Malama Skrevet 18. juni 2008 Forfatter #1821 Del Skrevet 18. juni 2008 Onsdag. Avslutningsmarkering på jobb for et par stykker som slutter i sommer, som ikke begynner før to, så for at jeg skal være så lenge på jobb (hadde et par "plusshalvtimer" jeg måtte bruke opp også) så begynte jeg likegodt seeeent på jobb i dag. Satte på vaskemaskina når jeg to opp (hvilket var sånn ca når mannen sto opp) også spiste vi frokost sammen før jeg kjørte ham ned til togstasjonen. Så dro jeg hjem og tok livet med ro, tok inn klesvasken som hang under verandaen og hang opp det som var nyvaska når vaskemaskina ble ferdig, før jeg dro på jobb. Behagelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 18. juni 2008 #1822 Del Skrevet 18. juni 2008 Det er godt med en behagelig start på dagen av og til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #1823 Del Skrevet 20. juni 2008 Fredag! Ukene flyr rasende fort... Helg igjen allerede. (Ja, etter noen timer på jobb først da) Og på mandag kommer vikaren min for ei ukes opplæring. Hun begynner ikke egentlig før i august, men skal altså ha ei uke sammen med meg nå. (I august rett og slett fordi man anser det som ufornuftig å ha en uopplært vikar gående på kontoret alene i sommer, jeg begynner permisjonen og sjefen har ferie/permisjon, og andre finnes ikke som aner hva jeg driver med) Jeg må få rydda pulten min i dag, så det ikke ser så skremmende rotete ut... Og så må jeg finne noe papirer hun kan lese på litt for seg selv også. Jeg kan jo ikke gå rett på sak og lære henne rett opp i detaljene på det jeg gjør, vi må begynne litt sånn med helheten, før vi går på detaljene, ikke skremme henne helt, stakkar. Hun er nyutdannet og har altså ingen erfaring med hverken vårt særdeles tungvindte økonomisystem eller vår store organisasjon og regnskap med mange dimensjoner, det kan jo være nok til å gi en stakkar bakoversveis en mandag morgen. Ja, også mimrer jeg tilbake til min egen opplæring, som jo ikke er mer enn et par år siden, og husker hva jeg begynte med slags oppgaver, så jeg har nok tenkt ut hva hun kan få gjøre etterhvert, men jeg tror vi må begynne litt mer forsiktig. Jeg hadde min opplæring over et par måneder jeg, mens jeg samtidig hadde andre oppgaver jeg hadde hatt tidligere, i en overgangsfase. Men jeg hadde jobbet der i noen år, så jeg kjente både systemet (ikke den delen av det, men likevel skjermbildene, oppbyggingen og tastekombinasjonene etc) og organisasjonen. Må prøve å gi henne en liten innsikt i det først, slik at hun skjønner hva jeg snakker om. Det er lite effekt i å si at "motpart 81 skal alltid gå i null", uten å først ha forklart hva motpart 81 er i regnskapet vårt. Og muligens en ide å introdusere at vi deler økonomien mellom departementsfinanisert og eksternfinansiert (ehh, tror det har byttet navn igjen nå, oppdrags og bidragsfinansiert? Finne ut av det også kanskje...) før jeg sier at for efv-prosjekter aktiverer vi ikke.... Jeg er ikke verdens mest pedagogiske person, men jeg skal gjøre så godt jeg kan for å lære henne mest mulig på ei uke, uten å skremme henne helt bort. Også lager jeg gode rutiner og lærer opp sjefen min (I den grad jeg rekker det, det er jo disse 14 dagene med omsorgspermisjon han snart skal ha...) også løser de det hele etterhvert, tenker jeg. Ja, også bytter jeg til hemmelig telefonnummer, flytter til ukjent adresse og bytter mailadresse da.... ellers må jeg vel hjelpe til utpå høsten På tide å pusse tenner og kjøre avsted. (Jepp, tidelig i dag, mannen skal ut og fly, så jeg skal kjøre ham til Flesland) Ha en fin fredag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #1824 Del Skrevet 20. juni 2008 Føler meg ikke i skuddet i dag jeg. Var svimmel når jeg var på badet klokka fire i morges. Trodde jeg hadde sett feil på klokka, føltes mer som om klokka var to eller noe sånn. Jeg rusler somregel på toalettet sånn en gang mellom 3 og 4, og det går jo fint det. Jeg går uten briller, har ikke så åpne øyne at jeg registrerer at jeg ikke ser klart uansett, og er kjempeglad i dimmingen på lyset på badet, setter det på på minimum. Men, i dag var jeg atså rett og slett svimmel så jeg slet med å komme meg over gulvet rett og slett. Jaja, tilbake i senga etter en tur på badet, og sove en time til, tenkte jeg. Jeg var jo i seng før ti i går, siden jeg skulle opp sånn litt etter fem (siden vi altså skulle ut og kjøre avsted til flyplassen klokka seks) Men, jeg sovna jo ikke, jeg ble liggende der og snu meg og smådubbet nok litt, men sov ikke skikkelig. Det viste seg når vi sto opp, at det hadde min kjære mann gjort også... Men jeg har rett og slett ikke kommet helt igang. Jeg er trøtt, og det er jo sånnsett ikke sååå rart, men likevel, jeg burde begynne å våkne litt nå. Jeg er sulten (har spist frokost!) og likevel uvel, så jeg orker ikke spise noe mer. Og ikke helt kvitt den svimmel-følelsen heller. Har absolutt aller mest lyst å bare legge meg. Men det er bare drøyt 3,5 timer til lunsj, og så er dagen min over, så jeg skal nok holde ut. MÅ nesten rydde pulten og forberede meg litt på denne vikaropplæringen, kan ikke ha en pult som flyter over, litt orden må jeg fikse. Og litt papirer hun kan lese på slik at jeg ikke trenger prate hele dagen... Ja, deler av mandagen går jo bort i hilserunde og å prøve å få oppretta brukerkonto og sånn da. Håper egentlig at kona til sjefen ikke får denne ungen sin før uti neste uke, slik at han kan ta seg av den der brukerkontodelen, for det har jeg aldri gjort før, så jeg vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det... Jaja, alt ordner seg vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 20. juni 2008 #1825 Del Skrevet 20. juni 2008 Det hørtes ikke bra ut. Svimmel. Håper du blir bedre, sånn at du slipper å oppleve det flere ganger da. Jeg tror nok du skal klare å få lært vikaren, selv om det hørtes litt komplisert ut (jeg kan ikke regnskap). Forhåpentligvis blir hun ikke skremt, men ser frem til å ta utfordringene på strak arm...om enn en litt skjelvende arm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #1826 Del Skrevet 20. juni 2008 Svimmeleheten har i et minst gått over, jeg var nok bare INNMARI trøtt... Ja, også blir jeg av og til svimmel når jeg reiser meg da, så det kan ha vært litt det også i natt. Midlertidig blodtrykksfall. Det får jeg av og til, sånn til vanlig også, i perioder. Litt oftere nå med babyen i magen, men en stund siden sist. Men helt ufarlig altså. Men nå slites jeg mellom to ting jeg burde. Jeg burde gå hjem, arbeidsdagen min er over... Og jeg burde rydda ferdig pulten min, så det så bra ut her når vikaren kommer på mandag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 20. juni 2008 #1827 Del Skrevet 20. juni 2008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #1828 Del Skrevet 20. juni 2008 Laaang vei hjem i dag. Rusla vi bystasjonen og handlet litt, og skulle gå over til togstasjonen, men nei. Togstasjonen var evakuert, stengt, grunnet en gasslekkasje i nærheten. Men, det settes opp alternativ transport. Ok, jeg rusler ute da, og bort på stasjonen. Skjer lite der, ingen vet. Jeg har glemt regnbuksa mi på jobb, så jeg gikk tilbake og hentet den. Tilbake på stasjonen, jo, nå settes det opp busser, så jeg rusler rundt på andre sida der bussene skal gå, og finner bussen. Det tar noe tid før den starter, den fylles jo opp først da, så kjører den. Men kombiner at klokka nå har passert tre på en fredags ettermiddag med at en del gater i Bergen sentrum var stengt, og at folk forlot jobb når byggene de jobbet i ble evakuert... joda, det tok tiiiiiiid å komme seg gjennom sentrumsgatene. Men en time senere gikk jeg da av bussen på togstasjonen i Arna. Samtidig som min mann landet med flyet på Flesland. Han hadde truffet en kollega som skulle kjøre til Åsane om Arna, så han sitter på der, for ellers hadde jo ikke jeg vært kommet meg til Flesland enda, og han måtte jo veeeentet på meg da. Togene har visst startet å gå igjen nå, sånn omtrent samtidig med at jeg gikk av bussen her. Har handla inn litt mat jeg, så jeg kan begynne å lage middag etterhvert, så får min kjære mat når han kommer hjem. Jeg er i alle fall sulten, lenge siden lunsj... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 20. juni 2008 #1829 Del Skrevet 20. juni 2008 Ja, var voldsomme greier i byn. Det merkes jo også når alle fra dalen skal over Melkeplassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #1830 Del Skrevet 20. juni 2008 Merkes når byen må tømmes en fredag ettermiddag via litt færre veier enn normalt ja. (Ja, ikke at byen måtte tømmes, men altså, folk skal jo hjem på denne tiden. Og når de da stenger enkelte av de ordinære utfartsveiene, så...) Godt å være kommet hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 20. juni 2008 #1831 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg skal i retning sentrum om en time. Håper det har løsnet enda mer da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #1832 Del Skrevet 20. juni 2008 Ingen mann hjem enda... Normalt tar det en halvtime fra Flesland til oss, nå er det en time siden de antatt startet. (Utfra at det er over en time siden jeg snakket med min mann) Ja, de forventet kø siden "alle måtte kjøre om Arna", men dobbelt så lang tid? Da må han vel nærme seg i alle fall, slik at jeg kan begynne å lage taco, det tar jo litt tid å lage mat også....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 21. juni 2008 Forfatter #1833 Del Skrevet 21. juni 2008 Alene-hjemme-kveld. Mannen kom da hjem i går, og ringte fra butikken hvor han hadde bedt om å bli satt av. "Hva mangler vi for å lage taco?" "Jeg har handlet inn for å lage taco, og er akkurat på vei til å begynne å lage den, for nå tenkte jeg du måtte nærme deg..." svarte jeg. I dag har vi besøk av han som var forlover for min mann, han blir til i morgen. I kveld er de på kino, og derfor har jeg alene-hjemme-kveld. Sitte her og strikke, sa mannen. Eller sy, sa jeg. Men det forutsetter at jeg finner veien til strykebordet, for jeg må stryke stoffet først. Tenker det blir strikke, fastslo mannen. Vel, nei, for gjett hva? Nå er sengesettet til lillegutt ferdigsydd! Men for all del, kinoen er ikke ferdig før om en time, og deretter skal de jo ta toget tilbake, hente med seg pizza, og komme hit, så jeg har jo sikkert et par timer til for meg selv, så jeg rekker jo strikke også. Eller surfe. Eller våge meg forsiktig på å studere fremgangsmåten på å sy meitai... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 21. juni 2008 #1834 Del Skrevet 21. juni 2008 Imponert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pysepus Skrevet 21. juni 2008 #1835 Del Skrevet 21. juni 2008 Du er kjempeflink! :juhu: Gleder meg til å se bilde av sengesettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #1836 Del Skrevet 22. juni 2008 Sitter og skriver søknad om fødselspermisjon. (Det heter foreldrepenger, men fødselspermisjon? Trodde det het foreldrepermisjon også jeg, men på den sida på intranett jeg fant på jobb, står det i alle fall at jeg må søke om fødselspermisjon) Den skal leveres "tjenestevei" i god tid før terminen, senest 7 uker før termin. Ettersom 7 uker til termin er førstkommende onsdag er det på tide å få levert den... Vi har jo satt opp en fordeling som gir far 12 uker permisjon, hvilket innebærer at jeg begynner på jobb rundt påsketider. (Jeg skal også avvikle en del ferieuker inni dette da, siden jeg ikke har ferie nå i sommer) Jeg lurer på å være riktig "frekk", og innlemme både jula og påska i slike ferieperioder. Det gir jo bedre utnyttelse av dagene, siden permisjon regnes i uker, mens ferie er i dager, innimellom de røde dagene på kalenderen... Det er i tillegg litt sånn praktisk da, i forhold til å ordne fars oppstartsdato av permisjonen til et praktisk tidspunkt for ham. Om jeg evt tar ferie fra litt før påske og ut den uka som første påskedag er mandagen i, og han så i tillegg tar ferie de fire dagene i den uka, og begynner permisjonen påfølgende mandag, får vi dessuten en grei "flytende overgang" for lillegutt, i forhold til at jeg plutselig ikke skal være sammen med ham hele dagene... Jeg har jo rett på ammefri, så det blir enten en tur hjem midt på dagen, eller å korte inn dagen i begge ender (Jeg regner da med at jeg fortsatt ammer ham når jeg begynner på jobb igjen, han er jo bare ca 8 måneder, men det forutsetter jo at amminga fungerer da. Om jeg ikke ammer har jeg jo heller ikke ammefri), men hvordan vi løser det får vi se på når den tid kommer. Hvordan vi skal gjøre det sommeren 2009 med ferie og ulønnet permisjon er også noe vi får se på til våren, nærmere bestemt, når vi får svarberevet på barnehagesøkanden... Egentlig har jeg ikke det minste lyst å levere ham i noen barnehage, men jeg vet jo det at det nok er verre for meg enn for ham, og at det nok går bra. Og at det økonomisk sett er langt mer gjennomførbart enn å være hjemme, selv om det river hardt i hjertet å tenke økonomi når det gjelder noe så grunnleggende som mitt ønske om å være hjemme med ungen min... Usj, det der får vi tenke på til våren. I første omgang er det denne permisjonen vi får med lønn som må legges opp, hva vi skal gjøre etterpå kan jeg utsette å tenke så mye på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #1837 Del Skrevet 22. juni 2008 Sliten, men med god samvittighet. Hver dag klokka sju piper mobilen min. (Helt til den synes den har fått nok av å gi meg alarmer da, og slutter med det, helt frem til den går tom for strøm, og reaktiverer ALLE alarmer, enten de var ment for daglig påminnelse eller en engangsgreie... men det er en annen sak...) *knip* står det på alarmen, men den betyr egentlig mer enn knipeøvelser, det betyr alle øvelsene mine. Det fulgte med en liten plansje med noen øvelser for gravide, og noen til for tiden etter fødselen, da vi kjøpte denne "gymmatta" til babyen. Og de har jeg egentlig en plan om å gjennomføre daglig, men er ikke så flink til det... Men for et par dager siden gikk mobilen tom for strøm igjen, så da ble disse pipene reaktivert, og mannen har hengt seg litt opp i dem. Så nå har jeg utført øvelsene mine, og mere til. Det står nemlig noen øvelser for magemusklene i "på vei" i kapittelet om fødselsforberedelse. De som er på plansjen er mer generelt på rygg og setemuskler (pluss knipeøvelser da) men disse for magen har jeg ikke gjort før. Men i dag har jeg gjennomført dem også. Jeg er sliten ja, for jeg er slett ikke i god form. Men jeg har god samvittighet, for jeg har GJORT dem. Og jeg gjorde de på plansjen på fredag også da. Ja, skal prøve å få gjennomført dette daglig fremover. Trenger jo å få kropen i form, om jeg skal gjennomføre en fødsel... Bli flinkere til å gå tur etterhvert også kanskje, litt frisk luft har vi godt av, og kondis er jo kjekt å ha... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 22. juni 2008 #1838 Del Skrevet 22. juni 2008 Flink, jente! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #1839 Del Skrevet 23. juni 2008 Nå har vi feira St.Hans i borettslaget, med grilling, sekkeløp og fotballkamp (jeg så på mer enn å delta da... men jeg grilla) og kost oss. Vel hjemme så fikk jeg pakke av min mann, et søtt, symbolsk smykke med et hjerte inni et hjerte. Ja, han fikk gave av meg også da, men den var ikke så symbolsk, utover at det var av papir, siden det er papirbryllup... Men så ser han på meg og sier: Skal vi ikke spise den kakebiten nå? Jeg ser lettere forvirra ut, helt til jeg kommer på at vi har jo toppetasjen av bryllupskaka i fryseren, som skulle spises 1. bryllupsdag... Ja, så nå bedriver vi altså en meget kreativ løsning, to stykker av kaka er skåret løs, og tines på lav temperatur i stekovnen. Ja, tine kake der har jeg gjort før, men aldri med MARISPANkake... Resten av kaka tiner i kjøleskapet til i morgen, vi klarer jo ikke spise hele i kveld da, burde nok aller helst hatt gjester om vi skulle klare hele, slik man vel skal på denne dagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. juni 2008 #1840 Del Skrevet 23. juni 2008 Gratulerer med dagen! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg