Gå til innhold

216 i makspuls?


Gjest Golden Girl

Anbefalte innlegg

Gjest Golden Girl

Trente i gaar med pulsklokke, som alltid har funket bra. Er 28 aar, og har tidligere ligget paa 190-195 i makspuls. Proevde en ny form for treningen i gaar som var knallhard, men veldig morsom, og jeg ble jo innmari sliten, men det gikk jo greit. Etter treningen stod det paa klokken at jeg hadde hatt makspuls paa 216!!!!!!

Er dette helt bra da??? :overrasket:

Tror jeg er i ganske vanlig OK form. Haaper ikke det var naer hjertekollaps eller noe.

Noen som vet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FrøkenStrøken

Det er ganske mye som skal til for å måle makspuls, du skal kjøre så hardt at du er helt utslått etterpå. Det finnes metoder for å måle, som sier noe om hvor lenge og fort du skal løpe i motbakke. Veldig hardt:)

Makspuls kan aldri øke, så var du oppe i 216 har makspulsen ikke vært lavere enn dette. 216 er en ganske høy makspuls for din alder, vil jeg si! Tror tommelregelen (som i for seg ikke er noe god, siden avvikene er flere enn de som passer inn) sier at makspulsen er 220- din alder.. altså, du skulle ligget på 192. Makspuls har ikke noe med hvor godt trent du er å gjøre. En godt trent person kommer derimot ikke så fort opp i høy puls som en som er dårlig trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl
Det er ganske mye som skal til for å måle makspuls, du skal kjøre så hardt at du er helt utslått etterpå. Det finnes metoder for å måle, som sier noe om hvor lenge og fort du skal løpe i motbakke. Veldig hardt:)

Makspuls kan aldri øke, så var du oppe i 216 har makspulsen ikke vært lavere enn dette. 216 er en ganske høy makspuls for din alder, vil jeg si! Tror tommelregelen (som i for seg ikke er noe god, siden avvikene er flere enn de som passer inn) sier at makspulsen er 220- din alder.. altså, du skulle ligget på 192. Makspuls har ikke noe med hvor godt trent du er å gjøre. En godt trent person kommer derimot ikke så fort opp i høy puls som en som er dårlig trent.

Ja, jeg vet jo at den boer vaere cirka 190-195, og det er der den har ligget tidligere ogsaa (naar jeg har vaert helt utslaatt). Det er derfor jeg fikk sjokk i gaar. Og det er derfor jeg ble litt bekymret om det kan tyde paa at hjertet mitt plutselig fikk flimmer eller noe.

:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Her er det to muligheter:

1) Enten så har du tidligere hatt ganske trivelige makspulstester, eller

2) Klokka har hatt en midlertidig psykose.

Begge deler skjer, du vet antagelig best hva som er mest sannsynlig.

Sjøl er jeg forresten 31 år, og har makspuls på rundt 215, syregrense på løping ved 195, så tommelfingerregelen er ingen absolutt regel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl
Her er det to muligheter:

1) Enten så har du tidligere hatt ganske trivelige makspulstester, eller

2) Klokka har hatt en midlertidig psykose.

Begge deler skjer, du vet antagelig best hva som er mest sannsynlig.

Sjøl er jeg forresten 31 år, og har makspuls på rundt 215, syregrense på løping ved 195, så tommelfingerregelen er ingen absolutt regel...

Ok, det var godt aa hoere. Tror nok det er alternativ 1. Hva vil det si at man har saa hoey makspuls da? At man har innmari god kondis, eller innmari daarlig? Eller betyr det noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrøkenStrøken

Kondisen har ikke noe med saken å gjøre. En godt trent og en dårlig trent person kan ha lik makspuls, feks 200. Så løper begge to den samme strekningen, like fort, da vil den best trente ha lavere puls enn den dårlig trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FrøkenStrøken
Sjøl er jeg forresten 31 år, og har makspuls på rundt 215, syregrense på løping ved 195, så tommelfingerregelen er ingen absolutt regel...

Nei tommelfingerregler er sjelden gode, det var nok dette de sa "før" for å anslå treningsintensitet.. da de ikke hadde gode måter å teste seg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl
Kondisen har ikke noe med saken å gjøre. En godt trent og en dårlig trent person kan ha lik makspuls, feks 200. Så løper begge to den samme strekningen, like fort, da vil den best trente ha lavere puls enn den dårlig trente.

Men hva er det da som avgjoer makspuls? Hvis det ikke er alder eller kondisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrøkenStrøken

Det er kroppen din som avgjør makspulsen, skulle jeg til å si... Den starter ganske høyt, og så går den nedover med alderen. En toppidrettsutøver vil også få lavere og lavere makspuls med årene, selv om han trener hardt og holder formen ved like. Det er en av tingene som skjer når vi eldes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trente med andre kan det ha kommet signalstøy fra andre pulsklokker inn på din. En annenting er at pulsklokker kan ha feilmålinger. Du får kjøre 3 makspuls tester til, med 1 ukes mellomrom og se om resultatet er konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl
Hvis du trente med andre kan det ha kommet signalstøy fra andre pulsklokker inn på din. En annenting er at pulsklokker kan ha feilmålinger. Du får kjøre 3 makspuls tester til, med 1 ukes mellomrom og se om resultatet er konsekvent.

A-ha! Ja, vi var innmari mange i salen faktisk, med mye springing frem og tilbake osv.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspulsen min ligger også på opp mot 220. (Har ikke orket å gjennomføre en test, men den var oppe på 210 en gang jeg var veldig sliten, men kunne holdt på bittelitt til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har hatt en forstyrrelse inn på på klokka di, rett og slett.

Men når det er sagt så er ikke tommelfingerregelen helt til å stole på. Jeg er 36 og har en makspuls på ca 200 (og ifølge utregning skulle den jo vært endel lavere). Makspulsen er medfødt - det som viser om du er i god form eller ikke er hvilepulsen og hvor raskt pulsen din faller etter at den har vært høyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som du har hatt en forstyrrelse inn på på klokka di, rett og slett.

Men når det er sagt så er ikke tommelfingerregelen helt til å stole på. Jeg er 36 og har en makspuls på ca 200 (og ifølge utregning skulle den jo vært endel lavere). Makspulsen er medfødt - det som viser om du er i god form eller ikke er hvilepulsen og hvor raskt pulsen din faller etter at den har vært høyt :)

Er det sånn at pulsen faller raskere hvis man er i god form? For det har jeg merket etter noen måneder med intervalltrening i hvert fall - det tar mye kortere tid å komme ned på "pausenivå" etter hvert intervall enn det gjorde i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det er nett slik du seier det her - pulsen faller raskt når du er i god form. Og kvilepulsen går også ned, men det kan vere verre å måle.

Endret av Tigress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nett slik du seier det her - pulsen faller rskt når du er i god form. Og kvilepulsen går også ned, men det kan vere verre å måle.

Jeg har en pulsklokke som kan teste kondisjon (O2-opptak, vha hvilepuls og sånt regner jeg med?), men jeg har ikke turt å ta testen på nytt ennå. :fnise: Var såvidt innenfor "average" sist jeg målte. Får se om jeg ikke skal ta den testen igjen i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

How long is a piece of string?

Dette er heilt individuelt - kan ikkje gje deg noko tal, anna enn at dei fleste som har kvilepuls på rundt 40 er i svært god form, medan dei fleste med kvilepuls på 90 er i dårleg form. Du må finne kvilepulsen din, og så etter nokre månader målar du han igjen. Har den gått ned, så har du komme i betre form. Det same gjeld for kor raskt pulsen synker etter innsats: etter eit intervalldrag tek du pause på 30sek, kva er pulsen din på da. Gjer det same etter ein månad, kva er pulsen din på da? Du må sjølvsagt ha omlag like høg puls etter innsatsen for at dette skal bli rett.

Kordan kan ei klokke måle O2-opptak? Trudde du måtte ha ei slik pustemaske, eg?

Endret av Tigress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

How long is a piece of string?

Dette er heilt individuelt - kan ikkje gje deg noko tal, anna enn at dei fleste som har kvilepuls på rundt 40 er i svært god form, medan dei fleste med kvilepuls på 90 er i dårleg form. Du må finne kvilepulsen din, og så etter nokre månader målar du han igjen. Har den gått ned, så har du komme i betre form. Det same gjeld for kor raskt pulsen synker etter innsats: etter eit intervalldrag tek du pause på 30sek, kva er pulsen din på da. Gjer det same etter ein månad, kva er pulsen din på da? Du må sjølvsagt ha omlag like høg puls etter innsatsen for at dette skal bli rett.

Kordan kan ei klokke måle O2-opptak? Trudde du måtte ha ei slik pustemaske, eg?

Hentet fram bruksanvisningen nå, der står:

"Ownindex er basert på hvilepuls, variasjon i hjertefrekvens under hvile, i tillegg til alder, kjønn, høyde, kroppsvekt og egendefinert fysisk aktivitetsnivå. Ownindex er en skåring som kan sammenlignes med maksimalt oksygenopptak".

Så tallet den kommer fram til er tydeligvis en slags estimering av mitt maksimale oksygenopptak. Hvor nøyaktig den er aner jeg ikke. Må nesten måle ordentlig for å se. Men det viktigste for min del er tross alt ikke tallet i seg selv, men at jeg ser framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilepulsen kan du finne ved å sove med pulsklokka en natt og kikke på den så fort du våkner om morgenen, før du har stått opp. Da har du hvilepuls :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...