Gå til innhold

Å slutte med smokken

Fremhevede innlegg

Gjest snazaroo
Skrevet
Selv om sønnen min brukte smokk "lenge" har han faktisk et utrolig språk har hele tiden vært veldig tidlig ute med språket. Vi har alltid fått tilbakemeldinger på at han har vært flink til og snakke. Men han gikk ikke rundt med smokken hele dagen altså, han fikk den når jeg hentet han i bhg og koset seg med den sofaen til middagen var klar og så fikk han den igjen når han skulle legge seg.

Samme her. Vi har alltid fått gode tilbakemeldinger på at språket har vært godt helt fra tidlig alder. Han gikk heller ikke med smokken mye om dagen. Bare om natten. Egentlig ikke så mye om natten heller, for han pleide spytte den ut etter han hadde sovnet :babygutt:

Men det er forsåvidt ikke så bra for tannstillingen?

Jeg kjøpte de nye smokkene med sånn innovertupp greie til minsten, men den kom i retur umiddelbart. Ikke noe vits å prøve mer med den engang, hehe.

Klippe hull var kjempelurt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når vi var hos tannpleier sa hun at hun så på tennene hans at han brukte smokk. Hun sa at det ikke var noe problem nå men at han burde slutte før han ble 4 år.

Endret av prinsessa
Skrevet

Bruker nesten alle barn smokk?

Jeg hadde pakket ned smokk i bagen jeg skulle ha med til fødeavdelingen, men glemte helt vekk å prøve å gi den til datteren min. Så hun har aldri hatt smokk i det hele tatt :) men så har hun hele tiden vært et veldig rolig og fornøyd barn, så har nok litt å si det og :)

Gjest snazaroo
Skrevet
Bruker nesten alle barn smokk?

Jeg hadde pakket ned smokk i bagen jeg skulle ha med til fødeavdelingen, men glemte helt vekk å prøve å gi den til datteren min. Så hun har aldri hatt smokk i det hele tatt :) men så har hun hele tiden vært et veldig rolig og fornøyd barn, så har nok litt å si det og :)

Vi hadde igrunnen tenkt til å prøve å unngå det vi da. Men så var sønnen vår syk og for tidlig født. han lå på intensiven en god stund. En dag hadde han visst grått så mye at pleierene hadde gitt ham en smokk.... Det likte han jo veldig godt da. Så da ble det sånn.

Kunne sikkert tatt den fra han og han hadde glemt det siden det var så tidlig, men gjorde altså ikke det. Han hadde et enormt sugebehov iallefall.

Kjenner flere babyer som ikke liker smokk også.

Skrevet
Vi hadde igrunnen tenkt til å prøve å unngå det vi da. Men så var sønnen vår syk og for tidlig født. han lå på intensiven en god stund. En dag hadde han visst grått så mye at pleierene hadde gitt ham en smokk.... Det likte han jo veldig godt da. Så da ble det sånn.

Kunne sikkert tatt den fra han og han hadde glemt det siden det var så tidlig, men gjorde altså ikke det. Han hadde et enormt sugebehov iallefall.

Kjenner flere babyer som ikke liker smokk også.

Forstår godt. Jeg hadde heller ikke klart å ta fra jenta mi smokken om jeg så hun lå og koste seg med den :)

Venninna mi sin datter valgte selv at julenissen skulle få smokken. De er herlige :)

Jeg kan enda huske kvelden da jeg mistet min smokk. Hadde lagt meg da jeg kom på at jeg ikke hadde fått smokken, så jeg tusla inn på kjøkkenet og bad om å få den. Da forklarte de at jeg var blitt for stor til smokk, og foran øynene på meg klipte de smokken min i to!!! sov ikke godt den natta nei, sjokket over å se smokken min bli myrdet førte til at jeg husker det den dag i dag :ler:

Gjest snazaroo
Skrevet
Forstår godt. Jeg hadde heller ikke klart å ta fra jenta mi smokken om jeg så hun lå og koste seg med den :)

Venninna mi sin datter valgte selv at julenissen skulle få smokken. De er herlige :)

Jeg kan enda huske kvelden da jeg mistet min smokk. Hadde lagt meg da jeg kom på at jeg ikke hadde fått smokken, så jeg tusla inn på kjøkkenet og bad om å få den. Da forklarte de at jeg var blitt for stor til smokk, og foran øynene på meg klipte de smokken min i to!!! sov ikke godt den natta nei, sjokket over å se smokken min bli myrdet førte til at jeg husker det den dag i dag :ler:

Ojoj, det var sikkert forferdelig for deg den gangen!

Her om dagen vasket jeg min datters "trofaste-følges-venn-overalt-bamse". De jeg ikke tenkte på, var at hun sto ved siden av og så jeg puttet den i vaskemaskinen. Når den så ble satt på, og gikk igang med å snurre rundt, ble hun naturligvis fra seg! Jeg var jo den idioten da, tenkte meg ikke om.

Skulle ventet til hun var dratt i barnehagen. Hun trodde jo at jeg drepte den lille bamsen hennes.... Det lille bamsefjeset ble presset inni glassvinduet på vaskemaskinen, og gikk rundt og rundt, og fyllt med vann....

Sikkert like kjipt for deg den gangen med smokken, hehe.

Skrevet
Ojoj, det var sikkert forferdelig for deg den gangen!

Her om dagen vasket jeg min datters "trofaste-følges-venn-overalt-bamse". De jeg ikke tenkte på, var at hun sto ved siden av og så jeg puttet den i vaskemaskinen. Når den så ble satt på, og gikk igang med å snurre rundt, ble hun naturligvis fra seg! Jeg var jo den idioten da, tenkte meg ikke om.

Skulle ventet til hun var dratt i barnehagen. Hun trodde jo at jeg drepte den lille bamsen hennes.... Det lille bamsefjeset ble presset inni glassvinduet på vaskemaskinen, og gikk rundt og rundt, og fyllt med vann....

Sikkert like kjipt for deg den gangen med smokken, hehe.

Hehe, det er ikke alltid vi kommer på at barn har et helt annet syn på ting enn hva vi har :)

Skrevet

Jeg brukte ikke smokk som liten... Tror ikke alle barn gjør det. Ikke noe vits i å introdusere med mindre det viser seg at barnet har veldig stort sugebehov (så det ikke bruker mammas bryst som smokk) eller har veldig vanskelig for å sovne....

Skrevet

Fordeler med smokk:

- forebygger krybbedød:

Mulig årsak til krybbedød kan være lukkerefleksen i halsen på spedbarn. Denne har jo vært aktiv under hele svangerskapet, og kan aktiviseres ved refleks dersom spedbarnet får hodet under vann.

Denne muskelen kan "henge seg opp", helt uten stimuli, og være mulig årsak til krybbedød. Når kroppen dør, vil alle muskler i kroppen slappe av, og det vil derfor være umulig å finne ut hva dødsårsaken egentlig var.

Forskning har vist at dersom barnet sovner med smokk, altså suger på denne, så er faren mindre for at lukkemuskelen "heger seg opp", og faren for krybbedød er redusert.

- barnet koser seg også veldig med smokken

- det for tilfredstillt sugebehovet, noe som alle barn har

- det er lettere å slutte med smokken enn tommetotten

Skrevet
Når vi var hos tannpleier sa hun at hun så på tennene hans at han brukte smokk. Hun sa at det ikke var noe problem nå men at han burde slutte før han ble 4 år.

Helt riktig, så lenge man slutter før 4års alder er det som regel ikke noe problem, for da vil feilbittet som allerede er etablert, utjevne seg når kjevene vokser. Jo eldre barnet blir, jo større sjanse er det for at bittet ikke vil "ordne seg selv", og i de verste tilfellene ender barnet opp med et stort åpent bitt i fronten (dvs at når man biter sammen med jekslene er det en stor åpning mellom fortennene oppe og nede hvor smokken (eller enda verre: tommelen) har ligget) som vanskelig kan reguleres tilbake.

Er helt enig i at det kan være fordeler med å bruke smokk på spedbarn, men ingen fordeler hos en 3,5 åring :)

Skrevet

Det verste jeg vet er barn som går rundt og snakker med smokk i munnen. De har da ikke suttebehov til de er 3-4 år gamle! Kuttet smokken på barna mine mellom 14 og 16 mnd, før det ble et psykisk behov hos dem. Begge hadde jo kos i form av favorittbamsen sin, og alt det kostet var en kveld (pr barn) hvor de brukte litt tid på å sovne.

Fikk utrolig mye pes fra andre mødre som mente jeg var ond som tok smokken fra dem så tidlig, men jeg har ikke hørt en lyd fra dem etter at de selv måtte ta avvenningen fra 2-4 års alder når barna hadde veldig mye vilje og meninger.

Skrevet
eller tok dere den i fra dem med "makt"?

Og hvordan gikk det?

Hva mener dere er det beste?

Min gutt er 3,5 år og elsker smokken sin. han nikoser seg med den. har den når han skal sove og av og til hvis han er veldig trøtt og vil slappe av på sofaen(noe som jeg prøver å slutte med, blir litt mye at han bare vil kose på sofaen da)..

Vet om alt det med tennene...

Men syns de skal kose seg med denne smokken jeg..

Og har ikke hjerte til å ta den i fra han...

:kgbaby:

hei-...

mi datter var akurat 3,5 år på julaften å da hadde vi prata om det ei stund før at hun skulle pakke den inn til nissen og gi den til nissebabyene...

og hun var ekstremt avhenging av tytt og kosefilla.....

men utrolig nok så gik det helt greit... ikke har hun spurt etter den heller.. og vist vi spør hvor tytta er så sier hun at den er hos nissebabyene....

så hos oss gikk det utrolig greit.. og når de er over 3 år så er det jammen på tide å slutte:)

Skrevet
Fikk utrolig mye pes fra andre mødre som mente jeg var ond som tok smokken fra dem så tidlig,

må si meg litt enig her.... jeg synest du er i det strengeste laget.....

Skrevet
må si meg litt enig her.... jeg synest du er i det strengeste laget.....

Fordi? De har da ikke bruk for den så lenge de har noe annet som representerer noe trygt for dem. I våre tilfeller har det vært bamser. :)

Skrevet

Synes 1 til maks to er er mer enn nok.

Vil nok prøve smokk pga krybbedødsaspektet, men vil være restriktiv med bruken.

Hadde ikke smokk selv.

Ser med gru på 4-5-åringer med smokk... Det skyldes ene og alene late/passive foreldre

Skrevet

Min brukte bare smokk når han sov, frem til 1 1/2års alderen. Da begynte han å spytte ut smokken rett etter han hadde sovnet, så da bestemte jeg at han kunne slutte med den.

Gikk helt fint, han la den i skattekista til Sabeltann, og så var den ute av verden.

Min fikk smokk av sykepleierene på intensiven, han fikk næring intravenøst, og kunne ikke amme den første perioden. Derfor et stort sugebehov hos han, og jeg prøvde uten etter at vi kom hjem, men det fungerte ikke, han fikk ikke sove.

I utgangspunktet synes jeg smokk er unødvendig. Det er stort sett de voksne som gir barna smokk, for å gjøre ting enklere for seg selv. Smokk blir brukt som et trøstemiddel, ikke primært for å tilfredstille sugebehovet. Barn har ikke et slikt behov helt opp til 4-5års alderen!

Barn som går rundt med smokk hele dagen synes jeg blir helt feil. Iallefall for meg...

Gjest Gjest_Tinka_*
Skrevet
eller tok dere den i fra dem med "makt"?

Og hvordan gikk det?

Hva mener dere er det beste?

Min gutt er 3,5 år og elsker smokken sin. han nikoser seg med den. har den når han skal sove og av og til hvis han er veldig trøtt og vil slappe av på sofaen(noe som jeg prøver å slutte med, blir litt mye at han bare vil kose på sofaen da)..

Vet om alt det med tennene...

Men syns de skal kose seg med denne smokken jeg..

Og har ikke hjerte til å ta den i fra han...

:kgbaby:

Skrevet

Ser ingen grunn til at annet enn babyer skal bruke smukk! Min eldste datter ble avvent når hun var ett år. (tok den faktisk fra henne på 1-årsdagen siden det falt på ei helg!) Kun litt sutring de 2 første kveldene. Store barn med smukk er skikkelig stygt og ulekkert. Når min datter som nå er 8 mnd, blir 12 mnd, tar vi hennes smukk også. Da er hun enda så liten at d ikke blir for mye motstand. Men kosebamsen får hun beholde...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...