Gå til innhold

Tøybleier

Gjest Opa

Anbefalte innlegg

Gjest Tigerjente

Kommunen her gir ikke tilskudd til tøybleier, selv om alle nabokommunene gjør det. Jeg tenkte snakke med jordmor på neste kontroll og høre om det er mulig å få til noe slikt også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada. Jeg bruker et tilsvarende produkt som heter mooncup. Det fungerer veldig bra det. Jeg bruker det i kombinasjon med tøybind. (Må vel tjene inn et par miljø-poeng der? ;) )Det eneste problemet er å huske å ha det med meg når jeg nærmer meg mensen. Jeg er ikke helt inne i rutinen etter svangerskap og fødsel enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooncup og de tilsvarende er nok (dessverre) ikke anbefalt for bruk under renselsen, men når mensen kommer tilbake... da skal jeg i alle fall vurdere å prøve det ja. (litt avhengig av hvor fornøyd jeg er med tøybindene når jeg VIRKELIG får prøvd dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Tøybind er like enkle i bruk som andre bind, igjen da bortsett fra at man vasker dem. Det er mange som bruker dem til renselsen, hvorfor ikke? Jeg har planer om det. Selvsagt, på sykehuset får man vel på sånne "bleier" den første dagen eller lenger avhengig av hvor lenge man blør så mye, det er individuelt, men tøybind finnes i størrelser fra truseinnlegg opp til "post partum bind", altså store "bleier" til den mest blødende tiden av renselsen. Jeg aksepterer at jeg helt først sikkert bruker det jeg får på sykehuset, for jeg orker ikke stresse med noe ekstragreier der og da, men tøybind absorberer like greit som andre bind, og folk flest går jo over til vanlige bind som de bruker i ukesvis, så hvorfor skal ikke jeg kunne gjøre det med tøybind? Store nattbind først, og bytte ofte, slik alle gjør uansett hva slags bind de bruker, og mer normale bind etterhvert som det ikke fossblør like mye. Ser ikke forskjellen på at jeg vil gjøre det med tøybind jeg skyller av og vasker sammen med bleiene, og at andre gjør det samme med plastbind.

Jeg har tøybind og de klarer fint å absorbere det som trengs i min renselse. Det er ikke noe problem. Imidlertid syns jeg at den varianten jeg har (imsevimse) er litt harde på stingene mine. Så det går i Saba for min del, har aldri brukt det før, men det er utrolig mykt nå. På sykehuset var det ikke aktuelt for meg å bruke tøybind, der var jeg opptatt av å gjøre det mest mulig enkelt for meg selv, slik at jeg kom meg fort til kreftene. Tøybindene vil bli flittig brukt senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vårt renovasjonsselskap refunderer inntil 500 kroner tror jeg det er, av dokumenterte utgifter til tøybleier, pr bleiebarn.

Noe som gjør det til en enda gunstigere økonomisk løsning.

Faktsik har de nå økt det til en tusenlapp pr beiebarn. Slett ikke ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i å bruke tøybleier, men syns det høres tungvint ut. Finnes det noen typer som er alt-i-ett (evt. legge inn rispapir er greit)?

Så litt på noen av linkene lengre opp her og lurer på f.eks. FuzzyBuns, noen som har erfaring med denne? Kan den brukes alene? Andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i å bruke tøybleier, men syns det høres tungvint ut. Finnes det noen typer som er alt-i-ett (evt. legge inn rispapir er greit)?

Så litt på noen av linkene lengre opp her og lurer på f.eks. FuzzyBuns, noen som har erfaring med denne? Kan den brukes alene? Andre?

Gå inn på tettinntil.no og meld deg inn i bleiegruppa på forumet der. Der er det mange anmeldelser av forskjellige tøybleier. Pluss tips om vasking, rispapir og alt annet som hører til.

Jeg har akkurat begynt å prøvebruke litt tøybleier på lillegutten, og bruker bare alt i ett så langt.

Har tenkt til å prøve lommebleier også, og flere merker for å se hva vi liker best.

Det finnes mange forskjellige typer Alt i ett også. Noen er hybrid, altså en ekstra lomme inni, så man kan putte i flere innlegg dersom det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trulte_*

Enig, tøybleieforumet på Tettinntil er bra, men det er fort gjort å miste oversikten, Der inne er det mange damer som har prøvd sykt mange forskjellige merker, og alle vil anbefale deg din favoritt....Og de tøybleieanmeldelsene som er der inne, er ikke helt til å stole på (ikke helt oppdaterte virker det som). Men ellers et bra forum.

Vil du ha noe som er lettvint og bra, anbefaler jeg Bumgenius. Vi har både alt-i-ett bleiene dems og lommeblene (V3), og begge deler er helt geniale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtalene som ligger i omtalesysmetmet er jo ganske nylig lagt inn fordi det er et nytt system da, men noen la nok også inn sine gamle omtaler der. Men et omtalesystem er aldri bedre enn de som tar seg bryet med å legge inn omtaler, så best måten å påvirke det,e r å delta masse...

Jeghar ikke omtalt noen bleier, for jeg har ikke prøvd noen enda... men det kommer nok.

Og ja, når jungelen av tilbud er stort, vil et være mange ulike favoritter.

Men av lommebleier er vel fuzzibunz og bumgenious de mest anbefalte for tiden?

Men, det er jo et at passform er forskjellig fra barn til barn også, så det som passer for en er ikke sikkert passer for en annen, nettopp derfor vil også erfainger og anbefalinger sprike...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, tøybleieforumet på Tettinntil er bra, men det er fort gjort å miste oversikten, Der inne er det mange damer som har prøvd sykt mange forskjellige merker, og alle vil anbefale deg din favoritt....Og de tøybleieanmeldelsene som er der inne, er ikke helt til å stole på (ikke helt oppdaterte virker det som). Men ellers et bra forum.

Vil du ha noe som er lettvint og bra, anbefaler jeg Bumgenius. Vi har både alt-i-ett bleiene dems og lommeblene (V3), og begge deler er helt geniale!

Siden du har erfaring med disse... Hva slags innlegg bruker du i lommebleiene, og hvos ofte skifter du da?

Og holder lommebleiene lenge uten noe ekstra innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også BG lommebleier, riktignok i V2 men jeg tror ikke forskjellen er så stor. Jeg bruker stort sett alltid mer enn mikrofiberinnlegget som hører med. Hva og hvor mye avhenger litt av tid på dagen (hun tisser mer på morgen enn på ettermiddag/kveld) og litt på hvor lenge hun skal ha på seg bleien. Kyllingen min er en ordentlig stortisser, så jeg har fortstått at jeg trenger mer innlegg enn mange andre. Jeg er mest glad i hamp eller bambus, som holder mer væske enn bomull (brettebleier osv) og bygger mindre enn mikrofiber. Jeg har diverse ulike innlegg, noe kjøpt nytt, noe brukt og noe sydd av bambushåndklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også BG lommebleier, riktignok i V2 men jeg tror ikke forskjellen er så stor. Jeg bruker stort sett alltid mer enn mikrofiberinnlegget som hører med. Hva og hvor mye avhenger litt av tid på dagen (hun tisser mer på morgen enn på ettermiddag/kveld) og litt på hvor lenge hun skal ha på seg bleien. Kyllingen min er en ordentlig stortisser, så jeg har fortstått at jeg trenger mer innlegg enn mange andre. Jeg er mest glad i hamp eller bambus, som holder mer væske enn bomull (brettebleier osv) og bygger mindre enn mikrofiber. Jeg har diverse ulike innlegg, noe kjøpt nytt, noe brukt og noe sydd av bambushåndklær.

OK, for jeg har fått tak i et par v2 nå, og tenkte å prøve dem som sammenligning til de jeg har... Men har liksom fått med meg at de aller færreste bruker bare ett innlegg i bleiene...

Blir vel kjøp av bambushånklær snart, tenker jeg... Er jo det alle anbefaler som ekstra innlegg.

(Har mye brettebleier som har blitt brukt til div. her, så enn så lenge brukes de. De er godt innvasket og alt. :) )

Takk for tips! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...