Gå til innhold

Dagmamma og ferie.


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en "svart" dagmamma til vår datter som vi er veldig fornøyd med, men nå lager hun en del problemer for oss.

For det første fikk vi fredag før påske beskjed om at hun skulle ha ferie, noe hun tok som en selvfølge at vi visste siden hun alltid gjorde det i påsken. Vi på vår side regnet med at siden vi ikke hørte noe skulle hun være hjemme i år. Heldigvis klarte vi å ordne oss de 3 dagene det var snakk om så det ble ikke krise.

Men nå får min mann beskjed om at hun skal ha 1 måneds ferie til sommeren og det midt i felles ferien og litt ut i august. (vi spurte første gang om dette i januar, men da viste hun ikke)

Problemet vårt er at vi ikke har mer enn 1 uke hver til å bruke i juli, fordi vi skal på ferie 2 uker i juni og så må vi ha ferie når guttungen begynner på skolen. Ellers har vi vært nødt til å bruke opp noen dager allerede.

Hva skal vi gjøre?? Det er ikke lett å få tak i betalt hjelp en gang i juli, men vi må ordne oss på en eller annen måte. Besteforeldre er enten bortreist eller på jobb.

Jeg tenkte at jeg skulle foreslå at vi ivertfall ikke betaler full måned i juni, da vi er på ferie, siden vi sannsynligvis må betale for pass i juli. Hva synes dere om det?? Vanligvis har vi betalt henne fullt både jul, påske og ferier, utenom da hun har tatt fri. Men nå er jeg litt lei. Hun har heller ikke nevnt noe om at vi har betalt henne for den 5 ferie uka ifjor, eller når vi skal trekke denne av i år.

Trenger noen gode råd før jeg tar det opp med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun må jo nesten ha ferie når hun selv vil!

Vi hadde en registrert dagmamma til vår sønn og hun hadde 4 uker midt i fellesferien! Vi betalte ikke noe til henne når hun ikke passet han (hadde ferie/var syk eller av annen orsak ikke kunne passe han) men vi betalte dersom han var borte! Synes det var en grei ordning!

Jeg råder deg til å skrive en kontrakt med dagmamman din,jeg!

De 4 ukene hun hadde ferie passet ikke med vår ferie så da hang jeg opp en lappe på alle matbutikker rundt om kring om at vi trengte barnepass i 4 uker ! Vi fikk kjempe respons og valgte ut en student som kom hjem til oss og det fungerte helt topp!!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere.

Ja, jeg er enig i at dagmamma skal selvfølgelig få ferie når det passer henne, det var ikke det jeg sa noe på.

Men 4 uker sammenhengende er ikke vi vant til her, ikke før det ble innført 5 ukers ferie i fjor. Hvor vi også fikk store problemer med barnepass.

Men det er et fåtall som bare kan ta seg 4 uker ferie i juli sånn helt uten videre, selv hadde jeg nok aldri fått mer enn 3 uker sammenhengende, kanskje ikke det en gang. Og jeg mener at en dagmamma ikke har krav på full betaling når vi tar ferie. Men det har vi tidligere gjort for å være greie (Vi vet at de andre har trukket henne).

Gigi, betaler dere dagmammaen for den 5 ferieuken??

Det har ivertfall ikke jeg tenkt å gjøre. Alle vanlige arbeidstakere blir trukket i løpet av året for den 5 uken, så nei, dagmammaer kan ikke forvente å få en uke fri med lønn.

Det å måtte ordne barnepass i fellesferien her vi bor kan veldig problematisk, så det ender sannsynligvis med at min mann må ta fri uten lønn og jeg synes at da kan vår dagmamma også være rund i kanten og gå med på halv betaling i juni i tillegg til at vi trekker henne for den 5 ferieuken.

Kanskje jeg virker smålig nå, men vi har ikke overflod med penger og vil selvfølgelig ikke betale for tjenester vi ikke bruker i en periode. I tillegg har denne damen vært veldig pirkete selv, når det har vært missforståelser i forbindelse med overgang fra 100% til 50% og omvendt, og det er forståelig for det er tross alt lønna hennes. Men, men. Jeg tenkte ivertfall å lufte det for henne og si hva jeg mener, men jeg kommer aldri til å kreve at det skal være slik. Vi er for fornøyd med henne til å ville miste henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Men det er et fåtall som bare kan ta seg 4 uker ferie i juli sånn helt uten videre, selv hadde jeg nok aldri fått mer enn 3 uker sammenhengende, kanskje ikke det en gang. Og jeg mener at en dagmamma ikke har krav på full betaling når vi tar ferie.

For det første har alle arbeidstakere (de som jobber hvitt, selvsagt) krav på tre ukers sammenhengende ferie innenfor hovedferieperioden, så det kan du kreve.

For det andre kan vel dere strengt tatt gjøre som dere vil med betaling til dagmammaen, siden hun jobber svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...