener at vegetarianere også skal respektere de som har et annet syn enn dem selv.

Skrevet

Jeg får også sånne spørsmål bare under måltidet, men det har jo sin naturlige forklaring. Jeg snakker ikke så mye om vegetarianisme og hvorfor jeg er det, så de fleste er ikke klar over at jeg er vegetarianer før jeg får noe annet servert eller bestiller noe annet enn dem på restaurant. Det plager meg egentlig ikke, for de fleste er bare vennlig interesserte. Jeg pleier å svare helt enkelt at jeg ikke vil spise døde dyr, og dersom noen pusher videre da, hvorfor og hvordan og så videre, så får de ta det på sin egen kappe om de synes det blir ekkelt.

Skrevet
Jeg synes at hensynet skal gå begge veier og jeg mener at vegetarianere også skal respektere de som har et annet syn enn dem selv.

Det er jeg enig i. Om ikke respektere så i hvertfall tolerere den andres valg såpass at man ikke kommenterer og viser mangel på respekt.

Skrevet
Jeg får også sånne spørsmål bare under måltidet, men det har jo sin naturlige forklaring. Jeg snakker ikke så mye om vegetarianisme og hvorfor jeg er det, så de fleste er ikke klar over at jeg er vegetarianer før jeg får noe annet servert eller bestiller noe annet enn dem på restaurant. Det plager meg egentlig ikke, for de fleste er bare vennlig interesserte. Jeg pleier å svare helt enkelt at jeg ikke vil spise døde dyr, og dersom noen pusher videre da, hvorfor og hvordan og så videre, så får de ta det på sin egen kappe om de synes det blir ekkelt.

:klappe:

Skulle ønske det fantes flere vegeterianere/veganere som deg. Synes veldig mange av de overproblematiserer alt...

Skrevet

Jeg respekterer hva andre velger å gjøre. Kanskje du har snakket med noen "nyfrelste" vegetarianere? Men det er mange som mener at jeg burde kjøpe inn kjøtt og lage kjøttmat dersom jeg lager en bedre middag til et selskap, f.eks. Men jeg skal ikke ha kjøtt i mitt hus, og jeg vil helst ikke ta i kjøtt. Det er ikke for å være vrang, det er mitt verdisyn.

Skrevet
:klappe:

Skulle ønske det fantes flere vegeterianere/veganere som deg. Synes veldig mange av de overproblematiserer alt...

Det er ikke der problemet ligger. Problemet er dem som vil diskutere dette, og ikke vil la temaet ligge, selv om jeg prøver å svare så høflig jeg kan.

Gjest Gjest_Neria_*
Skrevet
Det er ikke der problemet ligger. Problemet er dem som vil diskutere dette, og ikke vil la temaet ligge, selv om jeg prøver å svare så høflig jeg kan.

Joda, de er også problemet.

Nå kan det jo hende at jeg kun møter "nyfrelste" vegeterianere som du kaller det, men jeg jeg opplever oftere at de ikke vil la temaet velge.

Det er litt pussig. Hvis jeg sier at jeg elsker en blodig biff, så er jeg provoserende. Men hvis en veganer forteller meg om blodige avlivningsmetoder, så er det opplysende. Forstå det den som kan :ler:

Skrevet

Jeg misliker misjonering, enten det kommer fra kristne, vegatarianere eller andre. Men det er forskjell på misjonering/propaganda og informasjon. Jeg skal ikke nekte på at det finnes misjonerende vegetarianere/veganere, det gjør det nok absolutt, men jeg tror noen ganger at informasjon lett blir tolket eller avfeid som propaganda også. Det er et vanskelig tema.

Skrevet
Jeg pleier å svare helt enkelt at jeg ikke vil spise døde dyr, og dersom noen pusher videre da, hvorfor og hvordan og så videre, så får de ta det på sin egen kappe om de synes det blir ekkelt.

dette synes jeg må være en grei måte å gjøre det på, først svare enkelt og "pent", pusher folk videre, så ville jeg spurt om de virkelig ønsket å vite detaljer akkurat under middagen? svarer de ja da, får de takke seg selv om de mister matlysten!

jeg tåler ikke alkohol, får en masse spørsmål om det, selvfølgelig når vi er i settinger der andre drikker og jeg holder meg til vann eller noe slikt.

Og ja, for mange holder det ikke at jeg sier at jeg ikke tåler det og blir syk, vet ikke hvor mange ganger jeg da får latter tilbake med utsagns om: "syke blir vi vel alle av det, dagen derpå!" med enda litt mer latter over hvor sart jeg er....

Klart jeg kan begynne å gå i detalj, om noen pusher nok, men selv da går det gjerne ikke inn hos de værste.

Bare å innse, noen er ute etter å "ta" alle som ikke gjør akkurat som dem, uansett hva du forteller dem, vil de finne en måte å blåse av din grunn og fortsette med at det er teit, ignorering er en fin ting har jeg funnet ut.

Gjest Tigress
Skrevet

Kan jeg divergere litt? Dere som er vegetarianere eller veganere, opplever dere ofte at dere ikke blir invitert på mat til folk som spiser kjøtt? Jeg lurer fordi jeg veit sjøl at jeg aldri ville invitert en vegetarianer/veganer på middag, av den grunn at jeg ville følt meg veldig usikker på hva jeg kan servere. Her kommer det selvsagt inn dette med at det ikke er alle som spiser det samme, og dessuten at det finnes en del ingredienser som jeg neppe ville tenkt på at ikke er spiselige for vegetarianere og veganere.

Skrevet
Kan jeg divergere litt? Dere som er vegetarianere eller veganere, opplever dere ofte at dere ikke blir invitert på mat til folk som spiser kjøtt? Jeg lurer fordi jeg veit sjøl at jeg aldri ville invitert en vegetarianer/veganer på middag, av den grunn at jeg ville følt meg veldig usikker på hva jeg kan servere. Her kommer det selvsagt inn dette med at det ikke er alle som spiser det samme, og dessuten at det finnes en del ingredienser som jeg neppe ville tenkt på at ikke er spiselige for vegetarianere og veganere.

Nå passer ikke jeg under noen av de to begrepene, men for meg har ikke det vært et problem - så jeg vet om, i hvertfall. ;) Enten har jeg blitt invitert på middag av venninner som er vegetarianere selv, eller av familien. Ved sistnevnte så har de eller jeg kjøpt inn noe jeg kan spise og tilberedt det utenom.

Skrevet

Jeg pleier ikke å komme skrubbsulten om jeg skal spise middag hos noen jeg ikke kjenner så godt. Men som regel er det ikke noe problem. Hvis noen inviterer meg på middag, forteller jeg at jeg er vegetarianer og tilbyr meg å ta med noe. Noen ganger har jeg endt opp med å lage maten, men først etter at de har bedt meg om det, selvfølgelig. Et aller annet har de fleste i huset, så om de serverer en gryterett, har de fleste jo uansett litt tilbehør som salat eller ris som jeg kan spise.

Skrevet

Det er ikke så ofte at jeg spiser middag hos andre, bortsett fra hos foreldrene mine. Det er ikke fordi jeg er vegetarianer, men fordi jeg ikke er über-sosial, og fordi de jeg kjenner ikke er "invitere folk på middag"-personer. Jeg forlanger aldri "egen meny" hvis jeg blir invitert bort, det befinner seg

stort sett alltid noe jeg kan spise på bordet. Jeg bare unngår det jeg ikke kan spise. Blir jeg ikke mett (noe som egentlig er ganske ofte) spiser jeg heller noe senere. Dessverre er jeg veldig lite interessert i mat, og når jeg blir invitert bort tenker jeg mer på prating og sånn enn hva jeg skal spise.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er ikke noe problem - skal jeg invitere en veganer/vegetarianer - forutsatt at jeg VET at de er det - så spør jeg om de har en god oppskrift. Jeg gjør det med alle jeg inviterer jeg. Det har kanskje med at jeg er allergisk selv å gjøre og skulle ØNSKE at andre spurte meg?

Det tristeste jeg ser er når en vegetarianer/veganer får servert en vassen salat dynket i mais og kinakål når de har sagt fra på forhånd. Jeg har selv vært festkomite og bestilt dette og fått kjeft av veggis'en over menyvalget. Takk for at kjøkkenet "gjorde seg flid" lissom. Til kjøkkenets "forsvar" fikk man si at det de serverte oss kjøttetere heller ikke var så voldsomt mye å rope hurra for.

Skrevet
Det går da an å svare at man ikke synes noe om å holde dyr i fangenskap for at det skal bli menneskeføde? Eller at man er uenig i at det er etisk forsvarlig å spise kjøtt eller spise kjøtt som ikke er økologisk eller lignende? Trenger man å gå inn på detaljer da? Det synes jeg er uhøflig.

En annen ting som ergrer meg er at omtrent alle jeg kjenner som er vegetarianere ser på kjøttetere som idioter - som mindre "modne" og som mennesker som trenger å omvendes. Når vi skal dele en pizza f.eks. så diskuterer man hvilken pizza vi skal ha men så kommer det at vi jo må ha sjømatpizza i tillegg til den der helt vegetarianske. Når jeg da f.eks. sier at jeg ikke kommer til å røre sjømatpizza (fordi jeg synes kombinasjonen er dårlig rett og slett og heller kunne tenke meg noe annet) ja da er jeg vrang og ikke villig til å tenke nytt. Men jeg har selvsagt ikke lov å si det om vegetarianeren. Er det logikk i det? Eller hvis jeg sier: kan vi gjøre noe annet enn pizza, jeg må nemlig være svært forsiktig med det fine melet eller kan vi i det minste bestille speltbunn, nei DA blir det vanskelig da for skal det være pizza skal det være pizza lissom. Ja ...? Og hva hvis jeg mener at kjøttboller og biffkjøtt er det beste som finnes på pizza ...?

Jøss, det hørtes da veldig rart ut! Jeg blir med på speltpizza med deg any day, jeg får vondt i magen av fint mel jeg og. Foretrekker egentlig å droppe pizzaen i det hele tatt og heller spise noe annet, men det er en helt annen sak :lol: Men her skjønner jeg at du føler deg urettferdig behandlet. Kanskje vedkommende ikke vet hva speltmel er? Det er jo ikke som om det er grovmel.. Her i huset har vi byttet ut alt hvetemel med speltmel og bruker det som om det var hvetemel.

Tigress: Jeg har aldri opplevd å ikke bli invitert fordi jeg er vegetarianer, men then again, hadde jeg blitt det ville jeg jo ikke visst det ;) Men, jeg er jo litt enklere, for jeg er egentlig pescetarianer (spiser fisk), men er lei av at folk sitter som spørsmålstegn når jeg sier det, så sier stort sett bare at jeg ikke spiser kjøtt. Så folk serverer stort sett fisk, begynner egentlig å bli litt lei av fisk, så spiser det sjelden hjemme så jeg fortsatt skal like det jeg får servert.

I julen kom jeg et sted hvor de hadde laget egen mat til meg uten at jeg en gang hadde nevnt at jeg ikke spiste kjøtt, det var veldig hyggelig! En annen gang var jeg et sted de hadde glemt at jeg ikke spiste kjøtt, så da spiste jeg tilbehøret og lagde meg noen fancy brødskiver. Helt greit. Mamma må jeg minne på hver eneste gang, det setter seg visst ikke.. Da blir jeg alltid bedt om å finne på middagen. Det plager meg egentlig litt, hun er flink til å lage mat og har et stort repartoar, så hun er egentlig bare ute etter å legge ansvaret over på meg fordi jeg er "vanskelig". Uvant også, for hun lagde alltid spesialmat til særinger da vi var små. Men, det er jo selvfølgelig ikke noen big deal.

Men jeg unngår litt å dra til innbarka kjøttetere faktisk, fordi jeg vet at selv salaten vil være dynket i bacon og grisefett. Selv vannet ville nok vært tilsatt oksebuljong. Føler litt at jeg går inn i en kumage når jeg går inn døra der :ler: Der vet jeg at det ikke ville bli forstått, og der hadde jeg måttet bruke resten av kvelden på å forklare, samtidig som jeg fikk hvøre hvor tøys og tull det var, og at jeg godt kunne gå opp en 20 kilo... :roll:

Skrevet
Jeg forlanger aldri "egen meny" hvis jeg blir invitert bort, det befinner seg

stort sett alltid noe jeg kan spise på bordet. Jeg bare unngår det jeg ikke kan spise.

Dersom du sverger til en streng veganmeny tror jeg du vil slite hvis du blir bedt på en noe mer avansert middag. Det er for eksempel vanskelig å unngå smør (smørdampede grønnsaker), ris (som regel kokt i kraft), poteter (råstekt med smør eller annet animalsk fett, eller fløtegratinerte), ost (laget vha løype) o.l...

Hvis jeg hadde en vegan til middag, ville jeg hatt seriørse problemer med å finne ut hva jeg skulle servere. Det er nok bare en vane, men de aller fleste rettene jeg er vant til å lage inneholder en eller flere ingredienser fra dyr.

Skrevet

Å lage en vegansk middag er slett ikke vanskelig i det hele tatt. Bytt ute stekesmør med olje, ha grønnsaksbuljong (eller ingenting) i risen og du har veldig mange muligheter både med pasta, ris og poteter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...