Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Hvordan merker man at man har urinveisinfeksjon? Er 20 uker på vei. Har aldri hatt det før og er redd jeg kan ha det. Kan forresten legen/jordmor se det på urinprøven når man er på kontroll? pleier de å sjekke det? Takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ses på urinprøve, ja. Er bl.a derfor man må ha med urinprøve.

Gjest nextlife
Skrevet

Dette er rutine å undersøke på urinprøven du har med til svangerskapskontroll.

Symptomene på urinveisinfeksjon kan være mange, og forskejllig fra person til person, men f. eks dette kan være symptomer

- Hyppig vannlatning, gjerne små mengder hver gang

- Svie ved vannlatning (mange karakteriserer det som å pisse piggtråd)

- Anderledes lukt av urinen

- Mørkere urin

- Synlig blod i urin

- Feber

- Smerter i mage, evt også i nedre del av ryggen

HAr du mistanke om UVI, lever en urinprøve snarest for kontroll. Drikk appelsinjuice eller noe annet surt for å holde urinen sur i mellomtiden. Har du tranebærkapsler hjemme, spis det.

God bedring

Skrevet

Går man for lenge med UVI, kan det gå til nyrene... Derfor viktig å få det behandlet.

Skrevet

for meg starter det med veldig lett svie/ubehag rett etter at jeg tisser.. går det et par dager til er det som å dra piggtråd igjennom urinrøret: ikke godt!

ingen tvil for meg ihvertfall

Skrevet

Jeg kjenner det ikke selv så jeg leverer urinprøver til legekontoret innimellom. Jeg har ikke vært på kontroll etter den i uke 12 så jeg skal levere inn en prøve i morgen.

Skrevet

Heldige du Monja. Jeg har vært veldig mye plaget før jeg ble gravid, og det kjennes ut som om jeg tisser sprøytespisser. Skikkelig vondt.

Skrevet

Mener jeg leste at når man er gravid kan man ha uvi uten at det svir når man tisser. Jeg er litt bekymret, for går MYE på do, og jeg har hatt vondt i ryggen noen dager. Er fryktelig lite interessert i å få nyrebekkenbetennelse igjen, men avventer og ser litt til ...

Hvordan kan en uvi/nyrebekkenbetennelse påvirke fosteret?

Gjest nextlife
Skrevet

Hadde ikke venta om jeg var deg. Dersom du får påviste en UVI nå er det som regle kjapt og greit å behandle, men venter du, kan det utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, som er mye vondere, og verre å behandle, samt fare for komplikasjoner for nyrene (som jo ikke er bra når du er gravid)

Skrevet

Jeg vet det, jeg har hatt nyrebekkenbetennelse før :) Det jeg lurte på, var hvordan en uvi/nyrebekkenbetennelse kunne påvirke fosteret.

Skrevet

"problemet" er jo at gravide gjerne har gankse hyppig vannlating uansett... og om man da ikke merker noe særlig svie, er det lett at man ikke oppdager det, derav utinprøve.

Legen min sa atr jeg slevsagt alltid skal ha med urinprøve på kontroll, og dersom jeg oppdager tegn på uvi kan jeg bare levere en med en gang. Eller, han justerte "dersom", for han sa at.. det er vel ikke til å unngå... liksom at helt sikkert nesten absolutt alle får uvi når de er gravide???

Har ikke hatt det på årevis, når jeg var lita, husker at jeg sa at "det er varmt tiss", men husker ikke ellers egentlig hvordan det oppfører seg, så jeg får vel heller bare være obs da, og ellers satse på at de finner det på urinprøver, siden legen antar at jeg sikkert får det uansett....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...