Gjest Pax Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 (endret) Tråden om hva det vil si å være hysterisk i matveien fikk meg til å tenke på noe. Jeg tror jeg har fått spørsmålet om hvorfor jeg ikke spiser kjøtt... tja... 500 - 600 ganger i løpet av livet. Og nesten alltid, med få unntak, får jeg dette spørsmålet under et måltid, hvor det blir spist kjøtt av de andre, og jeg spiser vegetarisk. I begynnelsen prøvde jeg å bare svare så høflig og diskret som mulig, men det var ikke helt enkelt. Særlig fordi en og annen gjerne heiv seg på en diskusjon der og da. Og jeg ble litt hemmet i diskusjonen, fordi jeg ville at de andre skulle nyte måltidet. Nå svarer jeg bare: - Joda, det kan jeg gjerne fortelle, men jeg tror det er best at vi venter til etter maten. Også ler jeg en høflig latter. Og det blir stort sett respektert. Om jeg hadde begynt å snakke helt ærlig om hvorfor jeg er veganer, ville folk miste appetitten. Men altså, hvorfor slår det nesten aldri feil, hvorfor må folk spørre om dette og gjerne diskutere det under middagen? Jeg vil spise i fred, og jeg antar andre ikke vil miste appetitten? Endret 10. januar 2008 av Pax
Amalie_85 Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Tja, jeg er vel en typisk person som ville spurt under maten fordi jeg kanskje ikke har tenkt på det tidligere men blir da minnet på under maten. Og jeg kan jo ikke vite om personen har blitt spurt 10 ganger eller 10 000 ganger før. Men vil dem ikke svare eller svarer som deg syns jeg det er helt greit, men jeg mister ikke apetitten så lett så jeg ville vel sagt at det bare er å si det like vel
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Det blir litt det samme som hvis man ikke drikker alkohol. Mat og drikke er en viktig del av kulturen vår, og avvikere blir fort lagt merke til. Avvikere må for all del ha en god forklaring. Jeg har også en følelse av at noen nesten føler seg litt truet. Som om man tror at man sitter på sin høye hest og dømmer de andre for å være moralsk underlegne. Andre igjen er veldig nysgjerrige, kanskje fordi de syns det er beundringsverdig og gjerne kunne tenker seg å ta et lignende valg. Men ja, man blir lei. Når noen i tillegg skal "ta meg" fordi jeg har begynt å spise fisk ("vennligst rettferdiggjør det") - da får man lyst til å unngå temaet.
Tabris Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 (endret) Jeg har fått nesten overraskende lite negative tilbakemeldinger eller spørsmål i det hele tatt. Noen har det vært, men ganske sjelden egentlig. Det jeg er litt fascinert av, er hvor mange som begynner å forklare og nærmest rettferdiggjøre hvorfor de spiser kjøtt, ser tv eller hva som helst annet når jeg sier hvorfor jeg ikke gjør det, og i tillegg forteller hvor lite de egentlig gjør det. "Nei, jeg har ikke spist så mye kjøtt i det siste, jeg heller", er kommentarer jeg noen ganger får. Endret 10. januar 2008 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Jeg kan spørre (kanskje ikke under middagen, men ellers) om sånt fordi jeg synes det er interessant hvorfor folk velger annerledes enn andre. Når det gjelder å være veganer er det jo egentlig ganske greit, du kan svare at det er mer gjennomført og "logisk" enn å være vegetarianer, som folk kanskje er mer vant til at noen er? Jeg driter egentlig i hva folk svarer, og respekterer de jeg kjenner som f eks ikke drikker eller spiser kjøtt, men noen valg er litt morsomme å gå litt nærmere inn på fordi de ikke alltid virker gjennomtenkte selv om den det gjelder kanskje har veldig sterke meninger om hva andre gjør
Tabris Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Et lite tillegg for min del: Jeg anser det ikke som negativt om jeg får nysgjerrige spørsmål ang. matvaner og livsstil. Jeg synes bare det er kjekt å svare og informere. Negativt vinklede spørsmål fordi man er ute etter noe å "ta" folk på er noe annet.
Gjest Gjest_Neria_* Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Jeg har fått nesten overraskende lite negative tilbakemeldinger eller spørsmål i det hele tatt. Noen har det vært, men ganske sjelden egentlig. Det er vel måten en formidler at en er veganer. Hvis en virker kjempedefansiv når en svarer, så vil nok mange reagere slik TS har opplevd. Svarer en rolig og avbalansert så er gjerne folk rolige og avbalanserte tilbake. Jeg selv kunne godt spurt en veganer hvorfor de var veganere, og gjerne under middagen. Det er jo da en legger merke til at noen er veganere! For min del handler det om nysgjerrighet. Jeg kan forresten ikke forstå hvorfor TS ikke kan svare på spørsmålet på en slik måte at folk ikke mister matlysten... Jeg antar at grunnen har noe med etikk å gjøre. Siden når ble etikk ekkelt? En trenger ikke å gå inn på detaljnivå om slakting, avliving etc!
Tabris Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Men la oss ta et tenkt eksempel. Jeg sitter med flere andre og spiser middag. De spiser biff, og jeg spiser en vegetarrett. Under middagen blir jeg spurt hvorfor jeg ikke spiser kjøtt. Mitt standardsvar - som veldig greit oppsumerer hvorfor - ville vært at jeg ikke har samvittighet til å støtte kjøttindustrien med mine penger pga dyrevelferd, og at kjøttindustrien i tillegg belaster miljøet. Dette ville kanskje fått noen til å føle dårlig samvittighet og få dem til å miste litt av lysten på biffen, og jeg ville kanskje blitt "anklaget" for å ha "påført" vedkommende dårlig samvittighet. Et annet mulig scenario er at noen ville vært uenig og argumentert for at dyrene har det bra. Jeg ville da argumentert mot, og ville da gått inn på detaljer som kanskje ville fått enda flere til å miste lysten på biffen. Kanskje det beste hadde vært om jeg ikke hadde svart, men da hadde jo kanskje mange rundt bordet trodd at vedkommende som argumenterte for hvor bra dyrene hadde det, hadde riktig. Til syvende og sist så er det veldig lett å la vegetarianere/veganere få "skylden" for at man selv får dårlig samvittighet/dårlig stemning eller annet. Jeg er enig i at det er mange måter å si ting på, og at en vegetarianer/veganer bør formulere seg på en fornuftig og saklig måte, men man må uansett kunne svare ærlig på et spørsmål man får.
Gjest Pax Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 (endret) Jeg kan forresten ikke forstå hvorfor TS ikke kan svare på spørsmålet på en slik måte at folk ikke mister matlysten... Fordi grunnene er slik at man mister matlysten. Dessuten diskuterer jeg med en hemsko - av hensyn til de andre - og den som mot-diskuterer gjør det ikke. Derfor: Hva er vitsen med å diskutere det under middagen? Likevel er det enkelte som ikke gir seg, men ja, jeg har alltid svart så nøytralt som mulig likevel, av hensyn til de andre, noe som da gjerne gir den andre "overtaket". Det er nesten som noen ser på det hele som en konkurranse eller maktdemonstrasjon, eller ett eller annet. Rare menneskene. - Jaja, det er nok nå, har jeg ofte fått høre av mamma eller stefar under familiemiddag, og jeg har fått et surt blikk. Enda jeg a) ikke startet diskusjonen og b) prøvde å svare så "snilt" som mulig. Men det er alltid en eller annen som gjerne vil "ta" meg pga at jeg er veganer. Endret 10. januar 2008 av Pax
Rainbow Brite Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 (endret) Det er vel måten en formidler at en er veganer. Hvis en virker kjempedefansiv når en svarer, så vil nok mange reagere slik TS har opplevd. Svarer en rolig og avbalansert så er gjerne folk rolige og avbalanserte tilbake. Jeg selv kunne godt spurt en veganer hvorfor de var veganere, og gjerne under middagen. Det er jo da en legger merke til at noen er veganere! For min del handler det om nysgjerrighet. Jeg kan forresten ikke forstå hvorfor TS ikke kan svare på spørsmålet på en slik måte at folk ikke mister matlysten... Jeg antar at grunnen har noe med etikk å gjøre. Siden når ble etikk ekkelt? En trenger ikke å gå inn på detaljnivå om slakting, avliving etc! Det må du da ikke anta! Det finnes jo minst en million grunner til å la være å spise kjøtt. Jeg kunne aldri svart at jeg ikke spiser kjøtt fordi jeg ikke synes det er etisk korrekt, når det ikke er det som er den utslagsgivende faktoren til hvorfor jeg ikke spiser kjøtt. Jeg har mange meninger om kjøtt som jeg har lyst til å spare mine medmennesker for, og synes også det er underlig at slike spsm tas opp under middagen. Jeg har ikke opplevd det veldig mange ganger egentlig, i hvertfall ikke som jeg husker, men noen ganger får jeg lyst til å renne av meg noen grunnene til hvorfor jeg ikke spiser det. Men jeg har ikke lyst til å sette slike tanker i hodet på folk jeg bryr meg om, så jeg lar være. Edit: Ups, skrivefeil! SPARE, ikke dele Endret 10. januar 2008 av Rainbow Brite
Gjest Pax Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Men jeg har ikke lyst til å sette slike tanker i hodet på folk jeg bryr meg om, så jeg lar være. Det har jeg ingen problemer med! Men jeg tar det etter middagen.
H80 Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Jeg mener at spørsmålet er legitimt og interessant, og på ingen måte upassende under en middag. Selv spiser jeg kjøtt og er nysgjerrig på veganernes/vegetarianernes begrunnelser for deres matvaner. For eksempel har jeg stor respekt for vegetarianisme av etiske hensyn (bedre utnyttelse av jordbruksareale, vegetarianer fordi det bidrar til å mette verdens økende befolkning), men kan ha det moro med byjenter som har sett bilder fra et slakteri på TV og funnet ut at kjøtt er døde dyr, og ikke ønsker å spise det fordi dyrene er så søte...
Gjest Pax Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 Jeg mener at spørsmålet er legitimt og interessant, og på ingen måte upassende under en middag. Så du mener at jeg da uten hemninger og filter kunne fortalt hvorfor?
Gjest Gjest_Neria_* Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Så du mener at jeg da uten hemninger og filter kunne fortalt hvorfor? Du kan jo si at hvis noen synes det blir ekkelt, så slutter du. Men uten hemninger og filter? Tja.. Ikke mer enn normal folkeskikk tilsier. Så ja, noe filter og hemninger.
Gjest antigartner Skrevet 10. januar 2008 #15 Skrevet 10. januar 2008 For min del ville jeg nok spurt fordi jeg var nysgjerrig. Jeg kjenner ingen veganer, og lurer ofte på mye rart.. Både hvorfor, men også råd og tips om gode matoppskrifter. Jeg er generelt interessert i mat, men er altfor lite flink til å lage varierte retter uten animalske produkter. Jeg har blant annet bekjente med ekstrem melkeallergi, og da kunne det være kjekt å lære mer om mat uten melkeprodukter. Jeg antar at det helst er personer en ikke kjenner så godt som spør? Kanskje de er fornøyde med å ha funnet på et samtaleemne under middagen? Jeg lurer forresten på noe selv også. Hvis dere som er veganer svarer at det er av etiske årsaker (med eller uten ord og uttrykk som gjør at andre mister matlysten): kommer det oppfølgingsspørsmål da? Jeg tenker på av typen: "Hvorfor spiser du ikke selvfisket fisk?" Eller: "Hvis du hadde hatt anleding til å ha fire høner i hagen, ville du spist eggene deres?"
Gjest Pax Skrevet 10. januar 2008 #16 Skrevet 10. januar 2008 "Hvorfor spiser du ikke selvfisket fisk?" Eller: "Hvis du hadde hatt anleding til å ha fire høner i hagen, ville du spist eggene deres?" Nei, slike spørsmål har jeg ikke fått.
Rainbow Brite Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Nei, slike spørsmål har jeg ikke fått. Hva ville du svart da?
petzl Skrevet 10. januar 2008 #18 Skrevet 10. januar 2008 Det går jo også an å være litt taktisk når man snakker. Gjøre et poeng ut av at dette er ditt valg, og at du ikke ønsker å spise kjøtt selv, uten å antyde at det er noe andre også burde gjøre. Hvis ikke det er et mål å få frem nettopp det, da.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #19 Skrevet 10. januar 2008 Jeg forstår faktisk ikke problemet jeg. Jeg forstår heller ikke at det er så unaturlig å spørre folk under middagen da man ofte møter på nye folk og de ikke kjenner en som veganer. Når man så oppdager at vedkommende ved siden av får servert en vegetarisk rett i motsetning til en selv, så er det da naturlig å spørre da. Og ikke komme en time etterpå og ....og du, hvorfor spiste du ikek kjøtt i stad? Hallo! Det er også mange av argumentene jeg bare ikke forstår. Jeg mener vel også at det er veganerne som ofte vil forsvare sin holdning til kjøtt hele tiden og ikke omvendt også. For jeg ville sagt ok, og så gått videre om vedkommende bare hadde sagt at jeg liker ikke kjøtt feks. trenger ikke høre hele historien vetu
Vici Skrevet 10. januar 2008 #20 Skrevet 10. januar 2008 Jeg forstår frustrasjonen. Er ikke vegeterianer selv (spiser likevel lite kjøtt), men har mange rundt meg som er det. I dagens samfunn burde enhver person være såpass opplyst at de vet hva det er å være vegeterianer. Om de fremdeles stiller spørsmål kan en jo lure på om de mangler tema å prate om ved middagsbordet. Jeg for min del blir stadig plaget med hvorfor jeg er "så tynn", under familiemiddager. "Hva spiser du egentlig?" eller "Er du ikke glad i mat?" Min samboers familie er storspist og jobber alle i cateringbransjen. Jeg er ikke undervektig, men faktisk bare normalt slank. Jeg spiser ikke lite, men får likevel bemerkninger under hele middagen. Utrolig slitsomt. Øyne rundt bordet som hele tiden kikker på hva jeg spiser, og hvor mye smør jeg har på brødskiva. Ufattelig slitsomt. Jeg er så enig med deg i at når det gjelder menneskers matvaner, så skal ikke dette taes opp under måltidet. Under måltidet er det matfred og ro som gjelder. Reagerer en på andres matvaner så kan en vel ta det opp med den personen det gjelder på et annet tidspunkt, og ikke under måltidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå