Gå til innhold

216 i makspuls?


Gjest Golden Girl

Anbefalte innlegg

Gjest Golden Girl
Og hvilepulsen kan du finne ved å sove med pulsklokka en natt og kikke på den så fort du våkner om morgenen, før du har stått opp. Da har du hvilepuls :)

Åh gud. Ikke spesielt behagelig å sove med det stramme beltet rundt magen en hel natt, da...

:tellesauer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress
Og hvilepulsen kan du finne ved å sove med pulsklokka en natt og kikke på den så fort du våkner om morgenen, før du har stått opp. Da har du hvilepuls :)

Får du det til å fungere - i løpet av natta pleier elektrodane på beltet mitt å tørke, og då klarar jo ikkje klokka å lese meir? Eg har aldri fått det til, men viss det går er det jo flott...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innrømme at jeg aldri har prøvd det - men alternativet er jo å stå opp og ta på beltet og legge seg litt igjen.. men jeg innbiller meg at man fort får opp puølsen om man skal klaske på seg et fuktig belte på morraskvisten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det er akkurat det - med en gang en begynner å ståke så går pulsen opp, og da er det ikke hvilepuls lenger. Men det går jo an å ta pulsen manuelt om morran og så heller regne med at reell hvilepuls ligger litt under. Det viktigste blir vel uansett å få et omtrentlig tall for sammeligningens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så veldig vanskelig å finne hvilepulsen om morgenen på den gammeldagse måten.

Finn pulsen din. Tell pulsslag i 15 sekunder. Gang med 4.

det klarer man å gjøre uten å bli særlig anpusten. Et par slag fra eller til har ikke noe å si uansett. Det er tendensen man er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokker trenger god kontakt for å måle korrekt. Med kontakt mener jeg kontakt mellom huden og de elektrodene man har rundt brystet. For at disse skal måle korrekt verdi så må det være noe fuktighet med elektrisk ledningsevne her (f. eks. svette).

Når jeg bruker Activio pulssystem så ser jeg på skjermen at pulsen hopper opp og ned som en yo-yo de første minuttene tl jeg har blitt så svett at kontakten er god. Når pulsen tilsynelatende går opp så viser den maks av hva den kan vise over 200 i puls. Det høyeste jeg har målt pulsen min til er 176 så jeg vet at puls over 200 ikke stemmer.

Jeg pleier å fukte elektrodene med lunkent vann før jeg begynner og da går det raskere før pulsklokken viser normal puls, men det tar alltid noen få minutter fordi vann ikke inneholder ioner (elektrisk ladede partikler som kan gi signal tilbake til pulsklokken).

Dersom du har en pulsklokke som viser maks av hva du har hatt i puls så kan den ha målt på et tidspunkt hvor du ikke fikk gjort en stabil og korrekt avlesning. Det lønner seg derfor å ikke starte registreringene på pulsklokken før etter noen minutters oppvarming slik at man blir litt svett først.

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Golden Girl

Fikk i går bekreftet at det var på grunn av en annen pulsklokke som slo inn. Tok sit-ups og hadde 120 i puls, da den plutselig spratt opp til 200. Så meg rundt, og fant ut at sidemannen også hadde pulsklokke. Så datt den ned til 120 igjen. Tidligere hadde jeg kjørt meg ganske bra ut på spinning, og slet meg skikkelig ut og kom knapt til 190. Så 216-pulsen var nok en feil, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i går bekreftet at det var på grunn av en annen pulsklokke som slo inn. Tok sit-ups og hadde 120 i puls, da den plutselig spratt opp til 200. Så meg rundt, og fant ut at sidemannen også hadde pulsklokke. Så datt den ned til 120 igjen. Tidligere hadde jeg kjørt meg ganske bra ut på spinning, og slet meg skikkelig ut og kom knapt til 190. Så 216-pulsen var nok en feil, ja...

...det er derfor det er kjekt med pulsklokke med kodet belte, da slipper man slikt. Men det er faktisk fullt mulig å ha den maxpulsen, selv har jeg målt puls på 214 hvis jeg ikke husker helt feil, og da kunne jeg gitt litt til (men det var ikke en maxpulstest, bare en vanvittig tung time).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest makspuls
Trente i gaar med pulsklokke, som alltid har funket bra. Er 28 aar, og har tidligere ligget paa 190-195 i makspuls. Proevde en ny form for treningen i gaar som var knallhard, men veldig morsom, og jeg ble jo innmari sliten, men det gikk jo greit. Etter treningen stod det paa klokken at jeg hadde hatt makspuls paa 216!!!!!!

Er dette helt bra da??? :overrasket:

Tror jeg er i ganske vanlig OK form. Haaper ikke det var naer hjertekollaps eller noe.

Noen som vet???

Makspulsen er den høyeste hjertefrekvensen du kan oppnå. Den kan du finne på to måter. Du kan bruke formelen 220 minus din alder. Resultatet er makspulsen din. Vil du ha det helt nøyaktig, må du ta en fysisk test. Da presser du deg til det ytterste for å se hvor høy pulsen din kan bli. Du kan for eksempel løpe alt du makter i en oppoverbakke i tre til fire miinutter. Husk å varme opp først.

Intervalltrening og makspuls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl
...det er derfor det er kjekt med pulsklokke med kodet belte, da slipper man slikt. Men det er faktisk fullt mulig å ha den maxpulsen, selv har jeg målt puls på 214 hvis jeg ikke husker helt feil, og da kunne jeg gitt litt til (men det var ikke en maxpulstest, bare en vanvittig tung time).

Men det er typer som er spesielle? Eller er det noe som kan fåes til alle pulsklokker? Jeg har en Polar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er typer som er spesielle? Eller er det noe som kan fåes til alle pulsklokker? Jeg har en Polar.

Du må kjøpe ei klokke som har det rett og slett, jeg har Polar F6 som er (var?) den rimeligste Polarklokka med kodet belte. Da jeg kjøpte den trente jeg ikke i studio, men var heldigvis framsynt nok til å kjøpe den i stedenfor modellen under (nå kjøpte jeg klokka mi i UK og der koster de nesten halvparten av det de koster i Norge slik at det var ikke så veldig dyrt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har en kodet pulsklokke, Polar F11. Og mannen min har en dyrere, kodet pulsklokke. Men likevel slår min inn på hans og gjør slik at avlesningene er helt tullete.

Kanskje det med at makspuls er individuellt blir lettere å forstå hvis du sammenlikner det med høyde. Du har en høyde, du bli ikke lengre (men heller kortere med alderen) jo mer du strekker deg.

Har hørt at Marit Bjørgen har en makspuls på 165...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være lurt å måle hvlepulsen jevnlig. Du vil da for. merke at den går ned. Skule den da en dag plutselig være høyere så tyder det på at du ikke er i form, kanskje har trent for hardt e.l. og det bør du ta hensyn til.

Så lenge du måler hvilepuls til samme tid - helst da med en gang du har våknet og er forh. rolig så vil du jo se utviklingen over tid - og evnt. utslag som det at du vet du skal ta pulsen og får et par slag ekstra bli utjevnet og ikke spille noen særlig rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er derfor det er kjekt med pulsklokke med kodet belte, da slipper man slikt.

Vet du, den kodingen er ingen garanti... vi låner av og til ut belter til pulsklokker på treningssenteret der jeg jobber (har noen i reserve i tilfelle) og de fungerer stort sett på alle slags klokker - også de kodede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Vet du, den kodingen er ingen garanti... vi låner av og til ut belter til pulsklokker på treningssenteret der jeg jobber (har noen i reserve i tilfelle) og de fungerer stort sett på alle slags klokker - også de kodede...

Min pulsklokke må "parres" med den sensoren den skal ta inn og tar bare imot signaler fra sensorer jeg har registrert mot klokka. Har 3 sensorer liggende hjemme og kan registrere alle de mot klokka, men ingen av de virker hvis de ikke er registrert på klokka.

Anonymous poster hash: 94157...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...