Gå til innhold

Barnløs og 33 - er det ok?


Rapitap

Barnløs og 33 - er det ok?  

  1. 1. Barnløs og 33 - er det ok?

    • Man skal føde barn
      0
    • Barnløs hele livet - det er ok
      25
    • Om du ikke har barn - så er du ikke en hel person
      2


Anbefalte innlegg

Jeg er 33 og barnløs. Har heller ikke forsøkt å få noen heller, men jeg kjenner presset utenifra. Alle venner og familie har fått barn. Jeg er den eneste som da ikke.......derfor kjære dere, hva synes dere om det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Scarlet

Du er jo bare 33, og det er da ingen alder! Det er ikke for seint enda. Moren min fikk søsteren min da hun var 35. Synes ikke det har så veldig mye å si når man får barn jeg. Det viktigste er at man føler seg klar for det og er i stand til å ta seg av barnet på en forsvarlig måte.

Har du en mann å få barn med da? Hvis du har det, og dere begge har lyst på barn så er det vel bare så sette i gang da? :blunke:

Skjønner at du kan føle presset når alle venner/familie har fått barn, men prøv å ikke bry deg om det; ikke få barn fordi du føler deg presset av andre rundt deg, men få det når du selv har lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være barnløs i en alder av 33 er helt normalt. Likte forøvrig ikke noen av alternativene dine. Jeg selv er 31 og barnløs, selvvalgt. Jeg har satsen på karrieren først, og føler at jeg vil prøve om et par år. De som ikke vil prøve i det hele tatt har jeg all respekt for. Man fyller livet med det man ønsker. I dag har vi heldigvis et VALG, og da er det bare DU som BESTEMMER.

Til de som presser utenfra, så bør du fortelle dem hvor skapet skal stå :blunke: . Synes forøvrig at det begynner å bli pes fra andre at de hele tiden skal spørre om ikke jeg snart skal ha. Jeg har sluttet å forklare hvorfor, jeg sier bare nei, og der dem dypt i øynene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo alternativene var vel satt litt på spissen.

Jeg er gift, har vært det i noen år.....men er ikke sikker på om jeg i det hele tatt vil ha unger. Burde jeg? Får høre at jeg er 'missing out' siden jeg ikke har barn...

Jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Anafugia: Vil du ikke ha barn, så vil du ikke ha barn. "missing out"..?! Det synes jeg var et utrolig dårlig uttrykk fra de som har sagt det til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er nok derfor jeg spør folk her på KG....for jeg vil da ikke 'misse out' on anything really......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du missar säkert en massa upplevelser och känslor om du inte har barn, men det behöver inte vara något negativt. Du får säkert uppleva en himla massa andra saker som du inte skulle ha fått i andra fall.

Jag tror att de flesta som säger nåt sådant tänker sig att DE skulle vara utan SINA upplevelser och minnen. Tänker man så är det en hemsk tanke (förlora sina barn eller sina minnen). Förhoppningsvis har du ett rikt och lyckligt liv ändå fullt drömmar om sådant som DU vill göra - och gör. Är inte barn med i din drömbild är det inget du behöver sörja över - och framför allt inget som någon annan ska dömma dig för! Det är DINA val och som "care" säger; svara bara Nei på frågan, du behöver inte förklara varför, det har de inte med att göra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Om man velger å få barn eller ikke må jo være opp til hver enkelt å avgjøre. At folk maser, og påpeker barnløshet, syns jeg rett og slett er ufint. Det er du selv som må avgjøre når tiden er inne for å få barn, eller om du i det hele tatt vil ha barn.

Men et lite spørsmål til deg: Hva sier mannen din, har dere samme innstilling til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er begge ikke 'klar' for å satse, eller ....hva jeg skal kalle det.

Det er mer sånn at hva jeg enn bestemmer meg for så er han ved min side der.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok det. Selv er jeg 35 og uten barn, inntil for ett år

siden helt etter eget valg og ønske. Forsøker nå å få,

men dersom det ikke funker, så tviler jeg ikke på at jeg

skal klare å leve et lykkelig og fullverdig liv uten barn.

Man skal aldri - uansett - velge å gjøre noe fordi man føler

at det på et eller annet vis er forventet fra omverdenen at

man skal gjøre det. Dersom du ikke føler deg klar for barn -

dropp det! Ihvertfall enn så lenge - det er sannsynligvis

fortsatt rikelig med tid igjen - for det tilfelle at lysten skulle

tilta etterhvert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok det. Selv er jeg 35 og uten barn, inntil for ett år

siden helt etter eget valg og ønske. Forsøker nå å få,

men dersom det ikke funker, så tviler jeg ikke på at jeg

skal klare å leve et lykkelig og fullverdig liv uten barn.

Man skal aldri - uansett - velge å gjøre noe fordi man føler

at det på et eller annet vis er forventet fra omverdenen at

man skal gjøre det. Dersom du ikke føler deg klar for barn -

dropp det! Ihvertfall enn så lenge - det er sannsynligvis

fortsatt rikelig med tid igjen - for det tilfelle at lysten skulle

tilta etterhvert :wink:

Lykke til - du blir snart gravid og :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cruella

Selvfølgelig kan du leve et fullverdig liv uten barn.

Jeg har 3 selv, men var bestemt på å ikke ha barn inntil like før jeg ble gravid med den første.

Du er fortsatt ung, kan få barn i mange år fremover, så ønsket om barn er kanskje ikke tilstede så sterkt nå, ikke sikkert det kommer engang.

Jeg tror allikevel at de fleste, når de når en viss alder og ikke har barn, kanskje savner eller angrer på at de ikke fikk barn. Tenker på de fra ca 50 år og oppover, hvor det å bli gravid er definitivt uaktuelt.

Det er ihverfall det jeg har hørt av barnløse godt voksne, man går glipp av det å bli besteforeldre etc.

Vet jo at dette ikke gjelder alle, og kanskje heller ikke deg, men det er den erfaringen jeg har gjort meg.

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i det. For noen er det rett og slett ikke et ønske, for andre igjen er ønsket stort men de kan ikke få.

I dag er det faktisk flere og flere som er barnløse- frivillig eller ufrivillig. Sånn er det bare. Å ha barn er ikke alt i livet- selv om noen hardnakket mener at livet er ikke fullkomment uten barn. JA ok- greit for dem, men ikke alle ser det sånn.

Toleransen for å velge å være uten barn er fryktelig liten syns jeg . Har hørt kommentarer om at det er egoistisk å velge vekk barn. Har tilogmed hørt at de som bare velger å få det ene barnet er egoistisk... Hva i faderens navn tror de at de er????? Det er så mange grunner til at man velger å leve livet på forskjellige måter. For de som vil ha mange barn: griet for meg, men hva gir dem rett til å dømme andre som ikke vil ha barn eller som velger å få bare ett barn???

Når det er sagt så kjenner jeg flere som har valgt å få barn når de nærmer seg 40- ser absolutt ikke noe galt i det. Man er iallfall voksne nok til å ta den avgjørelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyldige gode svar. Takker og bukker. Tror og så jeg har en hypotetisk angst for å føde. Tenker hele tiden på å føde ett 'kålhode'...skjønner?

:o

Men så vet jeg jo at andre har klart dette før meg :oops: så jeg må liksom holde 'tåta på meg selv'.

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klart du er en "hel" person uten å få barn!

Det er jo et veldig personlig valg og du er den eneste som kan ta det valget.

At folk presser på er bare teit, bare si fra at du ikke akter å få barn.

Som en nevnte over; det er mye man kan gjøre uten barn og det er mye man kan gjøre med barn. I begge tilfeller går man glipp av visse ting i livet.

Personlig ville jeg ikke vært uten. Jeg syns barn tilfører livet mye jeg ikke ville vært uten. Men det er meg. Vi er alle ulike og godt er det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 32, og barnløs. Ser ikke det som noe problem.

Jeg og min samboer har ikke helt kommet til det punktet hvor vi virkelig ØNSKER barn. Kanskje gjør vi det aldri, og da forblir vi barnløse av egen fri vilje. Det er i så fall VÅR sak og VÅRE liv.

Dersom ønsket om barn skulle melde seg, så får vi ta det når det kommer. Hvis den dagen kommer håper jeg jo at vi KAN få barn. Hvem vet. Kanskje vi ikke kan få barn i det hele tatt???

Heldivis er det INGEN i vår vennekrets eller familie som så mye som antyder noe rundt dette. Vi er omgitt av mennesker som ser på det å få barn som et høyst personlig og privat valg, som INGEN andre har noe med. Takk og pris for det!

Du må ihvertfall ikke la deg stresse av at ANDRE mener dere bør få barn. Dere tar deres egne valg, og det å få barn er et STORT valg å ta. Det er et like stort valg å velge å IKKE får barn, som det står minst like mye respekt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jersey

Det er helt ok å være barnløs hele livet, mener jeg.

Man går glipp av ting uansett hva man gjør her i livet. :blunke:

(Er mamma til en liten knert jeg da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Hvorfor er d sådan at d er opplest og vedtatt at alle kvinner ønsker seg barn?

Hvorfor er d slik at man ikke er en virkelig kvinne hvis man ikke har vært gravid og født på den gode gammeldagse måten?

D er da ikke noe problem å være barnløs så lenge man har valgt d selv, hvis ikke så tror jeg nok at ett menneske vil føle seg som en halv person som noen uttrykte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...