Eowyn Skrevet 23. april 2003 #1 Del Skrevet 23. april 2003 Kom hjem fra påskeferien, og i mellomtiden har mitt blomsterbed på verandaen blitt overfyllt med ugress. :-? Av en eller annen grunn så vokser geiteramsen vilt oppi der, har en liten mistanke om at da de fyllte jord oppi bedet så henta de jorda rett nedfor blokka her...Litt irriterende, har annet å gjøre enn å stå å luke ugress!!! Så hvis noen har noen gode tips for å holde ugress unna, så tas de imot med takk!!!! Eowyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2003 #2 Del Skrevet 23. april 2003 "Round up" er et effektivt ugressmiddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 23. april 2003 #3 Del Skrevet 23. april 2003 Roundup er et effektivt middel for å drepe planter. Alle planter. Min stakkars kollega hadde ferdigblandet Roundup fra ifjor i en umerket flaske. På en tilsvarende flaske hadde han bladlusmiddel. Gjett hvem som må kjøpe nye roser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eowyn i.i. Skrevet 23. april 2003 #4 Del Skrevet 23. april 2003 Har en rosebusk og to andre busker i bedet mitt, så jeg har ikke så lyst til å bruke roundup, for da dør vel de også? Og det vil vi ikke Men takk for tipset!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 23. april 2003 #5 Del Skrevet 23. april 2003 Luking er vel det eneste fornuftige alternativet. Men dersom du bare har et lite bed på balkongen bør det ikke ta så veldig lang tid. Sett av en halvtime en dag med fint være og kos deg med å gjøre det skikkelig fint. Få vekk allt på en gang, sørg for å få med røtter på allt ugresset, og gjør det før de rekker å frø seg. Så kikker du over en gang i uken (dette tar fem minutter) og tar det som har våget å stikke hodet opp siden sist. Det vil etter hvert bli mindre og mindre ugress, etter hvert vil du være kvitt problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 23. april 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 23. april 2003 Synes de popper opp bare jeg snur ryggen til....Vokser fort som bare juling! død over ugresset!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 23. april 2003 #7 Del Skrevet 23. april 2003 gjett om. var ute i påska og halte opp løvetann og bringebær. ja ja. bra trening og så ble jeg jo brun... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 24. april 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 24. april 2003 Hihi, ja det er god trening. Så der å røske og plukke....Idag har det jammen dukka opp mer.... Nå er det like før roundup'en tas i bruk.... Men det må da finnes andre metoder enn at man skal stå å luke ugress hele tiden, eller ta knekken på alt med round up? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 24. april 2003 #9 Del Skrevet 24. april 2003 Det er mulig å f.eks pensle RoundUp på det ugresset du vil fjerne, hvis du sprayer er det stor fare for at blomstene også får en dæsj som andre har sagt. Tar nok litt tid med penslingen, men det er muligens verd et forsøk? Hvis det kan være noen trøst så vil du ved luking tilslutt bli kvitt alt når alle røtter og skudd er fjernet. Har selv brukt to somre på intens luking av et stort blomsterbed som var fullstenidg overgrodd av noen uhumskheter med svært lange røtter. Angrer på at jeg ikke spadde opp bedet i stedet, men håper at jeg denne sommeren skal slippe litt billigere unna -valla- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 24. april 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 24. april 2003 Takk for tips valla. Det er jo verdt et forsøk da....Jeg har et ca.4-5 meter langt bed/blomsterkasse på verandaen, og avstanden mellom buskene er ganske store.Så jeg kan vel evt.prøve å legge noe over de hvis jeg sprayer? Det som er så dumt med denne geiteramsen er at det er jo umulig å trekke den opp med rota når den er liten...Den bare knekker slik at jeg bare får toppen med meg. Og så er det jo denne typiske ugress-typen da, den med små blader og små hvite blomster. Nei, blir jeg desperat nok, så prøver jeg roundup, om jeg så må pensle hver eneste litte ugressmonster!!!!! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 24. april 2003 #11 Del Skrevet 24. april 2003 Lykke til!!!! Dekke over plantene var jo kjempelurt, det skal jeg prøve en gang. Og jeg henger meg på: DØD OVER UGRESSET!!!! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. april 2003 #12 Del Skrevet 24. april 2003 Når det er et såpass lite bed er det egentlig litt meningsløst å sprøyte. Du oppnår ikke mere med å pensle hvert enkelt ugress enn ved å luke det. Det vil fortsatt være en del ugressfrø i jorda, og disse vil spire så snart det er fri sikt. Dersom problemet med ugress er veldig stort bør du vurdere å ta ut plantene og erstatte jorda med ny jord. Du kan eventuelt spa opp de områdene av bedet det ikke er planter i, litt enklere enn å bytte ut alt eller luke alt for hånd. Når du er ferdig og har ei fin og ugressfri jord dekker du all bar jord med vått avispapir i overlappende lag, og strør bark eller liknende oppå for å slippe at mere ugress spiser. Avispapir og bark kan så byttes ut hvert år, og du vil bare behøve å gjøre en innsats på våren, så kan du se frem til en ugressfri sommer. Men det er viktig å fjerne utresset først, for mye ugress under de våte avisene, og de vil sprenge seg vei uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 24. april 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 24. april 2003 Har målt bedet mitt nå, var 7 meter. Litt lengre enn jeg trode! Uansett, er jo ikke så veldig stort, men når det flyter over med ugress der, så virker det stort. For det er ikke lite ugress kan jeg love deg! Det er masse masse masse. Nå ser det jo høvelig greit ut, siden jeg renska det for ugress for et par dager siden. Men når det begynner å vokse opp mere igjen NÅ, så blir jeg oppgitt....da orker jeg ikke stå å luke. Nei, dette ugresset skal lide en kjemikaliedød! Men det med avispapirer og bark hørtes jo fint ut, det er jo så fint med bark i blomsterbed. Så det kan jeg jo gjøre etterpå jeg har sprayet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 24. april 2003 #14 Del Skrevet 24. april 2003 ellers kan du teste ut trikset med å plante så tett med robuste vekster at de simpelthen overmanner ugresset ...har fått det til å funke i tulipanbedet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 24. april 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 24. april 2003 Hørtes lurt ut...Skal på plantasjen en tur idag også, skal se om jeg finner noe fint å plante ned. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 24. april 2003 #16 Del Skrevet 24. april 2003 lykke til da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 24. april 2003 #17 Del Skrevet 24. april 2003 Jeg synes ærlig talt du skal la vær og sprøyte! Dette er ikke så veldig vanskelig forstår du. Nå har du jo nettopp luka, så da har du et godt utgangspunkt. Neste gang du ser ugraset begynner å komme opp tar du ei rive, eller ei sånn ugrasklo (alt etter hva som passer best til avstanden mellom plantene i bedet ditt). Så farer du fort over hele bedet med denne. Dersom dette var et bed med ganske store busker i (?), så bør jobben være gjort unna på 2-3 minutter. Du skal ikke flytte mye på jorda, kun rote i overflata. Gjenta denne behandlinga hver gang du ser at det kommer nye planter. Gjør du dette mens plantene er bittesmå, overlever de ikke behandlinga. Venter du for lenge, tåler de mer, men det er ikke umulig å få tatt dem da heller. Å utkonkurrere ugraset ved å plante andre prydplanter er en god ide. Men dette stiller store krav til planten, og til å begynne med må du nok regne med å luke litt i alle fall. Spør på hagesenteret hvilke planter de anbefaler til dette formålet. Tulipaner som er tett satt er godt egna til dette, fordi de kommer opp før nesten noen andre planter har rukket å spire. Videre utover sesongen må du nok regne med å luke litt her også. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. april 2003 #18 Del Skrevet 24. april 2003 En annen ulempe med gift er jo at en gjerne ikke vil hadet OPPÅ verandaen sin. Der skal en ofte ha besøk av barn eller dyr, en grille og spise middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 24. april 2003 #19 Del Skrevet 24. april 2003 Her kommer et "egenutviklet knep" for å fjerne ugress med solide, gjenstridige, dyyype røtter. Som kjent er dette omtrent umulig, man knekker som regel rota et par centimeter nede i bakken, og så skyter den opp like herlig etter få dager - nesten bare "oppildnet" av julingen... Jeg bruker hageslangen med pistolhåndtak innstilt på "hard stråle". Setter den ned i bakken rett ved planten, og spyler ned i bakken der rota er. Reultatet er at strålen spyler et "hull" i bakken langs rota. Ved å gjøre dette rundt ugresset er det faktisk ikke så vrient å få løsnet rota helt til bunns uten å slite og grave, det er vanntrykket som gjør jobben. Gjøres det rett blir det bare et lite hull der planten stod, som evt. kan fylles med jord om det er for stort. Som regel blir det bare et lite og nesten usynlig hull som fyller seg selv etterhvert. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 24. april 2003 #20 Del Skrevet 24. april 2003 lurt! den skal jeg prøve gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå