Gå til innhold

Konfirmantens eldre søsken

Majken

Anbefalte innlegg

Dere, jeg kjenner en gutt som skal konfirmeres neste vår, kom plutselig på det. Søsteren hans ble konfirmert for to år siden, men henne glemte jeg jo helt :oops: .

Hvordan ville dere gjort det? Ville dere:

-glemt nåværende konfirmant også?

-gitt gave bare til nåværende konfirmant?

-gitt gave til begge to og håpet at det ikke virket dumt?

Det hører med til historien at jeg fikk gave fra denne familien til min konfirmasjon...... Eh... pinlig.....

Takker på forhånd for gode råd og hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok å gi en liten gave i år.

Hvis de er som alle andre, tenker de ikke på sånnt, og bærer nok ikke nag pga en glemt konfirmasjon.

Slæpp off :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, helt enig med det, men "er de som alle andre så tenker de ikke på det"... da er ikke vi som alle andre, for jeg og min bror (eller like mye mamma) har jo sammenlignet listene våre. Ikke for å bære nag, men bare for å se (og mamma bruker aktivt disse listene når hun er i tvil når unger skal konfirmeres)

Forøvrig er det ikke uvanlig å gi til en, men ikke en annen, dersom det er bare det ene barnet du har et forhold til, egentlig.

Det holder nok å gi noe til gutten, men føler du det veldig trist at du glemte det, så kan du jo ta det opp med dem? Det er ikke nødvendig, det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (jeg og søsknene mine) bruker også listene over de vi fikk gave av til våres konfirmasjon for å se hvem som har barn i konfirmasjonsalder nå.

Må nok innrømme at vi også sammenlignet for å se hvem som fikk hva av hvem. :oops: To av oss hadde konfirmasjon med bare et års mellomrom... Men vi bar ikke nag med den som husket den ene og ikke den andre. Var jo flere vi fikk gave av som vi hadde glemt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de ander..

Kjøp en liten beskjeden gave du!!! da blir det sikkert ikke lagt merke til :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lister :o det har jeg aldri hørt om faktisk..

Det stussa jeg også på :o

Også synes jeg det høres rart ut å se på lister for å se hvem/hvor dyre gaver man skal gi... Jeg synes liksom ikke det er verre enn å gi gave etter evne og lyst til de man har lyst til å gi til... Mulig jeg har fått dårlig oppdragelse :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok fått så dårlig samvittighet at jeg ville gitt til begge to. Ville bare sagt at jeg rett og slett glemte forrige og at det er forferdelig flaut. Men det betyr ikke at jeg syns det er nødvendig - jeg vet bare at jeg hadde gjort det. Enten det eller så hadde jeg hoppet over nestemann og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Hva, er dere overrasket over at man fører lister over hva man har fått? Hvordan klarer dere lage takkekort om dere ikke har en liste da? Det er jo mange hunder kort, og noe faller nesten helt sikkert bort, og uansett hvor mye kontroll man har har man på slutten av dagen nesten helt sikkert en ting som man ikke er sikker på hvem man fikk av (om man får mange gaver) Uansett, jeg hadde ikke kunnet skrevet takkekort uten lista mi nei, og jeg har oppdragelse til å ha såpass fornuft at jeg takker i alle fall.

Det er den naturligste ting i verden å skrive ned, så vet man i ettertid hvem man fikk ting av. Det er jo koselig. Jeg skriver lister til jul også, og som barn første jeg også liste for bursdager, men det har falt litt ut. Er vant til liste over hvem jeg sender julekort til også jeg... Liker lister, er vant med mamma som har masse lister, klart jeg har lister.

Men jeg har ALDRI sett en konfirmant som ikke fører liste over hvem de får hva fra. Når denne lista brukes i forhold til å gi gaver, så er det ikke sånn bokstav for bokstav da, men om man er i tvil, så ser man hva de gjorde, ikke sant? Og så gir vi selvsagt utfra hva som er normen nå, ikke hva de ga meg (altså, satt på spissen, når pappa ble konfirmert så var en femkroning en STOR gave. Han gir jo likevel ikke femkroninger i gaver nå da) Vi gir etter evne og egen mening, samt at for konfirmanter er det ofte en "norm" for sånne gaver til konfirmanter man ikke skal i selskap til, bare antakelig kjenne foreldrene, det er et nabobarn etc.

