Gå til innhold

Platanias


Gjest bærta

Anbefalte innlegg

Gjest bærta

Jeg og noen venner skal reise til Platanias på forsommeren.

Vi skal reise fra Tromsø, i et bestemt tidspunkt, så det var ikke mange steder å velge blandt, Platanias virket som det beste reisemålet ut fra valgene vi hadde.

Er det noen her som har vært der? Jeg lurer egentlig ikke på noe spesielt, men det hadde vært greit å høre fra noen som har vært der. Hva man bør tenke på, og hva man kanskje burde få med seg. Er ikke bare interessert i å ligge på stranda og dorske oss. ;)

Vi regner med vi velger hotell Costas & Christina, er det noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest reiseglad
Jeg og noen venner skal reise til Platanias på forsommeren.

Vi skal reise fra Tromsø, i et bestemt tidspunkt, så det var ikke mange steder å velge blandt, Platanias virket som det beste reisemålet ut fra valgene vi hadde.

Er det noen her som har vært der? Jeg lurer egentlig ikke på noe spesielt, men det hadde vært greit å høre fra noen som har vært der. Hva man bør tenke på, og hva man kanskje burde få med seg. Er ikke bare interessert i å ligge på stranda og dorske oss. ;)

Vi regner med vi velger hotell Costas & Christina, er det noen som har erfaringer med det?

Bodde på C&C i fjor, og det var et relativt greit leilighetshotell med to soverom, to bad, kokemuligheter, takterasse. Basseng og nær stranden.

Platanias var imidlertid et trasig sted med kun turistshopping, spisesteder, en strand og ingenting mere....

Vi dro litt på turer rundt, for Kreta i seg selv er jo fin. Fjellturer, leiebil og kjør rundt, tur til Chania, dykking osv. Mye å oppleve utenom Platanias....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bærta

Takk for svar. :) Hadde nok litt på følelsen at Platanias var mer "et sted i syden", enn skikkelig gresk. Har vært i Hersonissos tidligere ...ti år siden, da... og da fartet vi masse rundt og opplevde gresk kultur, og har mange deilige minner fra den gang. Denne gangen er det nok ingen i reisefølget vårt som tør sette seg bak rattet der nede. ;)

Men noe mer enn standard strand, og vanlige turistgreier hadde jeg jo håpet på likevel. Blir nok å ta bussen til Chania en av dagene. Er det andre steder det kan være greit å busse til? Evt båt? Gåtur? Fjelltur hørtes interessant ut, kan du fortelle mer om det? Var det en guidet tur, eller?

Skjønner at Platanias ikke er det ideelle valget, når man ikke kun er ute etter å ligge på stranda og steke seg... :/ Men vi får vel bare gjøre det beste utav det. Ikke de mest attraktive reisene fra Tromsø, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har vært der tre ganger,.. vi leier bil og moped..

Er så sinnsykt fine plasser å se.. hverfall fine strender! Som å komme til maldivene..

fine landsbyer å se også...

Og så er det jo denne samaria kløften da.. det er vel fjellturen du tenkte på..

Og gamlebyen(chania) ved havnen er kjempekoselig!! der går det busser til hele tiden frem og tilbake..

liker platanias jeg.. kan godt ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bærta

Nå ble jeg litt beroliget. :) Hadde litt sett for meg at vi kom til å bli sittende pal på ei overfylt strand, nær sagt uten noen muligheter til å få med seg noe ekte gresk.. ;) Mange som er litt negative i tonen når de snakker om Platanias. Men jeg antar at det er som ellers; det blir hva man gjør det til selv. :)

Googlet litt nå på Samaria kløften, og det ser ut til å være noe man absolutt bør få med seg når man først er i nærheten. Så at det gikk busser fra Chania dit, så det bør jo gå greit. :)

Så er veldig glad for svaret ditt, theamoren! :) Har søkt masse på nettet, men det er vanskelig når man ikke noe om stedet på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i platanias 2 ganger og likte meg godt der. Anbefaler deg å ta en tur til en veldig fin badebukt som heter elafonissis (eller noe sånt) de kaller det for kretas maldivene.

Ellers reiste vi inn til Chania by ofte om kveldene og rusla rundt i de trange smugene. Det var det litt mer liv og rundt havna der er det helt nydelig.

Det er ca 9 km dit og det koster nesten ingen ting med buss.

De har også et bra badeland ved chania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har også vært både i Platanias og Hersonissos, og må nok være ærlig å innrømme at sist nevnte var den fineste plassen.

Men ser at andre også anbefaler en tur til Elafonissos og det vil jeg også anbefale på det sterkeste. Tror ikke man finner finere sted på Kreta! Fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på tur til preveli-klosteret og stranden der. For å komme inn i klosteret må man som kvinne dekke knærne. Du kan enten ha med en sarong selv og slenge utenpå shortsen, eller du kan leie et skjørt ved inngangen.

