jente 79 Skrevet 22. februar 2008 #741 Del Skrevet 22. februar 2008 Godt du kom deg hjem til slutt. Det er helg :juhu: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 22. februar 2008 #742 Del Skrevet 22. februar 2008 Det er nå desuten mye man skal tenke på, men... De bygger jo om KK! Hvilket betyr at jeg antakelig ikke får omvisning på fødeavdelingen, for øyeblikket står det i alle fall på infosidene deres at det pga ombyggingen for tiden ikke er omvisninger. Ikke har de fødselsforberedende kurs der heller, hverken på føden eller storken, oga budsjettsituasjonen. (jordmorforeningen holder kurs, men altså er det ikke kurs på sykehuset) hvilket altså betyr at det er stor sjangs for at jeg ikke får se fødeavdelinga før jeg kommer inn der for å benytte den. Jeg liker å planlegge ting! Storken er under ombygging nå, så de har ikke rom med badekar der for øyeblikket. (men de har badekar på badet i gangen da, og dusj på fødestuene...) Man kan ikke ligge på barsel på Storken, for de har ikke barselsrom for øyeblikket (hvor lenge er denne midlertidige perioden tro?), det blir barselsavdelingen eller hotellet. Hva som skjer med føden og barsel finner jeg ikke ut av, for det står bare at det kommer de tilbake til, disse avdelingene blir ikke berørt før til høsten 2008 (siden er nemlig fra høsten 2007, så det er jo "lenge" til det...) Men hallo, jeg skal føde i august 2008, og vil gjerne vite hvilke avdelinger som er åpne, med hvilke rom og fasiliteter... Aller helst ville jeg sett dem også... Jadda... Det var de rutinene ja. Jeg får vel lese på dem, og skrive litt oppdateringer. Jeg får vel alltids føde, en eller annen plass... Har hørt mye bra om storken jeg da (og en del mindre bra om føden) så jeg hadde litt lyst å føde på storken, men klart, badekaret var jo en av de fine tingene der da, så når barselsrommene er i bruk som fødestuer, uten badekar, og barselsrom altså ikke finnes for øyeblikket, virket det ikke like forlokkende... Tro om storken blir normalisert til "høsten" da, når de begynner på de andre avdelingne? Og når er "høsten" tro? Jeg insisterer på at august fortsatt er sommer, men slike byggeprosjekter har jo meget flytende tidsbegreper... Følte meg kalla til å svara litt på dette, sjølv om det er det første eg har høyrt om ombygginga.. Ang. badekara på Storken først; du kan ikkje føde i karet, men det er god smertelindring i riefasen, før vatnet går. Du får ikkje bruka badekaret om fødselen startar med vatnavgong. Du visste det gjerne frå før, men det er no greit å hugsa på Og om Storken vs Føden; eg var innom begge førre gong. Begynte på Storken og vart flytta over pga høg hjartefrekvens hos Småtten. På begge stadar var dei veldig profesjonelle og kjempeflinke! Litt rolegare på Storken, men det var nok fordi det var såpass lenge igjen til eg var klar for å få ut barnet. Jordmora på Føden var veldig overraska over at eg ikkje ville ha kjemisk smertelindring, type epidural og liknande, men sidan eg hadde førebudd meg på å føda på Storken, hadde eg jo ikkje planlagt anna smertelindring enn akupunktur. Og slik vart det. Og det var visst ikkje kvardagskost på Føden. Og så må eg skryta masse-masse av Barselloftet ved KK. 4. etasje på hotellet. Fantastisk opplegg. Det var så bra å få prøva seg heilt frå starten av som foreldre og likevel ha fagfolk som ein kunne ta kontakt med om det var noko. Det var jordmor på vakt der heile tida, såvidt eg hugsar og det var berre å plukke opp telefonen, så var dei der på pletten. Fantastisk! Og så var det så greit å få besøk der, for ein kunne bestemma litt meir over seg sjølv enn ein kan på vanleg barselavdeling. Me anbefalar det gladeleg til alle som har muligheten. Så sant fødselen går greit og ein ikkje mistar masse blod eller liknande, så er dette det beste alternativet til barseltida ved KK, føler eg. Og det med ombygging og omvising; de får ta dykk ein tur på barselvisitt til oss når me har født, så får de iallefall sjå litt. (Og me har litt bilder frå både Storken og Føden frå sist, og kjem sikkert til å ta fleire neste gong, så om det skulle skjæra seg med omvisinga så kan me iallefall visa litt bilder...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #743 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg hadde ikke tenkt å føde oppi der (jeg vet at det er jo mange som føder i badekar også, det er mulig noen steder, men det var altså ikke min plan) Men ja, varmevann er smertestillende, derfor likte jeg tanken på å bruke det som smertelindring om muligheten var der da. Nå har jeg også fått med meg en eller annen plass at de skal få badekar på noen av fødestuene på føden i forbindelse med denne ombygginga da, så det er jo bra. For badekar synes jeg høres godt ut. Og om man føder på storken, får man normalt også ligge barselstiden på storken om man vil, eller hotellet, men nå har de ikke barselsrom på storken i denne ombyggingsfasen, så da er det barselsavdelinga eller hotellet. Det er bra at du hadde positive opplevelser på begge avdelinger i alle fall, men dessverre har jeg hørt en del som ikke er så fornøyde med føden, og dette legger seg i bakhodet mitt liksom... Men jeg er sånn som liker å se ting, så jeg skulle likt at de hadde omvisninger selv om de ikke har sånne kurs lenger... (og ikke se bort fra at vi vurdere å besøke dere da *ler*) Jeg liker å planlegge, liker å vite. Jeg vet utmerket godt at jeg ikke kan planlegge fødselen og sånn i detalj da, men altså sånn f.eks vite sånn ca i alle fall hvordan avdelinga ser ut... sånn altså vite hvor man går inn og sånn... og gjerne hvordan ei fødestue ser ut, det hadde vært greit å ha en anelse, jeg har aldri sett en... Men som jeg sa til sjefen min i dag... om jeg bare kommer meg til rett inngang (de har visst lagt om dette også nå, men jeg visste jo ikke hvor man gikk inn før, så jeg finner sikkert rett dør uansett) er det sikkert noen som kan guide meg i rett retning, når jeg komemr inn med stor mage og skriker "AU" hvert 3. minutt, skjønner de sikkert at jeg ikke er en besøkende, og kan sende meg i rett retning... De finner helt sikkert en seng til meg en eller annen plass. Det ordner seg nok. Men... jeg liker ikke at ting "ordner seg nok", jeg liker å vite LITT i alle fall... Det er en grunn til at jeg har tenkt å gå i kirka en søndag det er dåp, før babyen kommer ut (eller når den er heeelt liten, men helst før den er født så jeg slipper at den skriker så vi må gå ut) jeg vil nemlig se hvordan de gjør det i den kirka. Det er litt forskjellig forskjellige plasser det... og da vi var i dåpen til min svoger, fant vi oss en plass logisk plassert i forhold til døpefonten for å kunne ta bilder (etter avklaring med presten om at det var lov da) Helt til vi oppdaga at joda, vi satt fint til... hele følget gikk bak døpefonten men så... vips, selvsagt, PRESTEN han sto ikke der vi hadde tenkt oss nei... men siden min svoger var det første barnet som ble døpt, var det for sent å gjøre noe med det, så vi har bilde av ryggen til presten da.... Senere dåpsfølger lærte av dette, og flyttet derfor fotografen til en plass som i utgangspuntet var der vi TRODDE man ville se prestens rygg, men altså var der man faktisk så familien.... Nå er det ikke bildene som er hovedforkus da, men altså rett og slett at jeg vil se hvordan de gjennomfører det, hvor dåpsfølgene sitter, hvordan man går inn, etc. Jada, de forteller oss det sikkert, men jeg har lyst å se det. Jeg liker langtidsplanlegging. Jeg rota meg inn på helse bergen sine sider og leste om denne ombyggingen før jul jeg... og "skjønte ikke" hvorfor de bare avskrev alle endringer på føden og barselsloftet med at det ikke var før til høsten. JAMMEN, det er jo da jeg kommer jo!!! At det sikkert ikke er så vanlig at alle gravide vurderer ombygging på fødeavdelingen som et rlevant problem når de er 5-6 uker på vei, er en annen sak... Jeg er vel sær jeg Jeg skal nok få føde, en eller annen plass. DET i seg selv er jo rart, hallo, seriøst, jeg skal FØDE. En BABY! Helt sant!!! Minst like sprø tanke som at det er 16 cm med levende baby inni meg uten at jeg kan merke det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 22. februar 2008 #744 Del Skrevet 22. februar 2008 Men du - kan du ikke sende en mail til sykehuset/fødeavdelingen(e) og spørre hvordan det går med utbyggingen og planene videre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #745 Del Skrevet 22. februar 2008 Hehe, altså, en ting er å VÆRE sånn superstressa detaqljmenneske, noe annet er å fortelle dem som skal ta mot babyen