Power Skrevet 23. april 2003 #1 Del Skrevet 23. april 2003 Jeg har tenkt å legge overmalbar tapet på veggene i stua, og lurer på om jeg er nødt til å ta av alle listene først? Går det ikke fint å legge helt inntil og skjære pent til med en tapetkniv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 23. april 2003 #2 Del Skrevet 23. april 2003 Det går sikkert å gjøre det slik du beskriver. Men jeg synes du skal ta listene ned. Da blir det garantert pent, og det er ikke store ekstra-jobben når du først er i gang. Da kan du male tapeten også før du setter opp listene igjen. Jeg er tilhenger av å gjøre ting skikkelig når man først gjør det ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myagi Skrevet 23. april 2003 #3 Del Skrevet 23. april 2003 Det virker kanskej som ett pes å ta ned listene,men når du først har kommet igang så er det fort gjort! Som alt annet her i verden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 23. april 2003 #4 Del Skrevet 23. april 2003 Anbefaler å ta av listene, få opp tapeten, evt. male den og sette listene på plass igjen. Det går minst like raskt og sparer deg for masse kløning og tull! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 23. april 2003 #5 Del Skrevet 23. april 2003 En profesjonell tapetserer ville neppe tatt av listene, rett og slett fordi de klarer å få det pent selv om ting må skjæres til. Derfor er argumentet om å gjøre ting "ordentlig" og dermed også fjerne listene litt hinsides. MEN som glade amatører er det kanskje lettere både å tapetsere og male når det ikker er så mye lister i veien???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Power Skrevet 23. april 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 23. april 2003 Det blir helt sikkert penest dersom vi tar av listene først. Jeg er bare så utrolig redd for at de skal gå i stykker hvis vi tar dem av! Spikrene står ganske langt "inn" i listene, hvis dere skjønner hva jeg mener. Vi kan jo selvfølgelig sette opp nye lister hvis de går i stykker, men vi hadde tenkt å spare oss den kostnaden... Noen som har tips til lure metoder for å ta av listene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest embla i.i. Skrevet 23. april 2003 #7 Del Skrevet 23. april 2003 Ta av listene!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2003 #8 Del Skrevet 23. april 2003 Ta av listene, så er du helt sikker på at du ikke må slite med fjerning av lim etterpå. Maling går for såvidt greit å fjerne (så sant du ikke har brukt lateksmaling), men tapetlim er et marerit.... hilser Revetispa som akkurat har slitt seg ferdig med rengjøring av lister som tidligere "oppussere", dvs klattere har søla til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 23. april 2003 #9 Del Skrevet 23. april 2003 Jeg tok ikke av listene da jeg tapetserte. Brukte samme teknikk som profesjonelle tapetserere, noe som var veldig enkelt, og ble veldig pent!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 23. april 2003 #10 Del Skrevet 23. april 2003 Jeg tok ikke av listene da jeg tapetserte. Brukte samme teknikk som profesjonelle tapetserere Ehem Ta av listene du Power- det blir noe mere jobb men det vil uten tvil gi penest resultat og det er det du vil ha, ikke sant? Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 23. april 2003 #11 Del Skrevet 23. april 2003 Listen skal av, ja. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 23. april 2003 #12 Del Skrevet 23. april 2003 Gulvlistene må du ta av, dersom du har skyggelister i taket er det ikke nødvendig å ta av disse, men skjære pent inntil og så dytte tapetenden oppunder listen med en spatel. Dør og vinduslister skjærer du pent inntil - bruk stålsparkel og skarp tapetkniv så blir det så pent!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 23. april 2003 #13 Del Skrevet 23. april 2003 det er faktisk mindre jobb å ta av listene før du tapetserer enn å få pene kanter om du tapetserer inntil listene... mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 23. april 2003 #14 Del Skrevet 23. april 2003 Ehem Ta av listene du Power- det blir noe mere jobb men det vil uten tvil gi penest resultat og det er det du vil ha, ikke sant? Minnie Ehem til deg også. Skjønner at du ikke tror meg...... Hør med min far, du, som faktisk er profesjonell...... Men for all del - føler man seg ikke sikker, så ta av listene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 23. april 2003 #15 Del Skrevet 23. april 2003 Vel, min mor er en dyktig tapetserer og maler men da jeg skulle legge tapet i gangen (en tykk brokadetapet) leide jeg inn en profesjonell tapetserer som insisterte på at listene skulle fjernes først slik at resultatet skulle bli penest mulig og for å unngå "skjærekant". Som sagt så gjort og det ble veldig flott. Ingen synlige kanter. For meg høres det å ikke fjerne lister ut som en "lettvint løsning". Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 23. april 2003 #16 Del Skrevet 23. april 2003 Det er nok en viss forskjell på brokadetapet og tapet som skal males (miljø eller glassfiber-strie). Fungerer fint å skjære langs listene om man er dyktig og stø på hånden, men det er ikke lett å få malt 3 strøk på strien uten å søle litt på listene.. i tillegg til å skjære rett, unngå limsøl osv. Hva om man vil bytte lister en gang? Og de listene man vil ha er bare LITT for lave..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 23. april 2003 #17 Del Skrevet 23. april 2003 Vel, min mor er en dyktig tapetserer og maler men da jeg skulle legge tapet i gangen (en tykk brokadetapet) leide jeg inn en profesjonell tapetserer som insisterte på at listene skulle fjernes først slik at resultatet skulle bli penest mulig og for å unngå "skjærekant". Som sagt så gjort og det ble veldig flott. Ingen synlige kanter. For meg høres det å ikke fjerne lister ut som en "lettvint løsning". Minnie ....men min far er sterkere enn din far, så.......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Power Skrevet 24. april 2003 Forfatter #18 Del Skrevet 24. april 2003 Tydeligvis mange meninger om dette ja... Fikk nettopp noen tips fra en god kamerat som gjorde akkurat samme jobben i sommer, og de hadde tatt av alle lister først. Som nevnt i et innlegg over, er jeg redd for at listene vil gå i stykker når jeg tar dem av, så det ender sikkert med at vi må skifte ut alle listene. Jeg hadde jo tenkt å male dem hvite uansett (nå er det trehvite lister - æsj), og det blir jo mye lettere når man tar dem ned først. Gruer meg nesten litt til å begynne - ser for meg at dette blir en kjempejobb! Men det blir sikkert stilig!!! Tror det blir en brukket hvitfarge på veggene (papyrus e.l.), og helt hvite lister. Vi gifter oss til sommeren, og håper på å få masse lekker kunst i gave som kan pryde veggene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellevill Skrevet 24. april 2003 #19 Del Skrevet 24. april 2003 Jeg har payrus i stuen - har fått mange komplimanger for den. Jeg har ikke hvite lister (de er "skittengule"), men hvite lister blir sikkert også fint. Husk bare at det er veeeldig synlig med støv og skitt på hvitt. Ellers er jeg enig med de som anbefaler deg å ta ned listene. Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Power Skrevet 24. april 2003 Forfatter #20 Del Skrevet 24. april 2003 Til tross for at alle anbefaler meg å ta ned listene, vil jeg gjerne høre fra lillebrura hvordan de profesjonelle gjør det når de tapetserer uten å ta ned listene? Kjekt å vite... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå