Gå til innhold

Tøybleier


Gjest Opa

Anbefalte innlegg

Ikke for å ødelegge hele tråden, men blir ikke ungene helt gjennomvåte, slike at de må ha nye klær på seg for hver gang de har tissa?

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å ødelegge hele tråden, men blir ikke ungene helt gjennomvåte, slike at de må ha nye klær på seg for hver gang de har tissa?

:sjenert:

Nei, man bruker ulike typer sperrelag som holder fuktigheten inne. Det kan enten være ullbukser innsatt med lanolin (lanolin reagerer med urin og danner såpe) eller plastbelagte stoffer (PUL-stoff).

Utenpå brettebleier og formsydde brukes separate sperrelag, mens på lommebleier og alt-i-ett (AIO) er sperrelaget integrert.

Noen eksempler:

Ullbukser

Formsydd

Lommebleie

Håper dette var litt oppklarende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man bruker ulike typer sperrelag som holder fuktigheten inne. Det kan enten være ullbukser innsatt med lanolin (lanolin reagerer med urin og danner såpe) eller plastbelagte stoffer (PUL-stoff).

Utenpå brettebleier og formsydde brukes separate sperrelag, mens på lommebleier og alt-i-ett (AIO) er sperrelaget integrert.

Noen eksempler:

Ullbukser

Formsydd

Lommebleie

Håper dette var litt oppklarende :)

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig nok sørger vi for en løsning som gjør at de ikke blir gjennomvåte ja, DA ville det jo blitt en del ekstra klesvask...

Så sperrelag er saken ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fungerte ikke tøybleier. Første barnet ble sår av tøybleier, selv om hun aldri ble det av papirbleier. Andre barnet bæsjet utenfor gang på gang, så da jeg måtte vaske ned sofaen ga jeg opp. (Kushies alt-i-ett).

Dette med bleier er nok først og fremst avhengig av kroppsfasong. Det som passer til ett barn, gir store lekkasjer og utslett hos et annet.

Innlegget endret.

Reglene.

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fungerte ikke tøybleier. Første barnet ble sår av tøybleier, selv om hun aldri ble det av papirbleier. Andre barnet bæsjet utenfor gang på gang, så da jeg måtte vaske ned sofaen ga jeg opp. (Kushies alt-i-ett).

Dette med bleier er nok først og fremst avhengig av kroppsfasong. Det som passer til ett barn, gir store lekkasjer og utslett hos et annet.

Synd dere ikke fikk tøybleiene til å fungere. Dessverre har jeg hørt før at noen blir veldig såre av tøybleier og må gi opp av den grunn. Mens andre igjen blir bedre av utslett o.l. fordi huden får puste bedre med tøybleier, så dette går begge veier :). Når det gjelder lekkasjer så skal ikke det skje om bleien har riktig passform, så der har dere nok vært uheldig med at den typen bleie ikke har passet deres barn. Nå er det ikke mange som er fornøyde med Kushies heller, har enda til gode og finne noen som liker de ;). Heldigvis finnes det mye annet å velge mellom!

Endret av Arwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler i stor grad mye om å finne en type som passer til ditt barn ja. Kushies er vel ikke de jeg har hørt mest bra om, i forhold til passform etc nei, så mest sannsynlig vil jeg si det er kushies som ikke fuingerte for ditt barn, ikke tøybleier generelt. Det er stor, stooor sjangs for at du hadde funnet tøybleier som fungerte som du hadde prøvd litt av hvert, det er jo så myyyyyyyyye å velge mellom.

De fleste finner også en variant som ikke gir utslett, for de fleste handler dette mest om vaskemiddelet, men noen reagerer på fleece mot huden, andre trenger nettopp fleeece, eller silkeinnlegg, mot huden for å holde det tørt.

Men man må nok være litt motivert for å prøve seg frem til å finne den løsningen som passer sitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips hvis du skal selge bleiene, på tettinntil.com har de et underforum med kjøp og salg av tøybleier. Jeg har inntrykk av at det er stor aktivitet der. Men jeg tror ikke du kan legge ut annonser i akkurat kjøp-og-salg underforumet før du har et visst antall innlegg i andre (tøybleie?)underforum på tettinntil.