Forøvrig merker jeg nå at vi generelt gir dyrere gaver til sambos slekt enn min. Altså, når hans søskenbarn fikk en datter var det naturlig for ham å kjøpe en gave til barnet. Da gjorde vi selvsagt det. Når 5 av mine søskenbarn får babyer i løpet av det neste året er det naturlig for meg at vi sammen med mine foreldre gir barnet en gave til dåpen, så da gjør vi heller det. Man tilpasser seg det som er naturlig i ulike familier, utfra egen evne og lyst, selvsagt.

Når det gjelder denne avglemte konfirmanten, så vil jeg bare si at det er ganske VANLIG å glemme en konfirmant, egentlig, om du ikke kjenner dem så godt, så det er ikke farlig å innrømme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vare på alle kortene jeg fikk til konfirmasjonene jeg, skrev på de hva jeg hadde fått. Da var det en enkel sak å skrive takkekort. Har aldri hatt noen slik liste. Hadde jeg hatt det hadde det i så fall bare vært for å skrive takkekort, ikke noe å ta vare på etterpå i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en sånn konfirmantens "minnebok" til konfirmasjonen min jeg av hunden min (av hunden min faktisk), og der var det en gaveside hvor jeg førte opp hva jeg fikk av hvem. Den kom til nytte under takkekort skrivingen! Ellers glemmer jeg å ta den frem ved konfirmasjonstider for å se etter hva jeg fikk av vedkommende........

Og så har jeg tatt vare på alle kortene da.

Har jo veldig dårlig samvittighet for henne jeg glemte. Jeg satt mye barnevakt for disse to da de var små, så jeg har ikke noe bedre forhold til den ene enn den andre. Samtidig føler jeg at det blir litt unaturlig og rart å kjøpe gave til den eldste. Det er jo veldig hyggelige og koselige folk dette da, så jeg trur nok ikke de bærer noe nag, nei.

Takk for gode råd da, dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Klart jeg også tok vare på kortene, og skrev i dem hva jeg fikk. Men med såå mange kort, så kan lett et komme bort på en slik dag, derav er en slik liste rett og slett en sikkerhet. Og langt emr kraktisk å bare ha ei bok forran seg når man lager takkekort, enn ei skoeske FULL av kort. Jaja, jeg skjønner at ikke alle lager lister, men i min slekt er dette i alle fall så naturlig og forventet at ingen tenker over muligheten for å IKKE lage en liste. Konfirmanten med sitt pengeskrin og sin notisbok er et kjent syn i alle de konfirmasjoner jeg har vært i, og det begynner å bli en del nå.

Men, for dem som ikke ser dette som naturlig, så er vel det greit nok. Jeg bare garanterer at mine fremtidige barn kommer til å lage liste, like garantert som at jeg bruker det alment utbredde (i alle fall for dem jeg kjenner, må ta forbehold da, siden jeg trudde alle konfirmanter lager liste også) systemet for listeskriving og nummerering når dagen kommer for å gifte meg med min elskede samboer. Den dagen er ikke under planlegging, men akkurat DETTE vet jeg hvordan skal gjøres. Anser det som akkurat like naturlig som konfirmantlister. Men, slik er det tydeligvis altså ikke....

Jaja, det var ikke det denne tråden skulle handel om, så jeg dropper herved tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva' date=' er dere overrasket over at man fører lister over hva man har fått?[/quote']

Det var vel mere det at dere tar vare på listene for senere bruk som overrasket meg. Selv husker jeg ikke akkurat hvordan jeg holdt orden på konfirmasjonsgavene, begynner å bli noen år siden, men enten ble det skrevet på kortene eller så ble det skrevet en liste kun til "takkebruk". Den eksisterte i hvert fall ikke særlig lenge... Men jeg er helt sikker på at alle som ga meg gave ble takket, liste eller ei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg skrev det i alle fall i ei bok som ligger sammen med alle kortene. Den er forøvrig ikke ofte fremme, men mamma brukte den av og til for å se, når det var noen hun lurte på om burde få en gave... sånne "kjennre jo nesten til foreldra"-type folk, skjønner?

Men, ellers så samler jeg alltid på lister jeg da. Har lister over alle julegaver, og dem tar jeg var på (nå har jeg skaffa ei bok som jeg skriver listene i, for meg og min samboer :) )

Listemenneske jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Vi (jeg og søsknene mine) bruker også listene over de vi fikk gave av til våres konfirmasjon for å se hvem som har barn i konfirmasjonsalder nå.

Hvordan gjør dere det? :forvirra:

Jeg har også lister, både fra min egen konfirmasjon og fra avkommets, men det går da vitterlig ikke fram av dem når givernes barn skal konfirmeres. Hva med "nye" barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...