mamut75 Skrevet 31. januar 2008 #41 Del Skrevet 31. januar 2008 Og vet du hvem som har utgitt det heftet? Libero... kildekritikk er et fint dyr... Vet ikke hvem som har utgitt ditt hefte , men står ikke noe om Libero under de som er ansvarlige for utgivelsen av mitt . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 31. januar 2008 #42 Del Skrevet 31. januar 2008 Nei, det er... vel, nå kommer jeg ikke på navnet, men det er de som lager libero-bleiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamut75 Skrevet 31. januar 2008 #43 Del Skrevet 31. januar 2008 Finnes det noen organisasjoner som har undersøkt dette og som ikke har særinteresser av bestemte utfall da? Er det ikke stort dett bare de organisasjonene med særinteresser som bruker ressurser på undersøkelser på sine interesse områder da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 1. februar 2008 #44 Del Skrevet 1. februar 2008 Det spørs hva du anser som "nøytralt". Grønn hverdag har jo en artikkel om dette, de har jo ikke egentlig ikke noen interesse i bleievalget, men i miljøet, og de konkluderer med at tøybleier er mest miljøvennlig, men at hoveddelen av forurensningen i bruk av dem ligger i vask og tørk, så det vil selvsagt spille inn hvordan man gjør det, overdosering av såpepulver, alt i trommel etc, i forhold til miljøvennlig vaskemiddel og lufttørking ved anledning, spiller jo inn... Finner ikke linken til artikkelen jeg tenker på i farta, bare denne: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1697 Det finnes internasjonale undersøkelser som er ganske nøytrale, men ikke alle har de helt korrekte forutsetningene, særlig i forhold til norske forhold. Men de konkluderer somregel med det første, med mindre man er ekstremt lite miljøvennlig i vaske og tørkerutiene sine (en del nevner tøymykner f.eks, men det skal man uansett ikke bruke på tøybleier da) så vil tøybleier komme mer miljøvennlig ut. Og ikke minst, de kan brukes til flere barn, og man vasker dem jo sammen med andre klær man vasker uansett, så det nok et par maskiner mer i uka, men for mange er det også snakk om at maskinen man likevel ville satt på blir fylt bedre opp. Kluter og håndklær må jo uansett vaskes, og slike går det jo en del av med små barn? (De fleste som bruker tøybleier vasker også barna med vaskekluter, ikke våtservietter, av rent logiske grunner, så da blir det enda flere kluter kanskje.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamut75 Skrevet 1. februar 2008 #45 Del Skrevet 1. februar 2008 Hadde vært enda bedre hvis noen kunne ha vist meg en eller annen undersøkelse , siden det virker som om det er kontrovers om hvorvidt de tøybleiene virkelig er så miljøvennlige som selgerne av dem skal ha det til . Syntes det virker litt rart at ikke flere kommuner støtter tøybleiene hvis den miljømessige fordelen er så opplagt som noen later til å mene . Nei , nå er jeg kranglete her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 1. februar 2008 #46 Del Skrevet 1. februar 2008 Her har du linken til LCA-undersøkelsen utført i UK: LCA-analyse Konklusjonen er som jeg tidligere har skrevet at miljøbelastningen er ca lik, men at det gjøres endel antakelser som ikke stemmer særlig bra på norske forhold. Det er dessuten vanskelig å gjøre en slik analyse korrekt fordi tøybleier er så mye forskjellig, og bruk av vaskemidler/skyllemiddel/tørketrommel også er forskjellig. Det er utrolig stor forskjell på miljøbelastningen dersom man bruker PUL-bleier, vasker halvfull maskin på 90 grader med masse vaskemiddel/skyllemiddel og bruker tørketrommel enn hvis en utelukkende har bleier i økologiske materialer, ull som sperrelag, vasker full maskin på 60 grader med miljøvennlig vaskemiddel, ingen skyllemiddel (faktisk verre for miljøet enn vaskemiddel..) og lufttørking. I