For øvrig kan det det ta litt tid, noen timer iallfall, før en før tilgang til tøybleieforumene. Dette fordi en moderator må godkjenne det, forumet er ikke åpent.

Endret av Arwen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også vurdert tøybleier , men leste i det lille heftet vi fikk fra legen at den miljømessige gevinsten var avhengig av om man tørket tøybleiene i trommel eller i friluft , så hvis det ikke en gang er sikkert at det har noen miljømessig fordel så er iallefall jeg litt mindre sikker .

Samoberen er negativ til tøybleier så det teller jo endel inn det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også vurdert tøybleier , men leste i det lille heftet vi fikk fra legen at den miljømessige gevinsten var avhengig av om man tørket tøybleiene i trommel eller i friluft , så hvis det ikke en gang er sikkert at det har noen miljømessig fordel så er iallefall jeg litt mindre sikker .

Samoberen er negativ til tøybleier så det teller jo endel inn det også..

Og vet du hvem som har utgitt det heftet? Libero... kildekritikk er et fint dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vet du hvem som har utgitt det heftet? Libero... kildekritikk er et fint dyr...

:fnise:

Jeg vet om en rapport som viser at papirbleier og tøybleier har ca samme miljøbelastning. Denne er utarbeidet i UK og er meget grundig, men det er gjort noen antagelser som virker merkelige. Bla så regner de at mengden brukte papirbleier som må fraktes bort/disponeres er rundt 125 kg for hele bleieperioden, dvs at de har regnet vekten for ubrukte bleier.. Et mer korrekt tall ville vært rundt 1 tonn! Deponering av papirbleier på fylling er et stort hygienisk problem, dersom det forbrennes er det ikke så mye bedre fordi bleiene brenner dårlig og krever mye energi. Pluss de avgir stoffer til avgassen som må renses..

Nå er det ganske stor forskjell på hvor miljøvennlig de ulike tøybleieløsningene er også. Lommebleier/AIO med PUL som sperrelag er verre enn bleier i organisk materiale med ull som sperrelag (Grønn Hverdag advarer mot bruk av PUL). Likevel tenker jeg som så at det å fremstille 15-20 lommebleier og vasking (evt. tromling) med fornybar vannkraft er bedre enn alle de tusenvis av papirbleiene som må produseres, fraktes og disponeres forsvarlig. Lommebleiene kan jo også brukes av 2-3 barn før de blir utslitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og enkelte rapporter jeg har sett legger til grunn at man bytter bleie dobbelt så ofte om man bruker tøybleier, noe det ikke er noen grunn til.

"Liberoartikkelen" tar også meget "endrende forutsetninger", i det ene avsnittet forutsettes at man bruker den mest "tungvindte" løsningen med brettebleier, i det neste er det forutsatt at man bruker "alt-i-ett" med PUL (ettersom det omtales hvor ekstremt mye styr det med med å brette og ordne i det ene avsnittet, og hvor eviglang tørketid og derfor krav om tørketrommel og "plaststoffer" i det neste...)

Tøybleier brukes mange ganger, og gjerne av flere barn, kan evt kjøpes/selges brukt. Tøybleier fås i økologiske materialer. Tøybleier kan stort sett utmerket lufttørkes. Tøybleier vaskes med mindre vaksepulver og ingen skyllemiddel. Tøybleier er i alle fall ikke dårligere på miljø enn "papirbleier" som stort sett består av plast og kjemiske "superabsorbenter".

Hovedargumentene for meg er likevel heller komfort, at jeg ikke har lyst å putte alle disse "kjemiske superabsorbentene" mot babyens hud, temperatur inni bleien, arbeidsmengde (og potensielt økonomi), i tillegg til tanken på det tonnet med bleier på søppeldynga, som først satte meg på tanken. Og etter å ha prøvd tøybind selv må jeg bare si: Ikke pokker om jeg rører always eller libresse igjen, og hvorfor skal jeg pakke inn hele rompa til barnet mitt i tre år i noe tilsvarende det jeg selv nekter å ha i trusa i en uke av gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, og enkelte rapporter jeg har sett legger til grunn at man bytter bleie dobbelt så ofte om man bruker tøybleier, noe det ikke er noen grunn til.

"Liberoartikkelen" tar også meget "endrende forutsetninger", i det ene avsnittet forutsettes at man bruker den mest "tungvindte" løsningen med brettebleier, i det neste er det forutsatt at man bruker "alt-i-ett" med PUL (ettersom det omtales hvor ekstremt mye styr det med med å brette og ordne i det ene avsnittet, og hvor eviglang tørketid og derfor krav om tørketrommel og "plaststoffer" i det neste...)

Tøybleier brukes mange ganger, og gjerne av flere barn, kan evt kjøpes/selges brukt. Tøybleier fås i økologiske materialer. Tøybleier kan stort sett utmerket lufttørkes. Tøybleier vaskes med mindre vaksepulver og ingen skyllemiddel. Tøybleier er i alle fall ikke dårligere på miljø enn "papirbleier" som stort sett består av plast og kjemiske "superabsorbenter".

Hovedargumentene for meg er likevel heller komfort, at jeg ikke har lyst å putte alle disse "kjemiske superabsorbentene" mot babyens hud, temperatur inni bleien, arbeidsmengde (og potensielt økonomi), i tillegg til tanken på det tonnet med bleier på søppeldynga, som først satte meg på tanken. Og etter å ha prøvd tøybind selv må jeg bare si: Ikke pokker om jeg rører always eller libresse igjen, og hvorfor skal jeg pakke inn hele rompa til barnet mitt i tre år i noe tilsvarende det jeg selv nekter å ha i trusa i en uke av gangen?

Litt OT, men hva er det? Forstår jo at det er bind av tøy, men...

Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, nå som det er så mange som sliter med barnløshet; temperaturen i pungen til en gutt som bruker engangsbleier er faktisk ên grad høyere enn de som bruker tøybleier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, derfor er "temperagturen inni bleien" en av tingene jeg tenker på. Vi slet/sliter med å få barn, trenger ikke legge opp til at neste generasjon skal slite for å gi oss barnebarn.

Fanta: Det er bind av tøy ja, etter samme prinsipp som tøybleier egentlig. De finnes både av typen "sperrelag og innlegg" og av typen "alt i ett". Jeg bruker alt i ett, de ser ut som vanlige bind emd vinger, har et integrert vanntett lag, har trykknapper på vingene som festes under trusa.

Se f.eks http://www.bleieboden.no/kategori.php?kategori=22 eller http://www.krusedull.net/krusedull/showkat.php?kat=15

Det finnes mange andre også, men det er disse to merkene jeg har, så dem finner jeg link til fort og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, derfor er "temperagturen inni bleien" en av tingene jeg tenker på. Vi slet/sliter med å få barn, trenger ikke legge opp til at neste generasjon skal slite for å gi oss barnebarn.

Fanta: Det er bind av tøy ja, etter samme prinsipp som tøybleier egentlig. De finnes både av typen "sperrelag og innlegg" og av typen "alt i ett". Jeg bruker alt i ett, de ser ut som vanlige bind emd vinger, har et integrert vanntett lag, har trykknapper på vingene som festes under trusa.

Se f.eks http://www.bleieboden.no/kategori.php?kategori=22 eller http://www.krusedull.net/krusedull/showkat.php?kat=15

Det finnes mange andre også, men det er disse to merkene jeg har, så dem finner jeg link til fort og greit.

Takk for tips!

Jeg synes dagens engangsbind har blitt så utrolig klamme. De var bedre før. Men dette hørtes ut som en god løsning.

Nå må jeg vel først se om jeg er så heldig at jeg ikke har mens med hormonspiral da... Det er jo ikke noe vits i å kjøpe slike hvis jeg ikke trenger å bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok.

Bruker tøytruseinnlegg også jeg. De er ikke vanntette, men det trenger man jo ikke (annet enn når jeg var tom for bind og prøvde å bruke det på slutten av mensen... en dag for tidelig, og derved blødde gjennom. Men det absorberte mer enn hva et engangsinnlegg ville gjort, så...)

Et par lag organsik bomull, mykt, pustende, og slett ikke tett. Som gravid har jeg mye behov for truseinnlegg, lite ønske om å gjøre det klamt og tett, da jeg helst ikke har så lyst på sopp, og synes dette er en utmerket løsning. Vasker dem sammen med undertøy og håndklær, null problem.

Og etter å ha oppdaget enne komfroten selv, så klarer jeg ikke se for meg at jeg skal pakke min etterlengtede baby inn i bleier av plast og absorberende kjemikalier, når jeg kan bruke tøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres spennende ut, Malama.

Får du dem skikkelig rene? Hvordan vasker du dem? Hvor mange trenger man? Hvordan fungerer det med å gjøre dem tette? Hvor store er de i forhold til vanlige bind som Allways Ultra? Sitter de godt nok i trusene? Jeg mener, de limes jo ikke fast, så jeg er litt bekymret for at de skal bevege seg for mye.

Jeg bruker tamponger, men bind i tillegg for å unngå lekkasjer. Er det da likevel noen vits, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg rakk bare bruke mine bind en gang før jeg ble gravid, så jeg har ikke så mange, og har ikke så lang erfaring enda.

Rene blir de, jeg skyller dem i kaldt vann etter skift, og vasker dem. Siden flertallet av mine er i mørke farger, er det dog ikke så lett å se om de muligens hadde en vag misfarging.

Hvor mange man trenger avhenger av hvor mye du blør, og hvor ofte du vasker. Fordi jeg fikk bruk for mine litt før jeg var helt "klar" hadde jeg ikke så mange, og vasket hver dag (Gikk fint det, jeg hadde et lite lager med håndklær og annen "60 graders vask" som de kunne være med, og hadde bare en sparsom mens den gangen, så det varte ikke så mange dager.

Hvor store de er varierer, da de finnes i ulike størrelser, dagbind og nattbind, normal og "pluss" etc. Generelt synes jeg at dagbindene fra mam ecofit er sånn ca på "alwaysstørrelse", de fra imsevimse er større. Og nattbind er... nattbind, de er større. (sikkert grei til renselsen, kan jeg tenke meg...)

Det med at de er tett varierer litt fra merke til merke hva som benyttes, men de jeg bruker har altså et integrert lag av vanntett materiale, så det trenger jeg ikke tenke mer på. De sitter greit i trusa synes jeg. De limes ikke fast nei, men så er de ikke glatte som plast på undersiden heller da, det er tøy, og tøy mot tøy ligger ganske stille. De lukkes med trykkknapp, og de fra mam ecofit har dessuten en "antisklistripe" på undersiden.

Man bytter dem vel sånn ca like ofte som vanlige bind vil jeg tro (Jeg har ikke brukt bind på ganske lenge fordi jeg rett og slett ikke takler den klamme, ekle følelsen av plast, så jeg husker ikke helt hvordan det var) og så må du beregne tid tid vask og tørk. Men hvor mange du trenger avhenger av hvor ofte du vasker. Hadde ville beregna ca hvor mange du bruker pr dag, hvor ofte du vasker, og lagt til en dags forbruk til (til tid for tørk og vask, en dag med ekstra blødning eller den gangen du glemmer klesvasken i vaskemaskina så de ikke er tørre...) Noen velger å ikke vaske før mensen er over, andre vasker en gang i løpet av mensen eller to (avhenger jo også av hvor lang mens en har) For meg som planlegger å bruke dette til renselse, men også planlegger tøybleier til ungen vasker jeg bind og bleier sammen, sånn ca hver 2-3 ganger i uken antakelig og kommer til å skaffe såpass mange at jeg har til rikelig bruk i 4 dager. Siden jeg ikke aner hvor mye jeg komemr til å blø, litt sånn i varierende størrelser og sikkert mer enn jeg trenger. Derved kommer jeg neppe til å bekymre meg forå gå tom noen gang ved mens senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...