Elafonissi-stranden er også verdt å få med seg. Det er en ganske lang busstur, men med det landskapet er det en opplevelse i seg selv. Husk vannflaske og kamera på turen. Og for all del; høy solfaktor. Sola tar som bare rakkern der.

Elafonissi er laaaaaaaanggrunt, med krystallklart vann og er absolutt å anbefale.

badeland "Limnoupolis" er også verdt et besøk, like mye pga landskapet som stedet i seg selv.

Dra mer enn gjerne inn til Chania, restaurant Ela er nr en på lista over spisteder jeg anbefaler. Skal dere handle smykker foreslår jeg Midas jewellery. Relativt høy prisklasse og han ene som jobber der kan være litt slitsom til tider, men de har noe for enhver smak og lommebok og du blir ikke lurt.

Chania/Platanias og omegn har mye å by på, det blir sikkert mer enn en dag/kveld der. jeg har vært i Chania 14-15 ganger selv og føler det som å komme hjem hver gang jeg kommer tilbake. jeg kan prate meg varm om stedet, så dont get me started! :-)

Ha en flott tur, jeg misunner deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord-fra-pia

Hei!

Er veldig spent på hvor mange svar/tilbakemeldinger du får etter hvert. Vi, en familie på 4, skal også til hit for første gang i år, og er veeeldig spente...

Vi skal bo på hotell "Apollo club Geraniotis". Har du hørt/lest om det? Er det noen der ute som vet noe om hotellet?

Ønsker deg og ditt reisefølge en riktig trivelig tur, håper på flotte soldager og fine opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annie 22

Jeg og noen venninner skal også dit i mai. Og vil heller ikke bare ligge på stranden... Bilder av forskjellige steder vi bør besøke hadde vært fint, og linker til sider med info om utflukter, hva som skjer i Platanias og hva man kan gjøre der og andre steder i nærheten.

Hvor langt er det fra flyplassen?

Ingen av oss har guts til å sitte bak rattet på en leiebil, så vi er nok avhengige av buss...

Ser at noen stedsnavn er nevnt her, nevn gjerne flere! Navn på fine landsbyer, bygninger og annet vi bør få med oss. Vi skal være der i kun en uke, lettest å få med seg mye av det som er verdt å få med seg hvis man har navn å forholde seg til, og google etter.

Hvilke diskoteker, cluber og barer er der? Vi er fra 21-24 år, men ønsker ikke fylleparty med andre skandinaver. Hvilke turister var der da dere var der? Har vært på Rhodos, Kos og Naxos før, der var det mange svenske og britiske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen venninner skal også dit i mai. Og vil heller ikke bare ligge på stranden... Bilder av forskjellige steder vi bør besøke hadde vært fint, og linker til sider med info om utflukter, hva som skjer i Platanias og hva man kan gjøre der og andre steder i nærheten.

Hvor langt er det fra flyplassen?

Ingen av oss har guts til å sitte bak rattet på en leiebil, så vi er nok avhengige av buss...

Ser at noen stedsnavn er nevnt her, nevn gjerne flere! Navn på fine landsbyer, bygninger og annet vi bør få med oss. Vi skal være der i kun en uke, lettest å få med seg mye av det som er verdt å få med seg hvis man har navn å forholde seg til, og google etter.

Hvilke diskoteker, cluber og barer er der? Vi er fra 21-24 år, men ønsker ikke fylleparty med andre skandinaver. Hvilke turister var der da dere var der? Har vært på Rhodos, Kos og Naxos før, der var det mange svenske og britiske folk.

hvis det er chartertur arrangerers det jo utflukter. det er jo veldig greit.

I chania by er det en sånn gate med diskoteker.

Platanias er jo en lang hovedgate tett i tett med barer og resturanter og små butikker.. er veldig folksomt.. og studd av skandinavere.

Er noen gøye diskoteker der. den ene "splend it" hadde vi jentene det veldig moro på hvertfall. der for man gratis drinker hvis man danser på baren :danser: for det meste grekere der inne..

også et diskotek der du går opp en lang spiral trapp på utsiden av bygget.. der kommer du opp til en ute bar der du har utsikt over folkelivet. kjempekoselig. inne er det diskotek..

disse stedene er ved taxi plassen i platanias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jeg og noen venner skal reise til Platanias på forsommeren.

Vi skal reise fra Tromsø, i et bestemt tidspunkt, så det var ikke mange steder å velge blandt, Platanias virket som det beste reisemålet ut fra valgene vi hadde.

Er det noen her som har vært der? Jeg lurer egentlig ikke på noe spesielt, men det hadde vært greit å høre fra noen som har vært der. Hva man bør tenke på, og hva man kanskje burde få med seg. Er ikke bare interessert i å ligge på stranda og dorske oss. ;)

Vi regner med vi velger hotell Costas & Christina, er det noen som har erfaringer med det?

Hei Bærta (hi, hi de her hjemme kaller meg for det)

Jeg har vært på Kreta og Platanias 4 ganger nå.

Blir en ny tur i august.

Jeg og min samboer har falt fullstedig for øya.

Vi har stort sett bodd i Agia Marina, men er ofte i Platanias.

Synes stranda nedenfor Agia Marina er bedre enn i Platanias.

Vi har også blitt kjent med noen lokale der nede, og vi må alltid innom Rock House og hilse på sjefen der. Han er vi blitt godt kjent med. Der spiller de musikk fra 70, 80 og 90 årene...og det er bare å komme med ønsker...

Vi har en drøm om å få med oss Samariaravinen en gang...har hørt så mye bra om den...har ikke vært på det hotellet du nevner.

Samboer`n min har prøvd vannscooter der, noe han synes er kjempegøy...

Vi har også hengt i fallskjerm etter båt....kan anbefales....

Ellers anbefaler jeg en tur inn til Chania om kvelden....

Håper dere får en strålende ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Vera_*

Var i Agia marina i 06 og gikk daglig inn til Platanias var liksom mere som skjedde der.

Etter turen tenkte vi at vi ikke skulle tilbake,men tror du ikke vi har bestilt tur ned til Platanias i August :) Var jo en helt ok plass med kjempe god mat! eneste minus er den sterkt traffikerte veien som går gjennom plassen.

Prisnivået var helt ok hadde trodd kreta skulle være kjempedyrt siden det kryr av turister-drar du inn til chania blir mat og drikke litt dyrere.

Denne gangen har jeg lyst å se litt mere enn stranden...å har litt lyst å dra inn til Rythmon (hørte rykter om at det var en fin plass)

Skal bo på plaza di porto så om noen har erfaring med hotellet så fortell gjerne litt.

Så går det masse turer med disse små togene på hjul...aner ikke hvordan disse turene er men vurderer å ta en i år...

Leste også en plass at det var anbefalt å dra innom en stor barnebutikk som het jumbo(tror den het det) kjørte forbi denne sist,å det så mere ut som et kjøpe senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sydenfarer

Hei.

Reiser til Platanias i månedskiftet april-mai.

Hvordan er været og temperaturen på denne årstiden? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Reiser til Platanias i månedskiftet april-mai.

Hvordan er været og temperaturen på denne årstiden? Noen som vet?

Hei.

Jeg har vært i Platanias i mai. Det var godt og varm på dagen, men litt kjølig på kvelden. Vil anbefale og ha med langermet genser eller en lett jakke.

Det var kaldt i sjøen, så det ble bare med en dukkert der gitt.

Ellers så er det ikke så mye tursister der på denne årstiden, det er jo en fordel. Slippe kø og venting på mat.

Ønsker deg en riktig god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært på Platanias og likte meg veldig godt. Hvis dere liker å bevege dere vil jeg annbefale at dere går en av Ravinene som Kreta er så berømt for. Er dere av de litt tøffe typene så går dere den 18km lange Samariaravinen Er dere ikke fult så tøffe så annbefaler jeg den ca. 8km lange Imbros ravinen. Flott tur i vill og storslagen natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som er ts, bærta, altså. :) Ikke at akkurat det har så mye å si, men etter så mange fine svar på alt man kan ta seg til, så vil jeg bare si takk til alle som har bidratt i tråden! :)

Tror også at det med gode/dårlige reiseerfaringer har endel med sin egen innstilling og forventinger å gjøre, så jeg gleder meg stort til å reise dit nå! Ting blir uansett hva man gjør det til selv, og jeg har iallefall tenkt å gjøre det beste utav det! Om ikke annet blir det varme og sol, og det er mangelvare her jeg bor, så bare det er jo positivt som pokker! :):):)

Til Kospia: Jeg er også Bærta hjemme. hehe Merkelig alt man finner seg i å bli kalt når det blir sagt i en kjærlig tone! ;):)

Har googlet masse på Platanias, og det er jo vel og bra med masse fakta, men det er flott å høre andres meninger uansett.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ser i "rekka" at noen nevner hotell Geraniotis.

Vi skal også bo der, og lurer også på om noen vet noe om standar og fasiliteter på leilighetene? Vi skal ha en 2 roms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_vera_*

Finnes det mc donalds i platanias? Leste det et sted.

Ikke at jeg skal spise så mye der-for kreta har nydelig mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...