min at jeg er sånn... da blir jeg vel "hun der snåle" når jeg kommer... (Flashback fra en lærer som så på meg som ikke husket hva jeg het, men sannelig visste hvem jeg var.. fordi mamma mente de ikke kunne bare droppe fransk-undervisninga fordi de ikke fikk tak i en vikar og derfor besluttet at vi ikke skulle få faget videre likevel.) Kan jo vente til det nærmer seg LITT og se om de oppdaterer... eller som sjefen min poengterte, jordmora mi vet sikkert sånn i teorien hvor man kan og ikke kan få føde og ligge... i teorien, sannelig om jeg vet... hun er visst ikke den som vil tenke langt fremover, utfra førsteinntrykket... ikke legen heller, som slett ikke ville høre om mine bekymringer om å lage søsken, når jeg nå engang VAR gravid, det kunne vi da sannelig tenke på senere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 22. februar 2008 #746 Del Skrevet 22. februar 2008 ikke legen heller, som slett ikke ville høre om mine bekymringer om å lage søsken, når jeg nå engang VAR gravid, det kunne vi da sannelig tenke på senere... Vel, der må jeg si at jeg er litt enig med din lege Har ikke hørt om mange som har begynt å tenke på søsken allerede FØR en har kommet halvveis i svangerskapet med nr 1 Og jordmoren din opplyser deg sikkert om dette om du spør nestegang eller gangen før det... Men ang det å sende mail. Jeg tror IKKE de vil legge navnet ditt på minnet som "den hysteriske dama", el.l. (det er jo så lenge til du kommer inn, at de glemmer det nok innen den tid - de legger det jo ikke inn i journalen din) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 22. februar 2008 #747 Del Skrevet 22. februar 2008 Koss går det med mammakunnskapen din då? Føler du deg meir sikker på at den dukkar opp sånn litt etter kvart eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #748 Del Skrevet 23. februar 2008 Ehh, den kommer ikke før på fødestua, er det ikke det du sa da? Det er ikke forventa at jeg skal ha den allerede, vel?? Men nå strikker jeg teppe! Det ble den helt nøytrale fargen, de hadde ikke den gule, og bare en bunt av den røde, og vi ville ikke lage rosa eller blå, og de grønne synes jeg ikke var så fine, så jeg lager et nøytralt et. Det kommer til å ta tid, men det er jo ikke vanskelig, og jeg koser meg, så jeg håper jeg blir ferdig. Enn så lenge er teppet ca halvannen cm langt, så det er ganske lenge igjen... Usikker på hvor langt det er det skal bli jeg, står ikke noe om det i oppskrifta, bare at jeg skal strikke til jeg har brukt opp to bunter med tråd, eller litt mindre da, nok til å felle av med. Hvordan gjør man det egentlig når man bytter bundt tro? Knytter man dem sammen, eller fester man tråden på et vis i ettertid? Se DET står det ingen ting om i strikkeskoler eller oppskrift... Men det er gøy å strikke da, så lenge jeg skjønner oppskriften, og dette er jo lett. Mye annet jeg leser sliter jeg med å skjønne, men selv jeg fatter "legg opp 170 masker og strikk rett frem og tilbake til ønsket størrlse og fell av". Det med heklehanten rundt er litt verre med, for hekle kan jeg ikke, men jeg kan sikkert kjøpe en heklenål, det finnes sikkert en "hekleskole" på linje med strikkeskolen jeg har brukt for å friske opp strikkekunnskapene. (forskjellen er at hekle har jeg vel egentlig aldri kunnet... mamma lærte meg det en gang, men... nei, det kan jeg egentlig ikke) Ifølge oppskrifta er dog heklekanten valgfri... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. februar 2008 #749 Del Skrevet 23. februar 2008 Innom og legger igjen spor Leser dagboka di, men er ikke så flink til å skrive... Du har jo kommet langt nå - 16 uker! Ha en fin helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 23. februar 2008 #750 Del Skrevet 23. februar 2008 For å bytte nøste har jeg i alle fall pleid å bare strikke med dobbel tråd et lite stykke, for da sitter den godt fast. Om man ikke synes det blir pent nok, f.eks på en genser eller sånn der det vil vises godt fordi man strikker glatt, så kan man sy fast trådene på innsida etterpå. Hekling kan jeg lite om, så det uttaler jeg men ikke om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. februar 2008 #751 Del Skrevet 23. februar 2008 Du får trøste deg med at enkelte, sånn som meg for eksempel, hverken kan strikke, sy eller hekle om det så stod om livet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ballerina Skrevet 23. februar 2008 #752 Del Skrevet 23. februar 2008 Når jeg strikker tepper pleier jeg strikke til det er 20 cm. igjen av tråden, så bare begynner jeg å strikke med den andre (ha ca 20 cm. ende på den også) så når du skal feste tråder så bare knyter du dem sammen og syr dem inn i teppet Heklekanten er ikke nødvendig, men det blir finere med den Til og med jeg får til den heklekanten - den er veldig lett heldigvis (ellers kan jeg ikke hekle nooooe) Lykke til med strikkingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 23. februar 2008 Forfatter #753 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg må nok akkutt finne ut hvordan jeg skal løse det med å bytte nøste. Nei, jeg har selvsagt ikke strikket et helt nøste, men jeg var ikke lur nok til å skjønne at et slikt stort trådgreie burde nøstes sammen eller noe før man begynner å bruke det (Hva gjør man egentlig tro? det burde tå, for sånne dumminger som meg) så jeg fikk knute på tråden, og når jeg forsøkte løse den opp, så slet jeg tråden... Ja, og nå er hele greia en diger floke som jeg har brukt tid på å prøve å løse, mye lenger tid på det enn på strikkinga, og frustrert og sint ga jeg opp, jeg klarer det rett og slett ikke. Mannen har tatt over, han er visst roligere enn meg, men om han noen gang får opp den digre floken er høyst uvisst... Det er meget frustrerende å mislykkes i å strikke et teppe til babyen sin på grunn av noe så idiotisk som en floke, så jeg håper vi får knytt det opp, ellers må jeg avsted og kjøpe mere tråd for å klare å få det til, og det er jo ganske nederlag da... Jeg VIL strikke det teppet. Jeg SKAL! Jeg får bare ikke opp floken for alt i verden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 24. februar 2008 #754 Del Skrevet 24. februar 2008 Du får det nok til vennen! Berre ha tolmod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #755 Del Skrevet 24. februar 2008 Mannen har tolmodighet. Jeg har ordre om å ikke røre. Planen er derfor at vi nøster opp det andre hespet i dag, som jeg kan strikke pent og pyntelig med, mens han løser floke på den andre. Om tråden sliter mange ganger (Han har ikke slitt den enda han...) så blir det små nøster til andre ting, så får vi kjøpe et nytt til teppet. Men teppe skal det i alle fall bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silvius Skrevet 24. februar 2008 #756 Del Skrevet 24. februar 2008 Innom og ser hvordan det står til med dere. Håper dere får orden på nøstet snart. Det er noe herk med floker altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #757 Del Skrevet 24. februar 2008 Det skjer ingenting med floken nå. Mannen sover, og jeg tør ikke røre i frykt for å lage mer kluss sånn som i går. Så jeg sitter stille og koser meg med pc'n og lurer på om jeg skal gå igang med å rydde huset (siden vi antakelig får besøk i ettermiddag er det greit å shine over hovedetasjen i alle fall) eller scrappe. Og forteller meg selv hvert tiende skund at mannen neppe blir glad om jeg prøver å nøste opp det andre hespet selv, og lager floke på det også, så det skal ikke røres før han har stått opp og kan holde mens jeg nøster, eller motsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #758 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Babyen utvikler seg stadig Oversikten er fra babyverden, utfra min beregnede termin. Unnfangelsen finner sted omkring: 16. november, 2007 Hjertet begynner å slå: 11. desember, 2007 Embryoet beveger seg: 4. januar, 2008 Antatt termindato: 10. august, 2008 Innlegget er endret ihht Reglene Helen - mod. Endret 24. februar 2008 av Helen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 24. februar 2008 #759 Del Skrevet 24. februar 2008 Floker er noe herk Kjedelig at det ødelegger for gode forsetter om strikking til baby... Rart hvor mye som skjer med disse babyene uten at du kjenner noe, ganske utrolig å tenke på. blir spennende med ultralyd da. Skal dere vite kjønnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 24. februar 2008 #760 Del Skrevet 24. februar 2008 Det vil sei at når eg sit med min baby i armane, KAN også din bli født og overleve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg