Gå til innhold

Tøybleier


Gjest Opa

Anbefalte innlegg

Leser litt på et annet forum hvor det med tøybleier har tatt litt av. Kjempeflott! :) Jeg får veldig lyst til å prøve det selv, ihvertfall en kombinasjon mellom papir- og tøybleier.

Er dte noen som bruker tøybleier her, eller kunne tenke seg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tøybleiemamma

Vi har nettoppp begynt med tøybleier, og er superfornøyde!! Det er så mye kjekkere enn papirbleier - lukter mindre og er mye morsommere med bleieskift :fnise:

På forumet tettinntil.no fins det mye informasjon (men jeg orker ikke å være medlem av alle mulige forum...) og mange tøybleiebrukere. Jeg kan anbefale butikken bleieboden.no, hun gir super service og svarer på alle spørsmål du måtte ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer det seriøst ja.

Jeg har kjempelyst å prøve.

Men det er jo langt "opp og frem" enda da, med termin i august.

Men både jeg og mannen er positive i alle fall, basert på miljø (både "det store verdensmiljøet" og "minimiljøet nede i bleien" (altså i forhodl til kjemikalier, bleieutslett, temperatur etc)) økonomi og dessuten synes jeg det er mange stilige bleier (selv om jeg planlegger å begynne med brettebleier eller prefolds for det meste da, men etterhvert...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte tøybleier da jeg hadde baby (det er 15 år siden) og var kjempefornøyd. Det er lettvint og greit - rimelig også faktisk. Det er jo snakk om en engangsinvestering.

Siden har jeg jobbet i et renovasjonsselskap og forsøkt å få kommunene her til å engasjere seg mer i å oppmuntre til tøybleiebruk. Papirbleier er nemelig en kjempekilde til avfall. Hvert bleiebarn broduserer ca 1,5 tonn avfall i løpet av sin bleiebruketid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt renovasjonsselskap refunderer inntil 500 kroner tror jeg det er, av dokumenterte utgifter til tøybleier, pr bleiebarn.

Noe som gjør det til en enda gunstigere økonomisk løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt renovasjonsselskap refunderer inntil 500 kroner tror jeg det er, av dokumenterte utgifter til tøybleier, pr bleiebarn.

Noe som gjør det til en enda gunstigere økonomisk løsning.

Det er jo kjempebra! Jeg fikk ikke jobbet videre med det her, for jeg begynte i en annen jobb - men det et veldig bra og konkret tiltak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, en kjempebra ordning. Det er en del kommuner/renovasjonsselskaper som har slike ordninger, men det er langt fra alle som har det, og det er jo et veldig konkret og greit tiltak ja. Om det motiverer så mange vet jeg ikke, for i alle fall visste ikke jeg noe om denne muligheten før etter at jeg hadde blitt interessert i tøybleier, og hadde hørt at noen hadde det, så jeg sjekka, og fant ut at vår kommune også hadde det. Men det er ikke akkurat sterkt markedsført...

(eller så synes ikke kommunen jeg har vært i "kundegruppen" da, det er jo en muliget... det burde kanskje vært annonsert sånn i disse "reklamegreiene" vi får fra lege/jordmor og sånn, men neida, der fikk jeg en bok sponset av libero, med mulighet for å sende inn en lapp og få tilsendt noen gratis bleieprøver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ide var at en fra renovasjonsselkskapet vårt skulle besøke barselsgrupper og informerre om tøybleier. Så hadde jeg tenkt å få selskapet til å kjøpe inn prøvebleier - altså bleier som de på barselgruppene kunne se på og ta på - slik at helsestasjonen kan ha det til senere baraselsgrupper og informere dem om at det finnes en slik mulighet også. Jeg hadde tenkt det slik at informanten fra resnovasjonsselskapet kunen komme inn kanskje i tre-fire grupper og deretter kunen helsestasjonspersonellet (jordmor osv) informere selv deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tøybleiemamma

Her er det slik at vi mot en egenandel på 500 kr får utdelt en startpakke verdt ca 1800 kroner. Det er kjempebra! Vi fikk info om det på helsestasjonen før og etter fødsel :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer ifra bleieboden.no: "Barn som bruker tøybleier blir gjerne bleiefri tidligere enn de som bruker engangsbleier. Gjennomsnittlig lengde på bleieperioden har økt betraktelig siden engangsbleiene kom på markedet. Det er lettere for barnet å lære seg å kjenne når det har tisset med tøybleier."

For meg virker det egentlig veldig logisk: barnet tisser, blir våt, føler ubehag og husker det. Og mamma alltid skryter om min lillebror som sluttet med tøybleier (vel, ja, for 20 år siden:)) da han var under ett år gammel. Nå er det jo vanlig for 4 åringer, å bruke bleier fortsatt. Hvis det er sant, er ikke det da beste argument for å bruke tøybleier? I tillegg til miljø :-P

Men hvordan er det i barnehagen, kan ungene ha tøybleier der? (kan se for meg misfornøyde barnehage-ansatte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, de aller fleste barnehager er i alle fall åpne for å prøve det, dersom man legger det frem på en fin måte, og med litt "barnehagevennlige løsninger" (ferdigfylte lommebleier, eller alt-i-ettbleier med borrelås og ferdig ilagt rispspir, medbrakt bleiepose og avtale om at de bare legger brukte bleier der (evt dropper rispspiret i toalettet eller lingende om praktisk gjennomførbart) og du tar med posen hjem hver dag og leverer nye bleier i ren pose neste dag (evt leverer for en uke av gangen, men henter hjem til vask daglig) så er det ikke stort vanskeligere for dem enn engangsbleier.

Noen barnehager setter seg på bakbeina, men de fleste er relstivt tilsnakkelige, utfra det andre tøybleiebrukere har rapportert i alle fall.

Jeg skal jo ikke påberope meg erfaring i denne sammenheng da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tøybleiemamma
Siterer ifra bleieboden.no: "Barn som bruker tøybleier blir gjerne bleiefri tidligere enn de som bruker engangsbleier. Gjennomsnittlig lengde på bleieperioden har økt betraktelig siden engangsbleiene kom på markedet. Det er lettere for barnet å lære seg å kjenne når det har tisset med tøybleier."

For meg virker det egentlig veldig logisk: barnet tisser, blir våt, føler ubehag og husker det. Og mamma alltid skryter om min lillebror som sluttet med tøybleier (vel, ja, for 20 år siden:)) da han var under ett år gammel. Nå er det jo vanlig for 4 åringer, å bruke bleier fortsatt. Hvis det er sant, er ikke det da beste argument for å bruke tøybleier? I tillegg til miljø :-P

Men hvordan er det i barnehagen, kan ungene ha tøybleier der? (kan se for meg misfornøyde barnehage-ansatte)

Her hos oss kom faktisk barnehagen nesten "løpende" etter meg for å spørre om hvordan alt dette med tøybleier fungerte, så det varierer nok veldig fra sted til sted. Jeg leverer ferdig stappede lommebleier med rispapir i barnehagen, når de skifter så kaster de rispapir med eventuell bæsj på oppi do og putter den brukte bleia oppi en wetbag (vanntett bleiepose med tett glidelås) som hegger på knaggen til vesla på badet.De syns faktisk ikke det er noe problem, og det lukter mer av engangsbleiene de skifter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer til å bruke lommebleier og alt-i-ett bleier, men de er visst ikke det letteste når babyen er nyfødt, så vi kommer nok til å begynne med vanlige papirbleier (jeg orker ikke brettebleier, tror jeg ;)).

Dessverre er det ikke noen støtteordninger i kommunen her for tøybleier, men om man handler på E-bay kan man få mye for lite!

Det som gjorde meg interessert i tøybleier er mengden søppel, og at det ikke virker som noe særlig mer jobb! Og da jeg leste erfaringer fra de som brukte det er det egentlig ikke noe å lure på... Lukter visst mye mindre, og er mye bedre for små barnerumper :)

Tilogmed sambo (som er den som får jobben ettersom det er han som skal ha permisjonen) synes dette høres bra ut!

Og mtp barnehage: Alt-i-ett bleier er og ser ut som vanlige bleier, bare at man har rispapir mellom hud og bleie. Det kastes i do med bæsjen, og det er det.

Også er det selvfølgelig ikke noe minus at bleiene ser veldig bra ut og, da :)

Endret av Opa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Vi vurderer deg også, men som Malama har vi også termin i høst, så jeg tenkte lese en del, og høre litt rundt om kommunen /barnehagen er positiv til det. Prinsen på 3 holder på å slutte å bruke bleier så jeg orker ikke kjøpe inn for å prøve på ham nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt töybleier i snart 3 1/2 aar, og er kjempefornöyd. Kjöpte bleiene brukt paa nettet, og disse har jeg brukt paa 2 unger allerede. 3. mann kommer i april, og bleiene er fortsatt fullt bruktbare. Sparer masse penger!

Trodde för at jeg trengte "riktige" vaskemildler for at töybleiene skulle bli riktig reine, men fikk tips om aa bruke vaskenötter. Disse nöttene er ökologiske og naturlige, og etterlater ingen kjemiske rester i bleiene. Fungerer kjempebra!

Se www.vaskenotter.no for en närmere beskrivelse av vaskenötter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vaskenøtter har jeg absolutt vurdert, de er jo mer miljøvennlige enn vanlig vaskemiddel, og miljøet er jo et av våre argumenter...

Jeg har meget dårlig erfaring em en annen form for "miljøvask" (som bare resulterte i at hele klesvasken luktet av mannens svette, fordi en av hans t-skjrter, ikke brukt til trening, men brukt i sommervarme og følgelig svett, var med i vasken... så jeg måtte vasek på nytt, da ble jeg sur, og brukte såpe, og har gjort det siden.

Men vurderer å prøve vaskenøtter. www.bleieboden.no selger forøvrig vaskenøtter rimligere enn vaskenøtter-siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du brukte bleier?

Ehh, det er jo faktsik helt normalt det da, bruktmarkedet for tøybleier er velfungerende. Man gir dem en god vask, gjerne en kokvask, og vips, så er de gode som nye. (om ikke bedre, de fleste bleier får bedre absorberingsevne ved å ha vært vasket noen ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tøybleier i ca 3 mnd (jenta mi var da 6 mnd) og er superfornøyd :)! Angrer bare på at jeg ikke begynte tidligere... Bruker alle mulige slags typer; brettebleier, formsydde og lommebleier. Utrolig mye stilig og velge i, må passe meg så ikke handlelysten tar helt overhånd :fnise:

Dessverre er ikke mannen min like gira, og jeg er derfor spent på hvordan det blir når han skal være hjemme i 3 mnd.. Merker dog at han er på gli, fra og være skikkelig anti har han nå begynt å stille spørsmål om hvordan jeg gjør ting. Lovende! :tommelsmil:

Vil absolutt anbefale tøybleieforumet på tettinntil, der er det også et svært bra bruktmarked :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...