tillegg så kommer levetiden på tøybleiene, de fleste brukes til flere enn ett barn og det er sjelden med i slike undersøkelser. Her er noen andre linker om temaet også: Grønn Hverdag: Anbefaler tøybleier. Henviser til en svensk undersøkelse fra 2004 som konkulderer med at tøy er mer miljøvennlig enn papir. http://www.snf.se/bmv/nyhet.cfm?CFID=22193...6503&id=915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamut75 Skrevet 1. februar 2008 #47 Del Skrevet 1. februar 2008 Takk FruFomle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tøybleiemamma Skrevet 9. februar 2008 #48 Del Skrevet 9. februar 2008 Hadde vært enda bedre hvis noen kunne ha vist meg en eller annen undersøkelse , siden det virker som om det er kontrovers om hvorvidt de tøybleiene virkelig er så miljøvennlige som selgerne av dem skal ha det til . Syntes det virker litt rart at ikke flere kommuner støtter tøybleiene hvis den miljømessige fordelen er så opplagt som noen later til å mene . Nei , nå er jeg kranglete her Det er foreløpig over 70 kommuner i Norge som gir støtte til tøybleiebrukere, og flere er på gang. Jeg syns ikke det er så verst av noen og 400 kommuner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellrypa Skrevet 10. februar 2008 #49 Del Skrevet 10. februar 2008 Her i huset går det også i tøybleier og tøybind, og begge deler fungerer utmerket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 10. februar 2008 #50 Del Skrevet 10. februar 2008 Nå har ikke jeg peiling altså. Men: Blir det ikke veldig mye vask med tøybleier? Er man avhengig av tørketrommel? Blir ikke miljøgevinsten litt borte av stadig bruk av vaskemaskin og tørketrommel? Jeg synes prinsippet er bra ift det å spare avfall og at ungen slipper mye kjemikaler. Men jeg tror nok det blir papirbleier her ja... Kommunen gir ikke støtte heller. Tøybind har jeg nesten ikke hørt om... Er de enkle i bruk? Å bruke dem til renselsen er vel litt optimistisk, man blør vel temmelig mye i starten.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 10. februar 2008 #51 Del Skrevet 10. februar 2008 Det blir ikke sååå mye mer klesvask, og nei, man er ikke avhengig av tøreketrommel med mindre man bruker de aller mest treigt tørkende bleiene, har litt færre en du egentlig trenger, og ingen god tørkeplass. Undersøkelsene som har vist at tøybleier er mer miljøvennlige inkluderer vask og tørk. Det er snakk om 2-3 maskiner ekstra i uka, som gjerne er snakk om å fylle opp med håndklær og kluter du uansett hadde vaska. Man bruker ikke skyllemiddel, og redusert såpemengde, og som sagt, det er helt gjennomførbart å lufttørke bleier, hvilket selvsagt er mest miljøvennlig, ingen tvil om det. Tøybind er like enkle i bruk som andre bind, igjen da bortsett fra at man vasker dem. Det er mange som bruker dem til renselsen, hvorfor ikke? Jeg har planer om det. Selvsagt, på sykehuset får man vel på sånne "bleier" den første dagen eller lenger avhengig av hvor lenge man blør så mye, det er individuelt, men tøybind finnes i størrelser fra truseinnlegg opp til "post partum bind", altså store "bleier" til den mest blødende tiden av renselsen. Jeg aksepterer at jeg helt først sikkert bruker det jeg får på sykehuset, for jeg orker ikke stresse med noe ekstragreier der og da, men tøybind absorberer like greit som andre bind, og folk flest går jo over til vanlige bind som de bruker i ukesvis, så hvorfor skal ikke jeg kunne gjøre det med tøybind? Store nattbind først, og bytte ofte, slik alle gjør uansett hva slags bind de bruker, og mer normale bind etterhvert som det ikke fossblør like mye. Ser ikke forskjellen på at jeg vil gjøre det med tøybind jeg skyller av og vasker sammen med bleiene, og at andre gjør det samme med plastbind. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellrypa Skrevet 10. februar 2008 #52 Del Skrevet 10. februar 2008 Nei, det blir ikke så mye ekstra vask. Jeg vasker normalt sett bleier hver 3. dag, og fyller maskinen med annet som skal gå på 60 grader. Temperaturen man vasker på er selvsagt også viktig for miljøeffekten av tøybleier. Som regel går bleiene altså på 60 grader, med en 90 graders vask en gang i mellom (ca en gang i mnd?). 60 grader skal holde for å drepe det som skal drepes. Jeg har vaskerom, og dermed god mulighet til å henge klær til tørk. Tørketrommelen brukes svært sjelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. februar 2008 #53 Del Skrevet 11. februar 2008 Takk for info Alltid greit å vite om alternativer. Men må man ikke ha noen spesielle truser utenpå bleia? Mener å ha hørt noe om det? Og hvordan er de ift vask? Hvor tjukke er tøybleiene sånn ca? Vi har ikke tørketrommel. Hvor lang tid bruker bleiene på å tørke i et normalt varmt rom? Når det gjelder tøybind og renselse, trodde jeg bare at tøybind hadde dårligere absorberingsevne enn andre bind? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 11. februar 2008 #54 Del Skrevet 11. februar 2008 Hvor lang tid de bruker på å tørke, bleiene altså, avhenger av hva slags bleier du velger, brettebleier tørker "bare du puster på dem", men enkelte "alt i ett" bruker vesentlig lenger tørketid. Om du må ha separat sperrelag ("ekstra truse") avhenger også av hva slags bleire duveler, noen hr det integrert, andre har det ikke.. Og hvor tykke bleiene er varierer også veldig mellom ulike typer. Kan gi en nøyere innføring om det er interessant. Når det gjelder tøybind, skal jeg ikk uttale meg for skråsikkert, jeg har bare brukt dem til en mens, og da blødde jeg beskjedent, men hadde null problem med absorbasjon da ialle fall, men sammenlignet med "vanlige bind"... har ikke brukt det på mange år, så det husker jeg nok ikke. Men det jeg har lest tilsier en grei absorbasjonsevne, til såvel mens som renselse, bare man bruker store nok i forhold til blødningsmengde, men også disse finnes i forskjellige typer da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #55 Del Skrevet 11. februar 2008 Det er foreløpig over 70 kommuner i Norge som gir støtte til tøybleiebrukere, og flere er på gang. Jeg syns ikke det er så verst av noen og 400 kommuner Finnes det en oversikt over hvilke kommuner som gir støtte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #56 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg fant en oversikt over 50 kommuner som gir støtteordning: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1767 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 11. februar 2008 #57 Del Skrevet 11. februar 2008 Og denne lister opp ca 70: http://www.kenguruloftet.no/article/plone/...stotteordninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #58 Del Skrevet 11. februar 2008 Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Tinka Skrevet 11. februar 2008 #59 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg synes prinsippet er bra ift det å spare avfall og at ungen slipper mye kjemikaler. Men jeg tror nok det blir papirbleier her ja... Kommunen gir ikke støtte heller. Da oppfordrer jeg deg til å ta kontakt med kommunen og gjøre dem oppmerksom på tøybleier og at 70 kommuner i Norge gir økonomisk støtte til dette. Kanskje de innfører dette? Jeg tok kontakt med min kommune, og de var faktisk ikke klar over dette med tøybleier. Han jeg snakka med ble skikkelig ivrig og skulle bringe budskapet videre. Så nå håper jeg kommunen her tar tak i saken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 11. februar 2008 #60 Del Skrevet 11. februar 2008 Til dere som lurer på tøybind : det finnes vel ikke noe mer miljøvennlig enn damebeger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå